Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Härligt att se att fliten finns och att det pulas på! Vad är det för processor du har nu som kommer att bytas ut mot din 6to8? Skulle vara kul att höra lite reflektioner om mosconin i framtiden =)
    1. Murphy's Law
    If something can go wrong, it will.
    2. Murphy's Law
    If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

    Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Kul med byggbilder.

      Är det så där stor port på lådan?
      Eller är det en öppning in mot kupèn?

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Originally posted by Snowgubben View Post
        Härligt att se att fliten finns och att det pulas på! Vad är det för processor du har nu som kommer att bytas ut mot din 6to8? Skulle vara kul att höra lite reflektioner om mosconin i framtiden =)
        Har haft lite tomt på jobb ett tag nu (jobbar i pappas företag) och suget att bygga är STORT så då får det bli lite småprojekt. Man lär ju ha nåt för sig.

        Tidigare hade jag en Alpine H700, grymt smidig då den kunde styras från huvudenheten men då huvudenheten ska säljas med bilen så blev det till å sälja även processorn. Sen är det ju kul med lite nyare grejer. Har testat Mosconin litegrann och kan väl inte påstå att programvaran är helt stabil, man får inte kontakt med boxen alla gånger men då är det "bara" att börja om och ladda in inställningarna på nytt.

        Originally posted by Välljudsfantast View Post
        Kul med byggbilder.

        Är det så där stor port på lådan?
        Eller är det en öppning in mot kupèn?
        Nope det är bara ett förvaringsfack, har inget med själva lådan att göra egentligen men ville att lådan fyllde ut hela bredden men då den skulle vara på 60L (hela lådan hade blivit 90L) så blev det en lite annorlunda lösning. Sällan man har det problemet!


        Apropå mycke bygglust och lite att göra, lekte lite med fräsen igår å gjorde prototyp på bafflar till dörrarna i nästa bygge. Tänkte göra dom efter gallren för Dynaudios 9" element då det är de största jag nånsin kommer stoppa i, men elementen kommer monteras på en adapterplatta som kan göras exakta för vilka element som helst. Med andra ord kommer jag även kunna leka med 6,5" och 8" middar.




        Sen gav jag mig på min B2 RS18, fick hem en omkoning till den för nån vecka sen men har inte tagit tag i det projektet än men nu kände jag mig redo! Tog lös konen och slipade rent korgen från limrester då jag tyckte det såg ut som att korg och magnet inte var riktigt centrerade, och mycket riktigt, skjutmåttet visade att dom var förskjutna ca 3mm! Troligen därför som gamla spolen ser ut som den gör, och för att inte samma sak ska hända igen så tänkte jag centrera om dom. Sagt och gjort, ur med skruvarna och, STOPP! Korg och magnet är limmade, med nån form av epoxy.... efter en kvar mer varmluftpistolen gav jag upp och gick å la mig. Nu har jag dränkt skiten med nagellacksremover, får se ifall det hjälper.


        Last edited by ChriZtoffer; November 20, 2013, 19:48.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          SUCCESS!! Efter ett dygn ute i kylan och ständigt skvättande med nagellackborttagning för att slutligen gå på med en stor spårmejsel så klickade det till och korg å magnet delade på sig!



          Fräste till en distansring som passar exakt mellan korg och magnet, så nu ska det jäklar i mig bli rakt!



          Fick borra upp fem av hålen något och ganska mycket i det 6e, sen gick alla skruvar i.



          Skickade iväg korgen till en kompis som ska blästra av den så blir det att blåsa på lite ny färg sen innan den monteras ihop med magneten igen. Så jag antar att basen sitter ihop igen nån gång under nästa vecka. Sen ska det nog byggas en låda och lekas lite.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Medans RS18 korgen var på blästring så gav jag mig på dom andra två och gjorde rent dom också, en SPL15 och en DD 9515. Så nu är även dom redo för nya koner. Har beställt till SPLen, hoppas bara att det är rätt! DDn beställer jag till när SPLen och B2an är sålda och jag bestämt mig för hur DDn ska se ut. Kan hända att den ändrar storlek också, vi får se...




            Hämtade B2 korgen i förrgår (stort tack till Andreas Wadell för det fina jobbet!) och blåste på ett lager aluprimer så fort jag kom hem. Igår slipade jag ner dom ojämnheter som kom fram och drog på ett till lager med primer. Den blir vit igen, kanske med klarlack, om jag orkar vänta en dag till på att få börja bygga ihop den.




            Aluprimern ska vara dammtorr efter ca 10 minuter så efter att ha ätit, duschat och lite annat provmonterades korgen på magneten tillsammans med spole och spider, passade kanon! Bara att börja limma ihop delarna, så fort korgen är färdiglackad vilket borde bli på fredag.



            Fick hem omkoningssatsen till SPL15 idag och den verkar faktist passa! Nu ska den bara limmas fast också, så kan basen få ett nytt liv.



            Fick på färg på B2 korgen idag så nu står den på tork, provmonterade SPL konen mellan lackeringsvändorna så man får lite gjort.



            Verkar som att basarna blir klara i helgen, har lite andra projekt på gång också men här är det mest torktider så själva arbetet som är kvar tar inte så lång tid.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Har testat Mosconin litegrann och kan väl inte påstå att programvaran är helt stabil, man får inte kontakt med boxen alla gånger men då är det "bara" att börja om och ladda in inställningarna på nytt.
              Har du avinstallerat och lagt in senaste programvaran?

              Vi kör mjukvaran både från W7 och W8 utan problem!

              Sista uppdateringen är det man saknat, kör man BT (USB=FÖRBJUDET) slipper man i dag att först ansluta och sen starta programmet
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Originally posted by Nonne View Post
                Har du avinstallerat och lagt in senaste programvaran?

                Vi kör mjukvaran både från W7 och W8 utan problem!

                Sista uppdateringen är det man saknat, kör man BT (USB=FÖRBJUDET) slipper man i dag att först ansluta och sen starta programmet
                Vad gör man om man inte har BT?
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Har du avinstallerat och lagt in senaste programvaran?

                  Vi kör mjukvaran både från W7 och W8 utan problem!

                  Sista uppdateringen är det man saknat, kör man BT (USB=FÖRBJUDET) slipper man i dag att först ansluta och sen starta programmet
                  Nope de har jag inte gjort, installerade programvaran en vecka eller två innan SM i Trollhättan och har inte gjort nåt med den sen dess. Men ska prova en nyare! Min nuvarande tweakdator saknar dock bluetooth och även i kommande installation blir det sammankoppling via USB hade jag tänkt. Det måste ju fungera när funktionen finns!
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Nope de har jag inte gjort, installerade programvaran en vecka eller två innan SM i Trollhättan och har inte gjort nåt med den sen dess. Men ska prova en nyare! Min nuvarande tweakdator saknar dock bluetooth och även i kommande installation blir det sammankoppling via USB hade jag tänkt. Det måste ju fungera när funktionen finns!
                    Precis vad jag tänkte; vad gör man om man inte har Bluetooth? Kan man ej använda produkten då?!
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Man får väl komplettera sin 'sex-i-åtta' pastalåda med en blåtandsdongel från ebay för 30pix >.<

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Bluetooth går att ordna men vill inte ha för mycke bluetoothgrejer i bilen heller, ljudet kommer gå från surfplattan till 6to8 via bluetooth och även en OBD2 dongel kommer användas via bluetooth. Så jag styr helst 6to8 via USB.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Har man en AMAS så ska inställningar ske via BT enligt instruktionsboken. En bra sak att tänka på är att serieporten på processorns BT endast är öppen för parkoppling under den första minuten den är påslagen, hinner man inte ansluta där så får man starta om processorn. Är väl en skyddsfunktion för att det ska bli svårare att hacka folks processorer.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Den delen har jag totalt missat! Trodde att man bara var tvungen att använda bluetooth för tweakning när man har modulen för det, viste ärligt talat inte ens att man kunde tweaka via AMAS! Men tillåter den fler samtida kopplingar då så man kan t.ex. streama musik från surfplattan och tweaka via dator?
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Projekt basomkoning fortsätter samtidigt som en hel del andra funderingar snurrar i huvudet! Har limmat ihop B2ans korg och magnet igen och tänkte limma spidern på SPLen samtidigt men då visade det sig att insexmejseln som jag lagt fram för just det fått fötter så det projektet blir lite uppskjutet. Får fixa fram en ny mejsel så det blir nåt gjort, dags att ta mod till sig och limma ihop B2an också, lite spännande att få alla delar rätt!



                              Har pysslat med lite annat istället, fick en fråga från en kompis om att bygga en låda åt en av hans MDS Eagle 8" för att ha som sub under sofforna i vardags/biorummet. Slängde ihop en testlåda som fick godkänt, så det blev till å göra tre till. Ska testa dom lite på lördag och labba med dämpull, placering och avstånd. Tanken är att köra basarna nedåt så avståndet mellan bas och golv kommer påverka, därför är "benen" skruvar.





                              Sen har vi mitt senaste inköp som jag glömt berätta om. Hade inte alls tänkt köpa det men kunde inte hålla mig, fick så bra pris. Fattas bara koppar till diskanterna så är det komplett. Får se om det blir till å prova det i nästa bil eller om nån annan ska få glädje av det istället.




                              Det börjar bli lite många 3-vägskit på hyllan nu (Amega, DD & Gladen), dags att göra sig av med en del tror jag...




                              Sen har jag även klurat på lite andra saker, har kikat en del på diy mobile audio samt Steve Meades forum och sett att en del bygger så kallad IB (Infinite Baffle) = oändlig baffel, ingen låda alltså. Vore lite kul att prova å i princip ta bort lådan men behålla baffeln och täta samt dämpa skuffen lite bättre. Skulle nog kunna bli både snyggt och spela på bra med rätt basar!

                              Sen kom jag tillbaks till en gammal idé idag efter en liten stunds chattande med Zrken, nämligen en bil med enbart 6,5" element! Bara för att ta kål på den där myten om att stora basar spelar djupt o.s.v. Tanken isåfall är att köra mina DD AW6.5 på brädan, DD W6.5or i dörrarna och DD SW6.5 som sub bak i nån rolig lådkonstruktion som ger hög effektivitet. Gick ut å måttade lite i bilen så fort jag kom hem, det ser trångt ut och kanske inte blir riktigt bra, brädan lär självklart byggas om och troligen en del av mätarhuset med men det borde gå! Bara för att lixom.


                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Man kan aldrig får för många ideer känns det som....

                                Comment

                                Working...
                                X