Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge i en Yaris

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Bygge i en Yaris

    Jäkligt snyggt gjort i skuffen! Resten är såklart också finfint men det är ju mer "standard".
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #77
      Re: Bygge i en Yaris

      Lite uppdatering med bara text då...

      Gjorde en rutinmätning av mitt extrabatteri för någon vecka sedan. Visade 9V. C-tek laddaren lyckades inte väcka liv i batteriet tyvärr. När det var fulladdat så höll batteriet bara 12,02V. Efter 12 timmar var det nere i 11,2V. Detta obelastat, dvs att inget var inkopplat. Blev en liten tur för att shoppa ett nytt i fredags och nu står det i verkstaden och väntar. Vet inte vad som hänt med det gamla. Min spontana gissning är att det blivit lite för låg spänning i det och att värmen i sommras antagligen knäckt det.

      Igår passade jag även på att göra "the big Three" under huven. Nya grövre kablar mellan generator-batteri, batteri-chassi och batteri-motorblock. Snart ska det nog vara dags att provstarta...

      Comment


      • #78
        Re: Bygge i en Yaris

        Fint bygge, verkar hålla hög kvalitet.
        NMIAB.se
        http://www.facebook.com/nmiab
        http://www.facebook.com/Ampire.sverige

        Comment


        • #79
          Re: Bygge i en Yaris

          Fina produkter,och fint byggt.

          Comment


          • #80
            Re: Bygge i en Yaris

            Gör en liten textuppdatering här...
            Vintern har gått och allt har åkt i bilen och den spelar äntligen. Vem tusan kunde tro att det skulle ta drygt 4år från start tills den spelade? Inte jag i alla fall. Har ju i och för sig vart åtskilliga uppehåll i byggandet och jag har ångrat mig och gjort om massa delar flera gånger. Vet inte hur många varianter på montering av mellanregister/diskanter som jag hunnit testa och som sedan åkt ut pga att jag inte gillat designen eller att jag inte fått till rätt volymer.

            Tävlade i alla fall i Kungsängen, med enbart framsystemet. Tappade 2pinnar på installationen men det är sådant som händer. Tävlade senast 2005 så lite har jag väl rätt att missa på då tycker jag. Ljudet är helt okej såhär med bara en grundtweakning. Mycket kvar att jobba på där. Sliter just nu med att få klar baslådan. När den åker i kan vi börja tweaka på allvar. Får se hur mycket tävlande det blir. Många tävlingar går helger jag inte kan åka tyvärr. Men några gånger till hoppas jag kunna visa upp bilen innan det är dags att riva allt och byta bil.

            Ska försöka hitta lite tid att göra en uppdatering med bilder också...

            Comment


            • #81
              Re: Bygge i en Yaris

              Sedärja!
              Nu klickar en och annan minnesbild

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #82
                Re: Bygge i en Yaris

                Kort uppdate här. Haft en bil som vart lite seg att starta ibland senaste tiden. Tänkt att det bara var batteriet fram som tycker att livet börjar vara slut. Är ändå 8år gammalt.
                I helgen så var den riktigt seg och jag åkte och köpte ett nytt batteri och bytte. Resultatet vart åt fel håll. Orkade inte dra igång alls. Startmotorn gick några varv innan den stannade. Precis som att det inte fanns någon ork alls i batteriet. Kontrollmätte, kollade alla nivåer på olja etc. Kollade att jordkablar etc satt fast ordentligt. Inget konstigt.
                Kopplade på en startbooster så det skulle finnas ström nog. Testade igen. Resultatet blev ännusegare startmotor. Gick kanske två varv.
                Tog bort boostern och testade. Nu sa det bara klick i startmotorn. Nästa försök hände inget alls. Helt tyst.

                Har kollat en del saker och inget verkar fel. Svänghjul med drivremmen rullar lätt som det ska fram till komp.läget så inget har nypt i alla fall. Har idag fått hem en ny startmotor så ikväll ska jag byta den. Hoppas bara att det är den som gett upp. Tacksam just nu att jag inte drog till gbg i lördags för tävlingen där. Då hade jag nog inte tagit mig hem gissar jag.

                Troligen innebär detta även att min bil är historia på tävlingsbanan. Möjligen att den kanske syns en gång till. Men troligen återställs den till original inom en månad så jag sedan kan byta bil. Är så jäkla less på denna bilen nu. Gått många troll i den för mig trots att det är det bygget jag lyckats bäst med ljudmässigt. Finns mycket att hämta tweakmässigt ännu men jag kommer inte kunna kvala till SM för att ta SM-titeln och EM nästa vår är för långt bort. Bilen ska bytas senast i höst. Kommer se till att fota den ordentligt innan den rivs i alla fall så det kommer bilder här sedan på det färdiga bygget...

                /"Yaris" aka BMF aka Björn

                Comment


                • #83
                  Re: Bygge i en Yaris

                  Jag skulle nog gissa på kabel änden på startmotorn, eller startmotorn i sig som är trötter..
                  Change is the only constant.




                  https://www.facebook.com/groups/massql/

                  Comment


                  • #84
                    Re: Bygge i en Yaris

                    Jag tror det är startmotorn som är dålig.

                    Synd att bilen inte är bra,nu när du lagt ner allt arbete,och den nästan är klar.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Bygge i en Yaris

                      Bilen är färdigbyggd. Bilderna får tala för sig själva. Finns några småsaker att fixa om den skulle tävlat mer men inget som märks annars.
                      Dags att riva, sälja och köpa ny bil. Detta vart nog mitt sista bygge. Känner inte riktigt längre att jag passar in i cirkusen. Om det är jag som blivit gammal eller om det ändrat på sig låter jag vara osagt. Körde första tävlingen påsken 2000 så det har gått några år sedan dess.
                      Lutar för övrigt åt att högtalarna kommer hamna i ett par hemmahögtalare istället. Kanske till och med kör med F1'an som spelare och även med stegen. Bilstereo hemma alltså. Hur som helst, det låter riktigt mysigt i bilen nu. Ev kommer bilen visas upp en sista gång på en tävling men sedan är denna sagan slut...
                      Attached Files

                      Comment


                      • #86
                        Re: Bygge i en Yaris

                        Originally posted by Yaris View Post
                        Känner inte riktigt längre att jag passar in i cirkusen. Om det är jag som blivit gammal eller om det ändrat på sig låter jag vara osagt. Körde första tävlingen påsken 2000 så det har gått några år sedan dess.
                        Jag tycker tvärt om faktiskt. Gjorde min första tävling 2001. Tror inte jag pratade med någon annan än domaren.
                        Så det dröjde flera år innan nästa tävling. Då vart det lite bättre. Bra bemötande av Jalle och domaren, men inte direkt av någon annan. Alla höll sig på sin kant.

                        Men nästa försök gick bättre. Delvis på grund av detta forumet. För nu kände man några virtuella "kompisar". Och väl på tävlingen, så kom det fram folk och kollade i bilen och var intresserade av att prata.
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment


                        • #87
                          Re: Bygge i en Yaris

                          Originally posted by Yaris View Post
                          Bilen är färdigbyggd. Bilderna får tala för sig själva.
                          Mycket snyggt bygge
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #88
                            Re: Bygge i en Yaris

                            Originally posted by octan View Post
                            Jag tycker tvärt om faktiskt. Gjorde min första tävling 2001. Tror inte jag pratade med någon annan än domaren.
                            Så det dröjde flera år innan nästa tävling. Då vart det lite bättre. Bra bemötande av Jalle och domaren, men inte direkt av någon annan. Alla höll sig på sin kant.

                            Men nästa försök gick bättre. Delvis på grund av detta forumet. För nu kände man några virtuella "kompisar". Och väl på tävlingen, så kom det fram folk och kollade i bilen och var intresserade av att prata.
                            Tyvärr så är det mycket så att folk håller sig vid sina bilar.Beror oftast på att dom inte vet när dom ska bli bedömda,vilket är synd.

                            Jag tycker det skulle vara mycket roligare om alla gick runt och kollade in andras byggen,och pratade lite.

                            Jag tycker det är lite synd att intresset för andras bilar är så litet.Jag går själv gärna runt och lyssnar i andras bilar,då får man lite hjälp på traven.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Bygge i en Yaris

                              Jag upplever snarare att ju äldre räven i gamet är, desto mindre intresserad är den av att lyssna i ens kärra.
                              Endast ett fåtal har jag lyckats lura in i min, men det har då vart på mitt intresse och mitt tjat, snarare än drivet från gamlinghållet.
                              Med detta i baktanken har jag försökt att hugga de "färskaste" på tävlingarna och försöker peppa till att få sig en demo i deras bilar. För jag vill & tror det behövs.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #90
                                Re: Bygge i en Yaris

                                Första säsongen och framförallt på de första Em jag var på försökte jag lyssna och titta så på många bilar som möjligt för min egna utvecklings skull.

                                Sög i mig så många "knep & knåp jag kunde(gjorde tom anteckningar för att inte tappa ngt).

                                Men efter ett tag när man lyssnat och tittat på bilar i massor så blir man mindre intresserad och mer kräsen och bara blir sugen på de omtalat "bra" bilarna.

                                Det känns som en naturlig utveckling enl mig.

                                Det som jag tror alla håller med om är att(speciellt på en endagarstävling) så finns inte den tiden man skulle önska att kunna lägga på att prata ljud med
                                andra utan att känna sig stressad.

                                Nästan så att man skulle vilja ha tävlingshelger där bara ena dagen är tävling och den andra är "träff" men då skulle nog många ändå bara närvara på
                                den obligatoriska tävlingsdagen.

                                Det jag kan tänka mig att Björn saknar ifrån förr är tävlingsinstinkten samt professionalismen som nog var högre då , idag tar vi mer lätt på det hela
                                och ser det som ett gemensamt intresse/hobby där tävlingarna är en träffpunkt.
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X