Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    Tänkte skriva lite kort om mina galler.
    Tidigare i tråden har jag visat hur jag gorde ett par galler till ZeroPro-80 och jag tänkte jag skulle göra likadant här så det beställdes råmaterial av Kuhlin. De grova ringarna är vattenskurna ur 20mm aluminium.



    Kommer inte riktigt ihåg varför men när jag funderat lite mer på det så ville jag prova ett annat sätt, i detta fallet helt enkelt borra hålen för pinnarna i det grova materialet och se vad man kunde göra med det. Behövde ju självfallet lite fler pinnar i dessa galler än i de små vilket innebar ett litet bekymmer. Hur gör man för att borra rakt från bägge hållen på de lutande ytorna för pinnarna längst ut. Ritade upp ett antal designer med olika antal pinnar innan jag bestämde mig och då var det bara att börja lösa håltagningen. För att få bra precision så var det att borra i fräsen som gällde. Först gå ner med ett litet dubbhålsborr som inte sviktar som ett vanligt borr. När jag gjort det var det bara att upprepa med ett vanligt 2mm borr mot den nu plana ytan. Hade stor hjälp av fräsens digital för att upprepa alla jobb. Tyvärr var materialet väldigt segt och jag drabbades av ett par avbrutna borr trots gott om kylning och att jag rensade skären var 5mm. Provade flera olika hastigheter oxå men inget hjälpte.



    Sen var det bara att börja svarva. Först och främst få lite finare ytor än de skurna och plåtens råyta så samtliga ytor blev garanterat raka.



    Sen gjordes en försänkning på ena sidan för att gallret ska passa bra över elementet.



    Nöjd med passningen. Gjorde medvetet nedsvarvningen ca 1/10mm lägre än elementet för att vara säker på att elementet inte kan glappa när man spänner fast allt sen.



    Sen var det bara att börja forma fram den formen man ville ha på utsidan. När jag hade en jag var nöjd med så lämnade jag den ringen till en kompis som formade ett svarvstål efter radien så jag enkelt kunde få samma form på de andra ringarna sen.



    Nästa steg var håltagning, bara att måtta ut från baksidan så man kunde borra raka hål rakt igenom.



    Givetvis ville jag tappförsänka hålen sen för vanliga insexbult. Tycker det ger ett lite mer "köpt" intryck än vanliga försänkningar.



    Sen var det bara att trycka igenom pinnarna. För att göra det enkelt använder jag en 2mm svetstråd i AlSi, den har en lite hårdare och blankare yta som jag tycker passar in mot den mattborstade ytan jag vill ha på själva ringen.



    Tanken härefter var att ta tigsvetsen och lägga igen hålen för pinnarna från utsidan. Tyvärr ville inte tigen var med alls, vet inte vad det var men bågen bara vandrade runt och studsade omkring och dummade sig. Provade att byta volfram, bytte gas, provade på annat material mm.
    Vete tusan vad som jäklats men jag kände att jag inte kunde vänta längre så jag fick hitta på en nödlösning sålänge, Jag har helt enkelt tennat igen hålen så gott det gick, sen var det upp i svarven igen och börja köra med scotchbrite för att få en fräsch yta. Förhoppningen är att de ska åldras lite i bilen och bli lite mörkare.



    That´s it! ......ja, tills jag ska fixa till hålen på riktigt då.....
    Fd tävlande med min Citroën C5.

    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

    sigpic

    Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

    Comment


    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

      *dree-heggggelllll*

      Det är ju bara hur löjligt nice som helst. Fantastiskt hantverk!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

        Jätte fint jobb!

        Anar att vi blir en till bil i Expertklassen iår då din bil efter vad jag sett hittills kommer att platsa där

        Det enda jag blir orolig för efter att ha sett bilderna på gallrena är att det ser ut som att konen kommer att ta i "ribborna" när du spelar på lite.

        Att det "degade" när du borrade var lite konstigt då jag ser att du kylde med t-röd och då brukar det gå bra , vad använde du för borr?
        På jobbet använder vi Dormer CDX Tin borrar och de funkar mkt bra i såväl RF som Aluminium tycker jag.
        Kanske det hade funkat bättre om du hade fräst hålen med en 2-skärig fräs istället?
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

          Originally posted by zrken View Post
          *dree-heggggelllll*

          Det är ju bara hur löjligt nice som helst. Fantastiskt hantverk!
          Tackar!

          Originally posted by Hewi View Post
          Jätte fint jobb!

          Anar att vi blir en till bil i Expertklassen iår då din bil efter vad jag sett hittills kommer att platsa där
          Nope, det blir Master troligen. Krävs lite mer för att känna att man platsar i expert, absolut varje bit i hela bygget ska hålla samma kvalitet och helst ska det finnas i bakhuvudet redan första gången man börjar med en bil. Nästa bil, kanske. Dock väldigt kul att få en sån kommentar av en RIKTIG byggkung!

          Originally posted by Hewi View Post
          Det enda jag blir orolig för efter att ha sett bilderna på gallrena är att det ser ut som att konen kommer att ta i "ribborna" när du spelar på lite.
          Ser väldigt tajt ut på bilderna, det håller jag med om. Spelar jag högtalaren absolut fullt ut så finns en liten risk att upphängningen går emot men jag kommer nog inte ha behovet att pressa dom på det sättet. I värsta fall får jag schimsa mellan elementet och gallret lite.

          Originally posted by Hewi View Post
          Att det "degade" när du borrade var lite konstigt då jag ser att du kylde med t-röd och då brukar det gå bra , vad använde du för borr?
          På jobbet använder vi Dormer CDX Tin borrar och de funkar mkt bra i såväl RF som Aluminium tycker jag.
          Kanske det hade funkat bättre om du hade fräst hålen med en 2-skärig fräs istället?
          Ja, det var väldigt kladdig aluminium detta, det märktes vid svarvningen oxå.
          Provade med både t-röd och fullmatning med skärvätska men det blev samma resultat. Använder samma borr och jag såg till att ha fräscha hela tiden. Fräs hade kanske funkat bättre men vi hade inga mindre än 3mm, dessutom så är hålen längst åt sidorna väldigt djupa eftersom de går snett igenom ringen, säkert runt 35mm så det blev ju lite krafter som slet i borren och mycket material som nyper av friktionsvärmen. Med facit i hand skulle jag nog gjort som jag tänkte från början, men man måste ju prova sig fram lite för att hitta de bästa sätten.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

            Liten update igen då.
            Händer inte extremet mycket just nu pga sjukdom.
            Har klarat mig hyffsat från det mesta under hela "våren" men nu kom det nåt så det är vila och huskurer som gäller.



            Har iallafall släpat upp lådbygget och kopplade in den till min gamla NAD-stärkare, mest för att få höra lite på den.
            De första intrycken är bra, för att underdriva lite......ett mer korrekt uttryck är väl att Zero-12 är en fruktansvärt kompetent bas. Rapp och djupgrävande på samma gång och så snuskigt torrt och rent ljud så den går att använda som luftavfuktare!
            Ska bli kul att försöka få ut den i bilen snart och ge den lite mer effekt och ett mer korrekt utrymme och se vad som händer. Jag tvivlar starkt på att jag blir besviken!

            Avslutar kvällen med en teaser.......

            Fd tävlande med min Citroën C5.

            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

            sigpic

            Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

              Imponerande arbete
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                Tack! Kul när det uppskattas.
                Fd tävlande med min Citroën C5.

                Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                sigpic

                Samarbetspartners:
                Ljudbyggaren

                Comment


                • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                  Visar väl ett projekt till då jag sitter och har tråkigt i sjuksoffan.

                  Ville ha en vettig säkringshållare då den gamla inte räckte till och har letat som en tok efter något som passar mina önskemål. Hittade man nåt som såg tillräckligt bra ut så klarade den inte tillräckligt grova kablar eller hade inte tillräckligt med anslutningar, sen kan man blanda dessa kriterier i alla möjliga kombinationer men jag hittade aldrig nån som passade in på allt.

                  Nåja, har ju sett att proffsen gjort snygga hållare så jag tänkte att jag provar väl att göra en oxå.
                  Började med att rota i min bra-att-ha-låda där jag samlar på mig material som jag känner att jag kan få nytta av nån gång. Hittade en lagom bit med 20mm aluminum som gick utmärkt att använda till 50mm2 kabel och ändå ha vettigt med gods kvar att spänna i. Bestämde mig för mini-anl och M8 spännskruvar.



                  Hade massa bakelit liggande och det är en bra isolator, så det fick bli grunden till bottenplattan. Tämligen lättbearbetat dessutom sålänge man bearbetar det åt rätt håll, annars splittras det gärna.







                  Först gjordes en skiss på vad jag fick plats med på plattan och sen kapades aluminiumen upp i kallsågen, sen bearbetades bitarna i fräsen för att bli raka.



                  Sen var det bara att börja borra och gänga, för att sedan jämföra med skissen hur det kan komma att se ut. En liten voltmeter inhandlades oxå för en liten extra "touch".







                  Där kändes det som att man var på spåret så då spikades alla mått och jobbet med bottenplattan kunde få fart igen. För att få så säker montering som möjligt så ville jag försänka alla bitar i plattan. Först fräste jag med en grov fräs för att få grundformen, sen tog jag en liten rackare för att komma åt hörnen så bra som möjligt.







                  Sen borrades hål genom plattan och efter hålen i aluminiumen. Långa genomgående M5 som gängas i aluminiumen håller både bitarna på plats och funkar som hållare till säkringen på ovansidan. Småbitarna får dessutom 2 st korta M5 ytterligare för att hålla biten säkert. Voltmetern sätts bara på ett par långa M3.







                  Finishen från fräsen var ju absolut inte i toppklass så alla aluminumbitarna har borstats med scotchbrite. Ger en snyggare yta som passar bättre till slutstegens utseende.





                  Sen gjordes en framsida som ska funka som petskydd oxå och allt provmonterades.





                  Alla skruvar på baksidan har fått smältlim i sig för att dels låsa och dessutom isolera. Samtliga skruvar är dessutom låsta med Loctite.



                  Reslutatet på bottenplattan då.



                  Fd tävlande med min Citroën C5.

                  Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                  sigpic

                  Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

                  Comment


                  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                    Sen skulle ju en snygg kåpa till allt fixas fram. Trogna läsare av tråden kanske kommer ihåg den här bilden?



                    Ja, det som ligger bakom 6to8 är ju då en tom kåpa till densamma. Utmärkt för att bygga en säkringshållare av och givetvis fanns denna hemma innan jag började ens med bottenplattan.
                    Sen var det bara att börja anpassa kåpan. Botten skulle ur och hål för displayen skulle till. Smånervöst att köra i denna då man inte är nån direkt expert på fräsen men det är kul att göra själv.















                    Sen ville man ju ha nån form av fönster till displayen oxå, så en liten makrolonbit fick smaka på fräsen och filen och fick slutligen lite färg på sig innan den limmades fast. Blev rätt nöjd med den.













                    Slutresultatet då bredvid då bredvid 6to8. Någorlunda nöjd men när man stått och stirrat på en sån här grej så många timmar som jag gjort så hittar man alltid detaljer som man vill förbättra, dessutom har planerna justerats under byggets gång så jag ser detta som ett genrep inför nästa bygge.





                    Får väl se hur länge man blir ensam med en Mosconi 7-fuse!
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                      Kan förresten tillägga att den inte är 100% färdig ännu....ska få lite mer färg och finish.
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                        Två av två tummar upp! Ser riktigt bra ut, alltid kul att se egna lösningar
                        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                        Comment


                        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                          Ja men herregud, jag skäms när jag tittar på min egna goda blandning av olika säkringshållare...

                          Detta var något att bita i, bra inspiration för framtiden! Den dagen jag gör en sådan där fin säkringshållare så är nog mitt liv fullbordat
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                            Galet snyggt...
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

                            Comment


                            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                              Mycket trevlig lösning, Kommer bli riktigt roligt och se hur detta projekt kommer att se ut när det är färdigt.
                              sigpicMS-SOUND
                              Micke7406

                              Comment


                              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                                fyysatan så grym den blev !!!!!!
                                Katrineholm

                                Comment

                                Working...
                                X