Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Originally posted by zrken View Post
    Jag hade oxå snarlik upplevelse med bättre tryck och trevligare basupplevelse med just ett gäng silvriga gas10" i en prefabblåda...
    Konceptet är rätt enkelt, får man inte sktien att sammarbeta med kabinen är det som d är.

    Jag tror fortfarande inte "lufttätt" eller inte gör någon makaber skillnad, bas slår och studsar i olika hårda material. Det hörs genom väggar även om du inte kan blåsa igenom dem. Varför skulle det vara annorlunda i bil?
    Får jag bara basarna till att jobba så bör det hända saker.
    Får se hur det urartar sig.

    Kan ju sälja de å köra en 10" på ett 300w steg för det spelsr lika högt :-)

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Testade lite igen för nån dag sen ute i skogen i lugn och ro utan hundägare och grannar och jag lyckades då clampa ihop hela 10,9V x 2,2A vid 50hz på fullt järn.

      Lyckades också lira hela fantastiska ofattbara 134db till musik
      Detta är fan inte klokt.

      Jag körde tongenerator mer nogrant nu också och peaken är 33,7hz låg på 117,1db där och runt 110db 10hz ovanför och under 33.

      Basarna får inte jobba jag måste ha mer effekt, frågan är hur?
      Dom ska veta att dom lever när man öser på vill se en slaglängd på minst 4cm även vid avstämningen.

      Har inte plats till ett steg till så i så fall måste jag byta ut det mot ett 8k eller mer.

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        har du ingen polare som har nå mer lättdrivna basar ???? lr du har kanske själv ..
        du skulle testa med nå mer lättdrivna ..så ser du jue om det är effekt som saknas lr e nått att som e galet

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Originally posted by racer-putte View Post
          har du ingen polare som har nå mer lättdrivna basar ???? lr du har kanske själv ..
          du skulle testa med nå mer lättdrivna ..så ser du jue om det är effekt som saknas lr e nått att som e galet
          Nej 12or har jag inga andra på lager sen ändras avstämningen drastiskt om jag sätter i lättdrivna basar så då blir de inte rättvisst heller.
          Skulle vilja prova med en jävla massa effekt.

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Funderar på om jag ska skaffa mer effekt....

            Jag börjar bli skeptisk till om gzsteget verkligen lämnar 4krms i 1ohm 1% thd.
            Varför lämnar det bara 6400rms i linkmode då?

            Likadant är rek säkring 300amp har jag för mig och där är bara en strömanslutning.
            Insidan ser också rätt annorlunda ut mot andra motsvarande steg effektmässigt.

            Vad blir då billigaste sättet att få mer effekt?

            Frågan är pallar steget köra i 0,5? Som det blir om jag köper ett steg till och kör linkmode i 1ohm teoretiskt?
            Nästa grej är batteribanken?
            Detta blir klart billigaste alternativet

            Alt2 säljer skiten och köper 2st ice3500 och har 6400wrms linkat i 1ohm och en jävla massa effekt redan vid 4ohm.
            Tror detta alternativet spelar högst i med där är effekt redan vid 4ohm.
            Frågan är hur kvalliten är på dessa billigare steg från spl dynamics?
            Deras d-serie är nog mer det som motsvarar plutonium och dc audio.

            Alt3 köper ett dc5k och hoppas på att det gör susen men de lämnar mindre effekt i 4ohm än gzsteget tom.

            Alt4 hoppas att det dyker upp ett helt spl d8 på begagnatmarknaden eller motsvarande till överkommligt pris.

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by jimmaiy View Post
              Funderar på om jag ska skaffa mer effekt....

              Jag börjar bli skeptisk till om gzsteget verkligen lämnar 4krms i 1ohm 1% thd.
              Varför lämnar det bara 6400rms i linkmode då?

              Likadant är rek säkring 300amp har jag för mig och där är bara en strömanslutning.
              Insidan ser också rätt annorlunda ut mot andra motsvarande steg effektmässigt.

              Vad blir då billigaste sättet att få mer effekt?

              Frågan är pallar steget köra i 0,5? Som det blir om jag köper ett steg till och kör linkmode i 1ohm teoretiskt?
              Nästa grej är batteribanken?
              Detta blir klart billigaste alternativet

              Alt2 säljer skiten och köper 2st ice3500 och har 6400wrms linkat i 1ohm och en jävla massa effekt redan vid 4ohm.
              Tror detta alternativet spelar högst i med där är effekt redan vid 4ohm.
              Frågan är hur kvalliten är på dessa billigare steg från spl dynamics?
              Deras d-serie är nog mer det som motsvarar plutonium och dc audio.

              Alt3 köper ett dc5k och hoppas på att det gör susen men de lämnar mindre effekt i 4ohm än gzsteget tom.

              Alt4 hoppas att det dyker upp ett helt spl d8 på begagnatmarknaden eller motsvarande till överkommligt pris.
              E de verkligen steget som gör att det ej spelar högt?? Inte testat med ny låda o högre avstämning?

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Att avstämningen ändras drastiskt är väl att ta i? 4-5L mer lådvolym är max det lär bli med mindre magneter på de "lättdrivna basarna", kanske en hz lägre avstämning än med dina andra basar.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Originally posted by Frippe_L View Post
                  Att avstämningen ändras drastiskt är väl att ta i? 4-5L mer lådvolym är max det lär bli med mindre magneter på de "lättdrivna basarna", kanske en hz lägre avstämning än med dina andra basar.
                  Men om dom har vas på säg 3x mot d1orna och ett fs som är 5-10hz högre?
                  Men jo jag kanske överdrev en smula men är iaf inte aktuellt att köpa två 12or bara för test.
                  Då är det bättre med steg å batterier.

                  Jag vet inte om man kan lita på impedanskurvan som winisd pro ger för i så fall skulle jag ligga på 3,5ohm som lägst vid avstämningen.
                  Innebär att jag har 1200watt kanske i bästa fall totallt på basarna.

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Originally posted by ville91 View Post
                    E de verkligen steget som gör att det ej spelar högt?? Inte testat med ny låda o högre avstämning?
                    Nej dwt är inte steget det är lådan i så fall.
                    Jag har testat 3lådor och 4 avstämningar och denna lådan är byggt inne i bilen så den får bli kvar.

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by jimmaiy View Post
                      Nej dwt är inte steget det är lådan i så fall.
                      Jag har testat 3lådor och 4 avstämningar och denna lådan är byggt inne i bilen så den får bli kvar.
                      Men 2000 w rms mer lär ej öka 10 db iaf

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Originally posted by ville91 View Post
                        Men 2000 w rms mer lär ej öka 10 db iaf
                        Inte i teorin nej men sådana basar behöver en viss effekt innan dom blir effektiva och ligger man långt åt helvete under den så blir det inga höjdarsiffror.

                        Jag öker inte 10db på en ny låda heller om jag inte bygger den för burp och det är jag inte intresserad av :-)

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by jimmaiy View Post
                          Inte i teorin nej men sådana basar behöver en viss effekt innan dom blir effektiva och ligger man långt åt helvete under den så blir det inga höjdarsiffror.

                          Jag öker inte 10db på en ny låda heller om jag inte bygger den för burp och det är jag inte intresserad av :-)
                          bygg ny låda o mer effekt =) testa att vinkla ner solskydden lite :P

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Originally posted by ville91 View Post
                            bygg ny låda o mer effekt =) testa att vinkla ner solskydden lite :P
                            Någon ny låda blir det inte, byggde denna för att kunna klossa ner den om jag vill och labba.
                            Solskydden är när man jagar tiondelar.
                            Jag saknar många db :-)

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              testade lite andra delningar osv och kom upp i 136,4 denna gången.
                              Får testa mig fram tills det inte händer mer och sen köra en mätning på TL och se var jag verkligen ligger.

                              Blir nog dörrarna först innan jag fortsätter mer med basen.
                              Ska testa en ny port också tänkte jag med högre avstämning ifall det är programmet som räknar fel

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by jimmaiy View Post
                                testade lite andra delningar osv och kom upp i 136,4 denna gången.
                                Får testa mig fram tills det inte händer mer och sen köra en mätning på TL och se var jag verkligen ligger.

                                Blir nog dörrarna först innan jag fortsätter mer med basen.
                                Ska testa en ny port också tänkte jag med högre avstämning ifall det är programmet som räknar fel
                                Förstår din frustration, eller va man kan kalla det, steget ska kunna dra igång dina kraftiga basar mer än väl, inte minst i en såpass stor låda som du byggt och hur winisd räknar på impedanskurvor ska man nog inte bry sig så mkt om. Vad mäter du med för att få fram 136,4dB?
                                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                                www.garaget.org/Frippe_L

                                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                                Comment

                                Working...
                                X