Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V50 goes Phoenix Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

    Originally posted by zrken View Post
    Det är så djäkla fint det rör på sig här.


    Min egen motivation är på nivån "lägg ett par 6x9" i prefab boxar på golvet och glöm allt.
    6x9 är finfint när man grubblar. Det sitter ett par under baksätet i hundkojan med..

    Originally posted by Shidapu View Post
    I dag ligger min nivå på nivå med, motorn låter ju med.
    Jag kände likadant idag med hundkojan, det var längesedan som jag körde den nu och fan vad kul den var. Extractorgrenröret och lite varv är hifi för mig.
    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

    Comment


    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

      Då stod lilla orosmolnet nu i Stockholm (Hundkojan) och jag är således befriad från dåligt samvete. Detta ger mig ca 2 veckor fritid innan det är dags att bli grillad på familjerättsbyrån i samband med adoptionsutredningen, samt att Maj närmar sig då min andra operation av axeln går av stapeln.



      Den var förvånansvärt bra för långfärder, vi körde exakt 100 mil den dagen.

      Träffade Anders Redigh häromdagen och snackade skit samt kollade på hans bygge som inte direkt står still, fint som fan blir det också så det var bara att skärpa sig. Nu vågar jag säga att sidocovers är färdigspacklade.
      Det är tur att jag inte är anställd som en "grovspacklare" för då hade jag snart fått sparken av en arg chef som arg hade påvisat min inkompitens.




      Dock så satte Redigh griller i huvudet då han frågade om jag inte skulle köra med nät framför lådorna istället för plexi. Har inte bestämt mig riktigt än men det är värt att testa.




      Jag har nu börjat med kabeldragningen i bilen så smått. + är inkopplad (ingen säkring såklart) och signalkabel har dragits så att det enda som den korsar är kablar till baklampor, men då endast korsar och inte gå längs med.
      Kan man linda in den kabelstammen med alufolie just där eller är det bara en skröna?



      Kom dessutom över dessa som jag har letat efter länge nu! Tack Redigh!




      Såhär blev jordkabeln.



      Här tänkte jag faktiskt fästa jorden, en ordentlig bit plåt där.



      Först såg jag till att märka upp var den skall sitta så att man slipper justera efteråt.



      Slipade sen rent karossen.



      Sen slipade jag låset på fram och baksida. Detta fick sen fint plats under plastinstegsskyddet.

      Nu blir det ut å härja igen. Jag har tom prioriterat bort städning hemma och lägger tiden på bilen istället, fick nämligen en dammsugarrobot gratis. Fick laga den lite men sen funkade den bra. Min fru döpte den till Bengt.



      Katterna är inte så förtjust i Bengt bara. När han åker förbi så vägrar dom att flytta sig och bitchslappar Bengt.

      Men dom samsas säkert snart.
      Mini Cooper goes Pioneer
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
      Volvo V50
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

      Sponsorer som håller mig flytande:
      Pioneer, Stinger

      Comment


      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

        Då gick vi på det idag och tanken var att viga hela denna dagen till bilen, vilket jag nästan höll.



        Såhär blev min jordpunkt iaf.



        Så jag började med att koppla in alla ledslingor, skall givetvis fixa till härvan snyggare.



        Som jag skrev tidigare så var mina leddimmers otroligt stora. Så jag tänkte fimpa lådan.
        Började med att skrota den stora kopplingsplinten.



        Så den lödades istället.



        Sen krympades den och fick strumpa.



        Monterade sedan potentiometern i c-stolpen.



        Med knoppen på. Det kommer även någonstans sitta en switch som väljer om belysningen kommer att gå på innerbelysningen eller på konstansström (demo)



        Så då fick vi ljus, dessvärre gick det inte att dimma! Så jag gjorde om detta tre gånger tills att jag inte hade några dimmers kvar. Kvaliten suger verkligen. Dom funkar om dom sitter kvar i lådan men är annars väldigt känsliga. Så nu får jag försöka hitta någon bättre.

        Jag tröttnade då rätt så hårt och tänkte lösa ett problem som har gäckat mig ett tag nämligen fläktarna. Detta blev en kompromiss då jag tänkte sätta fläktarna i sidocovers från början och då byggde jag slutstegslådan rätt så bred. Så nu när jag har gått tillbaka till att ha fläktarna där så blir det trångt.



        Sågade till två skivor.



        Tog upp hål och radiefräste dom.

        Då slog det mig att min fru (som syr väldigt mycket) Hade hittat högtalarmatta nertryck i någon påse.



        När jag fick tillbaka den såhär så bestämde jag mig att hon blir projektledare i nästa bygge.. Stil och fason!!



        Då jag tänkte att högtalarmattan dämpar en del vibrationer från fläkten så gjorde jag såhär. Spraylim på.



        När jag köpte ett skinnfodral till min Ipad så satt denna i som "dummie" och är ett jättefint skum som håller ihop bra.



        Skar ut den som en packning.



        Klädde sen skivan med tyg och tryckte igenom buntband så att "skallen" är på framsidan och fastnar i det borrade hålet.
        Trädde sen på packningen som är tänkt att ta ut resonanser från fläkten.



        Monterade sedan på fläkten och låste fast den med avklippta skallar från buntband.



        Här syns packningen och fastsättningen.



        Sen satte jag dit plattan som passade med sugpassning.



        Såhär blir det innefrån lådan. Byter ut dom vita buntbanden mot svarta när jag fått köpt nya. Men den blev verkligen knäpptyst! inga blåsljud eller vibrationsljud så jag är mer än nöjd.

        Sedan monterade jag slutstegen och testade belysningen igen.



        Älskar den varmvita tonen mot cremeläder och Ek.

        Hoppas att jag får gjort något imorgon men jag har ett fotojobb som måste göras med. Jag har börjat testa på produktfotografering så imorgon skall jag fota kuddar och plädar på ett importföretag. Ganska kul faktiskt.

        Hej sålänge.
        Last edited by Landén; March 15, 2015, 21:31.
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

          Fick idag för mig att fixa det sista på baslådan. Som jag nämde innan så var den vänstra basens magnet farligt nära kanten i lådan, det visade sig att det var en luftficka i gladfibern just där så jag slipade ner den.

          Gick tyvärr igenom pyttelite men spacklade upp detta från både bak och framsida med glasfiberspackel. Hålet var så litet så att man kanske skulle kunna få igenom en nål.



          Blandade sedan 2l polyster ihop med blästersand och hällde ut i lådan ihop med stagningen som jag gjorde.



          Lite tråkigt att lådan ser utsom botten på en festivalbajjamajja men det syns inte sen ändå. Här syns lagningen som jag gjorde som också penslades med denna fina bruna sörja.



          Härdning på G!
          Mini Cooper goes Pioneer
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
          Volvo V50
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

          Sponsorer som håller mig flytande:
          Pioneer, Stinger

          Comment


          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

            Härligt att detta projekt rör sig i rätt riktning, med stormsteg! Fläktmontaget var klockrent alltså!

            Comment


            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

              Tack! Jag tycker att den funkade riktigt bra med.

              Jag har gått och grubblat i ett par veckor på vad jag egentligen håller på med
              och inte riktigt var jag står i projektet. Är jag nöjd? Funkar detta?

              Så jag tänkte att jag släpper det och går vidare med annat och ser om "proppen" släpper.



              Så jag drog så mycket kabel som jag kunde för:

              Fläktar
              Belysning
              Högnivå till processor
              Lågnivå
              Remote
              La även dit en remote in även om jag har hört att detta ev inte behövs.

              La allt i strumpa och färgkodade.



              Drog sen upp det till processorn och hängde det där sålänge.



              Här syns hur tajt det blir emellan slutstegslåda och sidorna. I nedre kant på bild kommer strömmen dras in och även högtalarkablar till basarna. Allt annat kommer in och ut på andra sidan.

              Sen fick jag ett ryck.






              Jag kopplade in allt för att se hur det lyser och passar, detta främst som en motivationshöjare.. Skall klä sidorna idag eller imorgon hoppas jag.

              Sen har jag kvar inkoppling av processorn som jag tidigare nämnde att jag inte känner mig solklar på och då främst gällande remote in som har två kablar. att den startar själv när den frå signal på aux in har jag förstått dock.

              Nu skall jag bara:

              klä sidorna.

              bygga något för ryggstödet, men detta kanske kommer att vänta till sommaren.

              göra hål för högtalarkablar till baslåda.

              koppla processor.

              Beställa ny fläktstyrning då jag har slarvat bort sonden till den jag har.

              dämpa vänster framdörr och bakdörrarna.

              bygga bafflar till framdörrarna.

              bygga fäste för DRC

              Sen säker massa mer.

              Men jag måste börja känna att jag kommer någon vart så jag bygger hellre om framåt sommaren om jag inte är nöjd, men DET MÅSTE HÄNDA NÅGOT NU!!!



              Men först lite förkylningsmedicin.
              Mini Cooper goes Pioneer
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
              Volvo V50
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

              Sponsorer som håller mig flytande:
              Pioneer, Stinger

              Comment


              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                Det här blir verkligen ett kanonbygge!!

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                  Originally posted by Landén View Post
                  [/URL]
                  En liten bit kvar. Men det kommer att bli snyggt!
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                    Bra matchning på flaskan och tv-bänken =)
                    Peugeot 307 1,6HDi
                    Huvudenhet: Pioneer P80PRS
                    Framsystem: DLS UP4
                    Sub: DLS RW12i
                    Slutsteg: DLS Ultimate A5+ CA23
                    Ström: Optima Yellow 75Ah

                    Comment


                    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                      Ah "Phoenix Gold" är ieg en omskrivning för "Whiskey bilen"
                      Trä vs Whiskey i nyanser -> tema!
                      samlade etiketter -> wrap panel!
                      Mellanregisterpoddar -> kapade flaskor, lämpligt förstärkta!
                      Volymkontroll ur panel -> Kork!

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                        Kommer att bli bra det här.

                        Comment


                        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                          Originally posted by zrken View Post
                          Det här blir verkligen ett kanonbygge!!
                          Tack

                          Originally posted by octan View Post
                          En liten bit kvar. Men det kommer att bli snyggt!
                          Tack, ja det är ju en bit kvar....

                          Originally posted by zrken View Post
                          Ah "Phoenix Gold" är ieg en omskrivning för "Whiskey bilen"
                          Trä vs Whiskey i nyanser -> tema!
                          samlade etiketter -> wrap panel!
                          Mellanregisterpoddar -> kapade flaskor, lämpligt förstärkta!
                          Volymkontroll ur panel -> Kork!
                          Skrämmande nog så har jag redan tänkt på det. Att bygga en bilstereo med gammal vrakved och köra det helt rustikt.

                          Originally posted by dlsaren View Post
                          Kommer att bli bra det här.
                          Tack, jag hoppas!!

                          Originally posted by _Wisby_ View Post
                          Bra matchning på flaskan och tv-bänken =)
                          Kul att du ser det. Det är faktiskt en större hobby för mig att bygga möbler än bilstereo. Just den du ser i bakgrunden är en saftig bit vrakved som jag hittade i Ljungskilebukten. Den är faktiskt en äkta bordsplanka med nitar och allt kvar, duktig inoljad med kan jag säga.



                          Har aldrig hållit i någon träbit som vägde så mycket, vi höll på att välta båten när vi bärgade den.

                          Så jag kan inte gå på kusten utan att samla vrakved. Nu har jag gett bort mycket av det som jag har gjort till familjen men en del finns kvar.




                          Tex whiskeyhyllan. Den biten längst till höger byggdes för 15 år sen, mitten 6år och vänster 2 år sen. så den växer långsamt och är en blandning av vrakved, två gamla ladugårdar och fönster från ett gammalt torp.

                          Just saken med whiskeyhyllor är speciell, varje rum som jag renoverar bygger jag en whiskeyhylla till och placerar två glas i. Studion har jag tex ett lönnfack i en gitarr som öppnas och rymmer en flaska och två glas.



                          Vindsvåningen som är byggd som en lounge har denna hylla med en go Quarter cask i sig.



                          Det senaste som jag byggde är detta bordet som byggdes av ett värprede i en gammal hönsgård. Man ser hålen i som har varit värppinnar förr. Nu bygger jag en ställning till så att man kan montera en upphöjd bricka för tilltugg där.

                          Nu har en vän till mig som har en flickvän med cancer startat en auktionssida som jag tror kommer att heta änglahjälpen där kommer man kunna auktionera ut hemmasnickerier och avkastningen går oavkortat till cancerforskning. Känns perfekt tycker jag som bara fyller upp förrådet annars, har upptäckt att den roliga delen i det är att bygga och samla på sig saker ändå.

                          Lite offtopic men det är något som jag brinner för, då både whiskey och gamla saker som blir något nytt.

                          Jag har kommit en bra bit på vägen nu!!




                          Jag har lödat och strumpat högtalarkabel till basarna.




                          lite skönt hemmameck framför tv:n. Fördelen med att använda kabelstrumpa är väl egentligen att om man funderar på att begå ett bestialiskt mord och lite arrogant vill dumpa vapnet på mordplatsen så finns det inga fingeravtryck kvar. Efter att ha strumpat ett par meter på en dag så lyder inte fingerkortsläsaren på min ipad har jag märkt..



                          Så jag satte igång med lådan och borrade ut två hål i lådan.



                          Innefrån baslådan som nu har namnet ba(J)slådan efter sin osmakliga färg.




                          När jag letade efter ett par arbetshandskar hittade jag denna som jag hade på mig när jag renoverade hundkojan och skivan till vinkelkapen sprängdes. Jag tappade då kapen som högg tag i handleden och sen satte sig i benet.

                          Använder idag klingskydd!



                          Sånär som på högtalarkablar till basen så blev det klart i lådan. Smutsigt och djävligt samt inte med den finnish som jag tänkt mig men jag är nöjd ändå sålänge.

                          Nu skall jag ut å riva dörrsidor.

                          Fridens liljor.
                          Mini Cooper goes Pioneer
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                          Volvo V50
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                          Sponsorer som håller mig flytande:
                          Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                            Fantastiska hemmabyggen!!

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                              Otroligt fina möbler och kreativa lösningar! Sen att man verkar kunna finna sig en whiskeypinne lite var stans gör inte läget sämre direkt! ;-)
                              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                              Team Ljudbyggaren
                              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                              3:e Plats Master OEM - SM 2018
                              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                              Comment


                              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                                Möbel-skillsen var ju inte att leka med! Bilen blir riktigt bra också snyggt jobbat!

                                Comment

                                Working...
                                X