Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Originally posted by zrken View Post
    Lysande!!
    Mycket inspirerande!
    Tack, slutresultatet återstår att se men än så länge fortskrider det bra Kul om man kan ge lite inspiration åt andra!

    Comment


    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Originally posted by ville91 View Post
      helvete :P går det ej med något tunnare? massonit och sedan plasta över det? kanske ej är hållbart med masonit? :P snyggt jobbat iaf =)
      Med tanke på de issues som beskrivits är jag ganska säker på att det är stabilitet som eftersträvas - vilket dessa dimensioner borgar för
      Originally posted by zrken View Post
      Lysande!!
      Mycket inspirerande!
      +1
      Originally posted by Backkungen View Post
      Tack, slutresultatet återstår att se men än så länge fortskrider det bra Kul om man kan ge lite inspiration åt andra!
      Hade jag haft modet att såga upp mina dörrsidor hade ju denna approach varit en god blueprint! Ser fram emot resultatet.
      ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



      Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
      Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
      Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
      Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

      Team Ljudbyggaren
      1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
      3:e Plats Master OEM - SM 2018
      8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

      Comment


      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

        För att midbaselementet ska få lite mer volym bakom sig och för att elementet inte ska bygga ut för mycket från dörrpanelen ville jag plasta en liten låda in i de kaviteter som finns i främre nederkant på framdörren. Dels buktar dörren in lite i framkant och dels finns det ju ett hål i dörren där högtalaren suttit tidigare.

        Jag sågade ut ett hål i MDF-bottenplattan för att passa de fördjupningar som fanns tillgängliga.





        Som syns på bilden ovan sågade jag bort en del plåt till höger om dörrhålet och satte en skyddande kantlist över de skarpa plåtkanterna. Jag knackade även in plåten till vänster om hålet för att maximera tillgängligt utrymme för plastningen.

        Nu när bottenplattan på högersidan funnit sin tänkta form passade jag på att kopiera över formen till den bottenplatta som ska sitta på vänsterdörren. Jag grovsågade med sticksåg och därefter körde jag med kopierfräsen. Det gick snabbt och smidigt







        Nu bytte jag frässtål för att kunna göra en försänkning runt de nygjorda urtagen i bottenplattorna.







        Därefter monterades bottenplattan på dörren och hönsnät passades till och nitades fast. Först vevade jag ner rutan för att försäkra mig om att inte göra en för djup låda



        Därefter tejpades hönsnätet utom längst upp mot bottenplattan.



        Bottenplattan togs bort från dörren och därefter tejpades kanterna täta från baksidan. För säkerhets skull tejpade jag över hela baksidan för att förhindra droppande polyester vid plastningen.



        Små fyrkantiga bitar av glasfiberväv klipptes till och därefter var det bara att sätta igång med plastningen. Min premiär för arbete med polyester och glasfiber men det hela fortlöpte som tänkt. Nu har jag lagt ett par lager och ska fortsätta ikväll.

        Last edited by Backkungen; September 4, 2015, 10:23. Reason: Bild tillagd

        Comment


        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Jag kanske har missat lite info-text någonstans. Men den lådan ser inte så stor ut?
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Originally posted by octan View Post
            Jag kanske har missat lite info-text någonstans. Men den lådan ser inte så stor ut?
            Jag kanske inte var så tydlig i de tidigare inläggen. Det är hela MDF-skivan som syns på bilderna som kommer att utgöra botten på högtalarlådan. Högtalarlådan kommer alltså att sträcka sig över hela längden på dörren. Den lilla plastade delen är mer en bonusgrej för att skapa lite bättre förutsättningar för högtalarelementet.
            Beroende på hur stor lådan blir kanske jag kommer att behöva klossa ner den.
            Jag såg förresten att du gjort ett bra jobb med Ljudbyggarens hemsida. Fortsätt så

            Comment


            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Kanon. Misstänkte att det var något liknande.

              Tack!
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Ett av de möjliga problemen med den tidigare midbasinstallationen är att elementet inte kunnat andats på bästa sätt.
                Tidigare satt midbaselementet monterat i tre sammanlimmade MDF-ringar som visserligen slipats ur på baksidan för bättre luftflöde men som nog ändå försämrat förutsättningarna för elementet.

                Därför lät jag en firma här i Västervik vattenskära ut ett par stålringar som ska agera som monteringsring för midbaselementen.

                Stålringarna är 4,5 mm tjocka. Ytterdiametern är 200 mm och innerdiametern är 146 mm. Det nuvarande midbaselementet har 145 mm monteringsdiameter.
                Efter att jag hämtat ut ringarna gängade jag 4 st M4 i varje stålring för att kunna montera elementen på ett enkelt och stabilt sätt.
                Stålringen i sin tur ska senare fästas på utsidan av MDF-ringar som har en innerdiameter på säg en sådär 170mm. Med detta arrangemang ska det inte längre finnas några problem för elementet att andas.







                Plastningen av kaviteten under midbaselementet är slutförd, jag tappade räkningen på antal lager med glasfiber men fortsatte tills det kändes tillräckligt stabilt
                Tejpen togs bort på baksidan och den del av hönsnätet som inte var inplastad klipptes bort.



                Efter detta monterades bottenplattan på lådan i dörren för att börja titta på hur höga ytterväggarna på lådan kan göras utan att dörrsidan sticker ut för mycket in i kupén.
                Med en pappersmall som tejpades fast fick jag en känsla för vad som var lagom höjd estetiskt sett.



                Efter att ha sovit på saken och gjort lite överslagsräkning på tillgänglig volym bestämde jag mig för att försöka nyttja mer av volymen in i själva dörren.
                Först tog jag bort den aluminiumplåt jag så omsorgsfullt tidigare popnitat fast för att täcka ett större hål i mitten av nedre halvan av dörren.



                Efter detta körde jag samma plastningskoncept med hjälp av hönsnät som formades efter tillgängligt hålrum med fönstret nerhissat.
                Denna gång fasade jag av kanten runt hålet 45 grader då det kändes som att det ger en jämnare övergång vilket borde underlätta vid glasfiber/polyesterpåläggningen.
                Så här i efterhand var det nog lite lättare att plasta jämfört med det främre hålets fasutformning.



                Efter slutförd plastning kontrollerades volymen på de plastade kaviteterna med hjälp av vatten.
                Den främre plastade kaviteten är 1,3 liter, den bakre 2,2 liter. Om jag vill ha ut 9 liter vilket jag förstått är lagom för midbaselementen Gladen 165 PP återstår det att skapa 5,5 liter.
                Nu påbörjades arbetet med att tillverka väggarna på lådan. Pusselbitar i MDF sågades och kopierfrästes fram med hjälp av yttergeometrin på bottenplattan.
                Ytterkanterna fasades 7-10 grader med hjälp av rondellslip och justerbart bord då den tidigare dörrsidans väggar i plast inte var vinkelräta, troligen för att möjliggöra formsprutningsprocessen. Jag kom fram till att denna avfasning var nödvändig dels av estetiska skäl och för att dörrsidan inte ska kollidera med listerna runt dörröppningen.

                För att spara tid inför kommande arbete med vänstersidans dörr gjordes en vänsterkopia på alla pusselbitar med hjälp av kopierfräs. Alla bitar markerades med nummer och sida.



                Efter limning av pusselbitarna är nu statusen enligt bilden nedan:




                Nästa spännande utmaning blir att tillverka lådväggen i ovankant för en jämn övergång mot övre delen av dörrsidan
                Last edited by Backkungen; September 7, 2015, 11:41.

                Comment


                • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Ser mumma ut det där!
                  ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                  Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                  Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                  Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                  Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                  Team Ljudbyggaren
                  1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                  3:e Plats Master OEM - SM 2018
                  8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                  Comment


                  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Originally posted by carlr View Post
                    Ser mumma ut det där!
                    Instämmer, elegant är ordet : )
                    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                    God bless the Amp Doctor !

                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Gah, det är ett par byggen kvar innan man landar den här kvaliteten...

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        tror ja lämnar min bil hos dig fint =)

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Mycket fint bygge! känner igen känslan att man har bilen som extra hifi-rum, men det var länge sen man hade nog bra ljud för det.
                          Hur har det gått med surfplattan?

                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Originally posted by Marre View Post
                            Mycket fint bygge! känner igen känslan att man har bilen som extra hifi-rum, men det var länge sen man hade nog bra ljud för det.
                            Hur har det gått med surfplattan?
                            Tack! Arbetet med att integrera surfplattan i mittpanelen har för stunden lagts åt sidan, inte för att jag stött på patrull utan för att prioritera ombyggnaden av dörrsidorna. När de är klara blir det fokus på surfplattemontaget igen

                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Originally posted by carlr View Post
                              Ser mumma ut det där!
                              Originally posted by Fluff View Post
                              Instämmer, elegant är ordet : )
                              Originally posted by zrken View Post
                              Gah, det är ett par byggen kvar innan man landar den här kvaliteten...
                              Originally posted by ville91 View Post
                              tror ja lämnar min bil hos dig fint =)
                              Tack för era uppmuntrande kommentarer!

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Har kommit lite längre med högtalarlådorna till dörrsidorna nu.
                                Kantlister frästes fram. De ska utgöra ramen som fleecen ska fästas i och är gjorda för att passa mot originaldörrsidans ytterkonturer.





                                Ett problem att lösa var att få listen att sluta an mot de dubbelkrökta ytorna på lådans väggar. Väggarna på lådan varierar i höjd runt om. För att kunna böja listerna i vertikalplanet provade jag att blöta upp listerna under rinnande varmvatten. Därefter böjde jag och tvingade fast listerna och det funkade till min förvåning bra, materialet svällde något men det var inget som ställde till några stora bekymmer.



                                För att kontrollera ungefärlig volym på lådan kom innehållet i en gammal Saccosäck till användning. På bilden nedan har en tiolitershink med frigolitkulor fyllts på vilket verkar vara ungefär så stor lådan kommer att bli.



                                Baffeln bestående av en MDF-ring och en metallring som sammanfogats med värmehärdande epoxylim passades in och smältlimmades på plats:



                                Tunn fleece från Jysk (17 kr!) sträcktes hårt och häftades fast:



                                Polyester penslades på, det gick åt cirka 3 dl för en sida.



                                Ytan slipades till för att få bort den värsta nopprigheten:



                                Tre lager glasfiberväv klipptes ut och plastades fast:



                                Därefter separerades bottenplattan från resten av lådan och insidan av baffeln kläddes med fyra lager glasfiberväv.



                                Min tanke är att det borde bli styvare med glasfiber både på insidan och utsidan jämfört med att bara lägga glasfiber på utsidan. Med glasfiber både på insidan och utsidan blir det ju som en sandwichkonstruktion med fleecen som kärna.
                                Slipjobbet på utsidan borde också bli lite enklare på det här sättet.

                                Förstyvningslister sågades och slipades och limmades fast på insidan.





                                Gladen Aerostone penslades på insidan av de tidigare plastade kaviteterna i bottenplattan:


                                Aerostone var smidigt att använda på de här ojämna ytorna, känslan är att det dämpar bra och även hjälper till att styva upp materialet.

                                Därefter värmdes och klistrades gammal hederlig asfaltsmatta fast på insidan av baffeln.



                                Efter dessa åtgärder börjar lådan kännas stum och bra.

                                Nästa steg är att montera ihop bottenplatta och ovandel, troligen ska lådan också stagas invändigt för maximalt stabilitet.
                                Last edited by Backkungen; September 12, 2015, 23:31.

                                Comment

                                Working...
                                X