Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf mk2 SSNW

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Golf mk2 SSNW

Har redan ångest över att jag inte ska bygga något i vinter :/ abstinensen är värre än nikotin

Comment

Man kanske skulle ta hem ett termlabb, ladda batterierna och värma upp bilen i helgen vill ju se vad lw steget presterar :P

Comment

Nu har jag suttit och räknat lite.. Ska nu testa att förlänga porten eller ja iaf rundningen på baffeln. Den ska bli 14mm längre och ska i teorin sänka avstämningen med 0,71hz så den landar på 62,07hz istället för 62,78 :P

Men det vet ju alla att teori och praktik går ju sällan hand i hand :P

Comment

Originally posted by chippen_nr1 View Post
          Men det vet ju alla att teori och praktik går ju sällan hand i hand :P
          Brukar oftare bero på missförstånd med vad som förväntas, än att teori är fail i praktiken. En volt brukar folk köpa är en volt. Ingen som argumenterar för att det är totalt gissningslek där batterier egentligen lika gärna kan ha 17"nånting" fast det står 12volt på mätaren.

Att förlänga porten kommer att sänka avstämning.
          Om det gör att systemet peakar på annan frekvens - behöver inte ha särskilt mkt med saken att göra, teoretiskt då

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Tanken är att systemet fortfarande ska peaka vid 62hz. Det jag är mest nyfiken på är om det gör någon skillnad på mätaren om lådans avstämning stämmer bättre mot 62hz tonen på db jams skivan om avstämningen i lådan sänks från 62,78 till 62,07

Comment

Kan ju även bli bara kattskit att det hela :P men testar jag inte så kommer jag säkert att ångra det vid senare tillfälle

Comment

Sluta räkna och dra igång tester istället.

I en SSNW bil spelar kupén i förhållande till lådan mer roll än om porten är beräknad till en viss frekvens.

Bygg i 5mm etapper och provmät varje runda för att se resultat.

När vi körde låda i NW jettan fick vi förlänga porten 6cm för att peaken skulle droppa 1hz. Lådan hade då basar och port bakåt.

När vi sen körde papprör och basarna framåt kunde vi stämma av 8hz högre, men kapade eller förlängde vi rören 5mm så tappade vi 1-2dB rakt av.

Så teori är en grundplåt, resten är bara hårt arbete.
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Blir massa tester när allt drar igång igen. Detta är bara teorier som ska testas. Finns annat att jaga db på. Som att göra klart lådan helt, fixa klart bakom låda, m,m m,m. Har hur mycket jobb som helst kvar utöver porten har inte mer än 15mm att förlänga porten på heller. Hamnar framför B stolpen om den blir längre. Sen kan det även vara på sin plats med nya batterier oxå. Då dessa har några år på nacken nu.

Framför lådan finns inte mycket kvar att göra. Möjligen dämpa mera bara.
                  Last edited by chippen_nr1; February 19, 2015, 10:25.

Comment

Working...
                  X