Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 Sportback

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Audi A3 Sportback

    Originally posted by areez View Post
    Håller på trixa med dörrarna, om man kollar ur SQ synpunkt, är det en nackdel då att köra med 2st middar/dörr ?
    Tänkte om det kanske blir klurigare att få till tidskomp på dom då eller är det inte märkbart ?
    Det sägs iaf vara ett påtagligt problem, men som vanligt är det oxå beroende av delningsfrekvens upp till mellanregister.

    Minns iaf att Hewi körde dubbel 6.5" men gick ner till enkel i dörrarna för 'seriös sq' .
    Minns att Expoze tidigare hade dubbla 6.5" amegor i dörrarna, har dålig koll på om de sitter kvar eller om det är enkel montage nu.. kika i bygglogg.

    För egen del valde jag aktivt bort dubbla element av just den här anledningen. Istället.... 8" :

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #62
      Re: Audi A3 Sportback

      Jo jag kommer nog stanna kvar på enkel middbas tror jag.

      Då spar jag även lite kanaler vilket gör att det räcker med ett nytt steg
      för att jag skall kunna köra helt aktivt
      Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
      Digital Designs & LW Audio

      Comment


      • #63
        Re: Audi A3 Sportback

        Dubbelmontage bör gå att få till rätt bra, om avståndet mellan främre element och öra är samma som mellan bakre element och öra. Vilket alltså betyder rejält ombyggda dörrsidor med intressanta former, iaf på förarsidan. Möjligen att man kan få till det annars med separata kanaler och varsitt tidskomp per element.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #64
          Re: Audi A3 Sportback

          Då blir det både enklare och billigare att köra på enkel middbas
          Håller på ordna så dom ska sitta ute i dörrklädseln iaf, istället för inne i dörren
          där dom täcks av dörrsida och galler mm...
          Samt att dom blir mycket stabilare nu
          Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
          Digital Designs & LW Audio

          Comment


          • #65
            Re: Audi A3 Sportback

            Idag gjorde jag ett litet besök hos Pierre på Seastreams Garage.
            Kom därifrån med 2st MDF ringar och en Jasper Jigg så jag kan göra egna i framtiden

            Men det viktiga var att han kläckte idén om att ta dämpmatta och sätta bakom mellanregistret, och vips har satt på den ena nu och den kroknar inte vid hög volym längre.

            Sen så sa han något om monteringen i dörrarna så nu är de på gång och plastas, kommer bli STUMT det kan jag lova.

            Blir som så att original baffeln i plast får sitta kvar, sen har jag gjort en distans i trä från den. Sen i själva dörrsidan så sitter MDF-ringen som sen skruvas in i distansen.
            Altså kommer högtalaren ute i klädseln fast monteras så den spelar ut i dörren, helt separerat från resten.
            Det trevliga är att det blir stumt då hela yttre dörrklädseln kommer skruvas i sina fästen samtidigt som middbasen sitter skruvad mot dörrplåten den också.
            Kommer bild senare så kanske man förstår bättre :P

            Ibland är det väldigt skönt att få en liten hint som gör att poletten trillar ner

            Tack Pierre
            Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
            Digital Designs & LW Audio

            Comment


            • #66
              Re: Audi A3 Sportback

              Bra besök!

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #67
                Re: Audi A3 Sportback

                Då ska vi se om jag kan skriva en liten update till här.
                Såhär dagen innan tävlingen hos Pierre så är bilen inte klar och kommer inte
                bli helt klar heller.
                Väntar vinyl ifrån Top'n Trim så dörrarna får bli oklädda, om jag inte löser det provisoriskt på något sätt.
                Skickade ner en bit av min bortkapade dörrsida så dom ska matcha vinylen med färg och struktur så gott det går.

                Sen var jag i onsdags och besökte Hewi's garage för att få flera öron som lyssnar på bilen.
                Han fasvände suben och då vaknade den till liv och kom in mer samspelt med resten.

                Upptäckte också att mina mellanregister spelar ner till under 63Hz !
                Så det är inte konstigt om dom inte vill hänga med på högre volymer.


                En processor och ett till steg är på ingående till mig men kommer först om 2 veckor.
                Helix DSP och ett Focal FPS 4160 är det som ramlar in.
                Samt snyggare galler till min middar kommer också ramla in.

                Här kommer en bild på ena dörrsidan:
                Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                Digital Designs & LW Audio

                Comment


                • #68
                  Re: Audi A3 Sportback

                  Vi syns imorgon då!
                  __________________
                  Mvh Jonas
                  Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                  8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                  Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                  Comment


                  • #69
                    Re: Audi A3 Sportback

                    Originally posted by joj View Post
                    Vi syns imorgon då!
                    Javisst gör vi det.
                    Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                    Digital Designs & LW Audio

                    Comment


                    • #70
                      Re: Audi A3 Sportback

                      Jag körde dubbla 6,5" seas i varje dörr i ca 9L låda. Så 4,5L per element. Seas-elementen jag hade var tänkta för betydligt större lådor och hade mjuk upphängning. Jag tror det gör dem känsliga för andratonsdistorsion i små lådor. Mina lät iaf lite distade, typ som att det "slår igenom" fast inte så illa. Min tanke är att det är jämna övertoner som gör att det låter lite trist. Jag hann inte experimentera med att dämpull i lådorna för att de skulle verka större. Men i en hel dörr borde dubbla element inte vara ett problem av den anledningen iaf.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Audi A3 Sportback

                        Originally posted by Jonhny View Post
                        Jag körde dubbla 6,5" seas i varje dörr i ca 9L låda. Så 4,5L per element. Seas-elementen jag hade var tänkta för betydligt större lådor och hade mjuk upphängning. Jag tror det gör dem känsliga för andratonsdistorsion i små lådor. Mina lät iaf lite distade, typ som att det "slår igenom" fast inte så illa. Min tanke är att det är jämna övertoner som gör att det låter lite trist. Jag hann inte experimentera med att dämpull i lådorna för att de skulle verka större. Men i en hel dörr borde dubbla element inte vara ett problem av den anledningen iaf.
                        Nja det som spelade ner till under 63Hz var mina 3" mellanregister.
                        Så dom går djuupt :P

                        I dörrarna blir det bara en enkel 6.5" middbas.
                        Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                        Digital Designs & LW Audio

                        Comment


                        • #72
                          Re: Audi A3 Sportback

                          Idag var det första tävlingen med bilen.
                          Åkte imorse iväg med sambo och son till Kungsängen och Seastreams garage's tävling.
                          Trevligt event och det var riktigt roligt att tävla !
                          Så jag kommer garanterat återkomma på tävlingsbanan.

                          Slutade med en 1:a plats i Rookie Unl.
                          Ljudpoäng: 217
                          Installation: 32 (tappade där på att det inte var klart eller fastsatt ordentligt)

                          När det kommer till ljudet så hade jag fått till den tekniska biten riktigt bra.
                          Suben saknar lite botten, vilket jag också visste om.
                          Luftigt och klart ljud.
                          Mellanregistret var lite på, och mellan och diskant lite högt.

                          Kör ju passivt nu och mina mellanreg gräver ner djuupt.

                          Men om 1 vecka kommer det ett steg till och en processor från Helix vilket gör att
                          jag kommer kunna köra allt helt aktivt, kommer då få mycket större möjligheter till att labba och fixa med delningar.

                          Fick avdrag också för lite brus när man har motorn igång, jag tror mina filter blir störda där dom sitter i handskfacket. Mycket elektronik och sånt runt dom där.
                          Samt att jag har ett plopp i suben när man vrider igång motorn, vet inte varför men det får vi bena ut.

                          Ska kasta upp lite bilder sen
                          Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                          Digital Designs & LW Audio

                          Comment


                          • #73
                            Re: Audi A3 Sportback

                            Originally posted by Jonhny View Post
                            Jag körde dubbla 6,5" seas i varje dörr i ca 9L låda. Så 4,5L per element. Seas-elementen jag hade var tänkta för betydligt större lådor och hade mjuk upphängning. Jag tror det gör dem känsliga för andratonsdistorsion i små lådor. Mina lät iaf lite distade, typ som att det "slår igenom" fast inte så illa. Min tanke är att det är jämna övertoner som gör att det låter lite trist. Jag hann inte experimentera med att dämpull i lådorna för att de skulle verka större. Men i en hel dörr borde dubbla element inte vara ett problem av den anledningen iaf.
                            Mycket ljud från lådan vänder tillbaka ut genom membranet och med " fel" lådvolym (för liten) för det specifika elementet, så kommer "lådljudet" höras rejält.
                            Har lyssnat på några bilar där man kör midbasen open air och de låter helt befriade från burkighet samt har en helt annan dynamik än någon "lådbygge-midbas" jag hör tidigare. För min egen del kommer jag försöka få till det med att spela rakt ut i dörren, som är mer likt OA än en liten låda. Mina element är lämpade för dörrmontage eller portade lådor (Odr 7") och funkar inte alls i små slutna lådor. Har provat upp till 26 liter sluten och det är alldeles för litet trots att det är ett litet element.
                            Last edited by Mats H; May 17, 2014, 21:10.
                            sigpic

                            -C5 2008 -SQuse-
                            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                            Comment


                            • #74
                              Re: Audi A3 Sportback

                              Originally posted by Mats H View Post
                              Mycket ljud från lådan vänder tillbaka ut genom membranet och med " fel" lådvolym (för liten) för det specifika elementet, så kommer "lådljudet" höras rejält.
                              Har lyssnat på några bilar där man kör midbasen open air och de låter helt befriade från burkighet samt har en helt annan dynamik än någon "lådbygge-midbas" jag hör tidigare.
                              Tycker du det var så i min också?(nyfiken)
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • #75
                                Re: Audi A3 Sportback

                                Originally posted by Hewi View Post
                                Tycker du det var så i min också?(nyfiken)
                                Nä faktiskt inte om jag minns rätt? Midbasen bara "fanns där", vilket är ett gott betyg. Nu är ju dina element gjorda för den volym dom sitter i, så då peakar det inte med burkighet som följd.
                                sigpic

                                -C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                                Comment

                                Working...
                                X