Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Haha nej och ideern verkar avlösa varandra! Man skulle haft ett gäng bilar att hålla på med så man får prova alla ideer. Eller så håller man sig till en bil och sorterar ur dom dumma ideerna.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Ja det där med dumma ideer och sortering vore ju bra.....

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        De där ringarna till PRO 80 är ju helt sjukt sexiga... :drool:

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Originally posted by puttel View Post
          Ja det där med dumma ideer och sortering vore ju bra.....
          Det sköter sig självt rätt bra när man inte kan sätta igång och bygga såg fort man får en idé, då hinner man verkligen tänka igenom allt och inser ofta att det kanske inte var så smart ändå eller att det kommer uppstå följdproblem. Så jag böjar känna mig rätt klar med ideérna och har det mesta av planeringen klar nu. Behöver bara en bil att bygga i och lite mer prylar att stoppa in.

          Originally posted by zrken View Post
          De där ringarna till PRO 80 är ju helt sjukt sexiga... :drool:
          Mhm, riktigt fint gjorda! Men nu tillhör dom inte mig längre, det blev en lite oplanerad försäljning av Gladen kitet innan jag hann testa det men bättre de än att grejerna bara ligger här och samlar damm. Kommer ända börja med DD grejerna i nästa bil, eller om det blir Amega...


          Har varit rätt dött här ett tag nu, mycke beror på julen/nyår men även lite små motgångar. Killen som skulle hjälpa mig med bulan på bakdörren verkar ha ändrat sig och är inte så sugen längre och original CD-spelaren som legat i en kartong på vinden dom senaste tre åren verkar ha gett upp så en ny lära införskaffas. Lägligt nog så skulle en kompis ha ner sin bil till Södertälje i förra veckan så jag hängde på och svängde förbi Returbilens skrot i Västerås (Kungsåra) och drog en jackpott i tredje bilen jag kollade, både CD-spelare och den mugghållare som jag letat efter så länge! CD-spelaren vägrade dock att mata ut den skiva som satt i så det fick bli lite operation, tog själva läsaren från min gamla och satte i den nya och vips så har två kassa CD-spelare förvandlats till en hel!




          Rätt länge sen det såg såhär original ut i bilen, lite skönt att se dock då allt passar ihop nu och verkar fungera! Ska bara få igång AUXen igen (den går att aktivera men får inget ljud) så kan jag plocka ur DSPn som jag kört med hittills och använda enbart originalenheten. På onsdag är det dags för besiktning och jag hoppas att det än en gång blir blankt papper så jag äntligen kan lägga ut annons på bilen. Suget efter nåt nytt att bygga i är OTROLIGT stort nu! Vill bara komma igång och få förverkliga alla ideér. Lär bara få tag på ett par steg till (och hämta ut ett som väntar) så är set-upen komplett, förutom dator och surfplatta då men det löser sig senare.



          Nu börjar det bli lite sport igen att få till ljudet, inget tidskomp, halvdana filter och riktigt kass "EQ", men får sätta mig och ratta runt lite och göra så gott det går. Verkar vara lite klent med djupbas men originalsteget ska ju dela vid 40Hz och det verkar stämma, får kompensera med mer gain.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Det börjar närma sig på riktigt!
            Känner igen de här grejjorna...

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Ja nu börjar en försäljning kännas riktigt möjlig (fast den skulle gjorts i höstas enligt planen), gäller bara att hitta en köpare och få ut en vettig summa.

              Glömde en sak igår när jag skrev, numera går det utmärkt att tweaka 6to8 via USB samtidigt som jag streamar via bluetooth till AMAS, gjorde en uppdatering av mjukvaran bara. Nu väntar jag på svar om hur man löser tweakning via bluetooth samtidigt som man streamar musik. Samt en smidig lösning på fler kanaler, 8st kommer inte räcka till för allt jag tänkt mig. Sen ska Kuhlin få fixa en grej åt mig också.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Besiktad och klar! Blankt papper, som vanligt. Fick bara lite gnäll när lyften skulle under fronten, var tydligen lite trångt där... Men i övrigt tyckte han den såg fräsch ut, så det är väl bara till å ta lite sjysta bilder och slänga upp en annons så jakten på ny bil kan börja på riktigt.

                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Besiktad och klar! Blankt papper, som vanligt. Fick bara lite gnäll när lyften skulle under fronten, var tydligen lite trångt där... Men i övrigt tyckte han den såg fräsch ut, så det är väl bara till å ta lite sjysta bilder och slänga upp en annons så jakten på ny bil kan börja på riktigt.

                  Mina bilar har dom inte kunnat få under liften på...får stå båda 2 och lyfta bilen underifrån så kan man banka dit den

                  Undrar om ja kanske skulle uppdatera min box..aldrig gjort de
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    I'm about 1/2 the way through the thread! Awesome work
                    I'll be picking your brains soon about the best way to fit these s100m & s25t in the dash or A pillars....I don't think the 4" mids will fit in the stock locations but need to take a better look (Ever get that feeling you should have just bought less crazy speakers to fit)

                    Have I read right and your selling up? Are you getting another Saab or different marque?
                    Saab 9-3 v6 Aero

                    DEX-P99RS
                    Genesis Four Channel
                    Genesis Dual Mono
                    Caliber Evolution 4300
                    Sinfoni S165W
                    Sinfoni S100M
                    Simfoni S25T
                    Morel SW 9

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Good job! Are you perhaps using Google Translate? Maybe you could build speakerpods on the OEM grilles to fit your 4" mids, but i'm a bit doubtful. But you should be able to put them in the A-pillars! Then maybe the tweeters in the OEM grilles.

                      And yeah that's right, after 6 years with this car i feel that i'm done. The thing's i want to do is not possible without a lot of modifications, some thing's aren't possible at all. So i'm looking for a newer 9-3 (i cant abandon SAAB at this point when they are about to get back on their feet ), but this time a wagon with XWD, preferably white with black leather interior, automatic transmission and some other goodies. Not too many of theese made so i think that i'll buy another car for the meantime, probably a SAAB 9000.


                      För er som inte förstår Engelska, så ja planen är som tidigare sagts att sälja (har fortfaranade inte fått ut nån annons, segis...) och köpa en annan bil att ha tills vidare, medans jag letar efter rätt bil. Troligen så blir tillsvidarebilen en 9000, tänkte träna lite på att bygga om dörrsidor och instrumentbräda i en sån. Har lite planer jag vill förverkliga och testa.

                      Vad har hänt sen sist jag skrev här då? Tjaa, fick hem en kabelskopress så jag slipper hålla på med gasbrännaren, nog för att lödningarna blir bra men det tar tid och är inte alltid så lämpligt att stå med den, klart smidigare med en tång och den verkar faktist göra ett riktigt bra jobb! Gjorde mitt vanliga test med att hänga kabelskons ögla i en krok i taket och hänga i kabeln, hände nada. Så den får godkänt!


                      Sen har det även byggts ett par lådor (lär ju se till att få in lite pengar när det är ont om "riktigt" jobb). Ena lådan är till en 9-3SS så jag kunde prova den skapligt i min bil, iaf kontrollera så att den överhuvudtaget gick in i skuffen. Det blev maxxade mått och med allt på plats blev det ungefär 70L kvar till basarna, ett par Gladen SQX10. Blev lite special med en ocentrerad slotport (skidluckan sitter inte mitt i ryggstödet) som går ner mot botten i lådan med utbytbar slutbit för att ändra avstämningen.



                      Sen blev det även en låda till en Volvo 240, inga problem att få in den i skuffen iaf men rätt trångt ovanpå bakaxeln. Tur att det bara skulle i 10" basar, 12" hade inte varit kul! 4" Aeroportar upp genom hatthyllan och dubbla SPL V250D4 framåt. Har inte hört den än men hoppas få göra det snart, tror den kan poppa på rätt bra!




                      Ska skicka iväg mitt Alpine PDX-M12 i helgen och hämta ett Mosconi AS 300.2 som kommer få vila på hyllan tills vidare. Sen ska även processorn plockas ur bilen och skickas iväg på lite modifiering, kommer bli spännande.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        i'll buy another car for the meantime, probably a SAAB 9000.
                        9000's are awesome! I've had 3 now, should never have got rid of the last one and just stored it over summer while I scratched the convertible itch!

                        Here's my last one
                        http://www.saabcentral.com/forums/sh...hlight=Gt3076r

                        Yeah I fancy a 9-3 wagon next, I'll definitely go of another v6 but wouldn't mine the TX if I can afford it....probably get another Aero though, but 07 onwards!
                        Saab 9-3 v6 Aero

                        DEX-P99RS
                        Genesis Four Channel
                        Genesis Dual Mono
                        Caliber Evolution 4300
                        Sinfoni S165W
                        Sinfoni S100M
                        Simfoni S25T
                        Morel SW 9

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Gad damn, hur många storlekar följde inte med den tången då? Tror jag bara har typ hälften ja..
                          BilstereoPiraten
                          CDT Fantast

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Originally posted by Griffin dai View Post
                            9000's are awesome! I've had 3 now, should never have got rid of the last one and just stored it over summer while I scratched the convertible itch!

                            Here's my last one
                            http://www.saabcentral.com/forums/sh...hlight=Gt3076r

                            Yeah I fancy a 9-3 wagon next, I'll definitely go of another v6 but wouldn't mine the TX if I can afford it....probably get another Aero though, but 07 onwards!
                            Yeah i think they are pretty cool! Not a car that i would drive all seasons for a couple of years, but for one year it will be okey i think. Your's looked really good! I'm loking for either a silver one, or a black or maybe dark purple.

                            I'm more into a 2,0T, i think the V6 is a little to heavy and drinks to much but it runs really smooth and got a nice low rev torque. Another plus with the V6 is that it doen't requrie to much to hit 400bhp, which is where i'm aiming.

                            Originally posted by henkz View Post
                            Gad damn, hur många storlekar följde inte med den tången då? Tror jag bara har typ hälften ja..
                            10-300mm2 går att klämma med den, kommer nog inte använda varken dom allra minsta eller dom största nån gång men bra att dom finns.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Händer tyvärr inte så mycke mer med min bil just nu, fixar till lite småsaker när lusten faller på men nu är jag mest bara väldigt trött på den och vill få den såld så jag kan köpa ett sommarpojekt, det rycker nå otroligt i byggtarmen just nu! Fixar lite med Swecoach turnébussar när det finns möjlighet (oftast är dom ute på vägarna) och bygger baslådor. Har blivit ett par till nu sen sist, har nån mer på gång också så det rullar på, nånting lär man ju ha för sig.

                              Ena lådan, som inte är riktigt klar än då den lär testas i bil först, blir på ca 50L och ska husera ett par B2 ES8 i en jänkare. Fick som jag tidigare skrev tag på limträskivor till bra pris så jag passade på att bygga med det, verkar funka bra när man limmar samman bitarna och tänker på vilken ledd man sätter dom på. Limfogarna i skivorna är inte tokstarka verkar det som. Men som låda håller det bra. Självklart sågar jag utomhus i det fina vårvädret!



                              Baffeln ska flyttas in en bit och sen blir det nån portlösning uppåt genom hatthyllan.


                              Den andra lådan som blev klar förra veckan blev på 60L med 250cm2 slotport avstämd till ca 36Hz och ska husera en Ground Zero Nuclear 12". Även den byggd i limträskiva men med dubbelbaffel, känns som att den blev rätt stum!


                              Portlösningen blev lite speciell, eftersom den blev rätt lång och lådans bakvägg lutar så lära den inre delen av porten vara längre i överkant än i nederkant för att kompensera så längden blir rätt.


                              Gick lös med min minsta radiefräs på baksidan av hålet i baffeln så det inte blir turbulens.


                              Hittade en trekantslist så jag drog i den i alla stående hörn runt porten, alltid gör det väl nån nytta tänkte jag.



                              Eftersom baffeln och locket är bredare än själva lådan och det ska upp kablar från under golvet så kapades det ur ett hak i botten.


                              Så blev resultatet, rätt sjsyt om jag får säga det själv. Blev lite sugen på att spara en skiva åt mig själv till nästa bil och där lacka lådan istället för att klä.


                              Nästa projekt som skulle ha varit klart i helgen egentligen men tyvärr inte blev det p.g.a tidsbrist, här är jag dock mest bara med som handledare då det är en kompis som bygger. Ska bli kul att se resultatet sen, blir lite special då den är till för att jaga dB.


                              Sen börjar det bli dags för en grej åt mig själv, stör mig litegrann på att Mosconis 6to8 inte matchar stegen så det lär göras nåt åt det!
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Ja det är snyggt med trä du. En bets i bilens färg kanske?
                                Peugeot 307 1,6HDi
                                Huvudenhet: Pioneer P80PRS
                                Framsystem: DLS UP4
                                Sub: DLS RW12i
                                Slutsteg: DLS Ultimate A5+ CA23
                                Ström: Optima Yellow 75Ah

                                Comment

                                Working...
                                X