Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Originally posted by pinnen666 View Post
    hmmm, undrar om jag har kvar facket jag fick med när jag köpte min ombyggnadsmodul från volvo.
    Kan se om jag hittar den om du vill för det borde väl vara samma mått på den biten.
    Har ju täckt mitt hål med RUX-en
    Ja du hade gärna fått kolla.
    Nu har jag en dubbeldins motangeram där jag såga bort avskiljaren i mitten för att kunna ha 2din hu. Sen byta jag så frågan är om ett 1dins täcklock är för litet.

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Tjoo

      dags för update, var ett bra tag sen nu.

      Bilen rullar nu och är besiktigad.

      Bromsbytet och lackeringen blev bra utseendemässigt men jag har fortfarande bekymmer med svampig broms. den tar men drar man ner bilen från 140 så hinner pedalen bottna.
      Detta märkte jag inte till att börja med eftersom jag börja snällt mot skivorna och beläggen.
      De har fortfarande inte slitit till sig 100%.

      Har luftat 2 gånger och kommer ingen luft så får väl leta läckor igen.
      Av med hjulen för 3e gången och hissa upp skiten.


      En annan uppenbarelse är att jag helt enkelt har för mycket vikt där bak.
      Det regna när jag var ute och prova lite och med 300hk på framhjulen så är den inte särskillt pålitlig väghållningsmässigt.

      Känns meningslöst med så "stor" basrigg när man inte kan använda bilen normalt och dessutom inte är nöjd med outputen.

      Jag har sett mig besegrad av bilens icke optimala akustiska egenskaper samt det låga utbudet av högeffektsgeneratorer (finns bara med fäste för c70/s40) som gör att jag inte kan köra mer effekt.
      Redan nu dippa volten från 13,8-12,8 med bilen igång såfort basen droppa när jag körde demo med musik som gick under 35hz.
      Har inte plats till fler org-generatorer heller på ett vettigt monterat sett.

      Slutsatsen av detta är att jag kommer slänga ut skiten och banta ner bilen med ca 150kg och bygga en lätviktslåda för 1st 12" sq-bas med en mindre peakad output som spelar så linjärt som möjligt men tål en del smisk.

      Nivåmässigt lär jag hamna ungefär 10db lägre på min mätare, har kört enkeltolva innan (xtr12d2s) och legat ungefär där med mindre effekt.

      Detta drar med sig att hela strömförsörjningen och stegplacering måste byggas om.
      Kommer nog att skippa ena batteriet också och se hur det funkar.

      Ska jag sen någon gång bygga "spela högt bil" så blir det en bil köpt för ändamålet och vägg som gäller.

      vi får se vad det blir av det hela... Trevlig helg på er!

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Angående svampig broms, se efter om det är någon bromsslang fram som utvidgar sig när du står still och bromsar.

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Originally posted by torparn View Post
          Angående svampig broms, se efter om det är någon bromsslang fram som utvidgar sig när du står still och bromsar.
          Har bytat till stålomspunna slangar från goodridge nu samtidigt som jag byta skivor och belägg så de bör inte flexa.
          Såg inga läckage när jag lufta 2a gången heller.

          Vetifan vad det är men nånting stämmer inte, hade dubbelt så bra broms före bytet

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Låter som att du har ungefär samma värderingar som mig när det gäller användandet av fordonet. Tröttnade rätt snabbt på mina tunga rigg också med 6st batterier. Nu är det något bantat, än dock alldeles för tungt tyvärr.
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Men dropp till 12.8 volt e ju ej farligt. Själv hade ja dropp från 14.2 volt till 12.0 volt med mosconi steget

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Originally posted by ppk View Post
                Låter som att du har ungefär samma värderingar som mig när det gäller användandet av fordonet. Tröttnade rätt snabbt på mina tunga rigg också med 6st batterier. Nu är det något bantat, än dock alldeles för tungt tyvärr.
                ja när man lagt ner jobb på motor och övrigt också så känns det lite sådär med all vikten plus att hjulen slits rent åt helvete med den cambern.

                Så får försöka bli av med mina basar och hitta någon trevlig sq-tolva

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Originally posted by ville91 View Post
                  Men dropp till 12.8 volt e ju ej farligt. Själv hade ja dropp från 14.2 volt till 12.0 volt med mosconi steget
                  Allt under 13v är oacceptavelt med bilen igång när man har seriöst system.
                  antagligen har du väldigt klen generator/elsystem om det droppa så mycket med ett mosconisteg.

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Originally posted by jimmaiy View Post
                    Allt under 13v är oacceptavelt med bilen igång när man har seriöst system.
                    antagligen har du väldigt klen generator/elsystem om det droppa så mycket med ett mosconisteg.
                    Mosconi AS300.2 e tungdrivet. Ja var något som va paj med elsystemet men det e fixat nu iaf

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by ville91 View Post
                      Mosconi AS300.2 e tungdrivet. Ja var något som va paj med elsystemet men det e fixat nu iaf
                      Jo men kan omöjligt dra mer med den uteffekten det har än ett 4krms bassteg i 1ohm sålänge du inte lastat ner det långt under rekommendationerna

                      Jag har 5,5krms i slutstegseffekt minus impedanshöjning på mitt elssystem.
                      Verklig effekt ligger nånstans runt 2,3-2,5krms genom högtalarna.

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Originally posted by jimmaiy View Post
                        Jo men kan omöjligt dra mer med den uteffekten det har än ett 4krms bassteg i 1ohm sålänge du inte lastat ner det långt under rekommendationerna

                        Jag har 5,5krms i slutstegseffekt minus impedanshöjning på mitt elssystem.
                        Verklig effekt ligger nånstans runt 2,3-2,5krms genom högtalarna.
                        joo men tanke på att jag har bara ett extra batteri skulle behövt 2 st :P

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Behöver input på sq-basar som tål att få lite stryk.
                          letar efter en 12" bas som lirar rappt men ändå djupt.
                          blir portad låda oavsett bas. en sluten räcker inte ljudtrycksmässigt.

                          Blir nog att köra den med gott om effekt bakom i form av mitt gz 4k steg dock inte nerlastat i 1ohm.

                          Velar mellan följande.
                          Gladen sqx 12 extreme
                          Spl dynamics xtr d2s (som jag haft tidigare med b2 mono)
                          Hertz hx300
                          Dayton audio rss315

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Originally posted by jimmaiy View Post
                            Behöver input på sq-basar som tål att få lite stryk.
                            letar efter en 12" bas som lirar rappt men ändå djupt.
                            blir portad låda oavsett bas. en sluten räcker inte ljudtrycksmässigt.

                            Blir nog att köra den med gott om effekt bakom i form av mitt gz 4k steg dock inte nerlastat i 1ohm.

                            Velar mellan följande.
                            Gladen sqx 12 extreme
                            Spl dynamics xtr d2s (som jag haft tidigare med b2 mono)
                            Hertz hx300
                            Dayton audio rss315
                            Mors,
                            Utifrån mitt perspektiv och egna intresse ser resonemanget ut så här:

                            Gladen SQX: Synnerligen interessant. Än så länge är det hörsägen, och har inte blivit övertygad personligen.
                            XTRd2s: Har beprövats, och ser ingen vits att jaga "klangskillnad" i att gå från d1a tilll XTRd2s. Borde strykas av listan.
                            Hertz HX: Har lyssnats på i olika stolekar och format. Gör sig bäst i sluten låda. Troligen något jag hade valt (fritt utan krav på att det måste vara portat) av ovanstående.
                            Dayton: Borde finnas mer hype, finns visst intresse, men magkänslan säger att här behövs mer hype, och gärna någon lyssning eller två som övertygar.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by zrken View Post
                              Mors,
                              Utifrån mitt perspektiv och egna intresse ser resonemanget ut så här:

                              Gladen SQX: Synnerligen interessant. Än så länge är det hörsägen, och har inte blivit övertygad personligen.
                              XTRd2s: Har beprövats, och ser ingen vits att jaga "klangskillnad" i att gå från d1a tilll XTRd2s. Borde strykas av listan.
                              Hertz HX: Har lyssnats på i olika stolekar och format. Gör sig bäst i sluten låda. Troligen något jag hade valt (fritt utan krav på att det måste vara portat) av ovanstående.
                              Dayton: Borde finnas mer hype, finns visst intresse, men magkänslan säger att här behövs mer hype, och gärna någon lyssning eller två som övertygar.
                              Kan väl säga att det lutar åt att prova gladen.
                              Läst mycket gott om dem ju.
                              Hur sqx extreme skiljer sig från vanliga vet jag inte mer än spolen.

                              Hertz hx har man också läst en del om men mest slutet och det blir nog lite för klent drag.

                              målet är att bygga så lätt som möjligt. En sqx är ju väldigt lätt typ 8kg och sedan en tunnare låda med stag i istället.

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                har ju en herts hx300D liggandes för tillfället, körde den sluten från början och distinkt spelvänlig och ändå mos för min del så det räckte till, testade portad nu i v70:n men gillar inte alls karaktären som blev, möjligt att jag har en lite för stor låda men den distinkta snabba suben blev klart sämre.
                                Så om du vill ha portad låda hade jag nog valt en annan enligt min erfarenhet om det nu inte finns någon här som har annan erfarenhet och laborerat mer än mig?
                                / Jimmy

                                Comment

                                Working...
                                X