Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Ja, jag har gainat efter 0db toner, men det är verkligen att hålla tillbaka mer än nödvändigt på bas i alla fall.
    När det kommer till övriga register - mjah, där säger min erfarenhet att det är dags tidigare..

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Originally posted by zrken View Post
      Ja, jag har gainat efter 0db toner, men det är verkligen att hålla tillbaka mer än nödvändigt på bas i alla fall.
      När det kommer till övriga register - mjah, där säger min erfarenhet att det är dags tidigare..
      Ja precis, kommer nog inte kunna köra maxgain på stegen för framsystemet ändå för då grillas astolparna.
      Dom nya middarna dock ska få veta att dom lever.

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Hur mycket effekt per kanal har du till framsystemet?

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Originally posted by zrken View Post
          Hur mycket effekt per kanal har du till framsystemet?
          360wrms på varje stolpe och 265wrms på varje midbas.
          Fick gaina mer till stolparna än middarna när jag körde hsk6,5or men nu blir det nog tvärt om.
          Men är 2element som delar på det i stolparna ju via passivt filter.

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Okay, ja då finns det ju och blir över.
            Jag har 100wrms per disk, och 4", samt 300w per midbas.
            De får pushas rätt bra så att säga. Men det räcker utan att jag ska konstant köra det i botten som jag gjorde på knappt 70w per kanal...

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by zrken View Post
              Okay, ja då finns det ju och blir över.
              Jag har 100wrms per disk, och 4", samt 300w per midbas.
              De får pushas rätt bra så att säga. Men det räcker utan att jag ska konstant köra det i botten som jag gjorde på knappt 70w per kanal...
              Japp där finns effekt att ta av till framsystemet.
              Ska dra lågnivåna på andra sidan baslådan och se om jag blir av med väsandet i diskanterna annars kanske steget byts ut och då blir det nog lite mindre effekt.
              Känns som jag har 1000 olika grejor att jobba med och felsöka innan det lirar som jag vill..

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Hänt en del sen sist.

                Efter dörrarnas bafflar blev borttagna var det dags att återställa dörrsidorna också före ombyggnaden.


                Lyckades få in en teknik som gjorde det lättare att ta av dämpmattan än jag trott. bräckte med spackelspade samtidigt som man höll ett nätt drag och då rulla den av ganska så lätt.


                Sen limmade jag skarvarna på insidan av dörren med limpistol ifall de inte är täta så jag kan plasta utan att det träcker igenom och ut på framsidan och klädseln/lädert.


                Därefter slipa jag bort upphöjningen på gallerna så jag fick en jämn grund att plasta på.


                Det var nu djävulen gjorde sig påmind igen.
                Plastade båda gallerna på insidan hur lätt och smidigt som helst.
                Väntade sen på att det skulle härda vilket tog en jävla tid så körde lite med värmluftspistolen och sen börjar det resa sig.

                SKITEN FÄSTER INTE.....tänkte vafan är detta, är plasten så jävla fet så det inte fäster.
                Va bara att dra av skiten på båda och börja om.
                Provade då att rugga upp på en liten yta och tvätta den sen med aceton.
                plasta dit en liten glasfiberflärp och vänta på den skulle härda.

                Och mycket riktigt så släppte skiten nu också.

                Så nu lär det ta låååång tid innan där sitter middar som spelar i dörrarna.
                Vet inte hur jag ska lösa detta nu.
                Tänkte som sagt bygga med gallerna och få en jämn upphöjning till midden och sen limma dit den och plasta ihopa den med dörrsidan på insidan.
                Lackad i samma matt svart som astolparna och mätarhållaren på brädan.

                Skulle kunna använda dom och göra en avgjutning som jag sen plastar i men det lär ta åratal innan man fått rätt på kanterna som är välva och svänger runt dörrsidan.

                TIPS MOTTAGES!!!!

                under tiden plan b tas fram på dörrbyggandet så håller jag på att komma på hur jag ska använda mitt oscilloskop jag köpt för att ställa in gain/ren effekt.


                Blev ett handhållet velleman hps140i som ska fungera bra till ändamålet.
                Tyvärr verkar det som att upplösningen är så pass dåligt att det blir svårt att se klippta toppar på sinuskurvan.
                Åtminstonde innan det klipper rejält.

                Ska ut i helgen och leka mer med det då jag koncentrera mig på dörrarna sist jag va i garaget.


                här är även 2 bilder på hur bassteget blev monterat.
                Betydligt bättre än tidigare även om det inte är någon utställningsfinish vilket jag skiter fullständigt i just nu




                TIPS om midbasmontage/bygge mottages gärna som sagt.
                Även oscilloskoprelaterad info.

                det var allt för nu....

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Finns det något knep för att få polyestern att bita som jag inte vet? För har fan kört fast alltså.

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    SKulle ju vara de här plastprimer produkterna? finns på biltema.
                    Hade ngnslag ssuccess på det.

                    Har du fått ordning på o-scopet?

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by zrken View Post
                      SKulle ju vara de här plastprimer produkterna? finns på biltema.
                      Hade ngnslag ssuccess på det.

                      Har du fått ordning på o-scopet?
                      Hjag är också inne på att testa plastprimer men är skeptisk.

                      Japp fick ut 62,5v innan de klipper.
                      Kommer update om dagens meck sen.

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Var en sväng i garaget för att sätta gain på bassteget med o-skopet och fixa lite på dörrarna.

                        Började med att försöka mäta lågnivån ut från hu´n för att se om det stämmer med youtubevideorna att den inte klipper alls även på full volym.

                        det gick inget vidare, kvitta hur jag gjorde så fick jag bara fram ungefär som bilden visar.


                        Körde på 1x på proben, vet inte vad som va fel men gick vidare med att mäta på stegets högtalarutgångar för ren effekt.

                        Använde db jams 16 med 0db så satte volymen på 50av62 för att ha 12snäpp
                        marginal till musik som oftast ligger mellan -5 och -15.

                        forumbilder la av ny så resten av bilderna kommer sen...

                        vred upp gainen tills jag såg dist på o-skopet och precis före disten kom så börja det väsa i steget i den änden där gainen sitter så vred ner igen.
                        Hört detta tidigare när jag gaina på måfå och blev livrädd.

                        Visa sig att det börjar låta precis när det börjar klippa.
                        ren signal på o-skopet blev 60V

                        Kontrollmätte med multimeter och läste av 61,4volt först, justerade gainen lite till och landa på 62,5volt.

                        Enligt ohms lag på 4000w i 1ohm ska spänningen landa på 63,25volt så verkar rimligt.

                        Detta mättes hela tiden med högtalarkablarna urkopplade.
                        Ska köra ton nästa gång med basarna inkopplade och kontrollmäta volten på nån avskild plats där jag kan spela ostört.
                        Grannarna gillar inte djupa härliga bastoner
                        Men då börjar jag inte på vol50/maxeffekt för tror basarna är rätt styva än.


                        Nästa projekt va dörrarna.
                        Täckte hålen där middarna suttit tidigare med 3 lager stp gold.
                        Blev rätt stabilt faktiskt.

                        Så nu går tankarna på hur jag ska bygga om dörrarna då polyestern inte fäste på gallerna.
                        Ska testa att dränka dom i plastprimer och se om det hjälper.

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Ha lite koll på skillnaden det gör med batterispänning när du gainar.
                          Ex med säg 14.5V på laddare, eller säg 13.6 med motorn igång, eller säg, 12.9v med batterierna endast (höftade siffror)...
                          Kan vara värt att ha lite ordning på för next-level förståelse av vikten av ström

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Originally posted by zrken View Post
                            Ha lite koll på skillnaden det gör med batterispänning när du gainar.
                            Ex med säg 14.5V på laddare, eller säg 13.6 med motorn igång, eller säg, 12.9v med batterierna endast (höftade siffror)...
                            Kan vara värt att ha lite ordning på för next-level förståelse av vikten av ström
                            Du menar hur många volt jag får ut på högtalarutgångarna vid x volt matning till steget?
                            Eller att jag kommer få större spänningsfall nu med full effekt?

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Menar att du ska testa att "gaina in stegen" med olika matningsspänning till steget
                              Alternativt den smartare lösningen - gaina in på säg volym 50 på säg spänning du har när motorn går, och sedan lira ner spänningen på batterierna till säg 12.7V eller något.
                              Sedan kikar du i o-scopet igen, med 12.7v spänningisch, och skruvar på volymratten tills du ser vad för volymsnäpp du fortfarande är distfri på

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by zrken View Post
                                Menar att du ska testa att "gaina in stegen" med olika matningsspänning till steget
                                Alternativt den smartare lösningen - gaina in på säg volym 50 på säg spänning du har när motorn går, och sedan lira ner spänningen på batterierna till säg 12.7V eller något.
                                Sedan kikar du i o-scopet igen, med 12.7v spänningisch, och skruvar på volymratten tills du ser vad för volymsnäpp du fortfarande är distfri på
                                Nu gaina jag med 12,7v men ska testa med bilen igång ligger på 14,5 då.
                                Kan helt klart spela roll tänkte inte på det faktiskt :-)

                                Comment

                                Working...
                                X