Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Nice jobb med A-stolparna Ska sätta igång med mina nu i veckan. Ska få mina delningsfilter anpassade till Q-cox 350 kittet och köra det med diskanterna i A-stolparna och 6,5" middarna kör jag direkt på ett av stegen. Kommer även köra med porosessor och märke, ja, Alpine

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      När man läser zrkens trådar känns det som att det är "resan som är målet". Blir aldrig färdig i princip, alltid något att göra

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Originally posted by DosDedos View Post
        http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...alartyg-31402/
        Brukar använda detta tyg.
        Kan vara lite pill att få bort luftbubblor mellan lagren om man kör flera lager.
        Men har funkat bra för mig!
        Åhå, så du plastar en gång per "spänt lager" ?
        Eller drar du flera lager tyg och plastar en gång på dem?

        Originally posted by sannyN View Post
        Nice jobb med A-stolparna Ska sätta igång med mina nu i veckan. Ska få mina delningsfilter anpassade till Q-cox 350 kittet och köra det med diskanterna i A-stolparna och 6,5" middarna kör jag direkt på ett av stegen. Kommer även köra med porosessor och märke, ja, Alpine
        Tack så här långt. Var försiktig med mängden härdare i sås om du har så mkt tyg involverat som jag. Dessa jag har härdade alldeles för fort.

        Originally posted by Huntelaar View Post
        När man läser zrkens trådar känns det som att det är "resan som är målet". Blir aldrig färdig i princip, alltid något att göra
        Hehe, detta var en sådan där ärlig & välmenande kommentar som prickar både i ögat och i hjärtat
        Dels för att jag ser byggandet som att försöka "tänka först" men det slutar ändå med att man bygger efter hand.
        Målet är hela tiden att göra ngt bättre än jag gjort förut. (Vilket nu på sista tiden fått stryka på foten - nu ska skiten bara spela till varje pris asap).

        Att man aldrig blir klar, är fascinerande. En aspekt som bidrar är att jag väldigt sällan vill montera tillbaka ngt utan att "alla problemen där är fixade", vilket gör jag åker runt med ett ras, istf ett "temporärt system".

        Jag lär ta och försöka tänka om till höst osv.. Slutet av sommarn "som jag minns" var det sista datum för besiktning. Så det är ju snart rivdags av skuffen vare sig jag vill eller inte... :/

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Här går det frammåt, få astolparna plastade är jävligt skönt.
          Är så.tråkigt att hålla på med glasfiber i min mening:-)
          Ser maffiga ut med 4" arna kan tro det är 6,5or du ska sätta i.

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Originally posted by Huntelaar View Post
            När man läser zrkens trådar känns det som att det är "resan som är målet". Blir aldrig färdig i princip, alltid något att göra
            Är helt klart därför dina byggen är dem jag tycker är roligast att följa Zrken! Märks att du lägger mycket tid på dina uppdateringar.... Uppskattas!!

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              [QUOTE=zrken;372961]Åhå, så du plastar en gång per "spänt lager" ?
              Eller drar du flera lager tyg och plastar en gång på dem?


              Jag plastar ett lager i taget och låter dom torka mellan.
              Då kan man justera lite mellan lagrena om det blir lite noppigt eller något.
              Det blir lätt luftbubblor även vid små ojämnheter med ett tunnare tyg.
              Använder man svart tyg så syns luftbubblorna väldigt bra,med ljusare tyg så är det lätt att missa.
              Funkar äver till större byggen om man förstärker med glasfiber.

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by Peppe_e View Post
                Är helt klart därför dina byggen är dem jag tycker är roligast att följa Zrken! Märks att du lägger mycket tid på dina uppdateringar.... Uppskattas!!
                Åh vad härligt att höra!
                Detta gjorde min dag!
                TACK!

                Originally posted by DosDedos View Post
                Originally posted by zrken View Post
                Åhå, så du plastar en gång per "spänt lager" ?
                Eller drar du flera lager tyg och plastar en gång på dem?
                Jag plastar ett lager i taget och låter dom torka mellan.
                Då kan man justera lite mellan lagrena om det blir lite noppigt eller något.
                Det blir lätt luftbubblor även vid små ojämnheter med ett tunnare tyg.
                Använder man svart tyg så syns luftbubblorna väldigt bra,med ljusare tyg så är det lätt att missa.
                Funkar äver till större byggen om man förstärker med glasfiber.
                Okay, Då är jag med på noterna. Det kanske kan vara ngt till diskantpoddarna när de skall fästas en smula mer permanent!

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Mors!

                  Dörrar hastades ihop – målet är att få det spelbart, köra ett tag, och sedan återvända med att bygga covers/inlägg i dörrarna som ser trevliga ut.

                  8”, eller ptja 9” om man så vill enl Morel, är stort. Inmåttning:







                  Eftersom jag fortfarande inte erkännt tillräckligt mkt jag borde köpa en JasperJigg, är det fortfarande ihopslask med sticksåg som gäller. Här – sågat med rätt lite engagemang.



                  Det som syns här är alltså både höger och vänster sida, som går 2x18+1x10mm ihoplimmat.



                  Tillbaka på det här med rasp och sandpapper. Det går nedrans kvickt.



                  I dörren sitter alltså ytterligare en ring, som bultas med hjälp av 3 orginalhål, samt något extra, rakt ovanpå det tidigare hålet som huserade ”podden” till 6.5” orginal.
                  De är rejält mkt utrymme där vilket faktiskt möjliggjorde att man kunde ge fan i vinkelslipen på dörren.
                  Sure, det hade blivit extra optimalt om man plockat någon centimeter på något ställe, - men där är vi inte ännu.
                  Tydliga bilder på hur det monteras och hur bultar sitter finns inte. Helt enkelt för jag var intresserad av att få gjort något till varje pris.
                  De sitter i alla fall rimligt stabilt. Drar och sliter man, jo, det kanske svajjar någon mm – men då svajjar oxå hela dörrsidans innerplåt med bultar, fönsterruta osv..



                  Nästa steg nu är alltså att montera ihop de 2x18+1x10mm mot den fastbultade varianten i dörren. För bäst inpassning – göres detta på plats.



                  Limmet fick torka, och en smula glapp noterades. Fleece och mer plast blir lösningen.


                  Sen var d provmonteringsdags. Då visar det sig att det krävdes en hel del mer urgröpning för att få plats.
                  I detta läget är man oxå tämligen tacksam det är ett element med rätt liten magnet (neo..)!





                  Lite kul kuriosa var att plastdunken har varit förvarad i göteborg, och i sambandmed en ”nerkörning av bil” dit, tog jag tåg hem, och på tåg.... även polyester på pirra
                  Det var rätt många som gav lustiga kommentarer i stil med ”ska du koka meth?” ”tare försiktiig mannen” ”någon ska visst ha reeejält roligt” ...så uppenbarligen finns det ngn substans som petar på synapserna som påminner om det här...
                  Mitt svar blev alltid en smula krystat och tydligt undanflyende ’ehh – det är spolarvätska’
                  Att det sedan osade påtagligt om dunken hjälpte nog inte



                  Här är sessionen då jag plastade a-stolparna, och då även slafsade på dessa till dörrarna.
                  Plastande inomhus är kört, plastande utomhus på morgonen, med tilltagen härdare för att ha fått bukt med doft och annat otrevligt tills natten/dåligt väder gör att man är lite lätt stressad över det här med plastarbeten nu.
                  Tillräckligt stressad tyvärr för att överdosera härdaren en smula vilket gjorde att härdningen blev för snabb, saker slog sig en liten smula, och man ser hur det finns tendenser till att plasten ”brunade” efter härdningen.
                  Detta fick bli bakom huset, där minst föntser är, och i lä-vindriktning från vårt hus. Ett visst mankemang kan man väl säga..



                  Sedan smackade jag på lite tyg. Och sedan element i:





                  Håltagningen i plasten blev rätt grov, och ser man krasst på det hade jag nog kunnat flytta ner elementet lite till utan problem med passform. Som det är nu följer jag ungefär hälften av linjerna rätt bra, i framkant, framovankant, framunder, underkant. Sedan blir det svårare...
                  Men med cover som ersätter det här inlägget i dörren kan det bli riktigt trevligt.
                  Ta en kik i BefocuST byggtråd på de tidigare bilderna, så får man ett hum om vad jag hoppas lösa senare


                  Oavsett hur dem ser ut – de låter fantastiskt trevligt så här långt!
                  Och kanske mest oavsett allt – jag känner mig faktikst nöjd efter omständigheter i nuläget.

                  PS.
                  Och det är en känsla som är viktig att kunna jonglera när man varierar ambitionsnivåer.
                  Jag själv, och troligen många andra byggare här ute ligger och vrider sig över att man hela tiden vill överträffa sig själv, sina tidigare byggen.
                  Det tycks leda till ett jäkla utmattnignssyndrom då man rätt snabbt tycks öka kraven,
                  höjja målbilden och inte alltid är det varken praktiska hantverket ”når den nivån”, eller vanligare ’tiden’ det tar att nå det hantverket.
                  Man löper en STOR risk att urvattna intresset, energin och glädjen med byggandet när kraven/förväntningarna på sig själv.
                  Hur många duktiga grabbar har inte ”bränt ut sig” på stereobyggande och lagt ner precis på peaken av deras ’karriär’?

                  A&O att justera sina ambitionsnivåer efter de resurser man har tillgängliga för att lyckas inom de ramar som ges.
                  Ett självklart tips till nybörjare – Men som fler seniora tycks behöva fundera över.
                  .DS
                  Last edited by zrken; May 11, 2014, 11:02.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    jaha sls och sv200L dög inte

                    Här höjs ribban ser jag! Ser rätt så trevliga ut dom dära elatearna!
                    Hur lirar det mot tidigare erfarenheter av sv200 osv?
                    Slsen testa du aldrig väl?

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Mors!

                      Har dragit mig lite för att svara på hur det låter, då jag vart sopkass med att fota hur det blev med A-stolpar monterade med element...

                      Klart är iaf att det vart igång någon vecka lr så, man är således fortfarande på väg mot inspelning av 4”. De är helt nya (om än köpta beg) vilket gör man får ge dem lite tid att mumsa till sig..
                      Lite mer sammansatta intryck kommer nog efter hand.
                      Nu åter till installationen 

                      Min tanke så här långt har varit att ’få dit de där 4” ’ och sedan labba runt ett par olika varianter på vinklingar av diskanterna. Helst hade jag även labbat lite mer med vinklingar av 4” men kände att jag verkligen behövde en start och något som spelar att mata ’glöden’ med för stereobyggandet. Det tog 5 månader från det att jag rev HU till att jag fick igång ett system med alla register igen.
                      På grund av man bestämt sig för att inte fuska med halvklara lösningar, utan att försöka få till saker som jag har tänkt mig. (craftmanship är en annan femma).
                      Det är helt enkelt för lång tid för att hålla tillvaron tillräckligt spännande. Så snabbare ryck ska det bli med att hålla igång bilen är planen framöver
                      Dvs – mindre tokradikala rivningar och mer ”montera ihop tillfälligt”.
                      ”resan är målet” skrev någon häromnyligen här i bloggen. Det var en kommentar som satte sig i bakhuvudet. Jag håller med till fullo. Kanske är det dags att låta det spela en tydligare roll än den ändlösa hetsen att göra snyggare och fetare installationer? Mat för min tanke... kanske för din med?

                      Så här började jag med vinklandet. Det blev en snabb och enkel ”högre passar inte”, och ”här kan man få lagom med stöd på podden för enkel fästning”. Sedan lobbade jag en rätt skarp vinkel in mot centrum.



                      Dock visade det sig att nu för andra gången släppte smältlimmet i solen och dagen man tänkte anmäla sig för provtävling 2 i Kungsängen ser det ut så här



                      Sedan har jag har hunnit passera en tävling i Rookie klassen.
                      Installationen lämnade ju en hel del avdrag att hämta, felaktiga avsäkringar, ofastsatta diskanter, otvättad/odamsugen bil etc.. fullt med bröte överallt. Ja. Jo. Det var inte många rätt enligt den delen av protokollet
                      Ljudet gick det en god portion bättre på, även om det förstås som alltid finns förbättringsområden, skakade fram en 234(ljud) +23 (installation) =257 poäng som total.

                      Lite god uppmuntran och si och så pekade i alla fall på några grejjor som vart svåra att höra hur det ”borde vara”. Hade inte hört skivan i någon annan bil, och allt var ieg confat dagarna innan från tok scratch. Kurvan över hur ljudet utvecklade sig var riktigt brant – dels pga 4” inte var inspelade (eller är det fortfarande) ...de ändrar karaktär i rask takt.. Så här långt skulle jag uppskatta det till en 15h speltid ungefär.
                      Sedan diskuterades dommarprotokollet och man fick lite med sig att jobba vidare med hur positioner och liknande betedde sig. Det är dels en konst att tyda protokollet, och dels en viss tröskel att förstå vad som eftersöks. Lite mer "förklaring" om hur vissa ljud på låtarna bör bete sig så blev man en del klokare om vart problemmomenten ligger.

                      Nu med en bedömning i ryggen blev det inte så dumt att kika lite kort i bedömningsboken för ljudbilden, där jag i dagsläget tog fasta på två saker. Först, om hur de olika delarna av scenen är tänkta att hänga ihop. Men framförallt viktigast - hur låtarna är tänkta att låta - dvs, hur har man tänkt sig scendjupet på någon låt? hur ska de förhålla sig?

                      Det gav alltså avsevärt mkt mer att titta igenom den här manualen rätt kort efter tävlingen innan man hunnit totalt glömma vad som diskuterades appropå ljudet. För - de första kommentarerna lyckades jag inte riktigt översätta till hur "det skulle vara" men snarare hur "det inte var just nu".
                      http://www.emmanet.info/wp-content/u...2014-v1-01.pdf

                      Var kul att få leverera någon demo eller 4, mindre spännande med upplevelsen hur folk hämningslöst stoppar in huvudet i bilen när man sitter där och donar med något, utan varken sig ett hallå eller något annat och glor runt. Mah, ny upplevelse av ngnslags nivå av ”ohyffs” jag inte upplevt förr.
                      En annan udda iaktaggelse var hur det tidvis kom en och annan som kikade in bilen nära och noga ...så fort jag gått därifrån? Vafan? Man står 50m längre bort och ser hur det svärmar fram en hög folk. Udda upplevelse det med.

                      Droppa ett hallå eller liknande, jag är inte svår med vare sig demo, småtjöt eller visa saker och ting

                      Mvh Surk

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Som vanligt trevlig läsning! Ska ta och beställa Emma skivan jag med. Och nu blev jag inspirerad till att kanske ta å ställa upp i nån tävling fastän inte allt är som jag vill. Vet du om man måste ha märkning på kablar och dokumentation av allt dolt även i Rookie klassen?
                        Kan känna igen mig lite i det där med att ta kontakt från när man var lite yngre och inte visste riktigt hur man skulle gå till väga eller om man "inkräktade" när man hoppade in och lyssna osv. När man varit här inne och sett hur stämningen är så behöver man nog inte bry sig längre
                        Hade varit kul med en provlyssning. Blir det fler tävlingar än Kungsängen i sommar för din del?

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Ser inte ut som att middarna har så bra andning, har du någon attack i midden nu? Bara en tanke innan du plastar!
                          Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                          Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                          Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                          Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Originally posted by Peppe_e View Post
                            Vet du om man måste ha märkning på kablar och dokumentation av allt dolt även i Rookie klassen?
                            ?
                            I Rookie kollas bara säkringar(4.2.1 , 4.2.2 , 4.2.3) samt att allt sitter fast(4.3.1) samt 4.3.5 vilket är att första intryck av bilen vilket betyder att den skall se hyffsat färdig ut

                            Regelboken med dessa punkter: http://www.emmanet.info/wp-content/u...14_english.pdf
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Originally posted by Hewi View Post
                              I Rookie kollas bara säkringar(4.2.1 , 4.2.2 , 4.2.3) samt att allt sitter fast(4.3.1) samt 4.3.5 vilket är att första intryck av bilen vilket betyder att den skall se hyffsat färdig ut

                              Regelboken med dessa punkter: http://www.emmanet.info/wp-content/u...14_english.pdf
                              Det är där det skiter sig för mig
                              Stegen är inte fastsatta och remotekablarna inte avsäkrade

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by Peppe_e View Post
                                Som vanligt trevlig läsning! Ska ta och beställa Emma skivan jag med. Och nu blev jag inspirerad till att kanske ta å ställa upp i nån tävling fastän inte allt är som jag vill. Vet du om man måste ha märkning på kablar och dokumentation av allt dolt även i Rookie klassen?
                                Kan känna igen mig lite i det där med att ta kontakt från när man var lite yngre och inte visste riktigt hur man skulle gå till väga eller om man "inkräktade" när man hoppade in och lyssna osv. När man varit här inne och sett hur stämningen är så behöver man nog inte bry sig längre
                                Hade varit kul med en provlyssning. Blir det fler tävlingar än Kungsängen i sommar för din del?
                                Allt är definitivt inte som jag vill heller, men det är en senare fråga. Man måste börja någonstans. Hade jag skruvat 20h till hemma, jo, kanske fått till en tonala balans bättre, men ärligt talat hade jag sannolikt inte kunnat lista ut hur man förväntade sig basresonanser och liknande att de skulle bete sig...
                                Man måste ut.

                                Jag åker nog på ngra fler, men som det ser ut beror det lite på när man får tid att göra klart a-stolparna. Ska köra Seastreamsträffen med samma vinkling, för att lite labba vidare med hur långt jag kan komma med mjukvaran på denna conf, och få en känsla över vad det är som begränsar mest.
                                Sedan blir det nya vinklar som ska försöka lösa de problemen. framförallt är det en fråga om jag skulle vilja ha mer bredd, och djup.
                                Även om det via mjukvara gick att bredda kanske en 10-15cm på var sin sida med lite klurande och en lista i excel över avstånd i olika confar, för att försöka plocka ut någon slags gyllene trade-off.


                                Originally posted by diq View Post
                                Ser inte ut som att middarna har så bra andning, har du någon attack i midden nu? Bara en tanke innan du plastar!
                                Det är en smula orättvis bild egentligen, det är på ungefär 30% av montaget det är sådär tight, det är "överslag åt öppet" på resterande.
                                Troligen andas de inte optimalt, men problemet som finns är inte i närheten av så stort som den bilden ger sken av

                                Originally posted by Hewi View Post
                                I Rookie kollas bara säkringar(4.2.1 , 4.2.2 , 4.2.3) samt att allt sitter fast(4.3.1) samt 4.3.5 vilket är att första intryck av bilen vilket betyder att den skall se hyffsat färdig ut

                                Regelboken med dessa punkter: http://www.emmanet.info/wp-content/u...14_english.pdf
                                Tack för inspelet Hewi!
                                Får man låna dina öron till lite 'konstruktiv demo' måntro?

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X