Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5, bättre än orginal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

    Ser riktigt bra ut!

    Comment


    • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

      Tack
      Jag är iaf nöjd.
      Spelar ju inte med samma djup som i ett dörrmontage men jag kör ett par 6'5or där fortfarande som ligger och fyller ut lite, låter lite mysigare då eller hur man ska säga.
      Men över dem övriga registren så spelar det mycket trevligare nu tycker jag, och då har jag inte tweakat något utan mest stressat ihop nya delningar och justerat lite i all hast.


      Ska försöka få i mina nya steg någon gång oxo.
      Det kommer nog göra sitt på soundet oxo skulle jag tro. Sen hoppas jag på att kunna låna en mic och mäta lite och leka runt med.

      Men nu BÖRJAR det iaf låta som musik i bilen vilket det knappt har gjort förut.
      Men det är väl som de lärde säger. Ju färre element ju mindre problem....
      Alpine Audison !GENESIS DLS

      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

      Comment


      • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

        God kväll på er..

        Blir en kort uppdatering då det inte byggs så mycket just nu då man jobbar och inte kan låta bilen stå...
        Däremot så har jag mätt lite i bagaget och så för att veta lite hur man ska göra med allt.
        Här börjat fundera och skissa lite lätt på layouten för alla steg samt processorn mm
        Tankade hem Google sketchup och började leka lite för första gången, inte helt lätt måste jag erkänna.
        Gick lite knackigt i början



        Men sen tog det sig mer och mer



        Och efter en timme eller så så ser det ut så här!




        Det är väl så det kommer se ut, sen kommer det ett monoblock och processor som kommer hamna över dem andra tre, det kommer väl bilder på det imorgon....


        Trevlig helg på er iaf
        Alpine Audison !GENESIS DLS

        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

        Comment


        • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

          Hmmmmm. . . . . . . . .riktigt snyggt med den där färgsättningen av stegen. Blev bra mycket snyggare än helt original, tycker jag, detta trotts att dom ser grymt bra ut helt original också.
          -När smaker en blues som bäst?
          -Hvaergang!

          Keep The Devils music alive.

          Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

          Comment


          • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

            Oj, glömde visst att skriva att dem inte ska vara svarta/randiga utan att det är helt enkelt så att jag har gjort något fel som gör att det ser ut som det gör, rendering?

            Men tack iaf, har ju inte sj tänkt tanken men nu när du säger det skorpionen så kanske det vore en finish att titta närmare på och utforska helt enkelt. Kan nog bli riktigt snyggt om man gör det rätt.
            Och jag har oxo lite den åsikten att dessa silvriga setts förut, GANSKA mycket, och visst är dem fina men vore ju kul med en lite ny twist på dem kanske
            Tack...


            Förövrigt planeras/spekuleras det mycket i kablar och kontakter i signalkedjan just nu, finns ju hur mycket som helst att välja mellan.
            Sen vill man ju gå lite egna vägar och pröva lite, pratats om rg59 exempelvis men det finns hetare kandidater.

            Vilket det blir går väl ut när det väl är bestämt.
            Sen är ju frågan om ferritkärnor tillför något etc...det kommer iaf testas
            Alpine Audison !GENESIS DLS

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

            Comment


            • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

              Här går det SAKTA framåt. Inga stora saker som har hänt men det börja rulla på med lite små saker iaf.

              Det största är väl att man sprang över ett par Scandinavia diskanter.
              Dessa installerades lite temporärt i astolparna där mina mellanregister som fått stryka på foten satt förut, då dessa är mer eller mindre lika stora som de gamla 3":arna så var det bara slipa lite i baffeln för att kunna trycka i dem.
              Stadiga pjäser kan man säga :P
              Kan ju nämna att man blev en smula närvös då jag råkade övervärma när jag skulle löda på dem nya kablarna så spoltråden släppte från terminalen vilket resulterade i att jag fick plocka isär den och leka lite doktor, pulsen gick upp en smula men lyckades till sist rädda mitt fördärv.

              Har även beställt hem ny kabel och kontakter för att göra egna lågnivå kablar så man kan få det lite mer smutt och slippa överflödet och la kabelsallad.
              Valet på kabel landade på Bedeas TRIAX8 kabel. Vi får se hur den låter men den verkar vara rejäl, den är dubbelskärmad och med silverpläterade ledare och inre skärm så måste den ju vara bra :P





              sen var jag inne på att köpa nakamichi kontakter (kopior) via Ebay men valet landade till slut på Supras PPX pluggar från svensk ÅF istället då det kändes mer rätt.
              Visst kostar dem en "smula" mer men dem känns gedigna och av att titta och känna på dem så känns det som att kvaliteten ligger på en klass över valfria kopior.







              Ska bli spännande att jämföra dessa kablar mot mina nuvarande Connection BT som sitter i.

              Det är väl vad som hänt i stora drag iaf vad gäller Saaben.

              Har även börjat pilla lite på sambons bil då jag kommer flytta över mitt Audison K6 kit samt Det 4kanaliga Lrx steget till hennes bil nu när man har 2 Genesis DM steg ligger :P
              Så jag har köpt och satt in en ny HU i hennes lilla clio till en början och det blev en Eclipce cd8445 som får stå för signalen



              sen kommer det bli en CDT es8gold som frontsub oxo då jag har en ligger.

              Det blir ett litet och enkelt system. Men jag tror det kan bli riktigt trevligt.
              Alpine Audison !GENESIS DLS

              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

              Comment


              • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                Alltid spännande med kabelfetechismer!

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                  Eclipsen låter inte kattpiss över lågnivå
                  Glöm för allt i världen inte av att Loudness är aktiverat från början då den varit strömlös...
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Eclipsen låter inte kattpiss över lågnivå
                    Glöm för allt i världen inte av att Loudness är aktiverat från början då den varit strömlös...
                    Kanon!
                    Då slipper man ju slå på den själv!
                    __________________
                    Mvh Jonas
                    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                    Comment


                    • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                      Originally posted by joj View Post
                      Kanon!
                      Då slipper man ju slå på den själv!
                      På både gott o ont
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                        Originally posted by zrken View Post
                        Alltid spännande med kabelfetechismer!

                        Kablar är ett nödvändigt måste tyvärr, hade det gått hade jag gärna kört trådlöst :S
                        Men jag tänkte FÖRSÖKA göra installationen en smula mer korrekt och seriöst från början denna gång så då får man göra det bästa av situationen.
                        Hoppas det blir OKEJ iaf.....



                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Eclipsen låter inte kattpiss över lågnivå
                        Glöm för allt i världen inte av att Loudness är aktiverat från början då den varit strömlös...
                        Fan vilken bra stereo jag verkar köpt :B då kanske det lilla systemet kommer låta som en STOR anläggning från skratch då
                        Jag såg allt att det lös någon flashig "superduper mega extreme absolute natural bass" ikon i displayen i regnbågens alla färger.
                        Brydde mig inte om den så mycket då det endast rockar original högtalare i bilen än så länge.
                        Det va iaf intressant hur en HU kan "lyfta" ljudet så pass mycket som det ändå gjorde på i övrigt standard grejer.
                        Märkte rätt fort att dörrarna kommer behöva dämpas en " SMULA" innan det hamnar några nya högtalare där iaf....
                        Alpine Audison !GENESIS DLS

                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                        Comment


                        • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                          Originally posted by jokko23 View Post
                          Fan vilken bra stereo jag verkar köpt :B då kanske det lilla systemet kommer låta som en STOR anläggning från skratch då
                          Jag såg allt att det lös någon flashig "superduper mega extreme absolute natural bass" ikon i displayen i regnbågens alla färger.
                          Brydde mig inte om den så mycket då det endast rockar original högtalare i bilen än så länge.
                          Det va iaf intressant hur en HU kan "lyfta" ljudet så pass mycket som det ändå gjorde på i övrigt standard grejer.
                          Märkte rätt fort att dörrarna kommer behöva dämpas en " SMULA" innan det hamnar några nya högtalare där iaf....
                          Gå du över till PRO-läget istället så har du mer att leka med och en mer neutral men dynamisk återgivning från den
                          I det läget kan man välja trevägs eller fram/bak/bas......bara så du vet.
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                            Originally posted by jokko23 View Post

                            Vilka fina händer ju har Jokko, vilken handkräm använder du?? =)

                            / Micke

                            Comment


                            • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                              Originally posted by m-tec View Post
                              Vilka fina händer ju har Jokko, vilken handkräm använder du?? =)

                              / Micke
                              Haha..ja du Micke det kan man undra
                              Om jag ska gissa lite fritt så är innehållet av väldigt naturliga ämnen iaf..
                              Men det kanske en fingerfärdig herre som du kan berätta mer om
                              Alpine Audison !GENESIS DLS

                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                              Comment


                              • Re: Saab 9-5, bättre än orginal!

                                Originally posted by Lonefox View Post
                                På både gott o ont
                                Joj gillar nog fjortisdunk

                                Comment

                                Working...
                                X