Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V50 goes Phoenix Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

    Gissar spontant på att den där lustiga valsen på batterifästet är för att det ska finnas material vid värmepåverkan. Man gör ju så när man monterar komponenter på kretskort. Där kör man med det för att komponenten ska kunna röra sig lite.
    Så jag gissar att det är något liknande. Så det finns utrymme för sakerna att röra sig även om det sitter stumt monterat.

    Comment


    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

      Originally posted by Backkungen View Post
      Det där blir riktigt bra! Bra byggtråd där man känner igen sig i många frågeställningar :-)
      Hur gör du med strömmatningen till originalhuvudenheten, har du separat matning där eller kör du med ström via originalkablaget?
      Jag går och funderar på om det finns några vedertagna koncept och hur man bäst gör för att köra huvudenheten utan att tändningen är på.
      Jag använder inte huvudenhet alls just nu så jag har inte funderat på det än. Använder bara aux in i processorn.

      Originally posted by Peppe_e View Post
      Varför inte tweaka själv? Är ju det roligaste typ!!
      Knark är också roligt... men olämpligt på många sätt
      o jag tweakar en del själv men vill nog ha lite friska öron på det nu så att jag inte blir hemmablind.

      Originally posted by RogerH View Post
      Det blev riktigt snyggt i bagaget!

      Tror bara det är huvudsäkringar i de två svarta kabelskorna från Volvo. Vill man behålla originalstuk så har Volvo kortare batteripolskor, så man kan använda ett större batteri som fyller ut lådan. Antar att diesel/start-stop bilar använder större batteri. Gjorde så själv för att passa in ett Bosch 85Ah batteri. Intressant att du också hade låg vilospänning i ditt Bosch. Min sjunker till 12.4 när man stänger av motorn, och går ner mot 12.1 efter bara en kvart... Har inga problem med att strta, dock, Får satsa på bättre batteri nästa nång. Håller sig spänningen bra nu? Är det 12,8V det ska vara vid 100%?
      Tack!
      Är tveksam på att original-polskor skulle rädda mig då batteriet går utanför alla gränser som originalbatterilådan har.
      Så vart mitt batteri med, men det droppade til 11,5v.
      Mitt nya håller 12,8v
      Sitter man och tweakar ett tag i bilen så kan det gå ner till 12,4.
      Me like!

      Originally posted by racer-putte View Post
      Övergången bak . Skulle det inte kunna funka om du kapa till mdf bitar som du fäster i instegslisten . Som går emot ekbiten , då får du jue en snygg rak linje mot eken . osså klär du om instegs listen ..om du hajja va ja mena
      Jag tror att det är så jag tänker men funderar idag på att bara klädom delarna som man ser lyser mörkare ev spackal en liten vall.

      Under instegslisten så sitter säkringarna till kringutrustningen så den måste vara lätt demonterbar.

      Originally posted by BMF View Post
      Gissar spontant på att den där lustiga valsen på batterifästet är för att det ska finnas material vid värmepåverkan. Man gör ju så när man monterar komponenter på kretskort. Där kör man med det för att komponenten ska kunna röra sig lite.
      Så jag gissar att det är något liknande. Så det finns utrymme för sakerna att röra sig även om det sitter stumt monterat.
      Så kan det vara ja! Det finns lite slack kvar i den iaf. Eller att den är menad att "spänna" lite vid montering.

      Nu bär det av mot stockholm med tåg för att hämta min lilla bebis!!



      Sen blir det härliga 50mil hem. Utan stereo men med ett vrålande extraktorgrenrör och insugningsljud som får en att tro att den suger i sig älgar längs E4:an detta ihop med racechassi med stygga hjulvinklar, ingen ljudisolering, inga mattor..

      Tog med hörselkåpor iaf.

      Whoop whoop!
      Mini Cooper goes Pioneer
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
      Volvo V50
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

      Sponsorer som håller mig flytande:
      Pioneer, Stinger

      Comment


      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

        Gösses vad tiden sprang iväg!
        Gillar spontant inte när byggtrådar dör ut utan ett värdigt avslut (en specialitet hos mig)
        men bilen är fortfarande långt ifrån klar.

        Det hände lite mycket samtidigt bara som bromsade lite. Fröst och främst så har min jobbsituation löst sig på en formidabelt sätt när min gamla chef ringde mig ifrån sitt nya jobb och ville att jag skulle flytta med honom till det nya stället.

        Detta gör att jag nu jobbar som maskinoperatör på Göteborgstryckeriers bokbinderiavdelning. Detta trots att det första som jag gjorde med min anställning var att bli sjukskriven efter operationen.

        Så nu är iaf axeln nyopererad och alla små pusselbitar lagda för att få medgivandet till adoption av socialstyrelsen.

        Nog om det.
        Det har varit helt obeskrivligt skönt att åka runt med en bil som låter samt att det inte hänger kablar löst överallt. Visst saknas det några fästen till paneler och belysningen till slustegslådan är sönder men i det stora hela så ser den prydlig ut.

        Fick byggt klart mugghållaren sen senast med. Iom placeringen av Drc så sågades mugghållaren av med dålig passform kvar som resultat och för att slippa åka runt med 1,5 mugghållare så vart det tvunget, den hjälper även till att hålla konsollen med Drc.





        Jag började med att göra en liten passbit i gapet som blev emellan.



        En liten sprängskiss över delarna som används.



        Borrade sen i två skruv så att limmet har något att fästa i. Smältlimmade sedan.




        Gick sen lös med en riktig fyllespackling.




        Lackade med plastfärg och blev riktigt nöjd, likaså var min fru nöjd över att äntligen så var hennes kaffehållare tillbaka.

        Så nu används bilen som den var tänkt att användas!




        I regn och rusk samt när man åker och köper gräsklippare. Här är jag nöjd över min tanke att ha ekstavarna som högsta punkt i bagaget. Dom tar helt enkelt upp all skit som man ställer på dom.

        Sen har även hundkojan hittat hem med blanka papper på bilprovningen!!




        Vilket är underbart om man vill åka ut och köpa glass någondag.



        Så den brokiga skaran av tre står hemma på parkeringen nybesiktigade, nyrekondade och skattade...

        Det kan jag säga att det har aldrig hänt förut.
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

          Mors,
          Detta lät väldigt upplyftande!
          Gillar särskilt mugghållarlösningen. Jag sitter i tankar på precis samma tema, och kan inte riktigt bestämma mig för vad som är <good enough>.
          Min är däremot mer "dold" än vad din är" lr vad man ska säga. Även om den tar mer plats. Du får se sen!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

            Originally posted by zrken View Post
            Mors,
            Detta lät väldigt upplyftande!
            Gillar särskilt mugghållarlösningen. Jag sitter i tankar på precis samma tema, och kan inte riktigt bestämma mig för vad som är <good enough>.
            Min är däremot mer "dold" än vad din är" lr vad man ska säga. Även om den tar mer plats. Du får se sen!
            Sweet! Kaffet måste vara med.



            Såhär diabolisk ser min fru ut när hon poängterar att den nu enda mugghållaren är hennes.. Sen är hon legitmerad manshaterska med.

            Jag har idag fått lite friska öron av Anders Redigh i bilen som hade synpunkter på ljudet vilket jag är glad över. Det har varit något som stört mig ända sen batteriet laddades ur och även innan.

            Det är för nasalt och för mycket s-ljud.
            Så nu "brusar" jag den på fredag för jag tänker ställa upp och tävla på lördag i Trollhättan om inte tåget har gått.
            Så nu skall vi jaga fatt på Lonefox och kolla vad som behöver göras innan.
            Det är trots allt min första tävling.

            Hepp! / L
            Mini Cooper goes Pioneer
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
            Volvo V50
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

            Sponsorer som håller mig flytande:
            Pioneer, Stinger

            Comment


            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

              Originally posted by Landén View Post
              Så nu "brusar" jag den på fredag för jag tänker ställa upp och tävla på lördag i Trollhättan om inte tåget har gått.
              Så nu skall vi jaga fatt på Lonefox och kolla vad som behöver göras innan.
              Det är trots allt min första tävling.
              DU skall köra i Rookie är tanken eller?

              Det enda du behöver göra då är att dyka upp, anmäla dig o betala hundringen vi tar i startavgift (för samtliga deltagare oavsett klass).
              Enda som kräver föranmälan är Advanced o upp (blir Masterprotokoll enbart vid lågt deltagande så)
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                Då var min livs första tävling avklarad med blandade känslor. Det las ner ca 16 timmar på den igår för att få den representabel till utseende bla.

                Carl jag och en trevlig dansk ställde upp i Rookie och dagen innan försökte vi få till en hygglig kurva i den då jag har haft grova problem att få midbasen att spela bra.

                Jag tror att flaskhalsen i att få till en bra conf är att jag delar diskant och mid passivt och kör dessa på två kanalarer. Jag kommer nu att köra dessa aktivt iom att det ändå finns ett fyrkanals-steg i bilen som från början var tänkt att driva koaxialer i bakdörrarna innan tävlandet blev påtänkt.

                Så att tidskompa hjälper mig inte så mycket. Fick dessutom byta diskanter till ett par helt nya det sista jag gjorde innan fredagen var slut. Så dessa hade spelats max en timme innan bedömning.

                Installationen gick ganska bra tycker jag. Fick 36/40 med nerslag på First optical impression pga av skador på vinyl vilket jag visste om innan.
                Sen satt inte min DRC fast så hårt som jag trodde.
                Letade efter bedömningen efter brytmärken från kofot runt panelen men kunde inte hitta några, så Anders är nog starkare än vad jag trodde..

                Bedömningen av ljudet var inte lika roligt och jag visste att det fanns stooooora frågetecken i ljudet vilket också visade sig på resultatet som blev 180 och "dead last" som placering.

                Jag är dock väldigt nöjd över att ha en dedömning att gå på.
                Tänker inte gå in på alla brister men den föll hårt på fokus i midbas, imaging l/c och m samt framförallt subbas..

                Man imponerar tydligen in på en sq-domare genom att ha så mycket sub så att det kittlar i stolgången på det elektroniska spåret. Jag hade missat detta helt..

                Sen var det den djävla trumpeten i "stage height" hade fått 13 poäng om inte trumpeten låg lågt initialt. Detta är ju helt klart en delningsfråga då den sveper från mid till diskant.

                Den bästa lösningen hade klart varit att förbjuda trumpeter..

                Vad är det för djävla instrument ändå??



                Raka vägen hem från tävlingen till sommarstugan där jag efter en pilsner tweakade lite och fick lite bättre ordning på det och då framförallt subbasen som compades in så den lät tightare och inte som om man åkte runt med en nerknarkad jazzbasist i bagaget som inte lirade ihop med resten.

                nu skall jag köra diskant på separata kanaler och funkar inte det så blir det 3r i A-paneler vill att ljudet skall upp som en pålkran i rutan.....

                Sen skall original dörrsidor skrotas så att dom får andas lite bättre.

                Fick iaf lyssnat på lite fina bilar som Mattias Tesla, Carls Audi och Danskens bil som alla lät trevliga.

                Nu blir det en stadig Irish coffe ochsmälta dagen.. Tack alla för en trevlig dag i solen, vi ses nästa gång.








                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                  Pfft.
                  SÅ starka nypor har jag inte :-P

                  Pillade bara lite på fästet och så hade jag den i handen...
                  Kanske en skruv i botten uppifrån löser saken? :-)

                  Trevligt att du uppskattade tävlingen och tävlingsmomentet i sig.
                  Ser fram emot att träffas fler gånger. :-)
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                    Ok får se hur jag gör.. antingen skruv eller smörja in den med vaselin så du inte får loss den. Har confat ikväll och compat suben så den ligger bättre, så jag vågar mig nog upp nästa helg med.
                    Mini Cooper goes Pioneer
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                    Volvo V50
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                    Sponsorer som håller mig flytande:
                    Pioneer, Stinger

                    Comment


                    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                      Originally posted by Landén View Post
                      Den bästa lösningen hade klart varit att förbjuda trumpeter..

                      Vad är det för djävla instrument ändå??


                      Haha, dagens asgarv! Det har du rätt i, trumpeter är ett otyg

                      Comment


                      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                        Fina bilder! Det är trevligt att få koppla ett ansikte till forumnamnen. Tyvärr hann jag inte med att lyssna på din bil, men planen är att dyka upp på de kommande evenemangen (iaf de som har både installation och ljudbedömning) så förhoppningsvis kommer det fler tillfällen...

                        Väl mött!

                        Comment


                        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                          *Andas ut*
                          Jag fastnade inte på bild ser jag :-D
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                            Originally posted by Lonefox View Post
                            *Andas ut*
                            Jag fastnade inte på bild ser jag :-D
                            Nepp inte denna gången..

                            Nu har jag iaf fått byggt om vänster framdörr så att mellanregistrena får andas lite bättre, det var väldigt tight iom att midbasarna satt i totalt 3,8cm baffel.

                            Har även tagit bort delningsfilter för att köra mina 2 överblivna kanaler separat på diskanterna.

                            Det gick helt enkelt inte att mäta sig mot Carl och "Dansken bilar" med trevägssystem med aktiva delningar hörde jag. Jag bara måste kunna tidskompa för att få upp ljudbilden och fixa till scenen.

                            Dock lyckades jag kompa in Subben och djävlar vad gött det låter nu.
                            Mini Cooper goes Pioneer
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                            Volvo V50
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                            Sponsorer som håller mig flytande:
                            Pioneer, Stinger

                            Comment


                            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                              Ser fram emot att få lyssna igen!
                              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                              Team Ljudbyggaren
                              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                              3:e Plats Master OEM - SM 2018
                              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                              Comment


                              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                                Originally posted by Ghia64 View Post
                                Fina bilder! Det är trevligt att få koppla ett ansikte till forumnamnen. Tyvärr hann jag inte med att lyssna på din bil, men planen är att dyka upp på de kommande evenemangen (iaf de som har både installation och ljudbedömning) så förhoppningsvis kommer det fler tillfällen...

                                Väl mött!
                                Haade missat din post. Det är bättre att du lyssnar nu när allt är aktivt delat och andas lite bättre.


                                Originally posted by carlr View Post
                                Ser fram emot att få lyssna igen!
                                Det får du göra på tors hoppas vi..


                                Så.. Ibland glömmer man saker ibland misslyckas man med det som man ändå kommer ihåg. Som tur var så misslyckades jag inte med bilen!

                                Det var mer banala misstag som jag skyller på stress och ohumant mycket övertid.


                                misslyckandet var mer att ta på mig strumpor 05:10 på morgonen.. Dom såg tillräckligt lika ut då tyckte jag.. Det borde fan vara olagligt att köra bil i det skicket som jag har varit denna veckan..

                                Det som jag då glömde var Vallåkra och då inte "glömma" på som när man kommer på i kassan på Ica att man glömt att köpa något som man har lovat sin fru utan mer helt åt det svarta hållet!! Trodde att det var en vecka senare.
                                Jag hade lovat armour Nordic att ställa åtminstonde Volvon där under Vallåkra.

                                Problemet är att framsystemet nu var urkopplat, dörrsidorna rivna och bilen liknade lite interiörmässigt den Volvo s60:n som exploderade i våran lunga del av stan i somras.

                                Dags att dra tummen ur stolgången och jobba lite. Var väldigt dålig på att fota eländet men ett par finns.

                                På tävlingen i Trollhättan så fick jag nerslag på min midbas som var ofokuserad bla.



                                Jag tog då och slipade till insidan på baffeln för att den skulle andas lite bättre. Detta får duga tills vintern när riktiga dörrsidor förhoppningsvis byggs i slutna lådor.

                                Drog sen kvarstående två kanaler som från början var planerat till bakdörrarna från fyrkanalssteget.

                                Så jag kunde äntligen riva bort delningsfiltren som satt under dörrsidorna.



                                Gött att rensa up, det var lite trångt där.

                                Det jag sen gjorde var att koppla på kabel till diskanterna på originalkablaget till högtalarna.



                                Synes här, detta lödades och krympslangades samt fick lite porrig nylonstrumpa.

                                Drog sen kabeln från steget fram till huvudenheten och kopplade på mig där.




                                Som att själa godis från ett blint barn i rullstol när föräldrarna inte är där..

                                Öppet mål så att säga..

                                Tidskompade sen in dom exakta avstånden från element till öron.
                                Vilken skillnad det blev! Mycket luftigare ljud och Midbasen vaknade till liv.
                                Nu skall jag bara byta tillbaka till mina gamla diskanter nu när jag vet att det inte var dom som var sönder. Dom som sitter i nu har spelats max2 tim medans mina gamla har brusats minst 50 tim.

                                Dörrsidorna kapades också ut för att baffeln inte riktigt centrerade i hålet.

                                Nu är det vidöppet.

                                Öppet mål så att säga..

                                Jag insåg att jag inte kommer hinna bygga en snygg front runt baffeln men kan inte ställa ut utan den så original återvanns.

                                Tyckte inte att den andades så bra genom dom pyttesmå hålen. Dock fanns det ett "honeycombmönster" på insidan tänkt att stärka upp den.

                                Så jag tog en dremmel och sågade ut allt utan Honeycomben..




                                Slaktade sen frontarna från mina Cerwin vega i studion och spände över och limmade med smältlim.




                                Limmade sen vinylen och kartfacken med "smurflim" och hängde det på tork.

                                Har också hämtat utställarkort och ått mig lite passande kläder för helgen. Måste säga att det kändesbra att få både en superskön skjorta och ett par T-shirtar..

                                Nu är det hopp om livet! Vi ses i helgen ni som kommer. Jag och Redigh står och ser hunkiga ut i Armour nordics område.

                                Last edited by Landén; August 11, 2015, 21:58.
                                Mini Cooper goes Pioneer
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                                Volvo V50
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                                Sponsorer som håller mig flytande:
                                Pioneer, Stinger

                                Comment

                                Working...
                                X