Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge i en Yaris

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Bygge i en Yaris

    Då har jag hunnit en liten bit till. Baffelns baksida har jag frsät lite på. Lite för att spara några gram där och även för att tjäna någon dl volym också. Insidan av hålet har fått vinklade kanter för att elementet ska kunna andas så bra som möjligt. Det är pga detta som fästringen sitter på utsidan.

    Fäststagen till baffeln är fastskruvade och plastade så de sitter riktigt stabilt i bakstycket av lådan.

    Volymen mättes upp med rostat ris. Smidigt sätt att få veta volymen när den inte är färdigbyggd. Kommer sluta på 9 liter per sida. Ett stort huvudbry för mig har vart hur jag skulle plasta framsidan av dörrsidan. Hade en del idéer men inget funkade tills jag kom på den dumma idén att testa trolldeg. Gjorde en rejäl sats och testade. Funkade riktigt bra faktiskt.

    Alla aluminiumringar har polerats. Tanken var från början att högglanspolera dom. Märkte sedan att den tunnaste alumiumringen verkar vara av en blandning som blir blank men inte spegelblank. Så jag nöjde mig till slut med att bara polera dom "blanka". Behöll medvetet små små polerrepor i dom. Alternativet skulle ju kunna vara att skaffa kromade ringar. Men jag vill hålla detta bygget på en nivå som alla kan göra hemma i garaget men enkla verktyg bara för att visa för mig själv och andra att det gå utan att ha expertsaker.
    Attached Files

    Comment


    • #47
      Re: Bygge i en Yaris

      Originally posted by Yaris View Post
      Alla aluminiumringar har polerats. Tanken var från början att högglanspolera dom. Märkte sedan att den tunnaste alumiumringen verkar vara av en blandning som blir blank men inte spegelblank. Så jag nöjde mig till slut med att bara polera dom "blanka". Behöll medvetet små små polerrepor i dom. Alternativet skulle ju kunna vara att skaffa kromade ringar.
      Jag hade samma problem med mina Genesissteg, såhär löste jag det:
      Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

      Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

      Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

      Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

      Comment


      • #48
        Re: Bygge i en Yaris

        Länge sedan sist. Vart fullt upp med annat under vintern men nu är dörrsidorna klara för att kläs i alla fall. Den ursprungliga planen för hur de skulle se ut var jag inte nöjd med så det blev lite andra former men nu är jag riktigt nöjd.
        I botten är det en sluten låda på 9liter. Sedan valde jag att fylla ut och göra dörrsidan jämn med vanligt fogskum som jag sedan la ytterligare ett lager matta och polyster på. Så i princip är det en sandwich konstruktion där. Spacklat och slipat allt slätt. Fräste till en tunn MDF-ring som är runt högtalaren för att den ska vara helt försänkt och även för att få till lite former. Vart så himla platt annars tyckte jag.
        Nu är det bara att ta fram vinylrullen och symaskinen och leka lite sadelmakare. =)
        Attached Files

        Comment


        • #49
          Re: Bygge i en Yaris

          Och då menar jag inte att bara klä i vinyl. Nä, kände att det inte skulle bli bra/snygg. Så fram med papper och göra en mall. Skära till vinylen efter mallen. Sedan åkte symaskinen fram. Har skrivit tidigare att jag kommer göra allt själv. Och ännu håller det. Nu har jag ju testat att sy lite förut så detta gick ganska smärtfritt faktiskt. I alla fall med förarsidan.

          Började med två småbitar för att testa min idé att sy. Ville se det på riktigt och kunna testa hur skarven skulle bli mot dörrsidorna. Min tanke funkade så då fortsatte jag med de stora bitarna.

          Är i alla fall ihopsytt med svart tråd och sedan ligger det en "dekorations"-söm i vitt på varje sida av sömmen. Finns säkert något bra fint namn på detta sättet att sy. Jag är nöjd i alla fall. Få se om jag är lika nöjd efter att det är pålimmat också...

          Nu är det snart dags för nästa utmaning. Måste tråda om och säkra upp med en 16A säkring till verkstaden så att jag kan få igång kompressorn. Får se när jag kan lura över grannen som är elektriker så han kan hjälpa mig lite.
          Attached Files

          Comment


          • #50
            Re: Bygge i en Yaris

            Det där kan nog bli snyggt!

            Vet inte vad du har för ideer kring högtalarmontaget men det lär bli snyggt om du knyter ann med ngt vitt där också.
            Last edited by Hewi; April 5, 2013, 19:52.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #51
              Re: Bygge i en Yaris

              The saga continues...

              Pillat lite på något bra till mina diskanter. Såhär är det just nu.

              * Plastade lite fint i ett par plastkulor

              * Slipade kanterna plana och med hjälp av vattenpass blev dom lika höga eller stora eller vad man nu ska kalla det.

              * Plastade till en framsida som var helt plan.

              * Fräste till en fästring och en tunnare ring som ska vara till gallret. Fästringen högglanspolerades sedan och skruvades fast inifrån i plastbollen.

              * Med armerat glasfiber-spackel fixade jag sedan en kant runt det hela så diskanten blir monterad försänkt.
              Attached Files

              Comment


              • #52
                Re: Bygge i en Yaris

                Snajs

                Vart hittade du plastkulorna?
                Är alltid på jakt efter bra former att använda till byggen
                Ljudstudion
                Bilpedanten

                Comment


                • #53
                  Re: Bygge i en Yaris

                  Idag tog jag en liten roadtrip. Hälsade på allas våran Hewi och köpte lite galler av honom. Trevligt att träffas och att få en liten provlyssning i din bil. Fick verkligen blodad tand att bli klar med min bil. Ska se till att ha med en egen skiva jag kan nästa gång jag ser din bil och ska lyssna på den med stegen varma. Men det lät trevligt, mycket trevligt!

                  Dagens jobba hemma då...

                  * Karvade till en mall att knacka galler till diskanterna

                  * Delarna till gallren

                  * Lätt välvning

                  * Allt provmonterat i ena bollen


                  Plastbollarna köpte jag för övrigt på någon "hobby-butik" på nätet där de sålde massa julpysselsaker. Minns inte vad sidan hette men jag köpte på mig en uppsjö av bollar i olika storlekar. Bra att ha för framtiden...
                  Attached Files

                  Comment


                  • #54
                    Re: Bygge i en Yaris

                    Originally posted by Yaris View Post
                    Idag tog jag en liten roadtrip. Hälsade på allas våran Hewi och köpte lite galler av honom. Trevligt att träffas och att få en liten provlyssning i din bil. Fick verkligen blodad tand att bli klar med min bil. Ska se till att ha med en egen skiva jag kan nästa gång jag ser din bil och ska lyssna på den med stegen varma. Men det lät trevligt, mycket trevligt!
                    Tack själv! Synd att jag hade lite ont om tid annars hade vi kunnat "stängt in oss" i bilen ngn timme , jo det finns mer att uppleva i bilen med varma steg och en bättre skiva
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #55
                      Re: Bygge i en Yaris

                      Ser ut att bli mysigt
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

                      Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

                      Comment


                      • #56
                        Re: Bygge i en Yaris

                        Nedrans fint du gör!

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #57
                          Re: Bygge i en Yaris

                          Härligt att se att det går framåt Björn!
                          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                          Comment


                          • #58
                            Re: Bygge i en Yaris

                            På har jag klätt ena dörrsidan med. Ovant att klä själv när det är sytt också. Blev kanske någon liten detalj jag själv inte riktigt är helt nöjd med men detta är första gången jag gör såhär. Tidigare har jag bara klätt i ett stycke vinyl och stått och dragit och slitit och blivit förbannad över all elefanthud jag jämt fick. Nu är resultatet långt bättre än vad det tidigare vart...

                            Tidigare har ju SyBo fått göra sånnahär jobb åt mig.

                            Fick en fråga via pm här där en undrade vad jag använder för verktyg vid detta bygget. Om det är några specialsaker. Allt jag hittills använt är vanliga handverktyg, sticksåg, skrugdragare/borrmaskin, överhandsfräs med fräsmall för cirklar, symaskin och kompressor med färgspruta till limmet.

                            Såhär ser dörrsidan ut med högtalaren provmonterad. Kanske ska ta och lacka gallret i någon läcker färg? Svart? Vit? Chockrosa?
                            Attached Files

                            Comment


                            • #59
                              Re: Bygge i en Yaris

                              Chockrosa låter ju precis som din "cup of Thea"!

                              Snyggt jobbat hittills!
                              __________________
                              Mvh Jonas
                              Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                              8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                              Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                              Comment


                              • #60
                                Re: Bygge i en Yaris

                                Jag tycker du skall knyta an till de vita sömmarna och de vita delarna i skuffen , mao lacka både ring och galler vita
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X