Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hundkoja, 100 meter stål ska in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

    Originally posted by zrken View Post
    Fy fan alltså. vilken arkeologisk utgrävning!
    hahaha +1!!

    Comment


    • #47
      Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

      Detta var minst sagt underhållande
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #48
        Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


        Svetsade tre stag mellan kaross och ramverk.


        Ska dit mer stål som stabiliserar upp ramverket, har inte riktigt bestämt mig för hur och vart men det ger sig med tiden.


        Svetsarna är inte hundraprocentiga ännu men det närmar sig. Hade lite problem med att den inte matade tråd i vissa vinklar och sen kom allt..


        Rensade det sista av MDF och reglar på dörrsidan, lite smått kvar gällande masonit och fogskum.



        Sen fick jag för mig att rensa bort lite mer fogskum, det närmst plåten var hårt. Fick hugga bort det med kofot.


        Under reglar och fogskum så låg det mer MDF.


        Bände loss det med kofoten, var två lager tjockt.


        De har troligtvis använt någon form av body som inte fått torka riktigt innan de la på MDF:en, var kletigt värre.


        Passformen var inte på topp mot golvet så limmet har inte suttit särskilt bra.


        Bara andra sidan kvar.


        Hyfsat välstädat inne i bilen, men....


        .. kan inte direkt säga det samma om golvet utanför

        Comment


        • #49
          Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

          Åhh rattlås modell värre... Kul att se dig orka riva allt skit som sitter. Skulle nog givit upp för länge sedan.

          Comment


          • #50
            Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

            Hade det inte varit enklare att byggt en ny kaross ifrån grunden?

            Det ser nästan ut som det men starkt jobbat!
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #51
              Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

              Alltid tillfredsställande att se något göras om å göras rätt! Bra jobbat!

              Comment


              • #52
                Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                Mycket intressant projekt må jag säga
                Mekar själv med kojor, så Keep up the good work!

                Comment


                • #53
                  Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                  Idag blev det inte särskilt mycket gjort, var ca 1-1.5 timme i garaget men jag var opeppad och satt mest och glodde.
                  Mätte lite, funderade, mätte lite till o.s.v, skar bort en del limrester, högg bort lite masonit från dörren. Tyckte mest att det var tråkigt så jag beslutade mig för att ge fan i det idag och åka hem istället.


                  Kapade och vek ner "balken" som gick vid rutramen, detta för att kunna ha tjockare rutor och för att få plats med en rutram på insidan.

                  Det är ett par andra killar uppe i Finspång som håller på med ett bilstereobygge som tyckte att det var kallt i garaget när de hade 15 grader... Tja det är väl vad det är i mitt garage på sommaren



                  Originally posted by puttel View Post
                  Åhh rattlås modell värre... Kul att se dig orka riva allt skit som sitter. Skulle nog givit upp för länge sedan.
                  "Rattlåset" hade jag för att kunna lägga en träskiva på när jag svetsade uppe i taket, fogskum brinner lite för bra för att få svetsloppor på sig

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Hade det inte varit enklare att byggt en ny kaross ifrån grunden?

                  Det ser nästan ut som det men starkt jobbat!
                  Jo det har varit en del jobb, hade jag kunnat köpa en tom kaross så hade det varit så mycket enklare. Men priserna på kombimodellerna här i Sverige är helt galna, det låg ute ett HELT upprostat lik med stum motor för 10 000:- på Blocket för lite sen. Fördelen hade väl varit att jag inte hade behövt kapa ur så mycket golv, då det knappt fanns något kvar

                  Comment


                  • #54
                    Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                    Kämpa på!
                    +3c är nice!

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #55
                      Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                      Bättre än -3 grader och hård vind som det var utanför garaget

                      Comment


                      • #56
                        Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                        Tack jag vet, kom in för ett par stund sen. En timmes meck i -6c gör sitt för tåvärmen i skateskor med tubsockar ^^

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #57
                          Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


                          Det blev ett lite större hål idag. Men mer ska ur, mycket mer.


                          Stagade upp karossen lite inför kommande golvurkapning.



                          Tillfälligt stag under tiden som jag kapar ur golvet och innan jag har fått i det nya.


                          Sitter ett även på passagerarsidan.


                          Vi plockade bort dörrarna bak för att kunna montera ett löstagbart krysstag.


                          Bilen ser helt annorlunda ut utan dörrar.


                          Tanken är att skruva fast två horisontella stag i skruvhålen som dörrarna satt i och sedan svetsa ett krysstag i dessa. På så sätt blir dem lätta att ta bort om det skulle behövas.


                          Järnen som skall sitta horisontellt. Vi kunde inte skruva fast dem i dag p.g.a att vi inte hade några gummipackningar att lägga mellan stag och karossen.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                            Blev bara en liten stund i garaget idag, tränar på måndagar.
                            Påbörjade ramverket till bakväggen, den kommer att bli djupare med tiden men jag behöver staga upp karossen så mycket som möjligt innan jag kapar ur golvet så det får bli så här så länge.


                            Mätte ut mitten på bitarna och sedan mitten på spånskivan, detta för att det vinkeljärnet som ska sitta i taket är ca 10cm kortare än det som skall sitta nere vid golvet. Genom att göra detta så vet jag att ramen blir "rak".


                            För att slippa hålla koll på att vinkeljärnen ligger rätt hela tiden så skruvade jag fast dem i spånskivan.


                            Garaget vred på bilden när jag laddade upp den, irriterande! Inte första gången det sker dock.
                            Det vinkeljärnet som hamnade överst på denna bilden behöver finslipas lite innan det passar för svetsning.
                            I morgon är det möte på jobbet så ramen kommer in i bilen tidigast på onsdag.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                              Slipade klart vinkeljärnen till ramen idag och svetsade ihop dem.


                              Testmontage i bilen. Använde mig av tvingar för att passa in ramen till bakväggen med ramen till taket.


                              Tvingarna användes både för att få ramen dikt an lodrätt och vågrätt.


                              Om man tittar noga så ser man att golvet har nivåskillnader. Min tanke var att svetsa ramverket i den upphöjda delen av golvet. Efter att jag hade helsvetsat ramen upptäckte jag dock att den upphöjda delen enbart var en tunn plåt som var popnitad på ett fåtal ställen.


                              Efter att ha velat ett tag så beslutade jag mig för att kapa bort plåtarna, man ska inte vara dum-lat.


                              På detta kortet så är plåten borttagen på högersidan men halva sitter kvar på vänstersidan.


                              Plåtarna bortkapade på båda sidor. Nu uppstod problemet att ramen var för kort. Valde därför att kapa till ett vinkeljärn och svetsa fast det spegelvänt mot det som sitter i ramen. Använde tvingar och svets-tänger för att hålla det på plats under tiden som jag svetsade.


                              Här ser man vinkeljärnet på plats.


                              Fick klagomål på de första svetsarna jag gjorde när jag svetsade fast ramen till taket. Tänk vad en riktigt svetshjälm, lite lyse och bättre arbetsställning kan göra. Inte perfekt men betydligt bättre.


                              Ramen var ändå för kort efter att jag svetsade dit vinkeljärnet för att kunna svetsas i golvet. Valde att kapa till två vinkeljärn och sätta dem mellan vinkeljärnet och dörrtröskeln till bakdörrarna. Detta för att dels få ramen i rätt läge rent horisontellt och dels för att stärka upp originalgolvet. Anledningen till detta är för att jag skall kunna ställa bilen på pallbockar under tiden som jag kapar ur resten av golvet. För att få ramverket i rätt läge så använde jag mig av ett vattenpass.



                              Vinkeljärnen är även svetsade i ramverket men det syns inte på bild.




                              Bild på ramverket sett inifrån bilen.


                              Ramverket är även svetsat på andra sidan och då dessutom i de tre stagen som jag svetsade mellan takramen och karossen.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                                Dagens arbete, tog längre tid än det ser ut att ha gjort.


                                Stagade upp karossen inför urkapningen av golvet.


                                Likadant på den andra sidan.


                                Fortsatte att staga upp golvet.


                                Närbild. Tanken är att sätta ett vinkeljärn till mot golvet som binder samman de två som redan sitter där. När detta är gjort så skall ett vinkeljärn svetsas från bakväggsramen ner till vinkeljärnen i golvet. Anledningen till detta är för att jag vill kunna ställa bilen på pallbockar och sen kapa ur golvet och hjulupphängningen.


                                Andra sidan.

                                Comment

                                Working...
                                X