Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga ljud i bmw e34! någon som har erfarenhet ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygga ljud i bmw e34! någon som har erfarenhet ?

Hallå på er,
    Nu är det dags att ta tag i ljudfronten på bilen "Bmw e34 sedan 93",
    Har byggt i en hel del olika bilar men jag har nu gett mig in på den som för mig verkar vara den svåraste att få det bra i, eller åtminstonde få in basen i kupén då det sitter en stor plåt bakom hela ryggstöden och i hatthyllan,
    Har såklart tänkt på låda med element och port spelandes in genom skidluckan och har även tänkt på en bandpass med portarna uppdragna i hatthyllan, Men finns det andra sett? eller vet någon vilket element som skulle kunna fungera bra till "skidluckelösningen" har tittat lite på en DD-1512 bas vad tror ni om det ? Vill att det ska flytta bra med luft fast ändå bevara hifi karaktär , Och är det någon som har några heta tips på hur man skulle kunna förbättra framsystemet då högtalarna endast fästs i en tunn plast (kickpanelen) Tack på förhand =)

Re: Bygga ljud i bmw e34! någon som har erfarenhet ?

kan även säga att de steg jag har är MacAudio fearless1000D monoblock och ett mds ac-4 till högtalarna (tills vidare)

Comment

När jag hade min e34 så körde jag ett tag med dubbla 12 i portad låda, porten riktas mot skidluckan och sen byggde jag sidostycken på baslådan så det blev tätt ut i skuffen dvs allt ljud genom skidluckan, spelade på riktigt bra.

Byggde senare även en bandpasslådan med portarna ut genom skidluckan, dock bara med 1st 12" och det spelade på rätt bra det med, inga herrejösses siffor mätt i db men mer än vad jag stog ut med iaf.

här är en länk med några få bilder på sista bygget i bilen (för övrigt även första bygget jag tävlade med)http://www.mamut.net/MADCarsound/subdet3.htm

Kickpanelerna köptes färdiga utav backe.
      monterade ett par domar i brädan under orginalgallren och sen diskanter i astolparna och baslåda och steg i skuffen.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Tackar ödmjukast för detta svar =) Fick mycket tips och ideér ! fint bygge btw =)

Comment

Skidluckelösningen fungerar bra sålänge du får helt tätt runt lådan så att inte basen går ut i bagaget istället , jag hade 2st tior i min E34 men går en tolva in på höjden blir det nog kanon.
          Ang kickarna så kan du förstärka plastpanelen med en mer eller mindre heltäckande mdf/spån skiva som du sedan skruvar fast högtalarna i , backes ljudbygg sålde sådana för 6.5" högtalare klädda och klara förut och såg man bara till att det blev tätt imellan panelen och "bilen" så funkade de bra.
          Edit: Aja blev nästan samma svar som Jens men ändå
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Okej ! det ska jag lägga på minnet =) tack för svar!

Comment

Även jag har haft en E34 med dubbla 12" spelandes genom skidluckan. Det spelade riktigt gött så det är en lösning att rekomendera.

Som föregående talare redan har nämt är det viktigt att bygga så att inget tryck läcker ut runt lådan mot bagaget.

Här är min första testlåda som ja byggde i plywood:

Det är precis så två 4" aeroportar får plats på höjden.

Efter ja kört med denna ca ett halvår så byggde ja sedan en ny låda i MDF med en 6" port och baffeln lite längre in. De spelade ganska likvärdigt, hade dock nästan en fullängds aeroport för att få lägre avstämdning så röret mynnade ut i linje med plåtryggstödet.

Bygger du ungefär som jag gjorde så är det bara att bulta lådan genom ryggstödet och originalisoleringen som du får göra ett hål i.

för mig blev det ingen skillnad alls på tryck inne i bilen om ja öppnade bagageluckan och kunde ej heller känna att det läckte ut något runt lådan.

Originalisoleringen tätar bra när den dras ihop.

Lådan i bilen:

Mina kickar byggde ja om till 6,5" med ringar i 22mm spån.

Kickarna plågas än idag då jag har e34an som vinterbil Som bas har jag nu en BX-P12 i sluten låda mitt i skidluckan, spelar rätt gött det.
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

Comment

Det glädjer mig att du tog dig tid att svara ! =)
                Mycket inspirerande bilder och snyggt gjort ! ser ju inte alls tokigt ut att göra på detta vis, fäste du bara bafflarna direkt på plasten eller stärkte du upp plasten på kickpanelerna med typ glasfiber eller nått på baksidan ?.. eller funkar det ändå tror du ? =)

Comment

Jag har kört Backes färdiga till mina kickar i E34or, bara att ringa till dom och beställa för på hemsidan tror jag inte dom finns kvar.

Mycket smidigt!

Comment

Originally posted by Anthilaxivirta View Post
                    Det glädjer mig att du tog dig tid att svara ! =)
                    Mycket inspirerande bilder och snyggt gjort ! ser ju inte alls tokigt ut att göra på detta vis, fäste du bara bafflarna direkt på plasten eller stärkte du upp plasten på kickpanelerna med typ glasfiber eller nått på baksidan ?.. eller funkar det ändå tror du ? =)

Hej, ja tyckte att mina bafflar blev rätt så stabila Ringen skruvade jag fast med skruv bakom genom plasten. Plastade ej upp dem men tätade en del med akrylfog. Givetvis skadar det inte att plasta upp dem om man vill ha dem ännu stabilare. Det beror ju på vart man vill lägga nivån Kan ju bli problem om man plastar för mycket bakom också då panelen ligger i linje mot plåten.
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

Comment

Tackar utmärkt för denna tråd som hade en hel hög med svar färdiga

Om man får för sig att ex dunka ihop en 4e ordningens, lr 6e ordningens lr annat, att man kör med samma modell av igentätning med en liten luft ficka framför elementen och rakt ut i skidluckan? men då i bandpassfallen, att man ser till att portarna spelar in i detta hålrum mellan ryggstöd och baslåda. Alltså, frågan är om det går att köra bandpass utan att dra porten igenom skidluckan?

Mvh surk

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Med bandpass är det extra viktigt att portmynningen har fritt framför sig, annars dämpas ljudet märkbart. Har porten/portarna ungefär lika stor area som utrymmet i skidluckan så kan det utrymmet fungera som en förlängning av porten/portarna, vilket ger en annan avstämning än den man tänkt sig.

Jag skulle rekommendera att porten sticker genom skidluckan, eller upp genom hatthyllan.

Comment

Working...
                        X