Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

    Tackar, här skall beställas : )
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

    Comment


    • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

      Liten snabb uppdatering.

      Jag har satt lådan på plats nu, litet jobb som tog nästan 2 timmar att slutföra.



      Fick ligga på rygg i passagerarsätet, med huvudet nere framför sätet.
      tråckla in armen och sätta brickor och muttrar på plats.
      Kan väl säga att jag och min rygg inte är bästa kompisar just nu, men den är på plats, och det är det viktigaste.



      Man kan t.o.m öppna handskfacket....

      Sen sleev:ade jag den optiska kabeln igår, så nu är alla kablar klara och skall bara in under mattorna och fram i mittkonsolen.



      I kväll är planen att montera basen och få dit kablarna så att jag kan montera tillbaka inredningen.

      /P

      Comment


      • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

        Blev kanon vart fäste du lådan nånstans?

        Comment


        • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

          Fin progress!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

            Originally posted by Namenlos View Post
            Blev kanon vart fäste du lådan nånstans?
            Originally posted by zrken View Post
            Fin progress!
            Tackar.

            Lådan är fäst i aluvinklar och M6 gängstång.

            se här: http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33995&page=7

            Comment


            • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

              Tid, var köper man det?

              Men jag är inne dagligen och läser om era framsteg, vilket är sjukt inspirerande.

              Har insett att med 2 barn hus och aldeles för mycket jobb så får jag säkna ambitinen något.

              Som det känns nu är fokus på att få in det i bilen så att jag kan njuta av det i sommar.


              Jag var inte helt nöjd med monteringen av slutsteget och dsp, så jag rev och gjorde om det, blev tyvärr lite dåligt med bilder.

              Men så här ser det ut nu.


              Jag satte en finhyvlad 22*95 mm som ram runt steg och dsp.
              klädde allt i svart filt.

              Det är lite tajt mellan Dsp och steg, men det går.


              Jag fick ta av sidostycket på kåpan för att ågnivåkontakterna var för långa


              Jag har satt 3 st aluminium vinklar i ovankant som kommer att skruvas med 2 st m6 bultar i nitmuttrar.




              Som ni ser sitter det en led list i ovankant av ramen,och på utsidan sätter jag kontrollern till led-stripen, relä för remote påslag och lite mindre säkringar. allt detta kommer att täckas av en kåpa

              Skall försöka ha lite fortgång varje vecka nu, så att det spelar tills det är dags att ställa på bilen :-)
              Last edited by Porscheper; April 19, 2015, 07:36. Reason: Stavning

              Comment


              • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

                Känner igen detta allt för väl! Brist på tid är ett dilemma...

                Hur som helst ser det riktigt bra ut!
                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                Team Ljudbyggaren
                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                Comment


                • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

                  Ser bra ut!.

                  Har du bytt ut rca sladdarna?

                  Såg ut som biltema tidigare?

                  Comment


                  • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

                    Originally posted by carlr View Post
                    Känner igen detta allt för väl! Brist på tid är ett dilemma...

                    Hur som helst ser det riktigt bra ut!
                    Tackar, börjar bli Ok, skall försöka att få igång det denna veckan.

                    Originally posted by Välljudsfantast View Post
                    Ser bra ut!.

                    Har du bytt ut rca sladdarna?

                    Såg ut som biltema tidigare?
                    Tack!

                    Stämmer bra, skarpögt, jag köpte RCA kontakterna tidigare, och gjorde allt klart med dem och de gamla slutstegen, sen "råkade" jag köpa ett nytt steg, och fick göra om allt. Biltemas var de enda som jag hittade som hade tillräckligt korta rca kontakter, men sen såg jag att man knde ta bort sidostycket på covern så att jag kunde köra med kontakterna jag köpt.

                    Comment


                    • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

                      Ser riktigt snyggt ut! Stilrent och prydligt!

                      Mvh Kalle
                      Kolla in mitt bygge i Saaben!
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                      Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                      Comment


                      • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

                        Skriftlig update.

                        Var ute igår kväll och kopplade in steg och dsp. Det spelar

                        Satt ca 1 timme och spelade musik och labbade lite med delningsfrekvenser, nivåer och tidskomp.

                        Jäkligt kul att kunna flytta fokus i realtid,
                        Provade också att ändra vinkeln på vänster pod, och jäklar vilken skillnad på bredden i rummet, just nu sitter den riktad snett inåt/upåt i taket mellan framstolarna.

                        Nästa gång blir det till att ta med penna och papper, och börja skriva ner upplevelserna.

                        Får göra e matris med bredd kontra fokus, gissar att det är de 2 parametrarna man man får välja lite mellan.

                        Lär gå "några" timmar i tweaking, men det känns jäkligt bra att man fått lyssna lite på anläggningen efter ca 1 års byggande..... Kan nog bli bra det här!

                        to be continued.

                        Comment


                        • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

                          Sådär, nu har jag lyckats få lite gjort.



                          En platta i botten av bagaget, med plats för extra batteri. en enkel batteriavskiljare som separerar batterierna. och Ja, polskorna skall bytas... var bara vad jag hade hemma på hyllan.

                          När jag lade upp bilden insåg jag att matningen till steget sitter på fel sida av säkringen. var nog lite trött i går kväll.


                          Jordade i bilens original jordpunkt.


                          Lite oturligt att Jaguar valt att ha blått på sin jord, när jag kört svart på jord och blått på + , jaja, lite krypslang på den så ordnar det sig.


                          Känns bra att få lite gjort, även om det inte är lika cleant som jag hade sett det framför mig. Just nu är fortgång det som prioriteras.

                          Comment


                          • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

                            Varde ljud!

                            Fick en tåkig överraskining förra veckan, Min bruksbil: Audi A6 2007 dog under körning. Väl på verkstad så upptäckte dom att kedjan och drevet till oljepumpen gått sönder. Tydligen ett ganska vanligt problem på alla FSI motorer när dom gått över 15000 mil. drevet har fjädrar internt för ryckutjämning, men när fjädrarna mattas förvandlas drevet till en mutterknackare....

                            Men det innebar at jag fick rappa på med installationen i Jaggan för att ha något att köra, inget ont som inte har något gott med sig

                            Jag har köpt en: Argon BT2 blåtandsmottagare, som jag har som signalkälla tillsammans med telefonen.
                            Just nu ligger den löst i armstödet fram, skall fixas senare.
                            Har inte haft tid att tweaka något direkt, bara lyssnat som snabbast, men det inger hopp!



                            Ful-kopplade det sista för att kunna få ljud i bilen, får göra om det under semestern.


                            Skruvade tillbaka inredningen, och har kört någon timme.
                            Överlag är jag nöjd med hur det börjar låta, och att det går framåt.

                            Comment


                            • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

                              Hej,

                              Länge sedan någon uppdatering här.
                              Men det har inte stått het stilla, Jag var inte helt nöjd med Argon bt mottagaren jag köpte. Parningen gick inte så smidigt som jag önskade,utan jag fick trycka på ansluta-knappen varje gång jag skulle lyssna på musik i bilen.
                              Lösningen blev en Alpine UTE-92BT. Trevlig maskin med 9 bands parametrisk EQ och 6 kanalers tidskomp. troligtvis kommer jag bara att köra med den och plocka ut dsp:n Där hålet i mitten är kommer det att sittta en voltmätare. när jag letade efter lämplig plast att sätta i mittkonsollen slutade det med att jag tog en gammal cd-skiva, lagom styv plast.




                              Jag har också börjat ljuddämpa kupe'n


                              När allt är ute så passade jag på att tvätta mattorna lite också....
                              20 år gammal bil med ljusa mattor.....


                              Före

                              Efter..

                              Vad säger ni: är det "Åsa nisse" att fästa kablarna med ett extra lager dämpmatta?

                              skönt att vara igång lite igen.

                              Comment


                              • Re: Jaguar XJ6 1996 Litet SQ bygge.

                                tänkte på din sc matta, har du bara satt den med handtryck? den ser så orörd ut, bra om man rollar fast den ordentligt mot plåten..

                                Comment

                                Working...
                                X