Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    Tur har man gott om......inte......

    När jag kom åkandes genom stan en kväll för 2 veckor sen så körde jag ner i ett djupt hål i cirkus 40 knyck, 7cm djupt med skarpa asfaltskanter vattenfyllt, kommunen som grävt tvärs över gatan och jag lovar att i den sekunden märktes det inte att jag åkte Citroën......
    Märkte inget just då men de senaste dagarna har det börjat vibrera rätt bra i bilen och idag såg jag att ena däcket fram sliter snett satan, såpass att korden börjat kika fram ute i kanten. Precis vad man ville ta hand om med 2 kvällspass på jobbet som väntar mellan nu och tävlingen på BRL på lördag. Får se hur jag hinner med att lösa det men framvagnen måste ju fixas och ställas in innan jag lägger på andra däck igen.....
    Fd tävlande med min Citroën C5.

    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

    sigpic

    Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

    Comment


    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

      Surt som fan..
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

        Ja, nån tävling i jkpg blir det inte.
        Har hämtat lite nya framvagnsdelar till bilen idag men inte hunnit montera dem ännu, dessutom ser ena framdäcket ut såhär



        Känns inte helt tryggt att försöka nyttja det i 25 mil till med skev framvagn.....och det andra ser inte mycket bättre ut heller.
        Nåja....blir fler tävlingar, ska fjäska lite med jobbarkompisarna och se om nån vill byta ett pass nästa helg, isf kan det bli Mariestad.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

          Dags för en uppdatering tror jag......
          Precis vartenda åkdon jag har har bråkat på ett eller annat sätt de senaste veckorna så energin(och pengarna) har bara runnit iväg....
          I morgon är det dock dags för lite tävling igen och det blir ju nästan på hemmaplan så bara att passa på.
          Har irriterat mig nåt kopiöst på skärmen jag har på backspegeln, såfort man har dragit på lite så har det vibrerat hejdlöst och dessutom skallrat. Tänkte jag skulle prova att råda lite bot på det.

          Började med en extraspegel som jag hade.



          7 års olycka! Inte för att jag tror att det blir någon skillnad mot innan....



          Tejpade för justeringsmekanismen.



          Blandade ihop en sån här trevliga sörja med plast uppblandat med sand.



          Fylla lite....



          Resultatet blev en skapligt stabil "spegel"



          Lite dämpmatta mellan "spegeln" och skärmen och sen 4 skruv för att säkra monteringen.



          Resultatet??

          Jodå....blev bättre helt klart men fortfarande odugligt att använda som spegel när man drar på lite. Men viktigast var att fanskapet vart tyst iaf.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

            De är ju för fan helt sjukt snyggt och vilket jäkla arbete. Världsklass

            Comment


            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

              Originally posted by jigga View Post
              De är ju för fan helt sjukt snyggt och vilket jäkla arbete. Världsklass
              Tack ska du ha!


              Klåps tävling var i vanlig ordning trevlig. Iallafall de stunderna då regnet lös med sin frånvaro.
              Hade inte gjort något med bilen egentligen sen föra tävlingen och inte heller fixat nån dokumentation så jag hade inga större förhoppningar om att det skulle ge något höjdarresultat men det var kul att komma iväg.
              Kunde dock nöjt konstatera att ljudresultatet var nästan identiskt med förra tävlingen med ett par hundra speltimmar däremellan. Nu när jag vet att bilen antagligen är rätt konsekvent av sig så blir det genast roligare att försöka få tid till att tweaka till bilen ordentligt. Dokumentationen är ju allt annat än rolig att pilla med men det är ett måste om man vill satsa på full installationspoäng så den berömda tummen får nog ta och krystas ut snart.....
              Lite småidéer finns oxå för att förbättra skuffen lite. Det är inga enorma grejor men lite småtrevliga saker som kommer ge en bättre helhet hoppas jag. Hoppas på att ha allt färdigt till nästa planerade tävling på Mantorp.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                Framåt går det......om än inte i raketfart just nu, är mycket annat som händer oxå som tar massa tid just nu.

                Har provat att börja dra lite i reglagen och måste påstå att det blir bara trevligare och trevligare att sitta och drömma bort tiden i bilen. Kanske därför byggnationen blivit lite lidande på sistone.



                Här blir en bild på hur skärmen i backspegeln ser ut oxå. Var givetvis tvungen att byta från blå till grön bakgrund för att det ska matcha övrig belysning i bilen.



                Visst, det är inget man sitter och tittar på film på kanske men den bjuder på lite information och det kommer även att bli backkamera till den, både på bilen och husvagnen.
                Fd tävlande med min Citroën C5.

                Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                sigpic

                Samarbetspartners:
                Ljudbyggaren

                Comment


                • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                  Den där skärmen ser helt klart trevlig ut! Får man fråga vad det är för någon?
                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                    Originally posted by Hassman View Post
                    Den där skärmen ser helt klart trevlig ut! Får man fråga vad det är för någon?
                    Denna var det tror jag.....löjligt billig var den iaf.

                    http://www.ebay.co.uk/itm/4-3-16-9-S...item27e3e7f4e1
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                      Där kom det en sms-avisering om att det ligger ett paket med stereoprylar för uthämtning!
                      Varför blir man alltid som ett barn på julafton när sånt här inträffar???
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                        ruggit snyggt med poddarna!!!!! fiffigt och snyggt med backspegeln

                        Comment


                        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                          Hämtade ut ett litet paket häromdagen då. Med betoning på litet.
                          Det var ett Mosconi D2 100.4 DSP i paketet tillsammans med en blåtandsmodul och tanken är att jag åtminstone nu ska ha den i min gamla Taunus som har saknat allt utom högtalare sen jag gjorde i ordning Cittran till denna säsongen.



                          Kunde inte hålla mig utan ville prova prylarna lite hemma först.
                          Riggade upp ett par gamla högtalare och en batteriladdare och tryckte igång blåtanden på telefonen. Fungerade klockrent och jag får nog påstå att jag blev rätt nöjd med detta enkla testet.



                          Idag kom då turen att montera den i bilen.
                          Allt kablage med mera ligger kvar sen förra året, likaså högtalarna som består av ett par Gladen Zero80 i kickpanelerna och en Gladen ZeroPro 12" i sluten låda som spelar genom "skidluckan". Jag kommer dock bara ha ett batteri i bilen iår och jag tror att jag kommer rätt långt på det med tanke på hur löjligt effektiva klass-D stegen är.
                          Skruvade tillfälligt fast D2an där 6to8 suttit innan på lådan och kopplade in det. Kopplade upp datorn och ställde lite grundläggande delningar. Jag har sparat filerna från 6to8 förra året men jag tror inte att man ska prova att lägga in dem i D2an utan jag får ta en dag framöver och finjustera lite.
                          Resultatet då? Jo....funkar lika bra som 6to8 och Zero4 gjorde i bilen förra året. Nu är ju inte bilen på nåt sätt optimal för tävling på något sätt utan det är ett byggt enbart med tanke på diskret montering med minimal åverkan och möjlighet till lite cruising-pop och det kan jag lova att den bjuder på.
                          Det borde helt enkelt inte funka så pass bra som det gör så jag är sjukt nöjd. Dags att ladda fånen med massa sjysst rock igen nu då!
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                            Originally posted by Expoze View Post
                            Resultatet då? Jo....funkar lika bra som 6to8 och Zero4 gjorde i bilen förra året. Nu är ju inte bilen på nåt sätt optimal för tävling på något sätt .....
                            Ett tag där tänkte jag; eh så vem behöver då Zero och de riktiga high-end grejerna.... 😊
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                              Originally posted by jonash View Post
                              Ett tag där tänkte jag; eh så vem behöver då Zero och de riktiga high-end grejerna.... 😊
                              Jadu Jonas....jag måste onekligen säga att klass-d har tagit ett kliv framåt men den stora sanningen i detta fallet lär vara högtalarmonteringen som är utförd framförallt för minimal åverkan och god diskretion. Hystar jag in steget i Cittran så hör jag säkert mer skillnad än min minnesbild ger mig på Taunusen som jag inte lyssnat på sen i september förra året.
                              Fd tävlande med min Citroën C5.

                              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                              sigpic

                              Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

                              Comment


                              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                                Mosconis D2 100.4 DSP är en otroligt intressant produkt!

                                Fördelarna är många på att ett enkelt sätt få känna av HiFi världen.
                                Att få både förstärkare och DSP i den lilla förpackningen förenklar installationen avsevärt.
                                Att inte behöva kablar tjocka som underarmar spar både tid och pengar vid installation.

                                Sist när jag var och tweakade en Koenigsegg kördes ett D2 100.4 DSP i deras testbänk.
                                Förstärkaren spelade på normal lysningsnivå, displayen pendlade mellan låga 0,8-1,1 ampere vilket är nästan att jämföra med en Alpine huvudenhet i standby läge.
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X