Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Roligt att se att bilen byggts på aktivt, blev lite fundersam då det var lång tid sedan senaste uppdatering här på forumet.

Snyggt jobb med baffeln, liten vinkling hjälper säkert mycket i ljudet. Tätar "kransen" helt emot dörrsidan?

Dörrsidans form vid högtalaren är ju också sådan att ljudet inte så lätt läcker in mellan dörrsidan och plåten.

Kan tänka mig att plåten blev att skära i då öppningen är ganska liten och formen är sådan att det snabbt blir problem att få magneten att rymmas.

Är alltid ett större ingrepp man kanske funderar 2 gånger på då man är tvungen att sätta vinkelslipen på bilen

Men nuförtiden är det ju pop med att kapa hål i bilen då många prövar att bygga med IB lösning.

Ser att du gjort ett mätverktyg för högtalaren, en bra idé.

Roligt att höra att du tävlat, och att vara med i ett team hjälper mycket. I början behövs ofta hjälp att ställa in ljudet och andra goda råd.

Kör du annars med samma högtalare och slutsteg som tidigare eller har du bytt ut nåt?

Posta gärna ofta bilder på ditt projekt, är intressant att följa

Comment

• Originally posted by Andy View Post
      Roligt att se att bilen byggts på aktivt, blev lite fundersam då det var lång tid sedan senaste uppdatering här på forumet.

Snyggt jobb med baffeln, liten vinkling hjälper säkert mycket i ljudet. Tätar "kransen" helt emot dörrsidan?
      Den tätar nog inte 100% och kransen som satt original på dörrsidan är sedan länge borta. Det är väldigt svårt att se vad som pågår därinne i dörrsidan
      Jag fick ut så pass mycket mer ljud, speciellt från höger sida, att en omkalibrering verkligen krävs

Originally posted by Andy View Post
      Dörrsidans form vid högtalaren är ju också sådan att ljudet inte så lätt läcker in mellan dörrsidan och plåten.

Kan tänka mig att plåten blev att skära i då öppningen är ganska liten och formen är sådan att det snabbt blir problem att få magneten att rymmas.

Är alltid ett större ingrepp man kanske funderar 2 gånger på då man är tvungen att sätta vinkelslipen på bilen

Men nuförtiden är det ju pop med att kapa hål i bilen då många prövar att bygga med IB lösning.
      Det var korgen på midbas elementet som plötsligt tog i dörrsidans metall. Detta var omöjligt att veta innan jag hade designat och printat själva distansen.
      Tack vare den laserutskurna profilen av elementet kunde jag se vad som hände när jag monterat dit distansen (det krockade)
      Själva lutningen av elementet är cirka 3grader uppåt och 3 grader "inåt" mot bilens centrum. Detta var allt det fanns utrymme att vinkla detta elementet i denna bilen. Man måste ju även räkna med slaglängden på membranet (med god marginal) samt hålla fritt till fönsterglaset med magneten. Du har kanske märkt att Honda designat dörren så att elementet lutar lite uppåt oxo?

Ser att du gjort ett mätverktyg för högtalaren, en bra idé.
      Tack, jag kunde inte komma på något annat sätt att få en ledtråd hur mycket ledigt utrymme jag hade att leka med. Den gamla distansen i MDF skapades i princip endast för att det skulle kunna gå att köra ner fönsterrutan utan kollision. Jag tror att jag har hyffsad koll på utrymmet från metallen till "gallret" i dörrsidan nu. Du kan få måttet om du vill, kan även ge dig STEP filen av min design.

Roligt att höra att du tävlat, och att vara med i ett team hjälper mycket. I början behövs ofta hjälp att ställa in ljudet och andra goda råd.
      Kör du annars med samma högtalare och slutsteg som tidigare eller har du bytt ut nåt?

Posta gärna ofta bilder på ditt projekt, är intressant att följa
      Det som krånglade till det hela extra mycket var att när jag fäste dit MDF distansen så gjorde jag hålen i metallen bara på ett ungefär. Jag ville inte göra fler hål så jag hade rätt mycket arbete med att finna hålbilden, som självklart var olika på höger och vänster sida.

Jag kör samma utrustning idag som installerades från första början.
      Har fått förslag om att jag ska byta min bas mot en billigare bas så att jag ska kunna tävla i Skilled4000 klassen, Detta är inte ett val för mig.
      Jag har i princip byggt ljudet för att det ska låta bra, inte för att tävla med. Man är ganska chanslös med ett 2.1 system mot 3.1 system.
      Jag har varit inaktiv här eftersom jag inte märkt av mycket annat aktivitet på detta subforum?
      Det kommer nog inte att bli mycket mer meck med högtalarelementen i närtid, utan fokus kommer istället att ligga på förbättringar av fjärrkontroll och övervakning av batteri och temperatur. Sedan skall jag lägga till en lyxfunktion till min elektroniska lösning. Om inte min mobiltelefon finns på Bluetooth avstånd, kommer det inte gå att spela tillräckligt högt för att sakerna ska gå sönder.
      Jag har nämligen märkt att bilverkstäder och lackfirmor gillar att leka med ljudet i bilen.

Comment

• Originally posted by pike2k View Post

Den tätar nog inte 100% och kransen som satt original på dörrsidan är sedan länge borta. Det är väldigt svårt att se vad som pågår därinne i dörrsidan
        Jag fick ut så pass mycket mer ljud, speciellt från höger sida, att en omkalibrering verkligen krävs
        Jag konstaterade samma sak, ganska omöjligt att se nåt genom högtalargallret. Jag har tänkt kapa ur gallret och ersätta det med en printad luftigare variant. Borde hjälpa ljudet mycket.

Den där inre kransen kapade jag också bort, ingen chans att få högtalaren och rymmas annars.

Originally posted by pike2k View Post
        Det var korgen på midbas elementet som plötsligt tog i dörrsidans metall. Detta var omöjligt att veta innan jag hade designat och printat själva distansen.
        Tack vare den laserutskurna profilen av elementet kunde jag se vad som hände när jag monterat dit distansen (det krockade)
        Själva lutningen av elementet är cirka 3grader uppåt och 3 grader "inåt" mot bilens centrum. Detta var allt det fanns utrymme att vinkla detta elementet i denna bilen. Man måste ju även räkna med slaglängden på membranet (med god marginal) samt hålla fritt till fönsterglaset med magneten. Du har kanske märkt att Honda designat dörren så att elementet lutar lite uppåt oxo?
        Okej, så det var inte magneten. Så där kan det gå. Man måste bara pröva sig fram och göra korrigeringar.

Där finns nog inte utrymme att göra stora vinklingar. Kan tro att du är nära max vad som är möjligt. Jag har nog också lagt märke till den där lilla lutningen där finns från original.

Tack, jag kunde inte komma på något annat sätt att få en ledtråd hur mycket ledigt utrymme jag hade att leka med. Den gamla distansen i MDF skapades i princip endast för att det skulle kunna gå att köra ner fönsterrutan utan kollision. Jag tror att jag har hyffsad koll på utrymmet från metallen till "gallret" i dörrsidan nu. Du kan få måttet om du vill, kan även ge dig STEP filen av min design.
        Jag hade lite samma funderingar som du, få ut elementet så det inte krockar i plåten och fönstret går ner.

Bra att veta, skall begära om behov uppstår.

Det som krånglade till det hela extra mycket var att när jag fäste dit MDF distansen så gjorde jag hålen i metallen bara på ett ungefär. Jag ville inte göra fler hål så jag hade rätt mycket arbete med att finna hålbilden, som självklart var olika på höger och vänster sida.

Jag kör samma utrustning idag som installerades från första början.
        Har fått förslag om att jag ska byta min bas mot en billigare bas så att jag ska kunna tävla i Skilled4000 klassen, Detta är inte ett val för mig.
        Jag har i princip byggt ljudet för att det ska låta bra, inte för att tävla med. Man är ganska chanslös med ett 2.1 system mot 3.1 system.
        Jag har varit inaktiv här eftersom jag inte märkt av mycket annat aktivitet på detta subforum?
        Det kommer nog inte att bli mycket mer meck med högtalarelementen i närtid, utan fokus kommer istället att ligga på förbättringar av fjärrkontroll och övervakning av batteri och temperatur. Sedan skall jag lägga till en lyxfunktion till min elektroniska lösning. Om inte min mobiltelefon finns på Bluetooth avstånd, kommer det inte gå att spela tillräckligt högt för att sakerna ska gå sönder.
        Jag har nämligen märkt att bilverkstäder och lackfirmor gillar att leka med ljudet i bilen.
        Det kan lätt bli strul med sån där sak. Jag löste borrandet med att printa en skild borrjigg för ändamålet. Hade gjort hålen i baffeln med 0,5mm större hål så ganska liten tolerans att få sedan 5 bultar att passa. Men lyckades bra.

Okej, jag frågar för bilstereo entusiaster byter lätt ut grejer varje år då man vill pröva nåt nytt . Dyrt blir det också.

Jag skulle heller inte börja ut mot billigare grejer, blir sällan bättre ljud.

Jag har samma tankar där, jag bygger för mig själv och så som jag vill ha det.

Tyvärr är det här såsom på många andra oldschool forum väldigt lite besökare och aktiva användare. Tycker ändå att den här typen av forum är bästa stället att visa sitt projekt.

Man får hoppas att användarna hittar tillbaka.

Låter intressant, vi får se vad det blir. Byggande och modifiering av elektronik grejer är inte min starka sida

Comment

• Tyvärr är det här såsom på många andra oldschool forum väldigt lite besökare och aktiva användare. Tycker ändå att den här typen av forum är bästa stället att visa sitt projekt.
          Tyvärr blir det lite moment 22, när inte andra skriver så skriver folk mindre...
          Håller helt med att inget slår ett forum när det gäller bygg-projekt.

Så vi får väl hoppas att fler väljer att starta lite bygg-trådar snart, måste ju vara många som bygger tycker man (look whos talking, har planerat bygga i 20år....)

Comment

Det kan lätt bli strul med sån där sak. Jag löste borrandet med att printa en skild borrjigg för ändamålet. Hade gjort hålen i baffeln med 0,5mm större hål så ganska liten tolerans att få sedan 5 bultar att passa. Men lyckades bra.
            När jag byggde ljudet för ett par år sedan och satte MDF som distanser till midbasarna, då hade jag ingen 3dprinter, hade aldrig caddat i hela mitt liv samt aldrig byggt ljud i bil tidigare. Jag hade inte en endaste tanke på att göra en borrjigg för framtiden

Jag var oerhört nöjd med att ha kommit så långt som jag kommit vid det laget.
            Varför jag bytte ut MDF mot plast är för att jag insåg att MDF i dörren kommer att gå sönder med tiden. En faktor som är viktig att betänka när man inte vill byta ut saker hela tiden!

Okej, jag frågar för bilstereo entusiaster byter lätt ut grejer varje år då man vill pröva nåt nytt . Dyrt blir det också.
            Har förstått att det är så många gör. Det är på en helt annan nivå än vad jag hade tänkt mig hålla på med detta. Jag älskar helt enkelt musik och bra ljud är inte fel. Sidan om allt detta samlar jag dessutom mina favoritlåtar. från 25 år bakåt.

Jag skulle heller inte börja ut mot billigare grejer, blir sällan bättre ljud.

Jag har samma tankar där, jag bygger för mig själv och så som jag vill ha det.
            Jag har vissa begränsningar. En är att installationen skall vara så dold som möjligt. Detta styrde valet av mina diskanter
            En annan är att jag inte har lust att byta ut komponenter. Jag misstänker att den första komponenten som kommer att ge upp är Pioneer Huvudenheten. Jag har börjat fundera på en plan på att konstruera en egen. Nackdelen med det valet kommer att bli att man inte längre kan tävla i de "vanliga klasserna" eftersom man tydligen inte får använda komponenter i själva ljudkedjan som inte går att köpa.

Comment

När jag byggde ljudet för ett par år sedan och satte MDF som distanser till midbasarna, då hade jag ingen 3dprinter, hade aldrig caddat i hela mitt liv samt aldrig byggt ljud i bil tidigare. Jag hade inte en endaste tanke på att göra en borrjigg för framtiden
              Inget fel i att använda sig av nåt slags trä som björkfaner eller MDF, har man bra fräs och är skicklig att använda den blir resultatet bra. Bra skydd mot fukt krävs dock.

Jag råkade vara i ett sånt skede när jag började mitt projekt att jag kunde börja pröva på 3D printning direkt.

Comment

• Jag har tänkt beställa sånt här material för att skydda midbasarna mot fukt, nåt du också funderat på?

Det här borde vara samma material som tex. Pssound använder i sina IB installationer.

Click image for larger version

Name:	PA speaker grille foam.PNG
Views:	118
Size:	279.7 KB
ID:	689146

Comment

Jag har tänkt beställa sånt här material för att skydda midbasarna mot fukt, nåt du också funderat på?

Det här borde vara samma material som tex. Pssound använder i sina IB installationer.
                  Jag hade en plan på att sätta en Huv på min distans som byggde bakåt och skyddade elementet mot vattendroppar ovanifrån.
                  När jag tog bort elementet och den gamla MDF distansen var inget fuktigt eller vattenskadat. Det är ganska obegripligt.
                  Jag tror att elementet tål en del väta, det hör ju liksom till miljön som det skall monteras i.
                  Därmed skrinlade jag min plan på en "huv" eftersom det hade varit en ganska avancerad affär och dessutom eventuellt hade skapat missljud (oönskade vibrationer) i onödan.

Var menar du att du skulle sätta det materialet isf?

Jag noterar att du funderar på att bygga om dörrsidan. Jag är inte säker på att det behövs. Tycker inte att särskilt mycket verkar blockeras.
                  Ett enkelt sätt att testa teorin på vore att lyssna på ljudet med ena dörrsidan av

Jag har förresten ännu ett Honda tips till dig Andy. De där gröna clipsen som håller dörrsidan, vet inte om du tagit sönder någon ännu? De är rätt så dyra från Honda, tror de tar 150kr för 10st? Jag har hittat ett betydligt billigare alternativ från Kina som funkar!

Comment

• Jag testade dessa nu i vardagsbilen kan onekligen inte utvärdera dem egentligen då de bara suttit på nån vecka, men ville ändå tipsa.
                    Den går nästan 5cm in skulle jag uppskatta som skydd för skräp ovanfrån. Funkar bra att sluta tätt mot innerpanelen också, i mitt fall.

Name:	Silicone Baffle Kit.jpg
Views:	169
Size:	17.8 KB
ID:	689152
                    Kan köpas ex. från https://cdbilradio.se/sv/tillbehor-1...ffle-kit-65tum

Comment

Jag hade en plan på att sätta en Huv på min distans som byggde bakåt och skyddade elementet mot vattendroppar ovanifrån.
                      När jag tog bort elementet och den gamla MDF distansen var inget fuktigt eller vattenskadat. Det är ganska obegripligt.
                      Jag tror att elementet tål en del väta, det hör ju liksom till miljön som det skall monteras i.
                      Därmed skrinlade jag min plan på en "huv" eftersom det hade varit en ganska avancerad affär och dessutom eventuellt hade skapat missljud (oönskade vibrationer) i onödan.

Var menar du att du skulle sätta det materialet isf?

Jag noterar att du funderar på att bygga om dörrsidan. Jag är inte säker på att det behövs. Tycker inte att särskilt mycket verkar blockeras.
                      Ett enkelt sätt att testa teorin på vore att lyssna på ljudet med ena dörrsidan av

Jag har förresten ännu ett Honda tips till dig Andy. De där gröna clipsen som håller dörrsidan, vet inte om du tagit sönder någon ännu? De är rätt så dyra från Honda, tror de tar 150kr för 10st? Jag har hittat ett betydligt billigare alternativ från Kina som funkar!
                      Jag hade faktiskt också lite samma tankar att sätta en huv på men då hade man säkert blivit att sätta kapen på plåten att få utrymme för den. Har kollat att många printar med en sån huv på.

Och du har helt rätt, är nog en risk att missljud skapas av en sådan.

Stämmer nog att högtalaren borde hålla och säkert räcker det länge förrän man börjar se nåt slags skador av fukten. Men skadar nog inte ändå att försöka förhindra att nåt kan hända.

Lite såhär har jag tänkt, bild tagen från platinumincaruk youtube video.

Name:	midbass gasket.PNG
Views:	119
Size:	304.4 KB
ID:	689156

Säkert är inte skillnaden stor med att öppna upp gallret men om en liten förbättring redan skulle fås så är jag nöjd. Du har rätt, man kunde ta av dörrsidan och pröva skillnaden .

Jag hittade passande clips från min lokala bildelsaffär som var ganska billiga. Minns inte till vilken bil dom var meningen. Till Honda "marmordisken" går jag inte, man får betala sig sjuk .

Då jag haft loss nästan alla plast i bilen så "några" har nog gått sönder

Comment

• Originally posted by hylsan View Post
                        Jag testade dessa nu i vardagsbilen kan onekligen inte utvärdera dem egentligen då de bara suttit på nån vecka, men ville ändå tipsa.
                        Den går nästan 5cm in skulle jag uppskatta som skydd för skräp ovanfrån. Funkar bra att sluta tätt mot innerpanelen också, i mitt fall.

Name:	Silicone Baffle Kit.jpg
Views:	169
Size:	17.8 KB
ID:	689152
                        Kan köpas ex. från https://cdbilradio.se/sv/tillbehor-1...ffle-kit-65tum
                        Har kollat att många använder sig av den där modellen, är säkert ett bra alternativ om dom bara passar.

Comment

Working...
                        X