Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Originally posted by Jonhny View Post
    Prova mäta ute på högtalaren, med oscilloskopet långt från slutsteget. Det kan bli utstört när du kör mycket effekt. Jag tror du har ett brasilianskt slutsteg som stör som ett kärnkraftverk.

    Ja, du borde kunna mäta med spets på plus och klämma på minus. Såvida det inte blir för hög spänning. Ingångsimpedansen har inget med det att göra. Du skulle kunna mäta med en 50ohms prob osv, men då är det helt andra grejer du ska ha. Ditt skop borde funka till detta ändå med lite rätt mätteknik.

    Det är inte säkert att du kan köra auto-setup. Ligger det lite rassel och sånt på utgången så kan den få för sig att trigga på det. Särskilt ifall du kör AC-kopplat.
    Man använder inte AC-koppling för att mäta AC. DC-koppling innebär att alla signaler finns med, AC och DC. AC-koppling använder man när det ligger en DC på utgången som man vill slippa se.
    Utgå från DC-koppling.
    Auto-setup är oftast bara jobbigt. Skippa den.
    Utgå från tidsinställning på 10ms/ruta, då ska du se allt från 20-100Hz ok.
    20V/ruta när du spelar fullt borde vara rätt.
    Sätt triggningen på några volt positivt eller negativt så du inte triggar på rassel.

    Jag såg på bilden när du försökte mäta på lågnivån att inställningen var typ 20uS och 20mV eller något sånt. Då mäter du bara störningar, inte musiksignalen. 1-10ms/ruta så kan du se audio bra. På HU borde du mäta med 1V/ruta eller så med full signal ut. DC-kopplat. Med triggpunkt på några hundra millivolt borde du se signalen bra.
    Är ett ground zero plutonium 4k alltså gzs bästa serie för spl dock det minsta i serien.

    Nu hängde jag inte med det är ju en växelspänning jag ska mäta då bör jag väl ha det på ac?

    Sen kan jag välja vac ppk å nått annat har jag för mig.

    På auto blev det 40v/d tiden minns jag inte men går säkert att knappa in lika bra jag lekte lite med kurvan för att få signalen mindre på displayen och även större.

    När jag mätte på signalkabeln testa jag bara snabbt med auto men då gick den över å valde dc också istället för ac så blev bara brus där också. Men sen strunta jag i det och koncentrera mig på vad som kommer ut från steget för det är huvudsaken.

    Ska ut idag å fortsätta med dörrarna så då ska jag testa igen med basarna inkopplade och se om det går bättre idag.
    Last edited by jimmaiy; September 16, 2014, 13:23.

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Originally posted by jimmaiy View Post
      Är ett ground zero plutonium 4k alltså gzs bästa serie för spl dock det minsta i serien.

      Nu hängde jag inte med det är ju en växelspänning jag ska mäta då bör jag väl ha det på ac?

      Sen kan jag välja vac ppk å nått annat har jag för mig.

      På auto blev det 40v/d tiden minns jag inte men går säkert att knappa in lika bra jag lekte lite med kurvan för att få signalen mindre på displayen och även större.

      När jag mätte på signalkabeln testa jag bara snabbt med auto men då gick den över å valde dc också istället för ac så blev bara brus där också. Men sen strunta jag i det och koncentrera mig på vad som kommer ut från steget för det är huvudsaken.

      Ska ut idag å fortsätta med dörrarna så då ska jag testa igen med basarna inkopplade och se om det går bättre idag.
      Jag slog en snabb titt på slutsteget på google och vet inte riktigt vad det är. Men det är utvecklat av brasilianare tror jag. Det syns rätt tydligt att det är samma designers som i de flesta stora slutsteg. Jag testade ett sånt slutsteg en gång och det spridde ut störningar som inget annat...

      AC-koppling på ett oscilloskop har inget med att mäta AC att göra. Det är oscilloskopets koppling, inte mätningen. Det tar bort DC från mätningen. AC-kopplat= kan bara mäta AC och används mycket för långt högre frekvenser än audio. DC-kopplat= mäter allt, gör det enklare att mäta audiofrekvenser. Så nej, mät inte AC-kopplat, det gör bara det svårare att trigga osv.

      ppk vet jag inte vad det är, men vad har du att välja på?
      Kan det vara triggningen? Positive PeaK?

      När du använder auto-setup så tappar du kollen på vad du gör. Det krånglar mest till det. 50Hz är 20ms per sinus, så med 10ms/div ser du halva sinusen per ruta.

      Du ser ifall det klipper på HU eftersom det kommer klippa ut från slutsteget oavsett hur du ställer gain då. Så det är egentligen enklare att mäta som du gör. Ställ gain lågt på steget och höj volymen på HU tills du ser klipp ut ur steget. Då vet du hur HU funkar.

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Originally posted by Jonhny View Post
        Jag slog en snabb titt på slutsteget på google och vet inte riktigt vad det är. Men det är utvecklat av brasilianare tror jag. Det syns rätt tydligt att det är samma designers som i de flesta stora slutsteg. Jag testade ett sånt slutsteg en gång och det spridde ut störningar som inget annat...

        AC-koppling på ett oscilloskop har inget med att mäta AC att göra. Det är oscilloskopets koppling, inte mätningen. Det tar bort DC från mätningen. AC-kopplat= kan bara mäta AC och används mycket för långt högre frekvenser än audio. DC-kopplat= mäter allt, gör det enklare att mäta audiofrekvenser. Så nej, mät inte AC-kopplat, det gör bara det svårare att trigga osv.

        ppk vet jag inte vad det är, men vad har du att välja på?
        Kan det vara triggningen? Positive PeaK?

        När du använder auto-setup så tappar du kollen på vad du gör. Det krånglar mest till det. 50Hz är 20ms per sinus, så med 10ms/div ser du halva sinusen per ruta.

        Du ser ifall det klipper på HU eftersom det kommer klippa ut från slutsteget oavsett hur du ställer gain då. Så det är egentligen enklare att mäta som du gör. Ställ gain lågt på steget och höj volymen på HU tills du ser klipp ut ur steget. Då vet du hur HU funkar.
        Gz är tyskt och säljer steg för upp till nästan 40papp för 10kw.

        Taraamps å sånt är nog i en annan liga skulle jag säga och vore en ren pik mot gz att likna dom med brassesteg.

        Hursom så har jag så låg gain och hög vol som möjligt nu så är optimalt så sätt.
        Vill bara veta när det börjar dista.

        Har för mig jag inte fick något värde alls på dc men ska prova ikväll.

        Har du labbat mycket med oscilloskop eller?

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Följer utvecklingen med intresse!

          Tack Jonhny för informativa poster!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            4000 steget tillverkas i Kina, de större plutonium stegen byggs i Korea, men nån brasilianare lär inte va i närheten av de stegen.
            Soundigital SD8k tror jag du mätte på Jonhny, då jag köpte ett sånt av dreddan, störningar som fan, gick att spela högt, men lät inte bra
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Ett steg Dreddan hade som jag kollade på var soundigital (tack - nu vet jag vad det heter), men det andra var den designen som GZ, DD mfl kör.
              Vem har designat de stegen som DD/GZ med fler kör med? Det är extremt liknande designer i de flesta stora slutsteg, med ett par undantag.

              Mitt huvudsakliga arbetsredskap är ett oscilloskop och jag utvecklar förstärkare. Så ja, visst labbande med oscilloskop har det blivit.

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Originally posted by Jonhny View Post
                Ett steg Dreddan hade som jag kollade på var soundigital (tack - nu vet jag vad det heter), men det andra var den designen som GZ, DD mfl kör.
                Vem har designat de stegen som DD/GZ med fler kör med? Det är extremt liknande designer i de flesta stora slutsteg, med ett par undantag.

                Mitt huvudsakliga arbetsredskap är ett oscilloskop och jag utvecklar förstärkare. Så ja, visst labbande med oscilloskop har det blivit.
                Finns många liknande ja för mig dc audios är snarlika också och dom andra stora amerikanska märkena.

                Vad jag kan se skiljer det lite på hur många trissor om dom är mindre eller större och likadant kondingarna om där är fler små eller färre stora.
                Layouten är ofta jävligt lik tycker jag.

                Men varje enskild komponent kan ju va av ett annat märke och då blir det en jävla skillnad även om dom visuellt ser lika ut.

                Sen är iof jag långt ifrån expert på stegens innehåll men är ganska säker på att ground zeros är bra grejor fast mitt första va kasst och jag nu har ett utbytes helt nytt dock.

                Okej då förstår jag att du har använt det mycket och koll på det.
                Tackar hjärtligt för infon för är precis sånt här jag ville ha reda på i min andra tråd om just bara oscilloskop.

                Tagit med tångampere,multimeter och en trms ring-amperemätare från firmabilen idag så ska vi se om jag kan clampa mer än 22Va som jag fick sist jag prova före jag hade oscillo.

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Den stora skillnaden ligger i hur dem dimensionerar komponenterna, men det är ändå lite komiskt att det är samma kort i dem. Det förklaras dock av att det kostar massor av pengar att ta fram ett klass D-slutsteg. Det är så mycket mer utveckling än klass AB.

                  Uppdatera oss i hur det går med oscilloskopet. Du kan ta krokodilen och sätta den på piggen på proben. Då ska den mäta 0V. Håll oscilloskop och prob nära slutsteget när du spelar. Buggar oscilloskopet ur då så är det inte du som gör fel.

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Jo jag har förstått du jobbar med det Jonhny då jag snackat med dennis om era utforskningar av slaglängd på diverse neo-basar

                    Jag har en bild på insidan av steget i fråga( och två andra jag ägt o öppnat) här då jag öppnade mitt GZ Plutonium 4000 och pillemeckade lite med den lilla fläkten som levde jävel.
                    Jag tycker det ser ganska annorlunda ut jämfört med iaf de gamle brasse-stegen från 2008-2009 typ. (eller rättare sagt tycker jag detta liknar de flesta andra klass d-monoblocken som säljs, kanske skulle öppna mina pdx1.1000 och kolla i dom.

                    Då jag inte direkt vet vad man bör kolla efter kanske det kan inflikas en liten lektion i "vad är bra att ha" i ett slutsteg?

                    Översta bilden: GZ P4000DXII (byggt i Kina) spec: 4000wrms@1ohm 14,4V

                    Mittersta bilden: Soundigital SD8000.1 (byggt i Brasilien) spec: 8000wrms@1ohm 12,6V

                    Nedersta bilden: B2 M1S (byggt i Korea) spec: 5000wrms@1ohm 12V



                    Last edited by Frippe_L; September 16, 2014, 18:11.
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Varit iväg och mätt nu med lyckat resultat med oskopet och basar spelandes.
                      Sjönk en volt typ enligt oskopet till 58v vid 33hz.
                      Med samma inställningar på oskopet som tidigare, man skulle bara ha längre tålamod än jag hade förra gången.

                      Mätte därefter effekt vid 33hz där jag kom fram till att det drog mest och kan konstatera att tävla i 2k klassen är inga problem :-)

                      Kommer stor update senare.

                      Och trevliga bilder frippe, man mår illa av att se insidan på brassestegen haha.

                      Kan tycka de steget vi kör med ser klent ut jämfört med tex andra 4krms steg som spl d4? Men kanske bara är för där är fler trissor i d4at som man luras.
                      Last edited by jimmaiy; September 16, 2014, 18:37.

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Originally posted by Frippe_L View Post
                        Jo jag har förstått du jobbar med det Jonhny då jag snackat med dennis om era utforskningar av slaglängd på diverse neo-basar

                        Jag har en bild på insidan av steget i fråga( och två andra jag ägt o öppnat) här då jag öppnade mitt GZ Plutonium 4000 och pillemeckade lite med den lilla fläkten som levde jävel.
                        Jag tycker det ser ganska annorlunda ut jämfört med iaf de gamle brasse-stegen från 2008-2009 typ. (eller rättare sagt tycker jag detta liknar de flesta andra klass d-monoblocken som säljs, kanske skulle öppna mina pdx1.1000 och kolla i dom.

                        Då jag inte direkt vet vad man bör kolla efter kanske det kan inflikas en liten lektion i "vad är bra att ha" i ett slutsteg?

                        Översta bilden: GZ P4000DXII (byggt i Kina) spec: 4000wrms@1ohm 14,4V

                        Mittersta bilden: Soundigital SD8000.1 (byggt i Brasilien) spec: 8000wrms@1ohm 12,6V

                        Nedersta bilden: B2 M1S (byggt i Korea) spec: 5000wrms@1ohm 12V
                        Ett PDX ser helt annorlunda ut. Det är uppbyggt på helt annat sätt. Det lämnar heller inte så mycket effekt.

                        Soundigital är också annorlunda mot de andra två här. Det är väldigt enkelt egentligen. Förstärkaren switchar på en frekvens runt 40kHz vilket man normalt har till strömförsörjningar. Det gör det väldigt svårt att få till ett utgångsfilter som funkar bra. Därav att de strålar rätt mycket skit på utgången. Jag tror heller inte de är återkopplade, alltså är disten hyfsat hög.

                        De andra två är lika på vissa sätt. I förstärkaren sitter precis efter delningsfiltret (bredvid den lilla fläkten) ett stående dotterkort med modulatorn för förstärkaren. Det brukar vara kretsar med avslipad text osv för att man inte ska kunna kopiera dem. Både GZ och B2 har detta kort. Det är normalt inget man vill ha på ett extra kort. De gör det för att skydda designen.
                        Det ser ut som att designen uppdateras, dessa ser bättre ut än det jag tittade på för några år sen. Men det är ändå tydligt att det är väldigt lika designer.

                        Titta på ett Alpine, JL, Rockford klass D-slutsteg, de liknar inte varann alls. Detta pga att de har helt olika designer. Det är inte en pryl som är gemensam.

                        Det som gör ett slutsteg bra är hur genomtänkt det är, vilket är lite svårt att se. Men dämpfaktor, distorsion, frekvensgång osv är inte riktigt som Alpine, JL, Rockford osv. Men så är effektuttaget också mycket större, så det är en kompromiss.

                        Jag skulle vilja mäta mer på GZ/B2-stegen, fick inte helt klart för mig hur de funkade med återkoppling osv. Med en dämpfaktor på över 100 så måste det ha hygglig återkoppling.

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Detta är ju mk2 av gz steget med uppgraderat innehåll säger dom, hade varit kul att se hur det gamla såg ut och jämfört om man ser någon skillnad.

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Update

                            Plastprimer-iden fungerade inget vidare på högtalargallerna märkte jag nu när jag var ute i höll på lite.
                            Så får gjuta av dom suck.....


                            För övrigt mätte jag med oskop osv när basarna var inkopplade och spela.

                            lyckades till slut få fram en kurva på oskopet, var tvungen att ha lite tålamod innan den fick fram sinuskurvan med basarna spelandes.

                            Använde samma inställning som tidigare då det bara är den som visat rimliga siffror


                            Kollade lite olika frekvenser för att se att där inte fanns dist någonstans även om det inte ska göra någon skillnad.
                            även från telefonen

                            Basarna rör sig inte särskillt mycket trotts fullt ös kan man konstatera.

                            Här är vad jag lyckades åstakomma i slaglängd med allt där är att ge och 10hz under avstämningen.



                            Här är vad jag fick till med musik


                            och 34hz ton


                            Använde sen följande instrument för att mäta hur mycket effekt som gick till basarna och det visade sig vara rätt komiskt!


                            Kom fram till att steget gav mest effekt vid 33hz.

                            59volt och 28Amp vid 33hz vilket resulterar i 1652VA och sen verkningsgraden på det så hamnar man under 1500watt rms på fullt ös från ett steg på 4000wrms

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by jimmaiy View Post
                              Kom fram till att steget gav mest effekt vid 33hz.

                              59volt och 28Amp vid 33hz vilket resulterar i 1652VA och sen verkningsgraden på det så hamnar man under 1500watt rms på fullt ös från ett steg på 4000wrms
                              Mjah, vad det säger är att du får ut 1500w, vilket ger runt 2.1ohm ur lådan vid just 33hz.
                              Steget påstås leverera runt 2.4kw i 2ohm. Vid 14.4V och 1% THD.
                              Det är inte omöjligt du gainat en miiinismula under (nämns, men tror inte det är avgörande), samt att du haft en voltdropp på matningen från batterier (har sannorligen rejäl påverkan!) under burpen.
                              Jämför man ex m1s på papper skiljer det sig mellan 5.5->7.1kw från 12->14.4v (~isch). Då ska detta steg vara kaxigt jämfört med ett och annat när det kommer till hur bra det hanterar låg inspänning, sägs det.

                              OM man nu rent hypotetiskt översätter de ungefärliga siffrorna till ditt case, landar du på ca 1.7kw.

                              Min slutsats - dina siffror är kanske en smula lägre än vad man kanske hade hoppats, men inte alls orimliga givet ovan resonemang.
                              - impedanshöjning från lådan vid 33hz,
                              - eventuell gain en smula lägre än 1% distnivå
                              - viss voltdropp vid matningsspänning som ger följd av lägre uteffekt
                              - oklart hur väl detta steg svarar på voltdropp och bibehållen effekt.

                              -->> inte overkligt dåliga siffror du visar.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Om du mäter 59V och 28A på högtalarkablen så är det 1652W du får ut. Verkningsgraden gör att det drar med effekt från bilen.
                                Läge att köra 1ohm?

                                Comment

                                Working...
                                X