Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 605 "snikbygge"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Peugeot 605 "snikbygge"

Denna bil köptes då det blev behov av en dragkrok till en annan hobby, enduro.
    Efter att den visat sig fungera mer än ett halvår så kommer det nu att bli en justering av ljudkvalitén i denna franska reptil.

Originalsterran med papphögtalare skall bytas ut till något mer trevligt. Kanske någon med ett bil-audio-museum är intresserad? Bilder kommer på dessa klenoder så småningom.

Bagaget rymmer en del av den materiell som skall installeras.

forts. följer
    Peugeot 307 1,6HDi
    Huvudenhet: Pioneer P80PRS
    Framsystem: DLS UP4
    Sub: DLS RW12i
    Slutsteg: DLS Ultimate A5+ CA23
    Ström: Optima Yellow 75Ah

Re: Peugeot 605 "snikbygge"

Testade att smacka ihop en liten låda till 6,5tummaren.
    Vill helst ha den på golvet ungefär där den är på bilden, men det är trångt med kopplingen där.

Vill helst inte placera något i dörren men det kanske får bli så ändå.
    Peugeot 307 1,6HDi

Comment

Hur ser det ut i kickpanelerna då, fullt med kabel och elektronik bakom dom?
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Hur ser det ut i kickpanelerna då, fullt med kabel och elektronik bakom dom?
        Förarsidan har en hel del pryttlar. Passagerarsidan har det lite lugnare.
        Har för mig peugeot oftast kör sin kabelstam på förarsidan.

En variant jag är lite sugen på är att fälla in en sluten låda i lämplig volym i dörren. Då har man ju några timmars pyssel att se fram emot om det inte ska se allt för klåpaktigt ut. Kanske t.om göra upphängningen justerbar.

I pdf-dokumentet på dls reference 6.2 står det en siffra på 15,3l "vas". Ska man tolka detta som rekommenderad lådvolym för sluten låda?
        http://dls.se/files/953/1/R6_2_maual_swe.pdf

Det är ingen liten låda det att gömma i dörren =)
        Peugeot 307 1,6HDi

Comment

Rm6.5" vill iaf ha 5-7 liter om du ska byta framsystem?

Comment

Originally posted by ville91 View Post
            Rm6.5" vill iaf ha 5-7 liter om du ska byta framsystem?
            Om jag ska byta ut, ja.
            Tänkte testa de lådorna jag nu har på ungefär fyra liter
            Dels för att spela in högtalarna och även att testa ljudbilden med olika placeringar för att få ett hum om hur dessa beter sig.

Om de låter som att de vill ha mer volym blir det nog en avlång låda där dörrfacket sitter idag. Kan det funka tror ni?

Tills vidare blir det att använda medföljande filter då det verkar vara den mest lockande lösningen i nuläget. Antar att köra steget till 6,5orna och tweeters på hu'n inte blir bättre även om effekten i teorin skulle bli mer tilltalande.
            Peugeot 307 1,6HDi

Comment

4L är nog för litet för dessa, runt det dubbla tror jag skulle funka.

Spela inte in elementen i denna lilla låda heller utan kör dem "open air" då
              membranen behöver kunna röra sig fritt.

Bilden kanske luras lite men det ser ut som att det finns ganska mkt plats om du gör en avlång låda från golv upp till instrumentbrädan och med elementen vinklade lite mer mot fötterna.

Mest volym skulle du få ut om du gjorde den i glasfiberplast.
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                4L är nog för litet för dessa, runt det dubbla tror jag skulle funka.

Spela inte in elementen i denna lilla låda heller utan kör dem "open air" då
                membranen behöver kunna röra sig fritt.

Bilden kanske luras lite men det ser ut som att det finns ganska mkt plats om du gör en avlång låda från golv upp till instrumentbrädan och med elementen vinklade lite mer mot fötterna.

Mest volym skulle du få ut om du gjorde den i glasfiberplast.
                Okej, ja nånstans runt åtta liter får det bli på ett eller annat sätt. De var en aning större element än de Boston Pro 6,5" som jag senast laborerade med på ehrrm 90-talet. De var monterade i varsin liten låda på kanske 2 liter där de spelade riktigt tajt och med en rejäl punch.

Fick ett intressant problem igår då jag kopplade in slutsteget för att se ifall det fungerade (köpt begagnat). Jo det fungerade men av någon anledning spelar middarna enbart lågfrekvens. Allt är rätt kopplat, använder inte dls delningsfilter som de skickade med 6,5tummarna. Kan det vara Hu'n som bara sänder subsignal i rca'n? Hann inte med så mycket pill då klockan skenade iväg. Vad tror ni spontant kan vara galet?
                Peugeot 307 1,6HDi

Comment

Hittade anledningen till att det bara vart subsignal ut, hehe.
                  Tydligen kan man välja på hu'n vad som skall skickas via bak/sub kanalen både via hög och lågnivån. SP-P/O Mode heter det. Ja se dessa nymoderniteter. =)
                  Peugeot 307 1,6HDi

Comment

Det tråkiga arbetet med att dra kablar blev till stor del klart igår.

Gamla subban fick sin plats också. Kanske inte alla har sett en cyclone förut? Hatad av de flesta. Men har de egenskaper som jag uppskattar, sen är det alltid kul å ha något som knappt ingen annan har.
                    Peugeot 307 1,6HDi

Comment

Jag vill ha en cyklone....gillar SUB
                      Säg till när du släpper den..men det är väl inte så troligt?

Korrekt låda känns iaf som ett måste för att få nå vettigt ljud
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by JohanH View Post
                        Jag vill ha en cyklone....gillar SUB
                        Säg till när du släpper den..men det är väl inte så troligt?

Korrekt låda känns iaf som ett måste för att få nå vettigt ljud
                        Det finns alltså ännu en tok som gillar dessa specialare.
                        Har haft den lådan sedan urminnes tider känns det som.
                        Kollade för skojs skull upp priserna på ebay vad de vill ha för cycloner, och de är inte gratis iallfall.

Min åsikt då jämförelsevis med andra subs var att cyclonen spelar väldigt kontrollerat och exakt utan tillsatser enkelt uttryckt. Den spelar absolut inte högt eller hårt på något vis utan tillför det lilla extra som inte ett normalt framsystem (6,5") mäktar med. Sedan om jag inte minns helt fel så kunde cyclonen spela ner till 7hz. Jag har själv kännt toner en bra bit neråt. Som sagt så är detta en SQ för de som gillar den avdelningen.

Skulle tro att de flesta skulle haft denna tillsammans med en mera kraftfull sub. På den tiden hade jag en cw 12". Var bortskämd då med BMW 850's 2x90Ah batteribank som var standard i trunken så kraft fanns det. Glory days
                        Peugeot 307 1,6HDi

Comment

Fick lite gjort ikväll:

kopplat in sub efter att den stått orörd sedan 2006. Den funkade och behöver inte spelas in då uppbyggnaden inte är på det viset. Saknat den...

Börjat på att pyssla lite med förardörren också.
                          Såhär såg den ut innan jag började, har plockat ur philips koax från 1992 samt tagit bort det hemska högtalarmuffen som skyddade den.

Testade för skojs skull att hålla baffeln framför originalhålet. Det var inte så förvånande att en 6,5" inte skulle smackas in utan lite merarbete.

Dörrsidan borttagen samt skurit loss lite skyddsplast för att se hur innanmätet ser ut.

Med dörrsidan borta så vart man ju lite sugen på att stumma till plåten i dörren. Ett ark får räcka, jag är trots allt född i småland.

Efter det kände jag för att limma på lite dämpull också på ytterplåtens insida. Testade klok som man är med åldern att köra fönsterhissen, funkade med minsta marginal.

Dörrsidans tur att moddas:

Bild på yttersidan minus handtaget.

Och så dörrsidan insida.

Då förvaringsfack och gamla högtalarfästet sitter ivägen för nya högtalaren så åkte denna bort sålänge. Kommer på igen sedan i en annorlunda variant.

Testade baffeln igen utan plastgrunkorna ivägen. Passar någorlunda i hålet, kan t.om stänga dörrn med baffeln centrerad i gamla hålet. Fick dock såga till ytterligare en ring för att bygga utåt ett par cm till för att den maffiga magneten skall få rum i dörr med nerkörd fönsterruta.

Monterade på allt igen då jag fick lämna garaget för hemfärd.
                          Såhär ser dörrsidan ut för tillfället.

Ni som kan det här, vinner man något genom att täppa för hålen i dörrsidan? Eller ska man helt enkelt testa utan först?

Ska försöka dra in högtalarkabel till dörren i helgen samt montera diskanten på originalplats som faktiskt nog är jäkligt bra placerad i denna bilen. Bilder kommer på det så småningom.
                          Peugeot 307 1,6HDi

Comment

Ett tips, ta bort dämpullen! Annars är dörren sönderrostad till hösten ungefär, den där suger åt sig en massa fukt tyvärr. Sen om du nu ska sätta baffeln i dörrsidan så bör du se till så att det är helt tätt runt dörrsidan så att hela dörren blir som en låda, den ska även sitta stumt mot dörren.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Ett tips, ta bort dämpullen! Annars är dörren sönderrostad till hösten ungefär, den där suger åt sig en massa fukt tyvärr. Sen om du nu ska sätta baffeln i dörrsidan så bör du se till så att det är helt tätt runt dörrsidan så att hela dörren blir som en låda, den ska även sitta stumt mot dörren.
                              Har haft samma tankegångar mer eller mindre. Dörrsidan går ju täta sånär som åt alla håll utom uppåt vid glasrutan som aldrig kan bli helt tät. Det är ont om rostiga bilar på Gotland då det inte saltas här. Får ha lite koll på huruvida det blir fuktigt i dörren eller inte.

Angående baffel i dörrsidan så funderar jag på att ha någon typ av tätning mellan baffel och plåten då den även kan ta upp en del vibrationer kanske? Sedan funderar jag på att provlyssna utan att täta de öppningar som finns i dörrsidan. Blir jag utan det tryck man vill ha så täpps dörrsidan till så gott det går.

Denna bilen är inget som kommer behållas i all evighet, men det är ju kul att bygga å pilla ändå. Frontarna är långt ifrån inspelade nu men jag har redan märkt att de kan spela riktigt högt utan att mattas av det minsta. Blir intressant att få höra dem efter de är helt inspelade, de kanske vill ha mer effekt än vad A5:an mäktar leverera?

Kommer inte bli något gjort denna helg då magsjukan behagat hälsa på här.
                              Peugeot 307 1,6HDi

Comment

Working...
                              X