Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

    Ha skummat igenom tråden din nu såhär på småtimmarna, 3st kalla senare ångrar jag inte en sekund man började!

    Riktigt fint jobbat och fortsätt med de!!

    Comment


    • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

      Ballast:
      Kul att höra

      Spenderade 5 timmar i garaget idag och fick hjälp av Nisse på www.npdack.se
      så nu är motorn ur bilen, tyvärr så får inte bil och motor var för sig plats i garaget vilket gör att bilen just nu står utanför under täcke, men så fort motorn är såld rullas den in igen....eller nästan iaf, ska ta tag i ett par dörrsidor däremellan.

      Lite bilder, och ni som sett mitt gigantiska garage kanske inte är allt för avundsjuka på jobbet...blev rätt söligt...
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

        Originally posted by jensclaudius View Post
        Ballast:
        Kul att höra

        Spenderade 5 timmar i garaget idag och fick hjälp av Nisse på www.npdack.se
        så nu är motorn ur bilen, tyvärr så får inte bil och motor var för sig plats i garaget vilket gör att bilen just nu står utanför under täcke, men så fort motorn är såld rullas den in igen....eller nästan iaf, ska ta tag i ett par dörrsidor däremellan.

        Lite bilder, och ni som sett mitt gigantiska garage kanske inte är allt för avundsjuka på jobbet...blev rätt söligt...
        Jag är avundsjuk på ett garage som det går att få in bilen i överhuvudtaget.... om jag överhuvudtaget hade klarat att svänga runt bilen så den kommer mot garagedörrarna så hade det ändå fattats 40cm garage för att få in bilen och stänga dörrarna. Vete tusan vilken stjärn-arkitekt som gjort ritningarna till denna kåken........
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

          Originally posted by Expoze View Post
          Jag är avundsjuk på ett garage som det går att få in bilen i överhuvudtaget.... om jag överhuvudtaget hade klarat att svänga runt bilen så den kommer mot garagedörrarna så hade det ändå fattats 40cm garage för att få in bilen och stänga dörrarna. Vete tusan vilken stjärn-arkitekt som gjort ritningarna till denna kåken........
          Jag har ca 40cm till godo när bilen är inkörd och fronten avplockad, samma sak med sidoutrymme, dvs 40cm åt varje håll, saaben skulle aldrig få plats, men visst är det skönt att ha ett garage över huvudtaget, de förstambyggena jag gjorde byggdesnutomhus och det går att plasta instrumentbräda även då och även om det är minusgrader, allt är en fråga om vilja.
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

            Originally posted by jensclaudius View Post
            Jag har ca 40cm till godo när bilen är inkörd och fronten avplockad, samma sak med sidoutrymme, dvs 40cm åt varje håll, saaben skulle aldrig få plats, men visst är det skönt att ha ett garage över huvudtaget, de förstambyggena jag gjorde byggdesnutomhus och det går att plasta instrumentbräda även då och även om det är minusgrader, allt är en fråga om vilja.
            Hur pass många minus grader går det att plasta i och hur mycket extra härdare må man tillsätta? Ha problemet med att jag skruvar i ett lånat firmagarage på helgerna tills rätta garaget på jobbet blir färdigt. Så må ju rulla ut och in hela tiden.. Jäkla bök i mina ögon!

            Synd man inte bodde söderöver, gud va möjligheterna skulle vare större inser man ganska snabbt! Hadde inte tveka en sekund och hjälpa ur och i med ny motorn!

            Tips på vinklar till dörrsidorna fram? är till och ska ut å skruva strax och kom å tänka på du som ha hängt med ett tag torde väll veta en aning!

            Comment


            • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

              Originally posted by Ballast View Post
              Hur pass många minus grader går det att plasta i och hur mycket extra härdare må man tillsätta? Ha problemet med att jag skruvar i ett lånat firmagarage på helgerna tills rätta garaget på jobbet blir färdigt. Så må ju rulla ut och in hela tiden.. Jäkla bök i mina ögon!

              Synd man inte bodde söderöver, gud va möjligheterna skulle vare större inser man ganska snabbt! Hadde inte tveka en sekund och hjälpa ur och i med ny motorn!

              Tips på vinklar till dörrsidorna fram? är till och ska ut å skruva strax och kom å tänka på du som ha hängt med ett tag torde väll veta en aning!
              Polyesterplasten härdar inte alls om det är för kallt, det jag gjorde var att plasta på plats i bilen och in med kupevärmare. När jag höll till i kallgarage för några år sen så byggde jag små tält av vanlig regel och byggplast och skickade in sakerna och en kupevärmare i för att det skulle härda.

              Vet precis hur det är med att rulla in och ut, been there done that, men min röda 200sx jag hade tidigare så byggde jag brädan på en teamkompis arbete där jag kunde stå inomhus över helgen, men sen ut igen, lite jobbigt och speciellt då det var 4mil enkel resa dit, så man ska väl inte klaga på att garaget är lite litet när det ligger 30sek från ytterdörren.

              Ska du in med midbasar i dörrarna eller mellanregister?
              Är det midbasar så hade jag inte vinklat dom alls utan placerat dom långt fram och långt ner. Ska de spela mellanregister så hade jag örsökt att vinkla in dom mot föraren så mkt som möjligt utan att det ser konstigt ut eller blir klumpigt, för man ska kanske kunna köra bilen också
              Det absolut viktigaste när du monterar högtalare i dörren är installationen, det ska sitta stabilt, helst ska högtalaren skruvas fast i en baffel som sitter monterad stumt i dörren, inte dörrsidan som i sin tur sitter med lite clips, sen dämpa dörren så inte hela dörren och dörrsida vibrerar och käkar upp all midbas.
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

              Comment


              • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                Ahh, Ja de e väll en 12-14 grader där eftersom dom inte vare in/ut på några dagar så de lär nog ska gå hoppas jag. Tänkte ge mig på ett försök ikväll däremot och se hur man lyckas.

                Som tur va när de gäller garaget så är det bara vägen mitt emot så jätte långt har man inte till de!

                Blir till att plasta lådor i dörrarna och klä, sedan dit med de i bilen och dra fast med ett antal skruvar innuti lådan, sedan på med ett par extra lager med glasfiber så man inte får något läckage.. Har kikat runt lite på alla andra inklusive dig för att försöka få lite tips samt att man blandar med lite egna idéer, sådant är ju forum till för!

                Blir ju mellan som sitter i dörrarna efter lite omtänk (jävla massa tänkande och klirande hit och dit), får testa med lite olika vinklar och se hur det går, har ju 2 ringar liggandes som tur är så man inte blir helt göralös denna kväll!

                Fått hem 1st midbas som borde sitta fint under handskfacket men ha hört dom ska kräva endel volym.

                Off to the garage och tack för tipsen!
                Last edited by Ballast; January 7, 2012, 21:55.

                Comment


                • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                  Högst upp på önskelistan står ett stort eller iaf ett större garage, för det är inte alls mysigt att skruva bil när den står utomhus. Plockade igår ur instrumentbräda, diskantkoppar, baslåda fram för att kunna få loss ecu´n som ska hämtas på lördag tillsammans med motorn.

                  Se lagom kul att att sen försöka backa ur motorkabelhärvan och ännu mer spännande blir det att försöka trixa igenom den nya, för det är bra trångt om jag nu inte river ner abs klumpen, vindrutetorkarmotorn, fläktpaket m.m. vilket det lär sluta med. Bara att hoppas på fortsatt mild vinter.

                  Har även fått hem det sista till nya motorn för att kunna skruva ihop turbo och grenrör.

                  Står lite i valet och kvalet om jag ska lacka om motorutrymmet nu eller nästa vinter, det vore skönt att göra det nu när motorn ändå är ur men samtidigt så vill jag få ihop allt och få det att lira så fort som möjligt så man kan ut och åka till våren....
                  Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                  Comment


                  • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                    Du får bygga ett garage.Jag snickrade själv ihop ett dubbelgarage (63m2) för c:a 4år sen.Väldigt skönt att ha.

                    Comment


                    • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                      Originally posted by Välljudsfantast View Post
                      Du får bygga ett garage.Jag snickrade själv ihop ett dubbelgarage (63m2) för c:a 4år sen.Väldigt skönt att ha.
                      Hade vi haft tomt för det så hade det varit en möjlighet.

                      63m2 hade varit en dröm att ha som garage, mitt är nog max 20m2 dvs en vanlig bil typ saab 9-5 gå aldrig in på längden och tveksamt är om man kommer ur bilen när man ställt den i garaget då det är rätt smalt. Men finns det en vilja så går det mesta även om det är omständigt.
                      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                      Comment


                      • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                        Originally posted by jensclaudius View Post
                        Hade vi haft tomt för det så hade det varit en möjlighet.

                        63m2 hade varit en dröm att ha som garage, mitt är nog max 20m2 dvs en vanlig bil typ saab 9-5 gå aldrig in på längden och tveksamt är om man kommer ur bilen när man ställt den i garaget då det är rätt smalt. Men finns det en vilja så går det mesta även om det är omständigt.
                        Om du istället förlängde garaget typ 3m så du kunde tömma sidorna och delen längst in på alla "bra att ha" pryttlar och förvarade det i nya delen istället så skulle du få det drägligt och även saaben skulle nog gå in
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Om du istället förlängde garaget typ 3m så du kunde tömma sidorna och delen längst in på alla "bra att ha" pryttlar och förvarade det i nya delen istället så skulle du få det drägligt och även saaben skulle nog gå in
                          Absolut, säljer du in det till Emilia
                          (har provat utan större framgång)
                          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                          Comment


                          • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                            Originally posted by jensclaudius View Post
                            Absolut, säljer du in det till Emilia
                            (har provat utan större framgång)
                            Ha ha! kan tänka mig det
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                              Det handlar om att du måste ge för att få ta. Du får fundera ut lämplig kompensation...

                              Själv håller jag på att reclaima mitt garage och säljer bort möblerna som lagrats där på blocket.
                              (Jag har en fin arbetsbänk i stål och MDF över som Jula tar närmare 800:- för. Är det någon som är sugen på den för en hundring? )
                              Last edited by Robsarve; January 19, 2012, 22:03.
                              /tycker Erik.

                              Comment


                              • Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                                Originally posted by Robsarve View Post
                                Det handlar om att du måste ge för att få ta. Du får fundera ut lämplig kompensation...

                                Själv håller jag på att reclaima mitt garage och säljer bort möblerna som lagrats där på blocket.
                                (Jag har en fin arbetsbänk i stål och MDF över som Jula tar närmare 800:- för. Är det någon som är sugen på den för en hundring? )
                                mmmm.....vet dock inte vad de skulle vara som inte tar upp en halv livstid.....
                                arbetsbänken hade varit bra OM jag hade plats....
                                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                                Comment

                                Working...
                                X