Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://ibb.co/HqWbScp
    Click image for larger version  Name:	269946006-10159958196218454-7776068332859906763-n.jpg Views:	0 Size:	197.9 KB ID:	687512


    Jag befinner mig mitt i prototypstadiet som kan ses.

    Här är funktionerna som kommer att finnas:

    *Mäta temperatur och anpassa fläkthastigheten därefter på 3st fläktar.
    *Mäta Batterispänningen och kunna bryta 'remote signalen' om spänningen är för låg under för "lång tid".
    *Skicka information (spänning, temperatur, fläkthastighet) trådlöst till en display som ska ersätta den tidigare voltmätaren.

    En anledning till att sådana här projekt tar en mindre evighet är att ibland får man vänta 3 månader på att få vissa komponenter

    God fortsättning!
    Last edited by pike2k; December 28, 2021, 21:30.

    Comment


    • Efter lite test av den trådlösa 2.4GHz kommunikationen mellan enheterna så har det framgått att det blir tufft att få fram en duglig signal till mottagarenheten.
      Vilket är synd för det hade varit den enklaste vägen framåt. Nu måste jag istället lägga en ny kabel mellan dessa enheter och det är ett betydligt större projekt.

      Comment


      • Ett annat litet sidoprojekt som hör till bilen är åtminstone nästan helt klart.

        Jag upptäckte att jag tyckte det var jobbigt att sätta i strömsladden till mobilen så jag bestämde mig för att modifiera Brodit mobilhållaren ytterligare.
        Jag beställde 2st Qi laddare (kretskort som man själv får bygga in i något) från Ali-Express.
        En på 10W och en på 15W. De skulle vara samma fysiska storlek, vilket de självklart inte var.
        Endast 10W versionen passade på bredden inuti Brodit hållaren.
        Hade jag inte haft ett ganska rejält Otterbox skal på min 11Pro så hade ingen av Qi laddarna passat.

        Nästa steg var att 3d-designa en slags låda till kretskortet som sedan kunde monteras i mobilhållaren. Detta moment är 99% klart och det kommer lite bilder senare när det sitter på plats i bilen.

        Comment


        • Har inte hunnit montera den i bilen ännu, här kommer iaf en bild som visar lite...

          Click image for larger version  Name:	qi-brodit.png Views:	0 Size:	250.1 KB ID:	687535 [COLOR=inherit !important]


          [/COLOR]
          Last edited by pike2k; January 15, 2022, 01:35.

          Comment


          • Originally posted by pike2k View Post
            Efter lite test av den trådlösa 2.4GHz kommunikationen mellan enheterna så har det framgått att det blir tufft att få fram en duglig signal till mottagarenheten.
            Vilket är synd för det hade varit den enklaste vägen framåt. Nu måste jag istället lägga en ny kabel mellan dessa enheter och det är ett betydligt större projekt.
            vet inte vad du använder för modul som ger dig problem med överföringen men jag har byggt ett projekt hemma som övervakar dörrar brunnar mm med en billig rf modul som funkar klockrent. Den klarar 7-10m utan problem i ett hus med dels trä dels betong väggar! HC11 heter den och går att hitta på ebay för typ 2usd

            https://www.amazon.com/433MHz-Wirele.../dp/B089FD9J5P



            Jag har lite inof om den på min sida
            https://sp-engineering.se/Projects.html
            Scrolla ner till datumet
            2017-08-23
            så ser du allt


            www.sp-engineering.se

            Comment


            • Originally posted by newBadboy View Post

              vet inte vad du använder för modul som ger dig problem med överföringen men jag har byggt ett projekt hemma som övervakar dörrar brunnar mm med en billig rf modul som funkar klockrent. Den klarar 7-10m utan problem i ett hus med dels trä dels betong väggar! HC11 heter den och går att hitta på ebay för typ 2usd

              https://www.amazon.com/433MHz-Wirele.../dp/B089FD9J5P
              Hej och tack för ditt engagemang

              Jag kör med EspressIf's ESP32 modul som har inbyggd 2.4Ghz wifi/ble radio. Det är ingen vidare effekt i denna radion eller speciellt bra antenn på den heller. Men det spelar ingen roll, låt mig förklara varför

              Jag bygger alltså ett "aktivt golv" som ska täcka baslådan och slutsteg och annan elektronik. Golvet skall täcka ett nersänkt hål i bakändans golv.

              När jag gjorde testet så lade jag den sändande enheten ner i hålet och höll den mottagande enheten där framme sidan om utrymmet där den skall ligga. Jag upptäckte då att om jag rörde min hand ovanför den mottagande enheten så bröts kommunikationen. Då har jag inte ens byggt golvet ovanför den sändande enheten ännu (som mest troligt kommer att förstärkas med ett metallnät).

              Mikroprocessorn ESP32 har inbyggd Wifi radio och BLE men inget av dessa har jag nytta av i min bil på detta avståndet.

              Jag kollade din länk och det kunde varit en väg framåt (lägre frekvens borde inte stoppa lika enkelt) om jag nu inte skulle förstärka golvet med metallnät, vilket effektivt kommer att döda all trådlös kommunikation.

              Då återstår 2 möjligheter. Den första är att koppla ihop de båda enheterna med trådburen Serial kommunikation (UART). Den andra metoden är att dra ut en knapp och displayen som ska sitta där framme i bilen med ett gränssnitt som heter I2C (IIC). Jag börjar med den sistnämnda metoden så får vi se hur det funkar.

              PS Nästan allting jag gör så måste jag lära mig en massa saker så därför tar det sådan otrolig tid.
              PPS Snygga projekt du gör.

              Comment


              • Då är den rätt kass med räckvidd. Ja skulle du iaf få för dig att köra trådlöst kommer du inte bli besviken på dessa jag länkade till.. Det går liksom inte misslyckas. Skickar man bara rätt uart data funkar.

                Tack.. Kul med projekt när tiden o lusten finns.
                www.sp-engineering.se

                Comment


                • Medans jag väntar på ytterligare komponenter så kom jag på en ny idé.
                  I kanten på luckan som kommer att befinna sig runt om baselementet tänker jag sätta en ledlist med cirka 135 individuellt adresserbara RGB lysdioder. Tanken är att de ska reagera på bastonerna och göra snygga rörelsemönster.

                  Man kan ju fråga sig vad nyttan är med detta, det kan jag inte svara på i dagsläget. Jag ser det mer som ett roligt projekt...

                  Comment


                  • Trevligt bygge!
                    Hur låter dörrarna?

                    Får man fråga vilken monteringsram du köpte till stereon?
                    Och även vilka eventuella funktioner man tappar när man byter bort originalet?

                    Mvh Daniel

                    Comment


                    • Högtalarelementen i dörrarna låter mycket bra! Som Nonne påpekat i tråden, de larmar på bra!

                      Om inte minnet sviker mig så var det denna produkten jag använde för att klämma in en 2DIN enhet istället för fabriksradion: https://www.brl.se/sv/artiklar/insta...halvkombi.html

                      Rattstyrningen bibehålls med adaptern som följer med kitet.

                      När man tar bort fabriksradion så blir man av med backkamera funktionen (om en sådan finnes). Jag ersatte den med motsvarande funktionalitet i Pioneer enheten och var då även tvungen att bygga om backkameran (genom att byta ut hela kameraenheten och få den nya från Alpine att passa i den gamla hållaren). Jag var även tvungen att dra en kabel från en backlampa för att indikera när man lägger i backen.



                      Bilen tror numera att det inte finns ljud installerat i bilen, hihi.

                      Det låter som att du funderar på installation i en Honda Civic? Bara ställ frågor om det är mer du undrar över, kanske har jag svaren.
                      Last edited by pike2k; April 29, 2022, 18:23.

                      Comment


                      • Okej kanon, tack för info och länk!

                        Ja precis, jag köpte mig en likadan som du har fast med 1.6d
                        Originalljud i min låter väldigt mycket grammofon tycker jag, massor av brus och tråkigheter.
                        I första hand har jag nog tänkt att uppgradera HU och få bilen lite dämpad, sen får man väl se vart det tar vägen.

                        Vill ha handsfree och rattstyrning, backkamera är ingen superprio men ändå en trevlig bekvämlighet.
                        Dock har jag min backkamera (displayen) sittandes uppe vid färddatorn men jag antar att signalen går via originalradion då?

                        Comment


                        • Originally posted by Slarvar View Post
                          Vill ha handsfree och rattstyrning, backkamera är ingen superprio men ändå en trevlig bekvämlighet.
                          Dock har jag min backkamera (displayen) sittandes uppe vid färddatorn men jag antar att signalen går via originalradion då?
                          Precis, original backkamera (custom koppling) är kopplad till färddatorns display genom originalradion. Därför blir man av med hela backkameran när man rycker bort den.

                          Jag tyckte det var en viktig sak, därför jag lade mycket tid och energi på att återställa funktionaliteten. Alpine's "generiska" kamera jag valde passar bra med originalhållaren, den måste såklart byggas om lite

                          Handsfree följde med Pioneer enheten, jag minns inte om originalradion hade det, men man måste ändå använda en ny mikrofon.

                          Edit: För tydlighets skull, byter man HU så får man alltså videosignalen från backkameran på den nya HU och inte på färddatorns display.

                          Mvh
                          Last edited by pike2k; April 30, 2022, 21:52.

                          Comment


                          • Med tanke på att de stora tillverkarna av huvudenheter för bilar mer eller mindre slutat för ett par år sedan så började jag titta lite på "kinesiska" Android alternativ. De 2 största verkar vara T'eyes och Joying.

                            T'eyes har den klart nicigaste lösningen för min bil och skulle jag byggt idag så hade jag definitivt valt denna lösningen: https://teyes.eu/collections/cc3/pro...42794507305219

                            En viktig skillnad mellan moderna (samt icke för billiga) Android-enheter och HU's från Sony, Pioneer, Kenwood etc är att Android-enheterna måste ha snabba cpu'er för att kunna köra Android appar. Detta gör att de upplevs som snabba och moderna.
                            Enheter från de större namnen förlitar sig istället på Carplay och Android Auto för att ge 'appar'.
                            En annan synnerligen viktig skillnad är att du kan få ut ljudet digitalt på flertalet bättre Android modeller.

                            Det fina med just T'eyes är att de har special anpassat trim för sina enheter till en mängd olika bilar.
                            Notera: När man köper en Android-enhet så bör man alltid köpa med så mkt ram-minne som möjligt.
                            T'eyes har även en massa tillbehör som integreras väl med huvudenheten som kameror, kablar, ODB, radardetektorer etc.
                            Last edited by pike2k; August 19, 2022, 18:33.

                            Comment

                            Working...
                            X