Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Aah det var en shunt inblandad, tänkte väl. Men dåså, då är jag med på noterna! Låter helt klart som en intressant grej att skaffa till nästa bygge.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Mors!

      Jobbet konsumerar all tid och energi. Det blir någon timme här och där som kan läggas, men i stora hela ligger ljudet på is.

      I ett hastigt ögonblick för ngn vecka sedan kastade jag kvickt in 4” och diskanterna på brädan och gjorde en första ”uppställning” med syfte att prova vinklar om vad som kändes bäst.
      Hela syftet med att bygga ’klart’ akteröver handlade just om att lyckas göra detta – prova vinklar före man låser fast allt med plast baserat på vilda gissningar om hur man _hoppas_ det skall låta bra.

      I vanlig ordning svor och fektade jag hejdlöst över den ”värdelösa bit one” som bråkade kopiöst. Innan jag tog mig samman och accepterade att såsom problemen yttrade sig – handlade det sannolikare om laptopen.
      DRCn visar connection till PC, men PCn ser ingenting. Det är ett grundläggande PC problem, inte ett BitOne problem enligt FAQ hos elettromedia...
      Att anslutningen bryts i tid och otid, särskilt när man vill ’finalize’ en config till BitOne, är OXÅ ett tydligt PC problem, och inte ett bitone problem, som man kan tro.
      Att inställningar inte sparas ordentligt, att configgar inte ’fäster’ på bitone är inte det HELLER ett BitOne problem som vanligast, utan ett .......pc problem.

      Då jag har haft kontinueriligt olika typer av strul runt dessa faktorer, olika mycket, ibland lugnt ibland inte alls, skickades BitOne (under tiden med BMW bygget) till Armour Nordic för felsökning då den i mitt tycke – tappade alla inställningar så fort man bröt strömmen.
      Men när den väl kom fram – då fanns inställningarna där, minnet testades och signaljord osv lika så. Allting i toppskick.
      Problemet?
      .........datorn.

      Så, med alla dessa timtals av bråkande grejjor åkte jag och fiskade upp en annan laptop. Installerade mjukvaran enl manualen (noterar att man behöver mata in AC-Link drivarna på både USB serial hub, och på någonslags com port, samt att det då kan bli känsligt för att man använder samma USB port som vid confandet!).
      Swisch. Alla problem som bortblåsta. Inte ett ända connection strul sedan dess. Inget bråk med config. Inget bråk med Finalize av data. Inga omstarter av BitOne pga något hängt sig (givet att man stänger av mjukvaran före man sliter ut kabeln!).

      Kort och gott – fördjävla skönt.



      Sedan var det dags att prova fram några vinklar. Diskanternas vinkel får man ta med en nypa salt då detta endast är ”ditlagt”. 4” däremot, där fanns det en hel del nyanser i vinklandet både upp/ner och rotation.
      Noterade att en smula mer påträngande skrikighet uppstod när vänstersidans mellanregister vinklades för mkt on axis, och att det i mina ögon osannolikt, lät trevligare med högersidan en smula närmare on axis, och vänstersidan en god smula mer off.
      Det finns säkerligen mer att göra med vinklandet, men detta var en viktig start som fick tankarna att snurra en hel del kring hur det påverkar, och ett par lärdommar om configgande som kommer längre ner 






      Till min stora tillfredställelse fanns det ett par lärdomar att dra från dessa timmar i bilen.
      Först och främst satte jag delningar på systemet lite kvickt, 5000hz HP på diskanter och 120hz HP på 4”.
      Slutstegen är ingainade med hjälp av oscillioskop, varpå resten finns att ta fram via BitOne mjukvaran.
      Nästa steg är att försöka hitta nivåer per kanal. Detta gjorde jag först med hjälp av någon sång, men det visade sig hopplöst svårt när man inte har ngn kontinuitet per frekvens.
      Istället vände jag mig till ”pink noise” – finns på spotify.

      En stund senare tyckte jag mig ha fått till en jämn nivå på alla elementen i framsystemet, och jag gav mig ivrigt på tidskompet.
      Mätte kvickt med ett rullmåttband till centrum av respektive element och ungefär till mitten av skallen. Matade in siffrorna. Tweakade en smula med hjälp av en ’centrum röst’ och försökte få ihop något.
      Det är inte helt enkelt att ’kontrollera hur bra det blev’ när man itne har midbasar alls upptäckte jag oxå.

      Samtidigt var det en sådan otrolig lycka att ha lite ljud ur systemet om så bara för en timme. Dagen före Julafton revs framsystemet och sedan dess har det varit tyst i denna brukis.

      Tillbaka till confandet. Sparade denna pre-set och gav mig på utmaningen att ”göra om det” fast på en ny. Magkänslan sade mig att det fanns mer att hämta på att göra nivåerna bättre. Det lät bara ruggit artificiellt alltihop.

      Ny-preset på bitone. Tidskomp på noll. Totalt nytt grepp på att hitta rätt nivåer, ORDENTLIGT. Ekandes i huvudet var någon gamlings ord att ”nivåer är allt. Det finns så mycket att hämta i nivåer som folk skruvar bort i tidskomp”. Även fast det var länge sedan jag hörde det, har det verkligen etsat sig fast. Nu var det dags. Upp till bevis, vad kan jag göra med en timme i bilen med rosabrus endast med nivåer, utan tidskomp?

      Resultatet var inget mindre än förbluffande när man A/B jämförde mot den första snabba nivåinställningen + tidskompet. Det var helt otroligt vad mycket trevligare det lät, vilken närvaro som uppenbarade sig. Detta är definitivt något att ta med sig till confande framöver.....

      Det var alles.
      Mvh Surk

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Får väl passa på att efterhöra funderingar kring hur ni ser vinklarna ser ut nu.
        Har du idéer om hur man kan prova sig fram ytterligare, och helst på någon slags systematiskt sätt, vore det guld!

        (Är det raketforskningshemligheter finns det PM för er som litar på mig)

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Intressant läsning!

          Där ser man hur det kan skifta mellan cupeer och utrustning.
          Jag tyckte jag tappa massa fokus när jag körde över mellanregistret off axis på förarsidans astolpe.

          Kan i efterhand ha lite symtom av påträngande som du upplevde men hellre det än diffus återgivning av röster.

          Jag labba också vinklar med elementen "fria" och det lär låta annorlunda med sluten låda utan reflexer från baksidan av elementet det märkte jag nör mina stolpar va klara.

          Viktigare moment än vad jag trodde kan jag säga nu i efterhand.

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Jag misstänker samma som jimmaiy nämligen att det kommer att bli en hel del annorlunda
            när du monterar dem i bafflar , nu lyssnar du ju mkt även på baksidan på elementen och
            då i form av reflexer.

            Spontant skulle jag även prova med fyrorna lite högre upp på a-stolparna för att komma
            upp en bit ifrån brädan.

            Min erfarenhet är att med elementen riktade likt bilderna brukar ge väldigt bra fokus iallefall.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Originally posted by Hewi View Post
              Jag misstänker samma som jimmaiy nämligen att det kommer att bli en hel del annorlunda
              när du monterar dem i bafflar , nu lyssnar du ju mkt även på baksidan på elementen och
              då i form av reflexer.

              Spontant skulle jag även prova med fyrorna lite högre upp på a-stolparna för att komma
              upp en bit ifrån brädan.

              Min erfarenhet är att med elementen riktade likt bilderna brukar ge väldigt bra fokus iallefall.
              Jepp röstar också på att testa med mellan högre upp och kanske minska förstahandsreflexerna lite:-)

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Mors , Tackar för inläggen Hewi & jimmaiy!


                Bafflarna för diskatner och 4” har legat klara en tid. Mina försök med att fräsa saker har hittils genererat mer irritation än vad det har gett någon tidsvinst. Jo, viss precisionsvinst finns ju förstås. Men när man vill bara ha ett par ringar klara, är det fortfarande nere på 1/10del av tiden och efforten att lösa det med sticksåg, rasp och sandpapper, än vad det är att stångas med fräsen.
                En jasperjigg eller två lär ändra denna inställning rätt duktigt.

                Här ser man att med baffelringarna så kommer elementet upp en hel del. Jag tror det var ungefär så här mkt ni menade?
                Storleken på ringarna ser ju rätt groteskt fet ut. Det beror på att galler och infästningen till dessa tar precis så stor plats (med några millmieter till spackelmarginal).




                Man noterar även att magneten på dessa gossar inte är att leka med i storlek!
                Vilket kommer att visa sig inte var helt oproblematiskt.
                Ner i källarn, hiva fram vinkelkapen, kapa efter kladdet där magneten kan hamna, och vips är vi här:





                Till detta fick man ingen riktigt bra bild, men det visar sig att magneten hamnar i höjd rätt precis i linje med ett clips som håller stolpen på plats. Det gör att det är duktigt dåligt med plats.
                Mina första försök tog jag ”ganska nära clipshållaren” men det visade sig inte ge något mer..
                Det kommer att behövas tas bort <exakt så mkt man vågar> för att kunna bröla in magneten en smula i stolpen, och vinna i alla fall 1.5-2.5cm mindre utstickande a-stolpe.
                (Tack till dig som tänkte skriva något om 4cm regeln – den bortprioriteras :3)

                Visar sig jag inte fick några fler bilder på denna mecksessionen.
                I stora drag så maskade jag brädan med tidningar, och sedan satte jag igång med limpistol och försökte få fast ringarna lämpligt. Det visade sig inte alls vara särskilt lätt.
                Vet inte om problemet var en för blank yta, en för fet yta, eller om det ligger i den inneboende’fetheten’ i ABSplasten den själv.

                Tycker mig höra här å där man inte bör plasta dörrar som är av ABSplast, då det fäster avsevärt mkt sämre än ex pappdörrar.
                Föreställer mig samma gäller för A-stolpar. Jag kommer att göra ett försök med detta oavsett allt egentligen. Frågan är bara hur man gör ett så bra första försök som möjligt?

                Mvh Surk

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Ett tipps som jag lärt mig under bygget av mina a-stolpar är att inte välga mdf när du gör små ringar... för att matrialet blir lätt ömtåligt, och lämpar sig inte helt att skruva och fixa i när det blir tunnare matrial...

                  Nästa A-stolpe kommer tillvärkas baflar i något mera solit matrial, typ ek eller så...
                  Ändå ganska små mängder matrial, ok det är mera svårjobbat... men jag tror att det är värt det när det kommer till att skruva elementet på plats...

                  Bara en obesrvation när jag byggt
                  Change is the only constant.




                  https://www.facebook.com/groups/massql/

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by Shidapu View Post
                    Ett tipps som jag lärt mig under bygget av mina a-stolpar är att inte välga mdf när du gör små ringar... för att matrialet blir lätt ömtåligt, och lämpar sig inte helt att skruva och fixa i när det blir tunnare matrial...

                    Nästa A-stolpe kommer tillvärkas baflar i något mera solit matrial, typ ek eller så...
                    Ändå ganska små mängder matrial, ok det är mera svårjobbat... men jag tror att det är värt det när det kommer till att skruva elementet på plats...

                    Bara en obesrvation när jag byggt

                    Dränker man mdf baffeln i trälim så blir den starkare
                    Niklas Bengtsson

                    LjudiBil.Com

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Blev nyfiken på vad det är för mellanregister med så biffig magnet?
                      Vet inte om det är vinkeln som bilden är tagen i som lurar en, men lutar mellanregistret lite neråt måt brädan?
                      Har du testat vinkla upp dom lite uppåt?
                      Jag fick tydligare återgivning när jag testade detta om det är pga reflexer i brädan vet jag inte men gissar på det

                      Hur stor "låda" ska du ha till dessa 4"arna?

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Originally posted by jimmaiy View Post
                        Blev nyfiken på vad det är för mellanregister med så biffig magnet?
                        Vet inte om det är vinkeln som bilden är tagen i som lurar en, men lutar mellanregistret lite neråt måt brädan?
                        Har du testat vinkla upp dom lite uppåt?
                        Jag fick tydligare återgivning när jag testade detta om det är pga reflexer i brädan vet jag inte men gissar på det

                        Hur stor "låda" ska du ha till dessa 4"arna?
                        Det är Amegas gamla 4".
                        De bilder med baffel är endast för uppmärkning. De sitter ju inte fast för fem öre. Ingenting att fästa sig vid.
                        De tidigare bilderna visar en tydligare uppvinkling, och det var så testandet påbörjades.

                        Har insett det inte är helt enkelt att få fast bafflarna så långt ut, med ngn slags stabilitet kvar, på den här plasten som är i stolparna. Det kommer bli en gedigen utmaning att lyckas plasta vinklarna man fatktiskt provat ut, och inget annat.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by Kofoten View Post
                          Dränker man mdf baffeln i trälim så blir den starkare
                          Eller Polyester
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Originally posted by zrken View Post
                            Mors , Jag tror det var ungefär så här mkt ni menade?
                            Ja det blir nog bättre
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Originally posted by zrken View Post
                              Det är Amegas gamla 4".
                              De bilder med baffel är endast för uppmärkning. De sitter ju inte fast för fem öre. Ingenting att fästa sig vid.
                              De tidigare bilderna visar en tydligare uppvinkling, och det var så testandet påbörjades.

                              Har insett det inte är helt enkelt att få fast bafflarna så långt ut, med ngn slags stabilitet kvar, på den här plasten som är i stolparna. Det kommer bli en gedigen utmaning att lyckas plasta vinklarna man fatktiskt provat ut, och inget annat.
                              Aha okej hur lågt ska du dela dessa?
                              Du kan inte limma med kontaktlim istället för limpistol?
                              Borde bita bättre.
                              Jag limma ett skelett med grillspett som höll baffeln så det gick att plasta men det var med limpistol för jag hade redan plastat mina då

                              Kanske går att stryka på ett lager polyester så det fäster bättre sen?

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Delningen är lite oklar, det beror på hur det beter sig väl på plats.
                                Beror oxå en del på vad för pre-set som används.. kan tänka mig prova låta dem gå ner mot en 90hz för SQ demo, men för standardbruk kanske en 130hz, om inte annat en 200hz för ngt slags pop-mode...
                                Detta är förstås spekulationer nu.

                                Fick bättre lycka efter ett par lysande tips om hur man hanterar plasten.
                                - nerslipat med 40papper generellt
                                - rejält rengnuggat med aceton

                                I kombination gjorde det på sig deluxe.

                                Även plastfärgsprimer från biltema ska kunna lösa ett och annat problem.
                                Det var en tänkt lösning, som jag chickade ur idag.

                                Vid själva plastningen (utöver limpistol) så verkar en samling borrade hål vara på sin plats. Jst nu vet jag inte riktigt var själva filten kommer att "brygga mot stolpen", så det är lite dodgy att borra hål överallt.

                                Det lutar åt en provplastning inom snar framtid. Tanken är dock att göra det i två steg, där diskanterna får tillkomma senare, för att ha en mindre grej att förhålla sig till nu när tyg skall spännas.
                                samt att det är avsevärt mkt enklare att labba en smula med vinklar på diskanter än vad det är på ett par stora och tunga idiototympliga 4"...

                                Vi får se vad de närmaste dagarna har att erbjuda.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X