Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge i en Yaris

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Bygge i en Yaris

    Jobbat vidare lite då. Numera är båda dörrsidorna färdigklädda och står och väntar på att monteras.

    * "Gjutmall" till diskantfästen

    * Diskantfästen gjutna i glasfiberarberad glasfiberspackel. Passas in så de sitter perfekt mot fästena i dörren.

    * Har väl setts hos andra. Diskantkopparna riktas in med laser så de vinklas rätt. Fast detta är ju bara en del av det jobbet...

    * Alla delarna färdiglackade och klara att monteras.


    Så här ser det ut just nu ikväll. Självklart så hade jag fått fel av en del jag behöver till monteringen av mina koppar. Ta aldrig ett paket från hyllan utan att läsa på paketet att det är rätt storlek. Blir att köpa nya på måndag... Brickor då alltså. =)

    Drog även ut kablarna till dörrarna idag så jag räknar med att diskantkoppar och dörrsidor är monterade innan midsommarhelgen. Sedan var det ju mellanregister också. Får se vad jag hinner med imorgon...
    Attached Files

    Comment


    • #62
      Re: Bygge i en Yaris

      underbar tråd, massa fina tips.
      keep up the good wörk!
      Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
      "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
      Facebook: husse bygger gladenwagon
      Instagram: husse_bygger_gladenwagon

      Comment


      • #63
        Re: Bygge i en Yaris

        Tokfint arbete! en sån klass!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #64
          Re: Bygge i en Yaris

          Måndag och en sådan tok som jag är ledig. Jobbar inte riktigt som alla andra.

          * Senaste i diskantmontering. Inkappslad diskant! Nä, men väl intejpad...

          * Orsaken, två stycke gängade hål för att underlätta i och urmontering i bollarna då de är försänkta i dom. Svårt att få ur dom annars.

          * Kablaget ut till diskanterna. Faktiskt första gången jag testar kabelskor. Brukar alltid löda men tänkte testa och se hur detta funkar.

          * Monterade och klara med det vita gallret. Skruvarna ska däremot bytas ut. Blir väl en tripp till Siferts snart gissar jag.

          * Och äntligen! Efter säkert hundratals provmonteringar så är dörrsidorna på plats. Sitter med orginalklipps och skruv så dom sitter stumt. Kommer kännas konstigt att ha dörrsidor i bilen igen efter att kört utan i två år...

          Då är det dags att börja fixa en form för att kunna knacka till gallren till midbasarna då...
          Attached Files

          Comment


          • #65
            Re: Bygge i en Yaris

            Originally posted by Yaris View Post
            Faktiskt första gången jag testar kabelskor. Brukar alltid löda men tänkte testa och se hur detta funkar.
            Det funkar kanon!

            Dock så finns det olika kvalité på kabelskor(så klart) jag hade både från Biltema och från HiFiKit , de senare sitter riktigt hårt fast när man fått på dem medans biltemas kändes halv lösa och trötta redan ur förp.

            Nu kan säker kvalitén variera från gång till gång ifrån bägge men du var min erfarenhet.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #66
              Re: Bygge i en Yaris

              Här segar det på. Semester och en rejäl förkylning. Då detta är enda hellediga veckan under min semester så passar jag på att plasta lite lådor till mellanregistren i alla fall. Från nästa vecka har jag grabben på heltid så då blir det dåligt med tid att bygga.
              Efter att ha tejpat in hela instrumentbrädan så har jag nu plastat baksidorna av lådorna. Nu får det härda över natten. Imorgon ska jag se om jag inte kan få till framsidorna i rätt vinkar och kanske även hela volymen också...
              Bilder kommer........

              Comment


              • #67
                Re: Bygge i en Yaris

                Hunnit jobba lite då...

                * Sågar upp klädseln på a-stolpen lite för att se hur mycket plats som finns.
                * Börjar med att plasta baksidan mot a-stolpen och ner mot instrumentbrädan.
                * Sedan plastar jag en ram utåt för att original-klädseln ska kunna användas.
                * Efter att ha plastat en platt ring som jag sedan skruvat fast en 5mm tjock aluminiumring i riktas denna in rätt. Tejpbiten sitter där för att jag inte av misstag ska råka titta in i laserpeken som visar riktningen.
                * 1,1liter trolldeg. Gör formen med denna och plastar sedan på det hela för att få en bra snygg form. Matlagningsplastfilm ligger på degen om någon undrar... Lådan ska vara 1liter och sista dl är för att kompensera för lite ljudisoleringsmatta.
                * Slipade, klädda och klara.
                * Ena på plats i bilen.

                Såhär långt har jag hunnit nu. Tar lite tid att pilla på. Önskar ibland att jag inte var så jäkla envis. Vad hände liksom med en vanlig MDF-ring, smältlim och fleece liksom? Tja, vill jag ha slitna lådor på precis rätt volym så tar det tydligen lite tid...
                Mellaregisterlådorna påverkar inte någon av airbagarna. Den i instrumentbrädan klarar sig bra och även dom i taket som går ner lite på a-stolpen. Därav att jag valt att bygga såhär.
                Attached Files

                Comment


                • #68
                  Re: Bygge i en Yaris

                  Det där gallret du har till dina diskanter, vart har du fått tag på det? Ruskigt snyggt galler, sugen på liknande till min bas i bilen
                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • #69
                    Re: Bygge i en Yaris

                    Jag köpte det av Hewi som finns här inne....

                    Comment


                    • #70
                      Re: Bygge i en Yaris

                      Jaha ja. Hänt lite här sedan sist i alla fall... Nu sitter hela framsystemet på plats. Saknas bara en cover under diskantbollarna. Lådorna till mellanregistren vilar inte på instrumentbrädan för dom som undrar utan hänger cirka 5mm ovanför.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #71
                        Re: Bygge i en Yaris

                        Sedan tar vi allt med cd'n i ett eget inlägg. Tanken från början var att göra allt själv i detta bygget. Just c monteringen och paneler och lsiter runt denna har vart en svår nöt allt lösa för att få det snyggt. Till slut "fuskade" jag och tittade runt lite på nätet och beställde sedan två lister och en "panel" runt cd'n på e-bay.

                        * Delarna när dom kom hem. Anpassad för dubbeldin dock.

                        * Vinklarna från orginalspelaren demonterades och en platta till strömboxen fixades till.

                        * Alla delar och skruvar lackas svarta.

                        * Ihopskruvat med cd'n och boxen. Vill få till ett stabilare montage än att bara använda monteringsramen till cd'n.

                        * Kabelhärvan plockades isär och kläs med kabelstrumpa.

                        * Monterat på cd'n och boxen.

                        * Kablarna i bilen.

                        * Sågar ur en massonitskiva.

                        * Kläs med svart vinyl som har fått lite dekorsöm.

                        * Allt fastskruvat och monterat i bilen.

                        Nu är det mesta på plats i bilen. Det som är kvar just nu är att uppgradera strömkablar under huven. Generatorkabeln och jordkablarna är kanske i klenaste laget original. Uppskattningsvis 10mm2. Sedan ska bara säkringarna dit och sedan spelar väl det mesta.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #72
                          Re: Bygge i en Yaris

                          Bläddrade tillbaka lite i tråden och såg att det inte finns någon bild på hur det ser ut i skuffen just nu så jag bjuder på en sådan också. Inget hemligt där och det finns bilder på andra ställen på nätet i alla fall...

                          Liten bil och mycket saker är det i alla fall.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #73
                            Re: Bygge i en Yaris

                            Spännande bygge! Dessutom kul bilval. Inte många som tänker sig ett häftigt bygge i en yaris.

                            Detta kommer att följas!

                            Comment


                            • #74
                              Re: Bygge i en Yaris

                              Grymt bygge som jag helt missat! Mycket inspirerande.
                              GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                              Comment


                              • #75
                                Re: Bygge i en Yaris

                                Mycket kablar blir det Ser bra ut!
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X