Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34482 här har du ett steg annars

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Originally posted by Frippe_L View Post
      Förstår din frustration, eller va man kan kalla det, steget ska kunna dra igång dina kraftiga basar mer än väl, inte minst i en såpass stor låda som du byggt och hur winisd räknar på impedanskurvor ska man nog inte bry sig så mkt om. Vad mäter du med för att få fram 136,4dB?
      Precis i regel spelar man högre med större volym och portarea och mer peakat också så borde finnas resurser.
      Jag får prova att gaina lite till men verkar skumt när jag har högsta spänningen ut från hun som finns på hus vad jag sett.

      Mäter med en dbm2 mätare från splmeter.com som dirigerar om en till termpro idag.

      Jag vet att den inte mäter rätt men den "ska" mäta linjärt mot sig själv för att se ökningar.

      Jag spela 142,2 musik med gamla bilen på den mätaren och körde sen samma låt på tävling när jimmy körde såna i ronneby och landa på endast 137. Tror de va vid 45hz.

      Frågan är om den mäter 5db för mycket över alla frekvenser.

      136db va med musik från telen via spotify blutooth
      Jeremih minns inte vad den heter men ska peaka 37 enligt audacity.
      Last edited by jimmaiy; July 26, 2014, 12:54.

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Update!


        Skiten är lagt på is.....spelar inte som jag vill och lär aldrig göra i den bilen utan 10-20kw på dom basarna.

        blir att koncentrera sig på andra saker istället.

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Liten update på småsaker som hänt.


          byggde om för bassteget så jag har bättre kylning och vibrationsdämpning osv och kan montera dubbla steg i framtiden.








          glömde ta bilder på när steget är inkopplat.

          För övrigt så behöver jag få ställt gain med oscillo eller dd-1 mätare så jag vet jag har ren effekt.

          Retar mig också på att jag inte kan köra ett steg till länkat på dessa basarna för då hade jag redan haft andra steget inkopplat.

          Så blir dyrare lösningar nu.

          funderar på 2 linkaade ice3500 då har jag mer än dubbla effekten i 4ohm och 2ohm och nästan 2,5kw mer i 1ohm än med nuvarande setup.

          Tror jag har läckage bakåt också in till bagaget som jag ska kolla igenom och täta.

          Kommit till det stadiet där jag inte orkar bry mig om utseendet längre utan sätter funktion före utseende och finish.

          dörrarna ska jag väl också börja på inom det närmsta.

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Inspirerande att se dig sakta men säker tur start&bitterhets groparna igen

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by jimmaiy View Post
              15k visningar men ingen som vill lämna någon input?
              Verkar va dåligt med intresse för mer normala byggen:/
              Haha Sitter och strräckläser tråden nu och tyckte den kommentaren var kul... Mitt mest ambitiösa bygge har aldrig varit i närheten av detta

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Originally posted by brorsan View Post
                Haha Sitter och strräckläser tråden nu och tyckte den kommentaren var kul... Mitt mest ambitiösa bygge har aldrig varit i närheten av detta
                Det är lätt att det blir så. Lite som med "likes" på facebook kan driva en å annan till vansinne och bedöma sin sociala success, är det inte långt borta att man hoppas folk tar steget över <läsandet> och skriver <något>.
                Hade en tråd på garaget. Den hade storleksordningen 1000 visningar per kommentar. >vafan< tänker man då.. hehe

                Det gäller att komma ihåg vad som är viktigt

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Originally posted by brorsan View Post
                  Haha Sitter och strräckläser tråden nu och tyckte den kommentaren var kul... Mitt mest ambitiösa bygge har aldrig varit i närheten av detta
                  Haha trevligt:-)
                  Jo det tar inte lång tid innan man blir skadad innom denna hobbyn och då krävs det mycket innan man är förbi ett normalt bygge.

                  Utmaningen är dock att det är en sedan med i mitt tycke värdelöst bagage.
                  Ibland önskar jag att jag byggt i en golf eller liknande och byggt vägg. Det hade man byggt på 1/10del av tiden jag lagt ner.

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Originally posted by zrken View Post
                    Inspirerande att se dig sakta men säker tur start&bitterhets groparna igen
                    Haha ja det är envisheten som tagit över motivationen nu. Jag ger mig fan inte förrän det spelar som jag tänkte det skulle när jag börja på bygget :-)

                    Blir in en sväng på vallåkraträffen nu och där kan man nog få lite inspiration.

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      suttit och labbat i winisd pro och kommit fram till att jag har klämt ur vad som går lådmässigt med dom begränsningarna jag har.

                      Så blir att kompensera med effekt
                      men något jag inte förstår är "series resistance" rutan på 0,1ohm?
                      Borde inte den ligga på ca 1ohm och hur vet programmet om man kör spolarna i serie eller parallellt?

                      Man kanske ska knappa in z i parametrarna så som den blir med aktuell koppling?


                      Här en en bil på skitdb-mätaren jag använder i brist på TL-utrustning.

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Mätte btw upp mitt plutonium4k steg på helgens vallåkratävling och det blev 1850w i 3ohm ungefär (har det kopplat till 1,33), 75,4V*24,5A.
                        Så nåt liknande eller mer bör du få ut iom jag har ett sopkasst batteri fram och ett 70ah i baljan och en generator som laddar dåligt.
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                        www.garaget.org/Frippe_L

                        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by Frippe_L View Post
                          Mätte btw upp mitt plutonium4k steg på helgens vallåkratävling och det blev 1850w i 3ohm ungefär (har det kopplat till 1,33), 75,4V*24,5A.
                          Så nåt liknande eller mer bör du få ut iom jag har ett sopkasst batteri fram och ett 70ah i baljan och en generator som laddar dåligt.
                          Okej härligt med någon som clampat ett likadant steg.
                          Vad körde du för ton då och vad för instrument?
                          Med mina instrument har jag inte fått fram något vettigt resultat.
                          Tanken var att jag skulle tävlat på vallåkra men eftersom det inte spelar som det ska kändes det inte lönt.

                          Hur mäter man i dom effektbegränsade klasserna 2k och 4k? För där kör man väl med musik?

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Originally posted by jimmaiy View Post
                            Okej härligt med någon som clampat ett likadant steg.
                            Vad körde du för ton då och vad för instrument?
                            Med mina instrument har jag inte fått fram något vettigt resultat.
                            Tanken var att jag skulle tävlat på vallåkra men eftersom det inte spelar som det ska kändes det inte lönt.

                            Hur mäter man i dom effektbegränsade klasserna 2k och 4k? För där kör man väl med musik?
                            Nej numera får man köra med ton även i street stock klasserna, jag burpar 35hz ton i passaten och spelade 147,3 som högst. Det används såna här tångamperemetrar, gammal bild från min saab när ja tävlade i street stock 100A:
                            Attached Files
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by Frippe_L View Post
                              Nej numera får man köra med ton även i street stock klasserna, jag burpar 35hz ton i passaten och spelade 147,3 som högst. Det används såna här tångamperemetrar, gammal bild från min saab när ja tävlade i street stock 100A:
                              Jaha man får det, men om man vill köra musik då?
                              Eller kör på maxmätning?
                              Dock så mäter man inte effekt då utan hur många VA steget lämnar eftersom man inte mäter verkningsgraden.

                              Kände inte igen det fabrikatet på tångar. Trodde det var speciell mätutrustning för att mäta effekten.

                              Mina mätningar jag fått fram är som sagt rent åt helvete 10v x 2.2A vid 35hz ton.
                              Och då var det över 130db iaf.

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by jimmaiy View Post
                                Jaha man får det, men om man vill köra musik då?
                                Eller kör på maxmätning?
                                Dock så mäter man inte effekt då utan hur många VA steget lämnar eftersom man inte mäter verkningsgraden.

                                Kände inte igen det fabrikatet på tångar. Trodde det var speciell mätutrustning för att mäta effekten.

                                Mina mätningar jag fått fram är som sagt rent åt helvete 10v x 2.2A vid 35hz ton.
                                Och då var det över 130db iaf.
                                Det är så det mäts även på vm/em fast med Fluke instrument eller liknande som brukar visa runt 50w mindre, nåt sånt var det när Klåp och Nymans jämförde sina nere på Eurofinals mot de som domarna använde, jag skulle tippa på att det är smartast att mäta med ton om man vill kunna labba hemma och gaina in allt för att ligga så när 2kw eller 4kw som möjligt iom man utan problem får ha 10kw steg (bara man håller sig under maxeffektuttaget) som Nymans hade i helgen och spelade 153,0 med 3960w nåt sånt.
                                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                                www.garaget.org/Frippe_L

                                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                                Comment

                                Working...
                                X