Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    Borde det inte bli, AC så ?

    Originally posted by jensclaudius View Post
    Optisk ström :-) tillräckligt många 1r och 0r så borde du få minst 12v 😊
    Change is the only constant.




    https://www.facebook.com/groups/massql/

    Comment


    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

      Vad kan vara roligare än att stoppa i den här besten i bilen då???



      Svaret är väl givet......



      Fd tävlande med min Citroën C5.

      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

      sigpic

      Samarbetspartners:
      Ljudbyggaren

      Comment


      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

        Fy fan! Hoppas man får tag på dig på nån tävling framöver, det där lär ju lyssnas på!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

          Anmälde mig nyss till Linköping 1/6, årets premiär som tävlande.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

            Zero 12orna vill ju ha nånstans att bo oxå.
            Eftersom jag fortfarande vill kunna använda bilen till mycket av det vardagliga så kan jag inte offra halva bagaget till låda. Klurade ett bra tag på hur jag skulle göra och det slutade med att jag valde att bygga en låda som bägge basarna skulle husera i och den fick inte bli bredare än att jag ska kunna fälla ena delen av sätet ifall jag behöver lasta, djupet är oxå begränsat pga konstruktionen av slutstegsracket så det var bara att börja klippa mallar och se vad man kunde få fram.
            Nåt sånt här verkade vara det maximala jag kunde få fram med de premisserna så sen var det bara att räkna fram vad jag kunde få i volym på detta.


            Hela lådan är byggd i 22m MDF förutom själva baffeln som är gjord i 22mm som presslimmats ihop med en 16mm. Tyckte det blev lite snyggare med basarna lite förskjutna istället för att ha dem helt i nivå med varandra så med hjälp av mitt hemmabyggda fräsverktyg så fräste jag dels ut hål för basarna men även en försänkning för att få lite snyggare montering. Att fräsa ut hålen blir alltid så mycket bättre än att stå och harva med sticksågen. Fortare går det oxå.


            För att få ut den volymen jag behövde fick jag sänka ner golvet i lådan en bra bit så den går ner emellan aluminiumprofilerna i golvet.


            Testmontering för att se passformen i bilen.






            Sen var det bara att snygga till lådan lite och ta upp bulthål för att kunna fästa basarna ordentligt.


            Gjorde ett gäng aluminiumbitar med ett gängat M6 hål i mitten och 2 skruvhål på sidorna. Dessa har jag limmat och skruvat på insidan av baffeln för att fästa basarna med.


            För att få ut lite extra volym i lådan så valde jag att montera basarna inverterat. Då var jag ju tvungen att ha nån form av tätning mellan lådan och basarna. Gladens Neoprenmatta kändes idealisk till detta!


            För att snåla på materialet lite så tillverkade jag tätningen i flera delar.


            Med tätningen på plats kunde man äntligen spänna dit basarna och börja spela in dem lite grann. Då baffeln lutar en del bakåt så blir lådan väldigt instabil när man dessutom har basarna såhär, så var jag tvungen att ställa något under ena magneten, annars stod lådan inte av sig självt.


            Kan inte säga annat än att dessa basar är rätt granna att titta på när de sitter inverterat, en liten bonus bara för att jag behövde lite mer luft i lådan.


            Bara lite finish, stagning och klädning kvar att rapportera om på lådan nu, det tar vi en annan dag. Kan dock säga att den spelar riktigt trevligt, rappt som tusan men ändå gräver den så djupt att tom en kompis som kör grävmaskin är avundsjuk. (ja, det var ett lågt skämt)
            Fd tävlande med min Citroën C5.

            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

            sigpic

            Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

              Snyggt!! Men en liten fundering, hur blir det med 3cm regeln? Tar du minuspoängen för att du inte har galler på basarna eller ska du fixa det på nåt sätt?
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Snyggt!! Men en liten fundering, hur blir det med 3cm regeln? Tar du minuspoängen för att du inte har galler på basarna eller ska du fixa det på nåt sätt?
                Har du basen inverterad behövs inget galler.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                  Va?! Hålen i korgen är ju långt större än dom 3cm som gäller för galler! Låter ju helskumt att den regeln skulle falla bort bara för att man inverterar elementet. Går ju lika bra att peta in nåt i konen från baksidan, speciellt när det är en bas i skuffen på en vardagsbil.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                    Originally posted by Expoze View Post
                    rappt som tusan men ändå gräver den så djupt att tom en kompis som kör grävmaskin är avundsjuk
                    Ja just det, det var han som letar olja
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Va?! Hålen i korgen är ju långt större än dom 3cm som gäller för galler! Låter ju helskumt att den regeln skulle falla bort bara för att man inverterar elementet. Går ju lika bra att peta in nåt i konen från baksidan, speciellt när det är en bas i skuffen på en vardagsbil.
                      Som Frippe säger, enligt regelboken är det inget poängavdrag för galler när basarna är inverterade. Lustigt men sant, hade dock funnits en lösning för det oxå om man velat.
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Ja just det, det var han som letar olja
                        Mao inte så djupt, (raps)olja.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Va?! Hålen i korgen är ju långt större än dom 3cm som gäller för galler! Låter ju helskumt att den regeln skulle falla bort bara för att man inverterar elementet. Går ju lika bra att peta in nåt i konen från baksidan, speciellt när det är en bas i skuffen på en vardagsbil.
                          Hehe jag läste detta i regelboken förut också och blev lite fundersam, men det gynnade ju mig och mina 15"are, dock så glömde jag totalt bort att skydda kabelanslutningarna vilket man får vara nogrann med om man kör med korgen utåt, misstänker att det kan göra ont om man pillar på dem

                          Tanken slog mig tidigare i veckan att jag kunde vända min frontsub ut och in också för att slippa poängavdrag, sålänge det fortfarande går att sitta på passagerarsidan, jag vet inte vad regelboken säger om hur skrymmande det får vara där fram
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                            Ont vet jag inte om det gör, tror inte du har mer än runt 30V där, dock är det ju dumt att kortsluta plintarna och elda upp nåt. Har inte lusläst det där med frontsub men jag har för mig att det står något om att man ska kunna sitta "normalt".
                            Fd tävlande med min Citroën C5.

                            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                            sigpic

                            Samarbetspartners:
                            Ljudbyggaren

                            Comment


                            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                              Originally posted by ppk View Post

                              Tanken slog mig tidigare i veckan att jag kunde vända min frontsub ut och in också för att slippa poängavdrag, sålänge det fortfarande går att sitta på passagerarsidan, jag vet inte vad regelboken säger om hur skrymmande det får vara där fram
                              Det ska vara samma avstånd eller mer som på förarsidans avstånd mellan sätet och pedalerna. Mäts med sätena jämnt placerade.

                              Men vinner man mer poäng ljudmässigt kan det vara värt att tappa poängen på monteringen.
                              Octan
                              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                              OctanAudio
                              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                              Fegens Vandrarhem

                              Bilstereoblog
                              Team Ljudbyggaren

                              Comment


                              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                                Originally posted by octan View Post
                                Det ska vara samma avstånd eller mer som på förarsidans avstånd mellan sätet och pedalerna. Mäts med sätena jämnt placerade.

                                Men vinner man mer poäng ljudmässigt kan det vara värt att tappa poängen på monteringen.
                                Med andra ord kan man ha en stor böld i knähöjd sålänge fotutrymme finns för att sitta normalt?
                                Sponsor:
                                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                                Tudor Batteries - www.tudor.se
                                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                                Comment

                                Working...
                                X