Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V50 goes Phoenix Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

    Snygga möbler du gjort! Tur du inte bor här. Då skulle du ha fullt upp jämt med nytt material. Ligger mycket efter kusten här.

    Blev nyfiken på kontakterna du lött. Har precis avslutat en kurs i kontaktpressning och efter det tagit lödcertifikat så jag har uppdaterat kunskapen jag fick i skolan en gång tiden.
    Varför har du lött dom där ringkabelskorna? Dom är ju till för att klämmas och du får bättre kontakt och mindre risk att det släpper om du klämmer dom. En lödning har dålig mekanisk hållbarhet och klämmer du det med rätt tång och gör det rätt så pressar du ihop det hela till en homogen massa utan luft mellan kardelerna och det håller bättre mot vibrationer och annat.
    Bara ett tips.

    Comment


    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

      Det är najs med möbler som ingen annan har likadant av.
      Har du lyssnat något på PG-stegen ännu?
      De hade bra prylar förr i världen (90-talet).
      Peugeot 307 1,6HDi
      Huvudenhet: Pioneer P80PRS
      Framsystem: DLS UP4
      Sub: DLS RW12i
      Slutsteg: DLS Ultimate A5+ CA23
      Ström: Optima Yellow 75Ah

      Comment


      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

        Originally posted by zrken View Post
        Fantastiska hemmabyggen!!
        Tack!

        Originally posted by carlr View Post
        Otroligt fina möbler och kreativa lösningar! Sen att man verkar kunna finna sig en whiskeypinne lite var stans gör inte läget sämre direkt! ;-)
        Tack! det är gott att ha en pinn ivart rum ja.

        Originally posted by Namenlos View Post
        Möbel-skillsen var ju inte att leka med! Bilen blir riktigt bra också snyggt jobbat!
        Tack det var kul att höra!

        Originally posted by BMF View Post
        Snygga möbler du gjort! Tur du inte bor här. Då skulle du ha fullt upp jämt med nytt material. Ligger mycket efter kusten här.

        Synd menar du?

        Blev nyfiken på kontakterna du lött. Har precis avslutat en kurs i kontaktpressning och efter det tagit lödcertifikat så jag har uppdaterat kunskapen jag fick i skolan en gång tiden.
        Varför har du lött dom där ringkabelskorna? Dom är ju till för att klämmas och du får bättre kontakt och mindre risk att det släpper om du klämmer dom. En lödning har dålig mekanisk hållbarhet och klämmer du det med rätt tång och gör det rätt så pressar du ihop det hela till en homogen massa utan luft mellan kardelerna och det håller bättre mot vibrationer och annat.
        Bara ett tips.
        Dom är pressade först sedan lödda. jag hade redan lödkolven varm så jag lödde med som någon form av bot mot min damp.

        Originally posted by _Wisby_ View Post
        Det är najs med möbler som ingen annan har likadant av.
        Har du lyssnat något på PG-stegen ännu?
        De hade bra prylar förr i världen (90-talet).
        Ja det är kul att ha men samtidigt svårt då det gärna blir så att om man behöver en tex hylla så får man bygga en då inget som man köper längre passar i rummet.
        Jag har inte lyssnat än då jag bygger bafflar till middar nu, men hoppas på att det inte är längre än en vecka bort. Älskade phoenix på 90-talet, det var fanimig ordentliga prylar då och vad jag har sett hitintills så är det god byggkvalitet.
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

          Originally posted by Landén View Post
          Dom är pressade först sedan lödda. jag hade redan lödkolven varm så jag lödde med som någon form av bot mot min damp.
          Ok, Onödigt extrajobb bara att löda om dom är pressade. Då det hela pressas ihop till en homogen massa om pressningen är korrekt utförd. Då hamnar bara lodet på änden och gör ingen nytta. Ingen kritik utan bara lite upplysning. Hade själv inte så bra koll på detta innan jag gick press-kursen. Det var en "Aha"-upplevelse faktiskt. Många tankar och idéer jag hade innan som visade sig vara helt fel.

          Comment


          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

            Jäklar vad snyggt det blir! riktigt coolt med de insfällda ekbitrarna i panelerna, det lyfter det hele flera snäpp.
            Jag måste komma igång med mitt bygge igen, blir inspirerade när jag ser dina framsteg.

            Följer med spänning :-)

            Comment


            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

              Originally posted by BMF View Post
              Ok, Onödigt extrajobb bara att löda om dom är pressade. Då det hela pressas ihop till en homogen massa om pressningen är korrekt utförd. Då hamnar bara lodet på änden och gör ingen nytta. Ingen kritik utan bara lite upplysning. Hade själv inte så bra koll på detta innan jag gick press-kursen. Det var en "Aha"-upplevelse faktiskt. Många tankar och idéer jag hade innan som visade sig vara helt fel.
              Ähh lödkolven var varm och det sög in fint med tenn så det gör ingen skada iaf, det kändes däremot bra att göra. Men det hade absolut funkat utan med.

              Originally posted by Porscheper View Post
              Jäklar vad snyggt det blir! riktigt coolt med de insfällda ekbitrarna i panelerna, det lyfter det hele flera snäpp.
              Jag måste komma igång med mitt bygge igen, blir inspirerade när jag ser dina framsteg.

              Följer med spänning :-)
              Tack så mycket det var kul att höra. Jag ligger på nivån nu att jag skall börja jobba med bilen som gäst i någon annans garage för att se om jag får gjort mer då.

              Nu har jag byggt klart baffeln till vänster fram och dämpat båda framdörrarna. Ikväll hoppas jag bli klar med baffel på höger sida.

              Efter det så börjar jag med diskantpoddarna. Dessa kommer att sitta på originalplats i segerpanelerna och nog riktas in mot en plats mellan nackstöden.

              Funkar en sådan inriktning tro?
              Mini Cooper goes Pioneer
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
              Volvo V50
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

              Sponsorer som håller mig flytande:
              Pioneer, Stinger

              Comment


              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                Har suttit och stirrat på skärmen i 10min nu för att fösöka reda ut fotobomben från bygget av framdörrarna och samtidigt få ner det i någon form av vettig text.

                Dock så känner jag mig efter att ha försökt att smälta helgen intryck som min väns hund Ella på den här bilden just nu när hon förtvivlat försöker vänja sig vid att en gigantisk teddybjörn med ett hjärta med texten "i love you" är på väg in i gumpen på henne.



                Slokade öron, dålig hållning och en stilla undran av vad som just hände.

                Kan tilllägga att varken djur eller bil skadades vid fotningen.
                Men vi är en dag ifrån att ha alla högtalare i bilen.
                Men mer än så orkar jag inte idag.
                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                  Tack, räddade min måndagmorgon =)
                  ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                  Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                  Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                  Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                  Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                  Team Ljudbyggaren
                  1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                  3:e Plats Master OEM - SM 2018
                  8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                  Comment


                  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                    +1 på den...
                    vilken hundbild. <varför gör du det här mot mig? är det verkligen viktigt för dig att jag ska stå ut med detta?>

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                      Då fick jag svaret på varför jag inte orkade skriva häromdagen. Det visade sig att det låg en ruggig "mancold" och lurade runt hörnet. Magnituden av detta insjuknande fick troligtvis personalen "ebola lägren" i Sierra leone att utbrista " det här är ju fel, folk behöver oss mer någon annanstans.

                      Typ.

                      Men skam den som ger sig.

                      för någon vecka sedan så gjorde jag iaf vänsterdörren. Jag kommer förhoppningsvis skriva detta inlägg på ett sätt så att det hjälper någon som har googlat sig hit då dom skall bygga sin v50/c30

                      Vilket kan vara skönt ibland.
                      Först och främst, jag gillar designen på dörren och den täta konstruktionen.





                      Dock så tror jag att en eller flera av dom som designade dörren hade utfört industrispionage på Lada/vaz fabriken i ryssland.
                      Vänta tänker ni då, Lador har ju inga elhissar, centrallås, eluppvärmda backspeglar med termometer osv.

                      Exakt säger jag då! Designen känns lite som att dom hade nått bra på gång
                      men hastigt kände att dom ville göra klart designen innan lunch på en fredag för att kunna kila hem tidigare med en detour förbi systembolaget.



                      Här är tre fällor som man inte tänker "det där är nog overkill" om.
                      Det är lika viktigt som att borsta baksidan av tänderna eller att tjejer skall torka framåt till bakåt vid toabesök.

                      Vi börjar med stången som går in i låskistan och är "låsploppen" som kommer upp ur dörrsidan. Den saknas nu på båda sidor på min bil. Jag kände allvarligt att det inte var värt det jobbet att få dit dom igen.
                      Det kan vara en fördel om man har svart bälte i dyrkning om den väl trillar loss ur haken. Se även till att skumgummibiten inte har trillat loss, för då kommer stången ligga mot plåt.

                      Sen har vi strax under den en plastbit som ser ut att kunna vara ett dyrkskydd som sitter med tre löjliga plastclips. Denna kan också vibrera så jag limmade denna med.

                      Sen har vi lådan med kretskortet som låter lite som en aspackad kastanjettorkester på en grisfest om man bankar på dörrsidan.
                      Denna satte jag matta bakom för att sedan limma med akrylfog.




                      Här syns det mer i detalj.

                      Demontering är ganska enkel.



                      Dörrsidan sitter med två skruv under handtaget (på fas2 bilar kan vara tre st på äldre) och massa kraftiga clips. Låtsas som att du hatar personen som äger bilen när du sliter loss den, det hjälper.

                      Sen måste rutan plockas ur.




                      Kör ner rutan ungefär halvvägs tills dom två skruvarna som håller rutan är i höjd med gummiplupparna i plåten och skruva loss dom med hylsa tio.
                      Sen är det bara att vinkla rutan och lyfta ur den.



                      Här är ett ställe som mår bra av dämpning men det är också väldigt tajt just där så lägg inga dubbla lager.



                      Jag limmade även fast kabelstammen med smältlim för att slippa vibrationer.

                      Sen sitter innerplåten med ett gäng bultar och hela skiten lyftes ur.


                      Jag la sedan roadkillmatta på hela dörrplåten (yttre) och där det gick på inre. Sedan las pyramidskum på hela dörrplåten.

                      Sedan var det dags att göra bafflar och här hade jag tur! Jag hade fyra st färdiga mdf ringar från ett tidigare bygge som har dränkts i polyester.
                      Jag räknade på höjden av originalhögtalaren mot dubbla baflar och upptäckte att om man sågar bort försänkningen på den ena baffeln och monterar den andra baffeln över så blir det exakt!



                      Här är inre baffeln som är nersågad på plats.



                      Sen den yttre monterad.





                      Monterade högtalaren och körde ner rutan för att se så att det var fri väg och det funkade bra. Även dörrsidan passade.
                      Här syns även hur jag fick plugga hålet som används för att skruva bort rutan, nu får man skruva loss den genom högtalarhålet istället.



                      Här gick min rulle sönder så en ny byggdes lite snabbt av fästet för skyddsglaset till en bänkslip.



                      Här syns det hur jag valde att dra in högtalarkabeln.




                      Här syns kontakten inne i dörren som är gjord av en riktigt spröd plast. Jag hittade ett par lediga plintar i den.





                      Så jag borrade hål i båda styckena och drog igenom kabeln.

                      slut på del 1
                      Mini Cooper goes Pioneer
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                      Volvo V50
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                      Sponsorer som håller mig flytande:
                      Pioneer, Stinger

                      Comment


                      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                        Fortsättning från föregående sidas post.










                        Här syns jobbet med att montera roadkillmatta och pyramidskum i dörrsidan, det finns gott om plats här!



                        Nått som jag brukar gör efter att ha haft problem med en bil med gnisslande dörrsidor är att limma ekarvar i plasten med smältlim.
                        Den observanta ser att jag står och jobbar på en pizzaugn.



                        En polare köpte den på en konkursauktion, den gick dock inte in i huset så den fick stå i garaget och är verkligen en sak som gör att jag uppskattar min barndomsvän lite mer. Dålig impulskontroll är en bra egenskap, låt aldrig någon lura i er något annat.




                        Här syns limningen.
                        Nu skall jag göra klart högersidan om jag överlever denna förkylningen.
                        Det var en underbar skillnad i vägbrus på hemvägen kan jag meddela.
                        Last edited by Landén; March 31, 2015, 09:51.
                        Mini Cooper goes Pioneer
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                        Volvo V50
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                        Sponsorer som håller mig flytande:
                        Pioneer, Stinger

                        Comment


                        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                          Hur kom du ut i dörren? Det ser ut som om du hängde av dörrens gånggärn?
                          Jag gav upp att komma in i min, än mindre för att jag inte hittade kablaget från insidan, de försvann magiskt bakom ngn stolpe.
                          Således är min fortf med orginalkabel ut i dörr....

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                            såg ut som han bara släppte på dörrstoppet för att kunna öppna dörren lite mera, troligtvis räckte det

                            Ser bra ut Landén
                            / Jimmy

                            Comment


                            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                              Det ble lite knpigt när halva posten hamnade på sidan innan, men mycket riktigt så plockade jag bort dörrstoppet och delade på kontakten. Kontakten i dörren går då att trycka in i dörren och dra ut genom högtalarhålet.

                              Dock var plasten i kontakten gjord av någon plast som påminner om cornflakes och spricker lätt. Men det tog en satans tid att få igenom kabeln genom gummigenomföringen in i I-brädan.

                              Jag var frestad att använda original men fick nog någon svår bokstavskombination när det skulle göras och gick all in.
                              Mini Cooper goes Pioneer
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                              Volvo V50
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                              Sponsorer som håller mig flytande:
                              Pioneer, Stinger

                              Comment


                              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                                Eftersom min är typ likadan, är det intressant att ha lite ordning på. Har inte vågat mecka med saker som håller fast dörren...
                                Den dagen då jag får rage på kablaget, vet jag vart jag ska vända mig :P

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X