Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Här kommer bilderna till väggen av text ovan!
    (Lite hastigt så här innan jobbet)









    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Ähh vad härligt vassa och Goa dem där kanterna ser ut att vara inte nog med att man slice:ar upp fingrarna värre än riven ost på dämparken i sig lixom..
      Alpine Audison !GENESIS DLS

      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Ser bra ut, märker du någon skillnad på väg-ljud/skrammel med dämpningen?

        Dom brukar vara rätt sjysta på bilprovningen och justera ljusbilden om det är lite fel, bara man ser till att justerskruvarna inte satt sig.

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Ser en fördel med stpn redan mot sc och det är att den inte lyser så förbannat som sc, betydligt mer diskret färg om man ska använda den att täta med provisoriskt utan några paneler som täcker den osv:-)

          Blir spännade att se vad det blir för galet denna gången.

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Originally posted by jokko23 View Post
            Ähh vad härligt vassa och Goa dem där kanterna ser ut att vara inte nog med att man slice:ar upp fingrarna värre än riven ost på dämparken i sig lixom..
            Det tycks vara närmare en naturlag än något annat - skära upp fingrarna när det dämpas!

            Originally posted by Porscheper View Post
            Ser bra ut, märker du någon skillnad på väg-ljud/skrammel med dämpningen?

            Dom brukar vara rätt sjysta på bilprovningen och justera ljusbilden om det är lite fel, bara man ser till att justerskruvarna inte satt sig.
            Alltså, det märks ju helt klart skillnad på en helt odämpad bil, och en totalt dämpad bil. Däremot när man ksa bedöma hur mycket det hjälper med enskilda punktinsatser så är jag väldigt sällan imponerad med vad som händer "i örat" så att säga.
            Bakluckan blev betydligt mindre skramlig nu, (även om den inte flexade nämnvärt tidigare) så lugnade man ner plåten en hel del.
            Så, som vanligt, så känns det som en förbättring när man knackar och har sig, men likväl är det oklart hur mkt det gjorde för ljudet <som man faktiskt noterar>.
            Även med detta sagt, är det inte en option att inte lägga ner så mkt energi på dämpning som möjligt. Det är helt klart inte effort i sjön, även om det är svårt att ibland kunna räkna hem den lilla vinsten i delprojekten..

            Originally posted by jimmaiy View Post
            Ser en fördel med stpn redan mot sc och det är att den inte lyser så förbannat som sc, betydligt mer diskret färg om man ska använda den att täta med provisoriskt utan några paneler som täcker den osv:-)

            Blir spännade att se vad det blir för galet denna gången.
            Ptja, först måste åbäket ut!
            Eller ptja, först måste jag försöka filma något som rör sig

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Mjaaah..
              Om man skulle ta och diska av det där inlägget med poddbygget som har legat och bara inte blivit av...

              Detta gjordes mellan Ljudiadagen i Mariestad, och Linköpings MAP träff, någon vecka eller så senare.
              Drivkraften var att mina A-stolpar som de såg ut då blev regelbundet utdömda av de som verkar förstå sig på hur högtalare ska vara placerade för att låta bra.

              Som någonslags repetition, jag bråkade med diskantvinklar, småbrasvedständpinnar, och smältlim och provade diskantvinklar flitigt.
              En 3-4 varianter eller så hann det bli innan jag tröttnade fullständigt – de ramlade ner då limmet tenderade att fästa tillräckligt dåligt på polyestern för att smälta i solljuset...
              Samtidigt var skillnadne mellan olika vinklra så mycket större än vad jag hade kunnat ens fantisera ihop. Någon centimeter i eller två åt sidan,upp,ner eller innåt, och eller lite extra vinkel på det innåt eller utåt... Det gjorde totala underverk för hur musiken upplevdes i bilen.
              Övertygelsen från allt läsande om ”montage är viktigt” ”prova sig fram” ” vinklar är bilberoende och elementberoende” låter bra på pappret, men ...boy, det var så mkt större diff än jag vågade tro. Att plasta första bästa setup som råkar sitta fast – det är möjligt, men oj vad man gamblar vilt, när liite tålamod kan göra så stor skillnad extra.

              Så här såg dom ut, någon av vinkel historierna:



              Drivkraften frammåt var att det inte föreföll rimligt att kunna få så stora askillnader med diskanterna, utan att ha möjlighet att ändra något avseende vinkeln på mellanregistren. Jag hade problem att få ut bredden, och problem att få nivåerna som jag ville.
              När det gick upp för mig att nivåproblematiken handlade om att vänstersidans 4” spelade så mycket off-axis att rosa-brus ljudspår lät rejält olika från höger och vänster kanal som följd av spridningen av elementet, kunde jag inte längre förbise att det måste göras något radikalare för att få ordning på det här.

              Poddbygge kom på plats som idé, då man nu kunde vinkla både mellanregister och diskant. Eller ja, som det ser ut kan man egentligen itne ha olika vinklar på diskanten – den sitter alltid i samma plan som mellanregistret, men med hjälp av vinkling kan man ändå få till rejält olika placering, och riktning.

              Jag begav mig till IKEA. På jakt efter lämpliga föremål som skulle kunna betraktas som en grundpelare att bygga en podd utifrån.
              Chipsskålar, blomkrukor, hinkar, serveringskärl, utomhuslampor, skrivbordslampor... jag gick runt och mätte på allt. Till sist landade jag på några favoriter som höll sig bra i pris och hade en attraktiv form.
              Avvägning var att podden får inte bli för djup – då kommer den att bli bökig att vinkla tillräckligt.
              Samtidigt föreföll det viktigt att få till en voly mi podden som var åt minstonne tillräcklig för att inte påtagligt strypa elementet.

              Så här äljade jag runt, och hittade till sist en skrivbordslampa för 79pix ink armatur och allt. Jag tog två direkt.





              Väl hemma var det dags att mäta upp volymen vatten, Volymen tycktes uppgå till ungefär 1.8liter. Det ger en smula spelrum till ett par 4”, och sannolikt det mesta i 3”.




              Papp. Penna. Mutter för distans.



              Mall för prov av koncept






              På MDF, dags för kap.



              Man noterar det inte fanns massor med luft….


              Men ser man krasst på det även elementet fritt – är det väldigt lite luft ur korgen, och inte så enormt begränsande man kan tänka sig med monteringen.
              I vanlig god ”trekantslisthysteri” tar man det beprövade före det bedömt rimliga och avrundar å härjar.



              Provpassning nummer 1, känns stabilt.



              Dags att lösa fastmontering av lampa till något annat.
              Gjorde en lösning där plåten på lampans överkant bankas ut, en MDF bit fasas av för passform på insidan, och en på utsidan. Lim & bult igenom:










              Max antal tecken begränsning

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Innerdelen av lampan behövde kärlek i format av dämpmatta. Notera att det är olika antal lager, och med några ”åsar” av flera lager av dämpmatta. Detta för att bryta vågor i materialet (om än dämpat) så skiljer sig massan nu åt från den jämna ytan. Således – bättre dämpning.
                Det syns tyvärr redigt kasst på den här bilden, om det ens är slutprodukten.
                Minst två lager överallt, och upp till 6 lager på små åsar.



                Nöjd med läget byggs en kopa med kopierbitt:



                Dags att försänka skärmen i baffeln.
                Frihand. Tokbränd och sopslut litet bit.



                Orsakade en rejäl rökutveckling och ett visst mått av ”helvette måtte inte brandlarmet gå!!-panik”.


                Snabbt upp med ngnslags fläkt och ”tätning” LOL



                Väl klart, sugpassform!



                På med rejält med sättlim här också, och dunka fast permanent.




                Sedan var d dags för kabeldragning och hobbyfärg:





                Fronten är klädd med TVÅ lager grå’baslådematta’ för att minska ”tratt-effekten” av att ha en så stor baffel riktad i ansiktet.


                Det finns även en smula dämpull i själva poddarna.


                Diskanterna fästes med eltejpsbeklädd plåtremsa som fastspänning. Enkelt, smidigt och kvickt.


                Och till sist en bild på en monterad (ny bild, då jag av ngn anledning inte lyckats komma ihåg eller komma mig för att fota dem på 3 månader :O )




                Så såg mitt poddbygge ut
                Man kan i stora drag säga att det inte finns några planer på att bygga nya poddar eller a-stolpar, men att trixa med lämplig fästanordning för dessa, eller ja, som det är nu och sedan en rejäl tid tillbaka – endast en monterad. Den andra fästanordnignen har inte uppvisat tillräcklig trafiksäkerhet :P :P
                Sannolikast kommer den inte heller att komma ut före besiktningsdags (då lär ju iaf a-stolparna se rimligt orginal ut för minskade siktproblem etc..

                Det var alles *nöjd av att fått ihop en post!*

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Ser riktigt bra ut, är dom tunga? Är ju en del mdf i baffeln.

                  Provade du med kullederna dom små i metall etter de stora i plast som Jens tipsade om?

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by Porscheper View Post
                    Ser riktigt bra ut, är dom tunga? Är ju en del mdf i baffeln.

                    Provade du med kullederna dom små i metall etter de stora i plast som Jens tipsade om?
                    Dom väger helt klart fläsk! MDFen upplevs inte vara det som skapar tyngden utan snarare mängden dämpmatta..!
                    Men Ohhhboy vad resonansdöda de blev!

                    Just jävlar, hur de monterades. Hade helt glömt bort. Förr eller senare ska jag masta ihop en post om det

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Helvete inga små doningar :-)
                      Men kul det händer saker på framsystemet.

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Ptja, detta hände ju i maj xD

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by zrken View Post
                          Ptja, detta hände ju i maj xD
                          Åfan, då har det sett ut såhär sen dess med en pod spelandes?
                          För du hade väl bara en sida om jag minns rätt?

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Hur kommer det sig att du inte gjorde bafflarna i plast eller aluminium för att få som tunnare och lättare?

                            Jag hade en tanke ett tak i min bil att göra runda poddar även till mellanregistren. Dom finns faktiskt plastade och klara men jag tyckte sedan att dom skymde för mycket så jag valde att plasta en mer slimmad låda mot
                            a-stolpen. Inte tänkt den tanken. Lättare att få dom att sitta stumt, skymmer mindre samt att du kan få elementen lite längre fram och lite längre ut mot sidorna.
                            Fast det är ju en del pill att plasta till sådana lådor om man inte plastat innan.

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Originally posted by jimmaiy View Post
                              Åfan, då har det sett ut såhär sen dess med en pod spelandes?
                              För du hade väl bara en sida om jag minns rätt?
                              Njae, jag har två poddar, två fästen, och båda har vart monterade en hel del.
                              Kruxet var att vänsterpoddens fäste var betydligt slakare än högerpoddens, och helt enkelt tenderade att lossna.
                              Således sög det så mycket lust och must ur mig att det inte blev ens ett inlägg om dem på 3 månader..


                              Originally posted by BMF View Post
                              Hur kommer det sig att du inte gjorde bafflarna i plast eller aluminium för att få som tunnare och lättare?

                              Jag hade en tanke ett tak i min bil att göra runda poddar även till mellanregistren. Dom finns faktiskt plastade och klara men jag tyckte sedan att dom skymde för mycket så jag valde att plasta en mer slimmad låda mot
                              a-stolpen. Inte tänkt den tanken. Lättare att få dom att sitta stumt, skymmer mindre samt att du kan få elementen lite längre fram och lite längre ut mot sidorna.
                              Fast det är ju en del pill att plasta till sådana lådor om man inte plastat innan.
                              Det var egentligen inte riktigt tänkt som något som verkligen skulle bli superoptimalt, utan mer något på test.
                              Har aldrig byggt poddar tidigare, eller något justerbart. De tidigare a-stolparna var de första jag försökt plasta oxå.

                              MDF baffel kändes som en rimlig första grej att göra. Aluminium kan jag inte snida till själv, och är inte riktigt redo för den typen av investeringar i material/färdigköpt till stereon heller. Har förstått de kostar sin beskärda slant.

                              Plast hade kunnat bli, men jag har svårt att se vad jag skulle ha gjort med plast som hade på något sätt blivit fördelaktigare än det jag har ådstakommit nu?
                              Detta är avsevärt stabilare, resonansdödare och ger ett rejält solidt intryck när man klämmer på dem.

                              Det man kan invända mot är kanske att de är saftigt stora, och därmed tar upp en hel del volym i anspråk. De känns stora och mastiga i bilen till en början.
                              Är man inte djupt inrotad stereonörd utan intresse för orginal-linjer, så hade man sannolikt inte funnit dem speciellt angenämt insmältande i bilen.
                              Skönt man bygger för sin egen sinnes ro

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by zrken View Post
                                Njae, jag har två poddar, två fästen, och båda har vart monterade en hel del.
                                Kruxet var att vänsterpoddens fäste var betydligt slakare än högerpoddens, och helt enkelt tenderade att lossna.
                                Således sög det så mycket lust och must ur mig att det inte blev ens ett inlägg om dem på 3 månader..




                                Det var egentligen inte riktigt tänkt som något som verkligen skulle bli superoptimalt, utan mer något på test.
                                Har aldrig byggt poddar tidigare, eller något justerbart. De tidigare a-stolparna var de första jag försökt plasta oxå.

                                MDF baffel kändes som en rimlig första grej att göra. Aluminium kan jag inte snida till själv, och är inte riktigt redo för den typen av investeringar i material/färdigköpt till stereon heller. Har förstått de kostar sin beskärda slant.

                                Plast hade kunnat bli, men jag har svårt att se vad jag skulle ha gjort med plast som hade på något sätt blivit fördelaktigare än det jag har ådstakommit nu?
                                Detta är avsevärt stabilare, resonansdödare och ger ett rejält solidt intryck när man klämmer på dem.

                                Det man kan invända mot är kanske att de är saftigt stora, och därmed tar upp en hel del volym i anspråk. De känns stora och mastiga i bilen till en början.
                                Är man inte djupt inrotad stereonörd utan intresse för orginal-linjer, så hade man sannolikt inte funnit dem speciellt angenämt insmältande i bilen.
                                Skönt man bygger för sin egen sinnes ro
                                (Är man inte djupt inrotad stereonörd utan intresse för orginal-linjer, så hade man sannolikt inte funnit dem speciellt angenämt insmältande i bilen.
                                Skönt man bygger för sin egen sinnes ro
                                )

                                Finns inga genvägar till det perfekta ljudet

                                Comment

                                Working...
                                X