Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ: BMW E46 328i Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: SQ: BMW E46 328i Touring

    Originally posted by Freddi View Post
    Skönt att höra att du kommer framåt! Vänta bara sen när du har grunden klar och kan börja fila på detaljerna i soundet...

    Lycka till!
    /Freddi
    Ja, det är trevligt när man liksom kan "stå ut med ljudet" när man ändå lagt en del pengar på det.

    Jag känner dock fortfarande att jag behöver få till ett mer samlat mellanregister. Jag tror fortfarande på ett 2 - 4" som spelar mer on axis tillsammans med diskanten. Även om jag har en scen som är hyggligt stereoartad med centrum mitt på brädan så är klangfärgen ändå på tok för kall och saknar kropp. Det är lite mer subb + sattelit-feeling just nu.

    Kan liksom inte snacka för mig riktigt i bilstereosammanhang eftersom jag har på tok för lite erfarenhet. Jag har t.ex. aldrig hört en tävlingsbil. Däremot har jag sysslat med HiFi, PA och studio i närmare 20 år. Kan inte beskriva min klang bättre än att mellanregistret LÅTER off axis. Jag sitter alltså utanför spridningsfältet hos frekvenser mellan 200 och säg 1500Hz.

    Välkomnar mothugg. Jag är här för att lära!

    Originally posted by huSSe View Post
    du får nog hjælpa mig att grund instælla min bil.
    om du vill?
    så det låter bra. tills jag får det in systerat riktigt.
    Så en blind ska leda en blind? =D

    Nädå. Det är klart att jag gärna hjälper till om jag kan!
    GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

    Comment


    • #62
      Re: SQ: BMW E46 328i Touring

      Originally posted by JimmyN View Post
      Hej Snowgubben!

      Tack för de snälla orden! Det är ju nästan så man rodnar.

      Det är tyvärr lite svårt att svara på din fråga om dämpningen. Anledningen är att jag gjorde rätt många förändringar på samma dag. Jag bytte ju också högtalarkit samt sågade upp plåten i dörren.

      Dörrarna vibrerade inte direkt innan dämpmattan heller. Men å andra sidan så var ju originalhögtalarna något skräp med papperskon, plastkorg och en magnet i storleksordningen; 25kr i staplade 5-kronor. De hade dessutom bara ungefär en halvliter att spela i = noll bas/midbas.

      Det jag KAN säga om dämpningen är att när man stänger dörrarna så är ljudet väldigt "Mercedes". Inte för att det direkt skrällde i dörrarna innan heller men du förstår nog vad jag menar. Ljudet inne i kupén är påtagligt tystare också. Ska bli spännande att höra hur det blir när jag går lös i golv, tak och skuff.

      Läste för övrigt din tråd igårkväll. Väldigt rart bygge! Synd på branden.

      Kul att du utbildar (färdig?) dig till ljudtekniker också. Det är en nobel karriär. Rigga, gigga, riva.
      Exakt! Alltid när man lägger på dämpmatta så är det något mer som byggs om! Så det blir svårt att få en jämförelse på svart & vitt Men kul att höra din uppfattning!

      Tack för det! Första bygget så var inte den högsta finishen men förhoppningsvis kommer den att höjas inför nästa bygge! Branden var tråkig men det är bara att ta nya tag

      Njaa, färdigutbildad blir man väll aldrig Är i skrivande stund 19år så erfarenheten är inte den största men är ivrig att lära mig mer! Planerna ändrades lite så för stunden skall jag inte läsa vidare utan det skall nog återupptas nästa år. För tillfället jobbar jag dagtid på en verkstad men söker efter personer som skulle behöva lite extrahjälp vid något event eller som skulle vilja ha en lärling springades efter sig!
      1. Murphy's Law
      If something can go wrong, it will.
      2. Murphy's Law
      If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

      Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

      Comment


      • #63
        Re: SQ: BMW E46 328i Touring

        Originally posted by Snowgubben View Post
        Exakt! Alltid när man lägger på dämpmatta så är det något mer som byggs om! Så det blir svårt att få en jämförelse på svart & vitt Men kul att höra din uppfattning!

        Tack för det! Första bygget så var inte den högsta finishen men förhoppningsvis kommer den att höjas inför nästa bygge! Branden var tråkig men det är bara att ta nya tag

        Njaa, färdigutbildad blir man väll aldrig Är i skrivande stund 19år så erfarenheten är inte den största men är ivrig att lära mig mer! Planerna ändrades lite så för stunden skall jag inte läsa vidare utan det skall nog återupptas nästa år. För tillfället jobbar jag dagtid på en verkstad men söker efter personer som skulle behöva lite extrahjälp vid något event eller som skulle vilja ha en lärling springades efter sig!
        Att vara på plats när det är stressigt, svårt och jävligt är det absolut bästa och snabbaste sättet att lära sig på. Tyvärr har jag inga kontakter där nere.

        Lycka till iaf!
        GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

        Comment


        • #64
          Re: SQ: BMW E46 328i Touring

          Ute faller regnet. Inne lyser flitens lampa!

          Före:


          Efter:


          Måste verkligen köpa nya clips. 5 trasiga nu.
          GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

          Comment


          • #65
            Re: SQ: BMW E46 328i Touring

            Ganska sent igårkväll så ringde min mek-kille som ska byta bromsrör åt mig bak. "Tja, kort varsel, men kan du vara här imorgon kl 09?"

            Okej... har dörrsidorna i lägenheten och dörrarna går inte att öppna inifrån utan dem. Jaja. Jag sätter tillbaka dem imorgon på morgonen tänker jag.

            Kliver upp. Lagom sugen.
            Givetvis så SPÖREGNAR det och blåser halvstorm så det regnar mer eller mindre i sidled.

            Bara att bita ihop....

            GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

            Comment


            • #66
              Re: SQ: BMW E46 328i Touring

              På temat inspiration av väderleksnatur finns det ett par kyliga inlägg i min bygglogg från december

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #67
                Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                Originally posted by zrken View Post
                På temat inspiration av väderleksnatur finns det ett par kyliga inlägg i min bygglogg från december
                Haha! Har läst din tråd. Du gör det bra!
                GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                Comment


                • #68
                  Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                  Skulle en delorsak till dina problem med mellanregistret ligga i monteringen av 6,5"? Det ser på bilden ut som att elementen är fästa i dörrsidan? Även om dörrsidan sitter fast ordentligt i själva dörren så misstänker jag att elementet sätter dörrsidan i svängningen och då tappar du massor i ljudväg...Gör en distansring som du fäster ordentligt i dörren, sen fast med elementet i distansringen. Sedan någon typ av tätning mellan ytterkanten av elementet och dörrsidan. Då får du kontroll över luftflödet bakom och framför högtalaren istället för att det som nu (?) läcker runt omkring dörrsidan. Resultatet blir förhoppningsvis en mera distinkt midbas som även ger stöd åt mellanregistret.

                  Nåt sånt här: http://www.kolkka.org/talkkari/stilo...lo/mid012.html

                  Eller missade jag nåt i dina bilder?

                  /Freddi


                  Originally posted by JimmyN View Post
                  Ute faller regnet. Inne lyser flitens lampa!

                  Före:


                  Efter:


                  Måste verkligen köpa nya clips. 5 trasiga nu.
                  Last edited by Freddi; September 17, 2013, 18:33.
                  Projekt #sqnewbeetle
                  http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                  Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                  Comment


                  • #69
                    Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                    Nej du har helt rätt Freddi! Och det finns en plan.

                    Men jag upplever ingen direkt brist på midbas. Däremot så tror jag att jag har kraftig combfiltering och lobing i mellanregistret. (Konstiga peakar och dalar som beror på fasfel)

                    Det är iaf min analys av läget. Kanske skulle bli bättre om jag hade kontroll över delning och TA för diskanten men nu har jag inte det...

                    Men det kommer.

                    Edit: Vill förtydliga att jag förstår att du menar att det även ka ge problem högre upp i registret och inte bara midbas.
                    Last edited by JimmyN; September 17, 2013, 20:24.
                    GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                    Comment


                    • #70
                      Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                      Låter lovande!

                      Rom byggdes ju heller inte på en dag...

                      /Freddi


                      Originally posted by JimmyN View Post
                      Nej du har helt rätt Freddi! Och det finns en plan.

                      Men jag upplever ingen direkt brist på midbas. Däremot så tror jag att jag har kraftig combfiltering och lobing i mellanregistret. (Konstiga peakar och dalar som beror på fasfel)

                      Det är iaf min analys av läget. Kanske skulle bli bättre om jag hade kontroll över delning och TA för diskanten men nu har jag inte det...

                      Men det kommer.

                      Edit: Vill förtydliga att jag förstår att du menar att det även ka ge problem högre upp i registret och inte bara midbas.
                      Projekt #sqnewbeetle
                      http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                      Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                      Comment


                      • #71
                        Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                        Jag tycker du direkt skall ställan in dig på och planera för separata mellanregister/bredbandare monterade i brädan eller a-stolparna och bara använda 6.5orna till midbas för du kommer aldrig att bli nöjd med mellanregistret nere vid fötterna.
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #72
                          Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Jag tycker du direkt skall ställan in dig på och planera för separata mellanregister/bredbandare monterade i brädan eller a-stolparna och bara använda 6.5orna till midbas för du kommer aldrig att bli nöjd med mellanregistret nere vid fötterna.
                          Håller med! Älskar ditt bygge btw. Har läst båda trådarna rakt igenom två gånger om.
                          GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                          Comment


                          • #73
                            Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                            Originally posted by JimmyN View Post
                            Håller med! Älskar ditt bygge btw. Har läst båda trådarna rakt igenom två gånger om.
                            Tack! ...........
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #74
                              Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                              Här ser det ut att ha legat i träda en god stund.
                              Vad hände?

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #75
                                Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                                Är sugen på att stoppa i Gladen ONE 165 Audi A4-SQX i min A4, och undrar lite hur diskanten är? Är väldigt petig med distande i de högre registerna.

                                Comment

                                Working...
                                X