Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

    Originally posted by Russin View Post
    Min laddade mellan 14.6 och 12.3 när kabeln var halvt avbränd.
    Gick upp och ned både vid körning och stillastående.

    Enda tillförlitliga testet är att mäta så det verkligen levereras 14.6 direkt på generatorn.
    Om inte annat så kan det vara skönt att kunna börja utesluta problemkällor.
    Tack för dina tips och råd. Ska klura lite på hur man kan felsöka detta rent praktiskt.

    Comment


    • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

      Ska höra med en vän på lunchen som jobbar på bilverkstad få se om han kan bidra med någonting

      Comment


      • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

        Utan att veta så kan jag bara gissa på att den smarta laddningen har koll på läget, att tillföra ström när det inte behövs genererar bara värme vilket inte tillför något positivt ..... därav batteriövervakning på minuspolen!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

          Tack för din input Nonne.

          Jag har grävt lite i saken och mycket riktigt så har Honda "fuffens" för sig.
          Honda använder något som kallas ELD (Electric Load Detection).
          ELD är en funktion för att spara bilens komponenter (som generator) samt hålla ner bränsleförbrukningen.
          ELD är en krets som gör att generatorn kan ladda batteriet i 2 lägen, LO och HI. Den använder endast HI (dvs 14.4-14.7v beroende på varvtal) om den -tycker- batteriet behöver fyllas på.

          ELD kretsen har funnits länge i olika utföranden och folk som vill kunna ha garanterat 14V+ har experimenterat med diverse lösningar för att lura kretsen. Det som lösningarna har gemensamt är att de är s.k. "hemmakokta" lösningar.

          Jag personligen känner mig tacksam just nu att jag valde SQ vägen och inte den andra vägen med fler och större element, för det hade inte funkat bra med Honda, alls.

          Nonne, någon i ditt team som stött på detta problemet och eventuella lösningar?

          Comment


          • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

            Mycket trevligt att du lägger ut info kring detta👍🏻
            Skönt att det inte var något komponentfel.
            Jag lär ta och kolla närmare på vilka modeller som har detta system då jag är i startgroparna på att köpa en Honda civic type R fn2.

            Comment


            • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

              Originally posted by Russin View Post
              Mycket trevligt att du lägger ut info kring detta👍🏻
              Skönt att det inte var något komponentfel.
              Jag lär ta och kolla närmare på vilka modeller som har detta system då jag är i startgroparna på att köpa en Honda civic type R fn2.
              Jag bifogar ett dokument med mer info
              Attached Files

              Comment


              • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                Problemet så som jag identifierat det är att när man kopplar slutsteg direkt till batteriet, då kan inte ELD känna av lasten.

                Dock verkar det inte finnas nån supersmidig lösning att koppla in sig direkt i kopplingslådan eftersom saker och ting är säkrat på kanske max 80A där (totalt).
                Last edited by pike2k; October 1, 2020, 06:33.

                Comment


                • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                  Originally posted by pike2k View Post
                  Nonne, någon i ditt team som stött på detta problemet och eventuella lösningar?
                  Vi har ingen lösning, vi har egentligen inga problem heller för vi som kör SQ behöver inte den där massiva laddningen till en herrejösses batteribank.

                  Problem vi har i alla nya bilar är just övervakningen.
                  Att tillföra en lika stor jordkabel som strömkabeln man drog görs inte ens i en montering av hundra, ja inte en på tusen.

                  Som i din Honda tex ... vilken area hade jordkabeln ... 16mm2?

                  Att då tillföra en 50mm2 strömkabel utan att lägga till, inte ersätta utan tillföra en 50mm2 jordkabel är ett måste!
                  Strömkretsen blir reducerad till 16mm2 eftersom jordningen av batteriet var inte grövre.

                  Så alla ni med diverse problem ...... se över jordningen!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Vi har ingen lösning, vi har egentligen inga problem heller för vi som kör SQ behöver inte den där massiva laddningen till en herrejösses batteribank.

                    Problem vi har i alla nya bilar är just övervakningen.
                    Att tillföra en lika stor jordkabel som strömkabeln man drog görs inte ens i en montering av hundra, ja inte en på tusen.

                    Som i din Honda tex ... vilken area hade jordkabeln ... 16mm2?

                    Att då tillföra en 50mm2 strömkabel utan att lägga till, inte ersätta utan tillföra en 50mm2 jordkabel är ett måste!
                    Strömkretsen blir reducerad till 16mm2 eftersom jordningen av batteriet var inte grövre.

                    Så alla ni med diverse problem ...... se över jordningen!
                    Ok Nonne! Jag kommer förbi en dag snart så mäter vi längden på de befintliga jordkablarna och så kanske du kan klämma på kontaktdon på nya 50mm2 kablar. Om jag tar med verktyg, kan jag byta jordkablarna själv på plats?
                    Last edited by pike2k; October 1, 2020, 15:13.

                    Comment


                    • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                      Originally posted by pike2k View Post
                      Ok Nonne! Jag kommer förbi en dag snart så mäter vi längden på de befintliga jordkablarna och så kanske du kan klämma på kontaktdon på nya 50mm2 kablar. Om jag tar med verktyg, kan jag byta jordkablarna själv på plats?
                      Inga problem, det löser vi

                      Vi hörs av innan bara, sista ska äntligen göras på nya tillbygget!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Inga problem, det löser vi

                        Vi hörs av innan bara, sista ska äntligen göras på nya tillbygget!
                        Fett, sen kom jag på att jag endast lagt 35mm2 strömkablar

                        Comment


                        • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                          Idag löste jag så äntligen mitt trilskande dimbakljus som aldrig lyste, ett ganska långt projekt.

                          Haynes boken erbjöd exakt NOLL ledtrådar eftersom man tydligen inte har dimbakljus i USA

                          Det är då man sätter manken till och börjar googla. Ett sökresultat som återkom mer än en gång var att det kan sitta en form av brytare i släpvagnskontakten.

                          Så igår och idag så blev jag först klok att där satt NÅGONTING som kunde vara en brytare och slutligen idag så tog jag loss brytaren.
                          Innan jag går vidare måste jag berätta att man kunde inte se någon funktion från utsidan som tydligt manipulerade en brytare.
                          När jag fått loss själva strömbrytaren från släpvagnskontaktens chassi, så fann jag en liten hävarm undertill som inte gick att röra. Den hade fastnat och därmed var alltid strömbrytaren tillslagen.

                          Vad orsakade då strömbrytaren? Jo att bilen trodde att en släpvagn var ansluten och därmed ska inte dimbakljuset tändas på bilen (men dock lysa på släpvagnen). Det återstår att se om det kan ha andra positiva (eller negativa när en släpvagn är ansluten) effekter att sagda strömbrytare inte längre säger till bilen att en släpvagn är ansluten

                          Intressant är dock att bilen har gått igenom minst en besiktning utan fungerande dimbakljus innan jag köpte den.
                          Last edited by pike2k; October 4, 2020, 16:00.

                          Comment


                          • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                            Jag fick en liten idé. Första utkastet till idéen


                            Kan ni gissa vad jag funderar på att lägga i övre högra hörnet?
                            Last edited by pike2k; October 26, 2020, 19:23.

                            Comment


                            • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                              Ingen som vågar gissa?

                              Comment


                              • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                                Batteribankslåda eller slutstegsrack😁??

                                Comment

                                Working...
                                X