Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    RUXen blir såklart kvar men min förhoppning är att slippa den när man inte ska göra inställningar, för det mesta växlar jag bara mellan olika profiler (vardags/SQ/m.fl.) och det borde en 511 klara alldeles utmärkt.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Nu ska jag ju iofs inte ställa upp och tävla i billjud igen (tror jag)
      men det är lite kul att en del satsar enorma pengar på sin anläggning och sen lyssnar på Mp3 musik !!
      Det är som att jaga myggor med Kanon. ingen av er gör väl så men ibland har man mött folk som vill ha en tokbra anläggning, sen frågar man vad de lyssnar på och de svarar Mp3 som säljare får man ibland bita sig i tungan, inte för att man försöker lura nån men man kan inte idiotförklara dem heller...
      Är det nån av er som har provat VIBE´s grejer? Tänker mest på element, basar och Kit, och om det är nån som byggt i en Vectra kombi så vore jag tacksam för tips och råd...
      sorry för att jag kidnappar din tråd skall genast sluta upp med det...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Originally posted by lasse69 View Post
        Nu ska jag ju iofs inte ställa upp och tävla i billjud igen (tror jag)
        men det är lite kul att en del satsar enorma pengar på sin anläggning och sen lyssnar på Mp3 musik !!
        Det är som att jaga myggor med Kanon. ingen av er gör väl så men ibland har man mött folk som vill ha en tokbra anläggning, sen frågar man vad de lyssnar på och de svarar Mp3 som säljare får man ibland bita sig i tungan, inte för att man försöker lura nån men man kan inte idiotförklara dem heller...

        sorry för att jag kidnappar din tråd skall genast sluta upp med det...
        Kidnappar ännu mer med att kontra med att slölyssning och barnmusik/sagor/osv plus en del inom den digitala musikvärlden (finns en del som är riktigt svårt att få tag i på fysisk skiva då mkt hamnar på vinyl nu igen av ngn anledning) kör jag hårt på mp3
        Nu vill jag inte kalla en rigg för 15-20K för enorma pengar i samanhanget billjud
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Jag brukar köra en del mp3 till vardags, dock mest elektronisk musik och då i bra kvalité (320kbps). Men jag föredrar helt klart riktig köpe-CD eller flac, speciellt när det ska köras rock och annan musik med riktiga instrument. Bygger ständigt på mitt skivförråd just för att ha skön musik med i bilen. Skulle helt klart inte klara mig utan CD-spelare i huvudenheten, den är ovärderlig.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            körde alltid mp3 förut men nu av nån anledning så låter de så sjukt illa hehe inte speciellt avancerat system i min bil men riktiga skivor eller bra inspelningar på usbminne(320kbps)blir de bara typ alla gamla skivor man haft går inte att spela längre hehe
            saab 9000 pioneer-

            www.garaget.org/micke999

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Jag brukar anpassa mig till situationen. Slö lyssna lite i bakgrunden duger det gott med mp3 eller iphonen. Vid lite högre krav riktigt cd skiva.

              Jag gillar att ha valjmöjligheten att variera
              AMPIRE, DLS, PIONEER, DD, ORION, MACROM

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                ok troligen blir det mest Mp3 till vardags här med, som andra sagt så har man en del liggande

                hursomhelt så är det en sjukt bra projekt tråd du har här!

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Ja för min del duger då 320kbps mp3 till vardags, fast skiva är så klart roligare men finns tyvärr inte alltid med den musik man vill ha...

                  Nu hade jag tänkt komma med en fin uppdatering men då man är för snäll och har kompisar som behöver hjälp med allt möjligt så har jag tyvärr inte fått ett skit gjort åt min egen bil än. Kommer alltså inte ha alla tre stegen på plats på lördag, men förhoppningsvis ska installationen vara någorlunda korrekt ändå och lite småsaker tillfixade. Resten av veckan kommer iaf att läggas på bilen, ingen hjälp åt andra innan nästa vecka, då går det inte ihop.

                  Skulle nyss justera in gainen korrekt på stegen så man är på den säkra sidan, men då har såklart oscilloskopet legat påslaget sen sist (BRL StreetMeet för ett par veckor sen), hoppas att batteriet klarat sig. Ligger på laddning nu, får mäta och justera i morgon. Ska även passa på då och se över strömkablarna, fick för mig att det satt 35mm2 där men det verkar vara 21mm2, ska bytas ut så avsäkringen är korrekt. I övrigt så är det mest en massa småsaker som ska fixas innan helgen, får se hur mycket som hinns med, har ändå ingen chans att vinna men vill ändå ha bilen i ett så bra skick som möjligt.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    läste på ett annat forum att de kunde med en multimeter mäta upp gainen genom att ta bort högtalaren från förstärkaren och mäta volt på utgången på förstärkaren, och de hade även en tabell med olika ohm tal 4, 2, och 1 tror jag samt olika volttal för effekten t.ex 4 ohm 1000w skulle bli ca 44volt, jag har ingen aning om hur tillförlitligt det är men det lät logiskt när jag läste det, forumet heter realm of excursion i ett ord.

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Ja för min del duger då 320kbps mp3 till vardags, fast skiva är så klart roligare men finns tyvärr inte alltid med den musik man vill ha...
                      Har 192or hemma som låter BÄTTRE än 320or.......så bitraten är inget man kan gå på alena. Beror mkt på vad förprogram som har använts och hastighet de har rippat i osv....
                      De få ggr jag rippar själv kör jag i MAX 2x hastigheten....

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Nu hade jag tänkt komma med en fin uppdatering men då man är för snäll och har kompisar som behöver hjälp med allt möjligt så har jag tyvärr inte fått ett skit gjort åt min egen bil än. Kommer alltså inte ha alla tre stegen på plats på lördag, men förhoppningsvis ska installationen vara någorlunda korrekt ändå och lite småsaker tillfixade. Resten av veckan kommer iaf att läggas på bilen, ingen hjälp åt andra innan nästa vecka, då går det inte ihop.
                      Sluta var för snäll nu....var lite egoistisk

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Skulle nyss justera in gainen korrekt på stegen så man är på den säkra sidan, men då har såklart oscilloskopet legat påslaget sen sist (BRL StreetMeet för ett par veckor sen), hoppas att batteriet klarat sig. Ligger på laddning nu, får mäta och justera i morgon. Ska även passa på då och se över strömkablarna, fick för mig att det satt 35mm2 där men det verkar vara 21mm2, ska bytas ut så avsäkringen är korrekt. I övrigt så är det mest en massa småsaker som ska fixas innan helgen, får se hur mycket som hinns med, har ändå ingen chans att vinna men vill ändå ha bilen i ett så bra skick som möjligt.
                      Ser fram emot att se o lyssna på din bil till helgen.

                      Originally posted by lasse69 View Post
                      läste på ett annat forum att de kunde med en multimeter mäta upp gainen genom att ta bort högtalaren från förstärkaren och mäta volt på utgången på förstärkaren, och de hade även en tabell med olika ohm tal 4, 2, och 1 tror jag samt olika volttal för effekten t.ex 4 ohm 1000w skulle bli ca 44volt, jag har ingen aning om hur tillförlitligt det är men det lät logiskt när jag läste det, forumet heter realm of excursion i ett ord.
                      Angående gainen så är wattantalet oviktigt i detta sammanhagnet Lasse...
                      Det är nivåerna i sig som är det viktiga.
                      Att nivåerna är bra elementen emellan.
                      Tid, fas och nivå är bland de tre viktigaste aspekterna inom välljud (ja rent inställningsmässigt)
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Förstår inte riktigt hur man skulle kunna justera gainen med en multimeter? Det man letar efter är ju när signalen övergår från sinuskurva till fyrkantsvåg, och det kan då mig veterligen en normal multimeter inte visa. Däremot för att justera till samma nivå på flera steg så duger en multimeter. Men jag tar mitt oscilloskop och går ut till bilen och ställer gainen riktigt nu istället, har hjälpt ett flertal andra men inte gjort det i min egen bil än.

                        Sen ang. det du sa om mp3 filer Lonefox så håller jag helt och hållet med, men dom rippar jag gör själv låter bäst i 320kbps, har dock varit med om en del andra som låtit riktigt illa. Från kompisar då alltså, laddar självklart inte ner musik. Det är ju olagligt.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Originally posted by Lonefox View Post


                          Angående gainen så är wattantalet oviktigt i detta sammanhagnet Lasse...
                          Det är nivåerna i sig som är det viktiga.
                          Att nivåerna är bra elementen emellan.
                          Tid, fas och nivå är bland de tre viktigaste aspekterna inom välljud (ja rent inställningsmässigt)
                          Ok Lonefox, jag tror du missförstod mig, de ställde in GAINEN med hjälp av en MM och en tabell, om ett slutsteg levererar 1000W så var det i deras tabell ca 44 volt (tror jag) och då ställde de in gainen på ca 40 volt vid 3/4 volym på huvudenheten för att vara på den säkra sidan. sen huruvida detta är en tillförlitlig metod det vet jag inget om, det var bara ett tips till chritoffer då han nämnde att hans scoop ev. led av batteritorsk.

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Oscilloskopet lever för fullt igen, så det är inga problem. Nu står gainen korrekt på alla tre stegen, visade sig att jag kunde vrida upp den en bra bit till på monoblocket! Nu är allt ställt för att leverera fullt vid full volym, kommer dock få dämpa nivån på en del kanaler för att inte elementen ska säga upp sig omgående, tur man kan göra sånt i processorn.

                            Ska bli kul att höra vad basen kan leverera om en stund. Ska bara få dit nya strömkablar till 4-kanalssteget så det nu sitter 21mm2 där, ska sätta dit 35mm2 (satt vist redan det till monoblocket) så att man kan ha 150A säkring på huvudmatningen och ökar några poäng sen sist. Hoppas bara att den håller för allt poppande ner på lördag, annars får BRL Thn sälja en ny säkring till mig.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Originally posted by lasse69 View Post
                              Ok Lonefox, jag tror du missförstod mig, de ställde in GAINEN med hjälp av en MM och en tabell, om ett slutsteg levererar 1000W så var det i deras tabell ca 44 volt (tror jag) och då ställde de in gainen på ca 40 volt vid 3/4 volym på huvudenheten för att vara på den säkra sidan. sen huruvida detta är en tillförlitlig metod det vet jag inget om, det var bara ett tips till chritoffer då han nämnde att hans scoop ev. led av batteritorsk.
                              Det är ju ett lite udda sätt att göra det på, men det bör faktiskt funka. Visst - de tar ju för givet att signalen är ren då, men om den är det (mest troligt vid 75% volym) så är det ju tillräcklig signal för att steget skall ge specad effekt, och då kan man mycket väl mäta spänningen på utången om man vet vad den är vid full effekt.

                              /Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Oscilloskopet lever för fullt igen, så det är inga problem. Nu står gainen korrekt på alla tre stegen, visade sig att jag kunde vrida upp den en bra bit till på monoblocket! Nu är allt ställt för att leverera fullt vid full volym, kommer dock få dämpa nivån på en del kanaler för att inte elementen ska säga upp sig omgående, tur man kan göra sånt i processorn.

                                Ska bli kul att höra vad basen kan leverera om en stund. Ska bara få dit nya strömkablar till 4-kanalssteget så det nu sitter 21mm2 där, ska sätta dit 35mm2 (satt vist redan det till monoblocket) så att man kan ha 150A säkring på huvudmatningen och ökar några poäng sen sist. Hoppas bara att den håller för allt poppande ner på lördag, annars får BRL Thn sälja en ny säkring till mig.
                                Finns det någon guide för hur man justerar gainen med hjälp av oscilloskop?
                                AMPIRE, DLS, PIONEER, DD, ORION, MACROM

                                Comment

                                Working...
                                X