Announcement

Collapse
No announcement yet.

Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

    Originally posted by Gandalf View Post
    Jag tar det precis för vad det är
    Föresten så är skruvarna 12.3mm för långa på bilden. Råkade lägga dem fuktigt så att dem blev lite långa. Men nu har de torkat och ligger "Flusch-mount".
    Men tyvärr är det en komentar jag får höra ofta. "Det går inte, alldeles för lång" men jag har lärt mig att hantera det
    Tack för tipset!
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #77
      Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

      It`s Gandalf Time

      Idag blev det faktiskt lite gjort. Mellanregister-poddarna (i brist på annat namn) blev klädda och färdiga.
      Sen gjorde jag något jag inte kan rekomendera när det är 27grader varmt. Rikta diskanter Men jag hade inget val utan att bara ta det som en man och svettas igenom proceduren.
      Kopplade in filtren (AUDIO-SYSTEM FWX) och så på med rosa brus i spelaren. Jag tycker att rosa brus hjälper mig just när det gäller att hitta rätt position för en diskant i förhållande till ett mellanregister. Man hör direkt när brusets karaktär harmonerar.
      Till slut hamnade det bara så rätt. Svårt att beskriva men det faller liksom på plats.
      Diskantkopparna som liknar något annat enligt Gunilla (fattar inte vad) blev klädda. Jag är inte nöjd med resultatet så de kommer att göras om sen.
      För att diskanternba skall sitta på plats epoxylimmade jag fast ett metallhålband som sen skruvas med en M5 i original diskantfäste.














      Jag ÄR Gandalf!!!

      Comment


      • #78
        Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

        På bilderna ser iallefall diskantkopparna fina ut , speciellt om du använt samma fuskalcantara som jag har liggandes för den är det knappt ngt stretch i alls! Vad är knepet?
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #79
          Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

          Knepet är VÅLD!

          Men som sagt jag är absolut missnöjd med resultatet så det blir att flå dem efter helgen och göra om.

          Uppdateringen i kväll kommer senare. Pga att det är sista byggdagen Nu är det nära ett besked om jag kommer till Trollhättan eller inte
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • #80
            Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

            Originally posted by Gandalf View Post
            It`s Gandalf Time
            Eftersom jag har gott om tid att vara dryg nu, så kommer två frågor:

            1. Hur sitter diskanten fast i "koppen"?
            2. Hur sitter "koppen" fast på sin originalplats?

            Anledningen att jag undrar är att jag själv ofta valt bort just den där metoden, då det alltid brukar innebära ett helsike att passera installationsdomarens krav på at både element skall sitta fast i sig, samt att hela "baffeln" skall sitta i karossen. De känner och klämmer och så får man minus...

            Hur gjorde du?

            /Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #81
              Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

              Originally posted by jonash View Post
              1. Hur sitter diskanten fast i "koppen"?
              2. Hur sitter "koppen" fast på sin originalplats?
              /Jonas
              1. Limmad med Sikaflex 557 lim
              2. Skruvad med en M5 bult ( Vist kan man slita sönder koppen, likaså kan man krossa en ruta med tillräcklig kraft)
              3. Du behöver inte tid för att vara dryg. Det fixar du ändå
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment


              • #82
                Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

                Gandalf! , klockan är mycket! Skärpning!!!

                Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                Comment


                • #83
                  Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

                  OK!

                  För en vecka sedan bestämde jag mig för att bygga en tävlingsbil. Detta med målsättningen att bli byggklar på en vecka. Jag började helt från scratch förra torsdagen. Vad har då hänt i veckan
                  Slutstegsrack, kabeldragning, bafflar till middarna i dörrarna. poddar till mellanregistren, baslåda och lite märkliga diskantkoppar. Huvudenheten förblir orörd.

                  Kan man då bygga en tävlingsbil på en vecka?? NJA!
                  Man kan definitivt bygga en ljudbil på en vecka. Man kan tillochmed bygga en riktigt välljudande bil på en vecka. Men tävlingsbil?? Nä, inte om man vill vinna. Det tar betydligt längre tid. Framför allt måste man ha byggt bilen flera gånger om i huvudet innan man sätter kapen i den verkliga bilen.

                  Jag har byggt bilen med väldigt enkla medel. En vanlig garageuppfart med ett tillhörande litet förråd, ungefär som de flesta har tillgång till. Jag har inte använt några avancerade verktyg utan det handlar om sticksåg, cirkelsåg, skruvdragare och slipmaskin. Allt material har köpts in hos den lokala byggfirman. Det enda som köpts in utsocknes är fuskmockan och raggarmattan. Det handlar om ett hantverk och inget annat.

                  Vad skulle jag gjort annorlunda? Egentligen ingenting. Förutom då att försöka missa den värsta värmeböljan Men spacklet och plasten torkade fruktansvärt snabbt

                  En otroligt viktig faktor är att ha en partner som inte bara accepterar ens hobby utan också delar den till en viss del.

                  Vad har jag då stående? Jo en spelande bil som rockar pälsen av en hamster Absolut inte felfri, men med potential att kunna bli riktigt bra i framtiden. Morgondagen kommer att handla om inlyssning och tweakning.

                  Så vi ses i Trollhättan

                  En ljudbil bygger man med händerna.
                  En tävlingsbil bygger man med känsla.
                  En vinnarbil bygger man med hjärtat.
                  Jag ÄR Gandalf!!!

                  Comment


                  • #84
                    Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

                    Måste säga man är imponerad Gandalf! Hoppas verkligen man kan få lyssna på denna inom en snar framtid
                    155++db@25hz
                    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                    sigpic

                    Ljudbyggaren.se

                    Comment


                    • #85
                      Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

                      Vi ses i Trollhättan!!
                      Niklas Bengtsson

                      LjudiBil.Com

                      Comment


                      • #86
                        Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

                        Originally posted by Gandalf View Post

                        Vad har jag då stående? Jo en spelande bil som rockar pälsen av en hamster
                        Den rockar av MER än pälsen på oskyldiga djur har jag hört
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #87
                          Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Den rockar av MER än pälsen på oskyldiga djur har jag hört
                          MER än pälsen på denna? Då MÅSTE det rocka FETT
                          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                          Comment


                          • #88
                            Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

                            Se vad lyckliga flickorna blir när Gandalf kört förbi
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Se vad lyckliga flickorna blir när Gandalf kört förbi
                              Haha, minns när man var uppe i Sthlm o tävlade på En dag på strippen o dagen efter var det på grönan. När Gandalf hade tappat tigern från bilsläpet...

                              Grymt bygge som är snabbt byggt på bara en vecka... Grymt...

                              Comment


                              • #90
                                Re: Project M5 MITSUBISHI GALANT-01

                                PANIK!!!!!

                                Jag har slarvat bort min strömkabel till 701:an. Jag har ett datakablage som passar men kabelfärgerna är helt fel och där står inte vilka stift som är till vad i bruksen. Någon som har en 701:a och kan kolla vilka färger som sitter var?

                                Kontakten har 6 stift men jag vill minnas att endast fyra eller fem används.

                                Hoppas på svar
                                Jag ÄR Gandalf!!!

                                Comment

                                Working...
                                X