Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Originally posted by T-Holst View Post
    Nja snarare så att jag fått adhd medicin som funkar å gör att hjärnan faktiskt fungerar!
    Kommer det ner en Audi norrifrån på lördag?
    Aha! Skönt att höra att det ordnat upp sig!

    Nej, tyvärr inte i år men nästa år då jävlar!
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

    Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

    Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

    Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      T-holst - ja för fasen, demodags!


      Idag är det dags för Seastream träffen. Nu återstår det att se om jag rattat bort mig fullständigt eller vad det är som är läget. I vanlig oordning fimpade jag det mesta igårkväll och satte ihop ngt lite annorlunda. Tror mig ha vunnit i spelglädje MASSOR i fokus, förlorat i scenhöjd med potentiell minimal vinst i bredd.
      Det återstår att se om jag håller ihop registren över bredd nu, det tycktes vara en tradeoff jag har svår att komma runt.
      Dvs, När de lägre registren dvs midbas och sub ligger och följer med 'scenen åt olika håll' har jag hittils upplevt de strular med fokuset.

      Ska snart hasa ner till bilen och börja tröska mot Sthlm. Då en knappt kört på motorväg sedan påsk finns det risk för gubbtempo

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Uppdatering hur gick det i bedömningen? Tack för lyssningen

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Mors!

          En har passerat Seastreams träffen, för tredje gången. Dock första gången det tävlades här uppe. Rookie Unlimited är ju klassen.

          Det vart redigt kul att träffa folk, småprata lite här där. Det var oväntat kul att se det fanns lite uppmärksamhet kring den här kärran oxå, en del filurer som läser aktivt här, andra som läser mindre aktivt, och både folk som skriver och de som aldrig lägger en rad men har totalkoll på vad som postats...!
          Sedan var det dessutom väldigt kul att en hel del andra tycktes rikta ngt slags intresse mot bilen och det om än halvklara bygge som finns. Hade nog hoppats på att leverera fler demos och få hämtat fler demos själv.
          Det är verkligen en helt annan sak när man är på tävling som besökare och när man tävlar själv. Det är en väldig massa oklar väntan om när man ska bli bedömd, med dte ena eller det andra.
          Det var kanske storleksordningen 4-5h mellan installation och ljudbedömning. Det var en lång väntan kan man säga, där man inte riktigt vågar härja iväg.. Får bli en lösning på detta, jag måste snacka till mig fler demos

          Från Örebro fick jag på oförändrad installation 23p, men rejält tröttare och mer förvirrad ljudconfig: 234p. Då dömde Dick.
          Resultatet var 24p installation och 197p sound. Jens på installation, Hewi på ljud här i Örebro.

          Noterar för mig själv att man bör i framtiden skall hålla sig lugn med att jämföra score mellan dommare, tillfällen och tävlingar i sig.
          Det enda som bör vara av relevans är att jämföra scores av samma dommare, samma tillfälle.

          Kommentarerna som följde med var av lite olika sort.
          -Fick beröm för riktigt bra fokus, ’bäst av de hewi bedömt den dagen’. Stor seger för mig – spec eftersom jag själv var extra nöjd med focuset i den här configgen av ljudet.

          -Nerslag hände på en ’smula entonig/bumlig’ ”bas” vilket visade sig ieg inte handla om subben när vi diskutera närmare utan snarare komma ifrån en smula burkig resonans ifrån dörrarna och midbassen (då jag delat så lågt som 45hz).
          Ett problem jag kraftigt reducerat, men som ändå finns en del spår kvar av. I min bil verkade verkar den här bumligheten uppstå allt tydligare desto djupare man låter dörrarna spela.
          Tweakningsmässigt ledde detta till en upphöjning från 45 till 50hz delning, från 12 till 18db. Det kan komma att labbas för ytterligare höjjning nu när jag tänker efter.

          -Mellanregistret upplevdes lugnt och skönt, om än en smula ’instängt’. Jag tror detta är en omskrivning för ungefär samma sak som ’det inte riktigt släpper’ i luftighet.
          Delvis tror jag det handlar om att jag har rätt flacka vinklar på framförallt vänsterkanalen med väldigt finmaskigt galler som kan filtrera på ett otrevligt sätt. Delvis oxå om att det finns en bit inspelning kvar att göra.
          Skulle tippa på att jag närmar mig 20h speltid på dem vid det här laget. Ytterligare kan det finnas att göra med mängden fårull i montaget – som det ser ut nu är det itryckt mot bakrekanten och inte vidare luftigt.
          Det bildar mer av en ”propp” än vad det fyller ut och luftar. Dvs, tror det närmar sig funktionen av en olabbad membranlåda än något annat.
          Jag har även en viss förhoppning om att prova mer eller mindre dämpning i denna, även ytterligare vibrationsdämpning på hela stolpen som sådan.

          -Diskanten verkade gillas, en smula krispig och trevlig men inte alltför påträngande. Nu delas den ”relativt” lågt på 4250hz, jag upplevde att mellanregistret betedde sig alltjämt burkigare om än behagligare när man släppte upp 4” högre.
          Det är förvisso inte provat på ungefär 10h speltid vilket gör att de var ju tämligen hårda vid det tillfället.... Detta tåls att återkommas till

          -På overall spectral balance fick jag en smula nerslag på ’nedre register’ och det handlar väl om en kombination av subben och dörrarnas resonans.

          Återkommer lite mer till hur basen beter sig – jag har ju hunnit bygga lite som kan sammanvävas med mer funderingar kring hur det låter


          Mvh Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Intressant läsning!
            Verkar som man får ta sig till någon tävling i sommar, finns nog en hel del tips och input man kan hämta:-)

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Originally posted by jimmaiy View Post
              Intressant läsning!
              Verkar som man får ta sig till någon tävling i sommar, finns nog en hel del tips och input man kan hämta:-)
              I allra högsta grad värt det!

              ....det är ju ingen hemlighet att det gamla gardet lärde sig genom att åka på tävling och snacka med folk och inte 'knappa på dattan'.
              Det ligger faktiskt betydligt mycket mer i det än jag ville tro. Speciellt när man vart på ett par tillfällen och ansiktenna blir bekanta

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Mors!
                Har insett att gneratorn sitter fruktansvärt hårt inbakad. Det verkar som om man varken kommer åt den vettigt underifrån eller ovanifrån.
                Det är peta väck front och kylare etc som verkar vara den framkomliga vägen.
                Tyvärr är det lika givet att det inte är något alternativ för mig, då jag absolut inte hanterar den storleken av meck.

                Det gör att jag inte lyckas få till någon Big 3.
                Istället har det blivit en ”Big 2”. En extra snabel från batteri till orginaljordpunkt, och en extra snabel från motorblock till orginaljordpunkt. Motorblockets koppling ser ju i det närmaste orginal ut
                Trots jag krälat runt under bilen, vänt å vritt överallt i motorrummet så finns det inte mer än var sitt hål i storlek över M6 som är rimligt symmetriskt att kunna dra en bult igenom på något mer värt än en ”länkarm” eller liknande som går ut till sidorna mot hjulen.
                Vet inte ens vad det heter. Ser ut som ett stort Y och är ledat mot mitten.
                Gjorde bedömningen att det inte är värt att sätta någon jordsnabel i en sådan. Och sen? Det fanns inga fler options. Så min Big 2 blev helt enkelt oxå till orginaljordhålet. :/
                Det går även förstås att härja fast något på stötdämpartornet, men så som det ser ut med mellanläggplattor är det troligen inte avgjort mkt bättre det heller...

                Slutsats, en smula pinsamt att det inte blev något vettigare.

                Kabel:



                Motorblockskopplingen i tacksam höjd:



                Ser ju orginal ut :P




                Orginaljordpunkten :<




                Värre är det med generatorn av allt att döma. Med fulladdade batterier får jag fortfarnade inte ut mer än 13.6V (visade det sig nyligen då jag kalibrerade voltmätaren mot en multimeter)....
                Samtidigt kan jag se via amperemätaren som sitter mellan frontbatteriet och bakre batteribanken att det helt enkelt avtar i laddförmåga totalt där runt 13.6V. Jag har på känn att det vart rätt trevlig laddning i den här bilen tidigare, men det är svårt att bedöma hur mkt det avtagit...
                Jag har på känn något är kajko med generatorn.

                Frågan är hur man går vidare?
                Vad tycker ni? Är det läge för en generatorbyte på firma när den uppvisar 13.6V?

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Vilken spänning ger den när batterierna inte är fulladdade?

                  Jag hade åkt till en generatorservice firma och fått den belastningsprovad om jag var osäker.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    om batterierna är fulla behöver den ju inte ladda mer en vad bilen "drar"
                    och står den på tomgång så kommer den nog inte ladda högre en det,
                    du måste nog ha 1200rpm> för full ladd styrka

                    skulle nog försöka kolla efter en annan jordpunkt, orginal sitter ju bara fast punktad i fjädertornet.
                    NMIAB.se
                    http://www.facebook.com/nmiab
                    http://www.facebook.com/Ampire.sverige

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      +1 på det.
                      Jag ligger på 14,4volt med halvfull batteribank på tomgång på en gen som gått 18k mil.

                      Dessutom behöver batterierna ha en högre laddspänning för att kunna laddas korrekt som du garanterat vet ju iof.
                      Speciellt om det är agm batterier.

                      Laddar den stabillt eller det svajjar också?

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Vilken spänning ger den när batterierna inte är fulladdade?

                        Jag hade åkt till en generatorservice firma och fått den belastningsprovad om jag var osäker.
                        Låter som en tanke!
                        Något måste ändras oavsett, spänningen är på tok för låg för min smak.
                        Det går ju förstås att fläska på så att spänningen kommer ner mot en 13V (batterifloatnivå).
                        Det är ju dock inte så att den orkar upp till ens ngra 13.7V nu över huvutaget, oavsett omständigheter.
                        Hittils aldrig lägre än 13.4V efter att ha lirat en stund utan bilen igång (som ngn slags test).

                        Originally posted by Nyberg View Post
                        om batterierna är fulla behöver den ju inte ladda mer en vad bilen "drar"
                        och står den på tomgång så kommer den nog inte ladda högre en det,
                        du måste nog ha 1200rpm> för full ladd styrka

                        skulle nog försöka kolla efter en annan jordpunkt, orginal sitter ju bara fast punktad i fjädertornet.
                        Jordpunkten är inte vacker, men fascinerande nog har jag gjort en hel del ansträngningar i att hitta något som är avgjort bättre.
                        Utan framgång. Närmaste rimliga förbättring utan att ta hål i ramen/bärande balk är att dra en kabel direkt bak från motorblocket, under bilen, till batteribanken. Det känns onekligen som ett steg längre bort, och speciellt ett problem som borde vara tydligare om man tappar laddning när strömstyrkan går upp, snarare som nu, där det inte spelar ngn större roll.


                        Originally posted by jimmaiy View Post
                        +1 på det.
                        Jag ligger på 14,4volt med halvfull batteribank på tomgång på en gen som gått 18k mil.
                        Dessutom behöver batterierna ha en högre laddspänning för att kunna laddas korrekt som du garanterat vet ju iof.
                        Speciellt om det är agm batterier.

                        Laddar den stabillt eller det svajjar också?
                        Skulle inte påstå den svajjar, mer än på några hundradelar då och då. Det tror jag inte man bör hetsa upp sig över?

                        Det låter som om din generator gör precis vad den skall


                        Till skillnad från mitt härke

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Okej då är det nog ingen fara, är du säker på att den laddat med högre spänning tidigare?:-) kanske alltid varit en trött jävel det vet man ju inte.

                          Jo min gör sitt jobb men har å andra sidan inte hunnit spela högt än så det drar ström, men har också planer på big3 och byta ut till 50mm2 bak till banken för laddning samt större generator 250-300a men finns inget modellanpassat så blir ju ett jävla jobb i så fall att mecka dit

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Originally posted by jimmaiy View Post
                            Okej då är det nog ingen fara, är du säker på att den laddat med högre spänning tidigare?:-) kanske alltid varit en trött jävel det vet man ju inte.
                            Jo, jag är definitivt säker på att så sent som för ngra få veckor sedan laddade den minst 0.2V högre, ev upp emot en 0.3V högre.
                            Så något är definitivt i görningen.
                            En första offert via 'fordsverkstad' här i stan, gav mig 6479kr. HUVA!

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Kollat med Mekonomen etc? Samt kolla runt med lite olika verkstäder vad de vill ha för att demontera samt montera. Generatorer finns det ju hur mkt olika som helst som e ljusår bättre än originalen

                              Ot fick kasta mig i bilen å åka till akuten med lilleman därför jag inte kom förbi å lyssnade

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by T-Holst View Post
                                Kollat med Mekonomen etc? Samt kolla runt med lite olika verkstäder vad de vill ha för att demontera samt montera. Generatorer finns det ju hur mkt olika som helst som e ljusår bättre än originalen

                                Ot fick kasta mig i bilen å åka till akuten med lilleman därför jag inte kom förbi å lyssnade
                                Har slängt iväg krokar till någon mekonomen verkstad eller två, och 3 olika meca i örebro. Få se om de behagar att höra av sig.

                                Har gjort lite efterforskningar tidigare, och det kan vara så att det är skapligt snarlik generator på någon amerikansk fordmodell oxå, med vad som ser ut att vara samma hylsa (oklart om det är exakt samma mått). Men i så fall kunde man få sig en rejält saftig generator den vägen.
                                Tyvärr tvivlar jag på att det är ngt jag egentligen behöver eller har ngn nytta av.

                                edit - tillfällen för demo kommer säkerligen )
                                Last edited by zrken; May 19, 2014, 15:32.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X