Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

    2009 10 17

    Nu har jag hämtat det Danske paketet!

    I det låg en sådan här:

    Click image for larger version

Name:	2009 10 17 004.JPG
Views:	1
Size:	76.5 KB
ID:	584598 Click image for larger version

Name:	2009 10 17 005.JPG
Views:	1
Size:	65.4 KB
ID:	584599

    Specifikation på denna:
    http://http://www.dynaudio.com/eng/auto/esotec/tech_mw182.htm

    Storleksmässigt ligger denna mellan en åtta och en tia. En nia alltså!

    Jag har ingen aning om hur detta blir? Ett rent test! Ska bli intressant!

    Det bästa är att jag kan poppa vidare med min kära PG-tia medan jag fixar till huset för den lilla Danskan!

    2009 10 18

    En liten uppdatering som jag hann med mellan tvättarna idag!
    Ja, jag vet! Jag är en liten Fridolf!

    Delningsfiltren har hittat sina platser:
    Click image for larger version

Name:	2009 10 18 009.JPG
Views:	1
Size:	74.1 KB
ID:	584601

    Den lilla smarta batteripolskon med inbyggd säkring från Audison är bara............klumpig och ful!

    Får fixa till någon annan smuttare lösning istället!

    Edit:

    Nja, kanske i alla fall? Om man skaffar en polare till minuspolen?
    (Det där blev ju lite lustigt)

    Click image for larger version

Name:	2009 10 18 020.JPG
Views:	1
Size:	80.5 KB
ID:	584602 Click image for larger version

Name:	2009 10 18 021.JPG
Views:	1
Size:	78.1 KB
ID:	584603

    Det här tror jag faktiskt blir bättre:
    Click image for larger version

Name:	2009 10 18 023.JPG
Views:	1
Size:	73.0 KB
ID:	584604

    2009 10 19

    Nu sitter RCA-kontakterna ihop med signalkablarna i ena änden i alla fall:
    Click image for larger version

Name:	2009 10 19 005.JPG
Views:	1
Size:	77.7 KB
ID:	584610

    Sen så blir det på med kabelstrumpa och krympslang.

    Ska även fixa strömkabel och högtalarkabel som givetvis även de ska kläs med strumpa.

    Elfa! Here I come!


    2010 01 09


    En liten update.

    Jag har fräst till en baffel åt 182:an.

    Ska leta reda på svarta Torxskruv och skruva fast basen med sedan.

    Dessutom kommer det att bli ytterliggare 6 skruv i baffelns yttre periferi.
    Anledningen till det är att jag redan plastat in en MDF-ring i lådans front som skulle hyst en bas som är något större än 182:an.

    Skulle det visa sig att jag inte blir nöjd med Dynaudion så kan jag då bara skruva bort den mindre baffeln och lyfta i en annan bas.

    När jag ändå har fräsen framme så ska jag fixa till bafflar åt Amegorna.

    Jag tror att jag klurat ut nu hur jag ska integrera dem i dörrsidorna på bästa sätt.

    Återkommer.

    Click image for larger version

Name:	2010 113.JPG
Views:	1
Size:	58.2 KB
ID:	584894 Click image for larger version

Name:	2010 112.JPG
Views:	1
Size:	57.5 KB
ID:	584895
    Click image for larger version

Name:	2010 114.JPG
Views:	1
Size:	60.8 KB
ID:	584892Click image for larger version

Name:	2010 115.JPG
Views:	1
Size:	58.6 KB
ID:	584893



    2010 03 07

    En liten uppdatering efter en hektisk tid med tillökning i familjen.
    Det har inte blivit mycket gjort med billjudet mer än att ha funderat en del och kompletterat med en del artiklar.

    DLS A7:an kände sig ensam och fick en kompis i form av ett DLS A2.
    Inropat på Tradera för 2200:- Kanonskick!
    Click image for larger version

Name:	Elliot 2010 013.JPG
Views:	1
Size:	73.3 KB
ID:	585315

    Ett tag tänkte jag montera stegen som på bilden mot ryggstödet.
    Men jag har nu ändrat mig och kommer behålla A7-steget i baljan tillsammans med batteriet.

    Vill ju inte härma Hewan!

    A2-steget kommer jag istället att montera till vänster i bagaget, ungefär där domkraften förvaras.

    Som jag tidigare indikerat så kände sig Amegorna lite ensamma också, så Pierre hjälpte till att hitta äkta makar.
    Click image for larger version

Name:	2010 03 07 050.JPG
Views:	1
Size:	69.4 KB
ID:	585316

    Tack Pierre!

    DLS A7 kommer driva Amega x 4 samt Dynaudio sub.

    DLS A2 kommer få ta hand om diskanterna.

    Allt ska delas aktivt så en Alpine 9887 ligger nära till hands. Men det är inte definitivt bestämt ännu.

    Får se hur mycket SQ det blir av detta men det blir nog hög partyfaktor i alla fall.

    Nu har jag också planerat minutiöst hur jag ska få ihop detta så snart som möjligt. Och tyvärr Pierre!
    Bålsta or Bust! Blir förmodligen....................bust!

    Men det hindrar ju inte att jag kommer i alla fall

    2010 05 08


    Jaha! Det har varit en hektisk tid med ett nytt barn och allt det medför både ekonomiskt och tidsmässigt.
    Allt tar mer tid i anspråk än man tror och därför får projekt prioriteras ner.

    Men nu har jag fått fingrarna ur i alla fall och nu ska det köras så mycket det går på kvällar och helger. Mitt mål med att vara med om en tävling i år ligger kvar. Nu så är temperaturen också sådan, att det går att plasta på balkongen, till grannarnas stora förtret. Så nu är det frontsublådan det plastas på.


    Dynaudiosuben kommer att pryda sin plats eller hur?


    Slutstegsracket. DLS A2 och A7. Racket kommer att sitta mot ryggstödet och kommer att vara fällbart. En cover kommer också att tillverkas till racket. De kablar som sitter där är bara stumpar.
    Tanken är att tillverka något i aluminium med gummigenomföringar för att skydda kablarna.

    En ändring i ursprungliga planer: DLS A2 kommer att få driva Amegamiddar x 4

    DLS A7 kommer att få driva Dynaudiosub, diskanter och något som Pierre kommer få en beställning på alldeles strax

    DLS A2 är specat till 2 X 145 W i 2 Ohm. Det skulle inte vara dumt med mer effekt men i värsta fall så kan jag få plats med ett DLS A3 om det skulle visa sig vara otillräckligt.


    Hämtade detta uppe hos Pierre i Onsdags. DD-Naughty var där också och visade lite prylar


    Jag kommer väl snart inte undan att köpa en 9887:a heller. Eller mer korrekt, det blir helt nödvändigt för att komma åt filtren och eq.
    Kenwooden har dessutom börjat protestera ibland. Jag hoppas att det bara var skivan som dummade sig men tittar jag på den så ser den helt felfri ut

    Nåja, det får bli lite senare.

    Jag måste också STARKT rekommendera att åka till Pierre om ni inte gjort det redan. Åk upp till Seastreams garage någon Torsdag och lyssna i pick-upen. Alpine, Genesis, Dynaudio och Nils Lofgren.
    Satan! Tonalt så var det såååååååååå imponerande. Och behövs egentligen 12:an? Som fundament i botten ja, men de 4:a Dynaudioåttorna ger byxfladder så det räcker.
    Att det inte skulle bli några bra poäng för scenbilden, det förstår till och med jag men...........................Oj, oj, oj!
    Att prylar kan låta så bra med tanke på att Pierre mer eller mindre stressat dit det inför Bålsta.

    Åk och lyssna!
    Last edited by PhoenixG; August 4, 2010, 19:00.
    sigpic

    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

    Comment


    • #32
      Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

      2010 08 04


      Alpine 9887 direkt från hovleverantören i Kungsängen.

      Ja, ja Pierre. Jag ska fixa en ny konsoll. Jag behöver flytta ut stereron några centimeter också. Det är trångt bakom apparaten.



      Eftersom jag till slut bestämde mig för att behålla reservhjulet så blir detta den nya positionen för batteriet.



      Och då blev positionen denna för slutstegen. Plattan är fällbar och infäst i förskruvningarna för de främre lastsäkringsöglorna.



      Lite strömkabel och lågnivåkabel på plats till stegen.



      Audisonblocket lätt åtkomligt via skidluckan.



      2010 11 15

      Okej! Det var ett tag sen sist. Det har dock gått lite framåt
      En del förändringar har skett vad det gäller både ambitioner och komponentval. Nåja, inte så stora egentligen. Det är på subsidan som det sker lite förändringar mot vad det var tänkt från början. Lite beroende på en nyhet som släpptes för ett litet tag sedan samt på grund av ambitionen att behålla originallinjerna vid handskfacket. Mer om det sedan.
      Hur som som helst så driver 9887:an fortfarande Amegamiddar x2 med tillhörande diskanter samt originalhögtalare bak. Men nu är det bara lite smådetaljer som återstår innan det funkar som det är tänkt.

      Alpine 9887:an önskar jag att jag köpt direkt. Man ska börja med en högkvalitativ HU. Det finns ju mycket bättre spelare än så men jag tror nog att 9887:an är mycket prisvärd.
      Jag borde vara gammal nog att veta att man får vad man betalar för men tog ett mellansteg som jag inte blev så imponerad av. Det straffade sig.


      Amegadiskanter ditsatta bakom originalgaller. Passade som handsken efter jag modifierat originalklämman och infästningen lite. JonasH är överlycklig över denna lösning Själv fattar jag inte bättre



      Här blev jag lite lat och beställde prylar från Blekinge Bilradio som integrerades i dörrsidan. Faktiskt riktigt hyfsad passform. Inte alls samma struktur på vinyl som original men det kan jag leva med.
      Här fick Amegamiddarna sitt hus.
      För att fylla hålet där uppe så var ursprungligen tanken att integrera komponenter från ett märke som kommer från ett grannland.
      Den tanken är borta! Här blir det istället ett täcklock.
      Komponenterna kommer istället att dyka upp i en annan tråd.



      Så här ser det ut med högtalartyget på plats. Notera att Amegaloggan hamnat här istället för Poketloggan.
      Dämpmässigt ligger det ett lager med Autoleads (Till Pierres förtret) bakom dörrsidan. Givetvis kommer det att dämpas mer här och med högsta säkerhet förstärkas för att ge middarna en stabil framtid. Utvärdering efter en tid kommer att ge svar på hur mycket som behövs.



      Så här är en försmak av vad som komma skall. Dubbla kit med middar vill ha dubbla QW6: or.
      Så det blir ingen Dynaudiosub här. För att få den volym som krävs så fick jag bygga ner handskfacket/lådan så mycket så att det såg för jävligt ut.
      Med QW6: orna så kan jag behålla originallinjerna och få den volym som de kräver. De kommer inte att bli optimalt placerade för bästa effektivitet men jag hoppas på ett hyfsat resultat i alla fall. Dessutom så blir det Amega rakt igenom. DLS+Amega=Swedish Edition. Så långt det nu är sant med tanke på tillverkningsland och vart komponenterna kommer ifrån. Sen så är väl Japan och Italien lite involverat as well.
      Nåja, jag hoppas att det genererar även Sverige något positivt i alla fall.



      Här har det snyggats till lite. Det sitter inte strumpa överallt ännu. men det kommer. Dessutom sitter inte korrekt dimensionerade strömkablar till stegen där ännu. Kommer snart också.



      Komponentmässigt så kommer det att bli så här. Lite pass på hur effekten kommer att räcka till för att driva kalaset. Men jag måste först dra igång prylarna för att få facit (lite på vägen i alla fall).
      Dit är det nära nu!

      SQ my ass! Det är R&R som gäller
      Last edited by PhoenixG; November 15, 2010, 22:42.
      sigpic

      What does not kill you, simply makes you.........stranger.

      Comment


      • #33
        Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

        2011 02 08


        Jag har plitat ihop en översikt på systemet.
        Även ett diagram över strömförsörjningen är i princip klart. men där återstår det lite osäkerhet hur det slutligen ska se ut.

        Det enda som inte är klart komponentmässigt vad det gäller ljudet är frontsublådan med de dubbla QW-6: orna. Där sitter för tillfället ett rör med en enkel QW 6:a. Den kommer sitta där tills lådan är klar. Sedan kommer röret att avyttras.

        Sen så är det massor kvar detaljmässigt, finishmässigt, dämpmässigt och framförallt att få till en bra grundjustering.

        Men nu så är det riktigt på G så i år så kan jag nog inte komma med fler ursäkter

        Eller hur Herr Jelensek



        2011 05 28

        Strömförsörjningsschema:

        Last edited by PhoenixG; May 28, 2011, 22:46.
        sigpic

        What does not kill you, simply makes you.........stranger.

        Comment


        • #34
          Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

          Reserverat 4
          sigpic

          What does not kill you, simply makes you.........stranger.

          Comment


          • #35
            Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

            Reserverat 5

            Tror ni jag kan fylla detta med bilder?

            Med text? Inga problem!
            sigpic

            What does not kill you, simply makes you.........stranger.

            Comment


            • #36
              Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

              Uppdaterat!

              Inlägg 30!
              Last edited by PhoenixG; September 27, 2009, 21:13.
              sigpic

              What does not kill you, simply makes you.........stranger.

              Comment


              • #37
                Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                Gillar frontsuben skarpt! Mkt snygg lösning , smart placering av navigatorn också , idag räcker det väl nästan med att det finns spår av sugkoppar på framrutan för att ngn skall bryta sig in i bilen för att leta reda på vart navin är gömd
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #38
                  Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Gillar frontsuben skarpt! Mkt snygg lösning , smart placering av navigatorn också , idag räcker det väl nästan med att det finns spår av sugkoppar på framrutan för att ngn skall bryta sig in i bilen för att leta reda på vart navin är gömd
                  Tack kompis!

                  Subeländet SKA in där även om jag inte är hundra på vilket fabrikat eller storlek det blir!
                  sigpic

                  What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                    Originally posted by PhoenixG View Post
                    Tack kompis!

                    Subeländet SKA in där även om jag inte är hundra på vilket fabrikat eller storlek det blir!
                    Du kan alltid köpa min lilla söta cdt 8 och pula in där..funkar bra fram i min audi
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • #40
                      Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                      Originally posted by JohanH View Post
                      Du kan alltid köpa min lilla söta cdt 8 och pula in där..funkar bra fram i min audi
                      Alltid bra att ha ytterliggare ett alternativ i bakfickan!

                      10 tum är dock målet och jag får nog till minimivolymen men sen så är ju frågan hur det låter också?

                      Så vi får se!

                      Söt unge du har! Eller man ska kanske säga ni?!
                      Visst får man anpassa bilstereon en del men det är det värt!
                      Last edited by PhoenixG; September 27, 2009, 23:42.
                      sigpic

                      What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                        Originally posted by PhoenixG View Post
                        Alltid bra att ha ytterliggare ett alternativ i bakfickan!

                        10 tum är dock målet och jag får nog till minimivolymen men sen så är ju frågan hur det låter också?

                        Så vi får se!
                        ja, finns ju folk som har 15" i kickar så allt går att lösa
                        Tycker pg låter helt ok för priset men som vanligt är det ju alltid skillnad när man går upp i pris
                        Man ska kunna köra 8an från 8 liter.
                        Den finns iaf i en garderob endast 12 mil från dig
                        Den är även romantiskt lagt så bli inte förvånad om det dyker upp kärleksbrev i lådan
                        Ja, den lilla krabaten sitter alltid fram så det var en perfekt ursäkt att ha en låda på golvet framför stolen..sen om han somnar bra av vibrationerna är ju en annan sak
                        Last edited by JohanH; September 27, 2009, 23:45.
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • #42
                          Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                          Originally posted by JohanH View Post
                          Den är även romantiskt lagt så bli inte förvånad om det dyker upp kärleksbrev i lådan
                          En bas som är romantiskt lagd och blivit kär i lilla mig!

                          Min kärlek finns för tillfället hos någon annan men jag säger till så snart jag tröttnat och behöver lite ny lööööv!
                          sigpic

                          What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                            Originally posted by PhoenixG View Post
                            En bas som är romantiskt lagd och blivit kär i lilla mig!

                            Min kärlek finns för tillfället hos någon annan men jag säger till så snart jag tröttnat och behöver lite ny lööööv!

                            Sicken osis! Men man kan alltid försöka..nu när hösten faller på så värmer kanske en ny kärlek bättre än den gamla
                            Ut och bygg nu så det blir lite bilder
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M
                            Sinfoni S25T

                            Vw up -12
                            På gång..
                            New car, hi end old school..

                            Comment


                            • #44
                              Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                              Uppdaterat!

                              Inlägg 30!
                              sigpic

                              What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

                                Originally posted by PhoenixG View Post
                                Uppdaterat!

                                Inlägg 30!
                                Ser bra ut
                                Kan du lägga upp nån bild på dörrsidan hur den ser ut original?
                                MVH F.Trybom

                                Comment

                                Working...
                                X