Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ/OEM Volvo S60

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: SQ/OEM Volvo S60

Här är bilen,ska ta lite bättre bilder då det ser ut som jag fotat med en potatis.

Dämpmatrialet, väldigt lättarbetat men vasst.
    [URL=http://forumbilder.se/DD3EP/dsc-0008][/UR
    Skuffen

Lastöglor är onödigt!!

Öglan borta.
    Last edited by torparn; June 10, 2014, 17:55.

Comment

Idag fortsätter dämpning av koffert, har även funderat lite på hur jag ska bygga a-stolpen. Har lite idétorka för tillfället,så tips mottages vänligen. Sen funderar jag på hur jag ska göra med mitt felköp av Hu, antingen provar jag eller letar efter en som fungerar bättre.

Comment

Originally posted by torparn View Post
        Idag fortsätter dämpning av koffert, har även funderat lite på hur jag ska bygga a-stolpen. Har lite idétorka för tillfället,så tips mottages vänligen. Sen funderar jag på hur jag ska göra med mitt felköp av Hu, antingen provar jag eller letar efter en som fungerar bättre.
        Du kommer nog inte hitta en vettigare spelare för ändamålet, om du inte köper någon äldre variant komplett med DSP. Problemet är att du har 8st högtalare men endast 6 kanaler ut från spelaren, det finns ingen annan ny spelare i dagsläget vad jag vet som har fler kanaler ut heller.

Som jag tror jag skrev innan, du kan alltid köra passivt filter mellan diskant och mellanregister, då kommer de endast behöva 2 kanaler tillsammans(höger och vänster front), men det kommer ställa krav på att montaget är bra, t.ex riktning. Har man en riktigt 8ch DSP så är det lite mer förlåtande, då kan du få ett system med lite knäppa vinklingar osv att ända låta hyfsat bra, eftersom du kan justera varje element individuellt då.

För få till ett schysst system som går att spela på lite med osv så duger stereon du beställt gott och väl, men du pratade om att börja tävla(därav att jag tog upp detta från böran), och då ligger en stor del i bedömningen på ljudbild och positioner, och det underlättar något så oerhört att ha en riktigt DSP för att få till det.
        Självklart kan du få till det bra ändå, men frågan är om det inte är bättre att någon är ärlig från början och säger att det kanske kommer kräva lite mer blod svett och tårar

Spelaren i sig låter bra och den kommer du långt med
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Tack för synpunkter!! Får se hur jag gör. Provar nog att bygga med det jag har, funkar det så är det ju bra och blir det skit får jag ta ställning till de då.

Då var kofferten klar samt hö framdörr, bilder kommer senare.
          Last edited by torparn; June 11, 2014, 16:05.

Comment

Har funderat på att dela framsystemet passivt, och min fråga då är förlorar man inte effekt då?

Comment

Effekt blir ingen påtaglig förlust.
              Men däremot möjligheter att kompensera för positioner och tweak i hur nivåer kommer ligga.
              Har du möjlighet att bi-ampa via ditt filter?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Ähhh bi-ampa?

Comment

Du har samma problem som mig. Har inte 4 lågnivå i hu som behövs för att köra allt aktivt. Kör du däremot allt passivt så har du för mycket kanaler på stegen, och kommer inte kunna använda allt.
                  Jag håller med Ppk att du ska köra semi aktivt/passivt. Alltså 3" och diskant passivt genom medföljande filtret och midbasar aktivt direkt på steg. Jag kommer köra den varianten. Bara det att du bara kommer nyttja 5 kanaler. Så får du tillräckligt med kräm till bas med en bryggning av kanal 5/6 så kommer du inte behöva mono steget.

Comment

Ähhh bi-ampa?
                    Det är när du har fler än en IN gång på dina delning filter till frontarna. Och kan då använda dig av delningen i filtren men ändå köra aktivt!

Comment

Lägger upp en länk så kanske någon som är bättre på engelska läsa om högtalarna.

https://www.dropbox.com/s/sdbhu2vl86...C5_653_MAN.pdf

Comment

Ser tyvärr inte ut som dem går att bi ampa
                        Men kör du filtren på mellanregister och diskant så kan du sköta delningen till midbasar med steget eller hu...

Comment

Japp blir och göra så, tror det kan bli ganska bra. Har bara vä dörrsida fram att dämpa sen blir det att bygga i kofferten. Ska nog börja lite smått med poddarna, har fått lite idéer när jag läst på nätet.

Comment

Japp blir och göra så, tror det kan bli ganska bra. Har bara vä dörrsida fram att dämpa sen blir det att bygga i kofferten. Ska nog börja lite smått med poddarna, har fått lite idéer när jag läst på nätet.
                            En tanke rent spontant eftersom du lär dela passivt mellan mellanregistret och diskant, sätt dem så nära varandra som möjligt, och rikta dem åt samma håll Känns som att de bör ge bäst förutsättningar!
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by ppk View Post
                              En tanke rent spontant eftersom du lär dela passivt mellan mellanregistret och diskant, sätt dem så nära varandra som möjligt, och rikta dem åt samma håll Känns som att de bör ge bäst förutsättningar!
                              Håller med +1

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Jo hade tänkt att sätta diskanten 3-6cm från mellanregistret, ringde och la undan beggade klädslar till a-stolpen. Påtal om riktningen, ska man rikta dom emot förare och passagerare eller ska man göra som förr i tiden, dvs rikta dom emot varandra? Känns som man kan nyttja vindrutan lite.

Comment

Working...
                                X