Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

    Nu har jag tömt kameran på ytterligare 146 nya bilder

    I helgen städades verkstan ur grundligt och bilen kördes ut och ca 1års byggdamm tvättades av:



    Golv mm inplastat inför lackering:



    Rack mm upphängda i billyften:





    Grundat:



    Lackade delar:







    Sedan anpassades en grill för att knyta an till temat i bilen bättre än den kromade grillen som sitter på bilen nu:









    Mer grejor än de som syns på bild har lackats och i början av veckan hade jag träningsvärk i armarna efter att ha skakat och gjort av med runt 12 burkar sprayfärg/grundfärg och sprayfiller

    Det var allt för idag , får se om det kanske blir en liten update imorgon också
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

      Redigt gött kan jag tro =D

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

        Här kommer lite till bilder på grejor som gjorts:

        Slutstegsväggen bakom baslådan klar:







        Golvet klart:



        Undertill golvet är det spår för lågnivåkablarna som går tillsammans , jag tyckte det var bäst att ta ett kort med golvet på bordet för i bilen sedan kommer det att bli svårt att fota detta:





        Avslutade dagen med att förbereda inför morgondagen då det kommer börjas med kabeldragning.
        Tänkte som så att jag följer kabelschemat med start ifrån batteriet och gör kablar och monterar block mm varefter.

        Kabel är det ingen brist på iallefall :



        Kabelschema samt index som kommer att fyllas i under arbetets gång:



        Skruvade fast en tumstock i bordet för enkelt kunna mäta och dokumentera kabellängderna:



        Avslutar med en fråga:
        Mina dörrar behöver ju klossas ned för att volym-mässigt passa midbasarna , jag skulle tro att det behöver försvinna en 3-4 liter.
        Funderar på att ta typ 0.5L klossar plastilina http://svenskmodellera.se/plastilina.html för att få ngt lite halvmjukt, böjbart och formbart
        att trycka i lådorna.

        Tror ni det går bra eller kommer leran att "absorbera" energi och påverka midbasen negativt jämfört med en "hård" klossning?

        Ser ni ngn annan nackdel fara med plastilinan?

        Tips på ngt annat som är lite mindre vikt i?

        Tacksam för svar!
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

          Riktigt fint gjort !

          Du jag har en lite ful fråga, vart köper du dina små ''skyltar'' dom gör iaf väligt mycket De är ju oftast dom små detaljerna som gör de mesta
          SM 3a Bassrace 129,9 2013

          Sponsorer :
          Anderssons bilservice
          Persbylånga 120, 748 94 Örbyhus
          0295-10850

          sigpic

          Comment


          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

            Appappapp, du har använt olika skruvar till grejerna Hewan! De där till buntbandsfästena ser inte så lika ut dem som sitter till vinkeljärnen.

            Så kan du ju inte ha det
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

              Originally posted by Eriksson_97 View Post
              Riktigt fint gjort !

              Du jag har en lite ful fråga, vart köper du dina små ''skyltar'' dom gör iaf väligt mycket De är ju oftast dom små detaljerna som gör de mesta
              De kommer ifrån skyltdirect Ab

              Originally posted by jonash View Post
              Appappapp, du har använt olika skruvar till grejerna Hewan! De där till buntbandsfästena ser inte så lika ut dem som sitter till vinkeljärnen.

              Så kan du ju inte ha det
              Ha ha ja buntbandsfästena kräver försänkta plåt/trä skruv därav att jag inte använt insex med kullerskalle , de är rostfria dock och numera även svartmålade


              Ingen som har ngt bra tips på material för volymjusteringen av dörrarna?
              Var inne på latex ett tag innan jag såg vad det kostade , 6-8L Plastilina skulle
              inte heller bli billigt direkt
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                Ser väldigt bra ut!

                Ett billigt och lätt material för att minska lådvolym,är ju frigolit,men det kanske blir svårt för dig att använda?

                Leran tror jag fungerar utan att komprimeras.Synd bara om den är ganska dyr.

                Comment


                • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                  Originally posted by Hewi View Post
                  De kommer ifrån skyltdirect Ab
                  Okej tackar
                  SM 3a Bassrace 129,9 2013

                  Sponsorer :
                  Anderssons bilservice
                  Persbylånga 120, 748 94 Örbyhus
                  0295-10850

                  sigpic

                  Comment


                  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                    Använd inte frigolit, jag hade använt mig av träklossar som skruvas genom baksidan av lådan. Sjkut in dom så långt som möjligt måtta lite och borra ett par hål i lådan och dra fast träklossen, du kan då byta till större / mindre kloss om du behöver justera volymen.
                    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                    Comment


                    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                      Originally posted by Välljudsfantast View Post
                      Ser väldigt bra ut!

                      Ett billigt och lätt material för att minska lådvolym,är ju frigolit,men det kanske blir svårt för dig att använda?

                      Leran tror jag fungerar utan att komprimeras.Synd bara om den är ganska dyr.
                      Jag konsulterade Robsarve och vi kom fram till att cellplast skivor nog blir bra , det är ju typ som frigolit fast mkt tätare.

                      Originally posted by jensclaudius View Post
                      Använd inte frigolit, jag hade använt mig av träklossar som skruvas genom baksidan av lådan. Sjkut in dom så långt som möjligt måtta lite och borra ett par hål i lådan och dra fast träklossen, du kan då byta till större / mindre kloss om du behöver justera volymen.
                      Jo fast jag vill helst inte ta hål i lådorna och det blir ganska många klossar att skruva fast för att få bort typ 3L , tror ovanstående fastsatt med gucka blir bra
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                        Sexorna funkar upp till ca 12l om du delar Lp under 120hz.
                        Ser fram i mot att få glåma å lyssna på skapelsen.

                        Comment


                        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                          Originally posted by dlsaren View Post
                          Sexorna funkar upp till ca 12l om du delar Lp under 120hz.
                          Ser fram i mot att få glåma å lyssna på skapelsen.
                          Har du provat detta med de nya eller "gamla" SC 6orna?

                          Börjar med 7.5L som Flodkvist sagt och sedan om det inte är bra kan jag ju "labba" med större volym , kommer vad jag tror nu inte att dela de så högt iom att 5.25orna i brädan funkar bra långt ned i registret
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Har du provat detta med de nya eller "gamla" SC 6orna?

                            Börjar med 7.5L som Flodkvist sagt och sedan om det inte är bra kan jag ju "labba" med större volym , kommer vad jag tror nu inte att dela de så högt iom att 5.25orna i brädan funkar bra långt ned i registret

                            Hur blir det igentligen när elementen spelar så lite frekvens.

                            t.ex 5.25 spelar ned till 100hz och 6.5" 100-50hz och nordican 50hz och nedåt?

                            Skapar det några problem?
                            sigpic

                            Ägare av DekorTeknik
                            Gå in och gilla!

                            Comment


                            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                              Originally posted by Hewi View Post
                              Har du provat detta med de nya eller "gamla" SC 6orna?

                              Börjar med 7.5L som Flodkvist sagt och sedan om det inte är bra kan jag ju "labba" med större volym , kommer vad jag tror nu inte att dela de så högt iom att 5.25orna i brädan funkar bra långt ned i registret
                              Har du provat med den befintliga volymen? Om så, är jag nyfiken på vilka "symptomen" med den större volymen är?
                              Om inte, hade jag provat först utan att minska volymen. Du behöver allt djup, attack och fyllighet du kan få nu med den nya skivan.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                                Originally posted by Antonic View Post
                                Hur blir det igentligen när elementen spelar så lite frekvens.

                                t.ex 5.25 spelar ned till 100hz och 6.5" 100-50hz och nordican 50hz och nedåt?

                                Skapar det några problem?
                                Inte vad jag vet om , kanske att det blir svårare att "få ihop" allt så elementen spelar som en enhet , detta kan säkert ngn annan svara bättre på änn jag

                                Originally posted by Mats H View Post
                                Har du provat med den befintliga volymen? Om så, är jag nyfiken på vilka "symptomen" med den större volymen är?
                                Om inte, hade jag provat först utan att minska volymen. Du behöver allt djup, attack och fyllighet du kan få nu med den nya skivan.
                                Nej jag har inte provat ngt ännu , jag kanske får labba fram detta sedan efter Elmia istället och köra på de stora lådorna till att börja med.
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X