Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw Transporter t5 "Loud n clear"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

Originally posted by Mxputte View Post
    Skulle egentligen ha klätt a-stolparna nu i slutet av denna vecka men eftersom jag ska köra SM i motocross här i Västerås i helgen så blir det lite förskjutet. Igår gjorde jag i alla fall klart det mesta slip å spackeljobbet. Bara en vända med finspackel för att fylla igen porer och sådant kvar, sedan ska dem få nytt fodral!

Tänkte först att jag ska skruva fast högtalarna med träskruv i MDF baffeln men tycker det känns lite B. Ska försöka hitta några små smidiga islagsmuttrar som jag kan trycka dit från baksidan och skruva med några små fina svarta skruvar.

Här är en bild när jag formar upp lite mjukare former!

[ATTACH]17435[/ATTACH]
    Is nice!
    Jag har nog några islagsmuttrar ligger om de skulle passa, sådana som satt till basarna i min bil.
    DOCK, så monterat väl du i högtalarna och sedan sätter upp A-stolparna i bilen? 10gånger smidigare om du använder skruv och vanlig mutter då, så slipper du ha sönder godset då det ser ut att vara ganska tight mellan hålen!
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by ppk View Post
      Is nice!
      Jag har nog några islagsmuttrar ligger om de skulle passa, sådana som satt till basarna i min bil.
      DOCK, så monterat väl du i högtalarna och sedan sätter upp A-stolparna i bilen? 10gånger smidigare om du använder skruv och vanlig mutter då, så slipper du ha sönder godset då det ser ut att vara ganska tight mellan hålen!
      Jo det var lite det jag funderade på också. Att köra bult å mutter. Sedan göra kablaget klart bakom och bara få ner en plus å en minus vid instrumentbrädan där man kan köra någon typ av koppling för att det ska gå att ta ur a-stolparna enkelt. Vill att allt ska gå att montera och demontera utan problem och större slitage!

Comment

Lite ot men är de nu i helgen det är sm?
        Sugen på att ta med ungarna och kika
        Kanske man kan glutta lite på bussen din oxå
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by JohanH View Post
          27-29 Sep..

Comment

Originally posted by JohanH View Post
            Japp! Träning och kval idag samt finaler imorrn!
            Absolut, inte så mycket att kika på nu dock

Comment

Originally posted by Noiseprojekt View Post
              27-29 Sep..
              Inte Moto-X SM, det är denna helg.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                Inte Moto-X SM, det är denna helg.
                Haha okej!
                Trodde det var ljud-sm det syftades på

Comment

Inte hänt så mycket sen sist men idag har jag grejat lite. Gjorde fästen till a-stolparna då jag inte riktigt var nöjd med styvheten och passformen.

Tidigare var A-stolparna helt i plast och då var dem lättböjliga som överkokt spaghetti. Nu är stolparna dock styva som på en viss kroppsdel på fredag kväll, alltså lite bångstyrig.

I framkant ner mot rutan och instrumentbrädan petade den ut mot mitten alldeles för mycket så man kunde se in bakom baffeln om man tittade noga utifrån. Därför tillverkade jag fästen så man kunde dra in dem ordentligt mot karossen, vilket resulterade i ingen glipa och stumt satan.

Blev dock lite mer spackeljobb ner mot instrumentbrädan eftersom glipan blev större när jag drog åt skruven i nya fästet. Vad har jag lärt mig av detta då? Att alltid dra fast grejerna ordentligt som man vill ha det innan man i överhuvud taget börjar spackla/forma.

Click image for larger version

Name:	IMG_2531.jpg
Views:	1
Size:	81.2 KB
ID:	587268

Name:	IMG_2538.jpg
Size:	83.9 KB
ID:	587269

Name:	IMG_2539.jpg
Size:	42.1 KB
ID:	587270

Comment

Bild på alla infästningar. Ursäkta för dålig bild!

Name:	IMG_2540.jpg
Size:	63.5 KB
ID:	587271

Jag funderar lite på om jag ska dämpa plåten bakom stolpen. Grejen är att det är så mycket veck och förstärkningar i karossen där bakom så att det är nog en omöjlighet att få svängningar i plåten av trehalvorna. Dock så tänkte jag dämpa i alla fall för att det kanske bara är en fördel? I vilket fall för oljud utifrån.
                    Det jag är lite fundersam över är alla håligheter i plåten. det är ju ett tomrum mellan ytterplåten och innerplåten och håligheterna binder luften samman. Dämpar jag så täcker jag över alla små hål, vilket kanske är bra?

Elementen vill ju ha ca 8liter och luften bakom högtalarna är inte i närheten av det. Dock så är det öppet uppåt mot innertaket och neråt in i instrumentbrädan. Om jag täcker för alla små hål så kan luften bara färda öppåt och neråt vilket är ganska trång passage men det kanske inte spelar någon roll då det är fritt sen?

Ursäkta för trasig förklaring men hoppas ni fattar vad jag försöker komma fram till

Comment

Jag hade nog bara lagt på en bit filt-matta bakom högtalarna eller ngt liknande så du får bort all blank plåt som ljudet kan studsa omkring på.
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                        Jag hade nog bara lagt på en bit filt-matta bakom högtalarna eller ngt liknande så du får bort all blank plåt som ljudet kan studsa omkring på.
                        Jag hade en liten tanke på det jag också. Känns ju bra att klä så mycket plåt som möjligt! Har ju sån filtmatta med färdigt klister på som jag använde bak i skåpet. Sitter ju som berget!

En annan fundering. När jag spacklat färdigt så vill jag pensla polyester eller något som fuktspärr. Min fråga är, om man ruggar upp polyesterytan lite. Fäster fastbond 30 ordentligt på den ytan då?

Comment

Jag hade en liten tanke på det jag också. Känns ju bra att klä så mycket plåt som möjligt! Har ju sån filtmatta med färdigt klister på som jag använde bak i skåpet. Sitter ju som berget!

En annan fundering. När jag spacklat färdigt så vill jag pensla polyester eller något som fuktspärr. Min fråga är, om man ruggar upp polyesterytan lite. Fäster fastbond 30 ordentligt på den ytan då?
                          Det ska inte vara några problem vad jag har märkt av i alla fall
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Det går bra men som du skriver , rugga upp ytan lite för polyestern(åtminnstonde biltemas) är lite "fet".
                            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by ppk View Post
                              Det ska inte vara några problem vad jag har märkt av i alla fall
                              Originally posted by Hewi View Post
                              Det går bra men som du skriver , rugga upp ytan lite för polyestern(åtminnstonde biltemas) är lite "fet".
                              Perfekt, då ska jag färdigställa dem i helgen!

Comment

Så ja, då var stolparna äntligen färdigslipade och penslade med två lager polyester! Känns som jag Spacklat å slipat 100gånger men nu är det äntligen klart för att kläs. Sedan återstår lite finlir med någon typ av täckram till lufthålen samt lite kabeldragning. Även täckramen för högtalarna ska lackeras vita

Name:	image.jpg
Size:	97.6 KB
ID:	587277

Det tråkiga är att jag har spelat sönder min ena MTX bas i helgen. För lite ström och för hög volym sedan var det bara rassel från lådan. Låter som det ligger en påse löständer i iskyla i lådan. Har inte plockat isär lådan och tagit ur basen så vet inte riktigt vad felet är. Problemet här är att basarna är 10 år gamla och är svåra att få tag på. Hittade en bas ifrån USA som jag mailat på och hoppas han har den kvar. Annars är det ju i princip bara att kasta lådan. Det är ju en bandpasslåda gjord för parametrarna på basarna.

Om jag inte får tag på på en likadan vet jag inte vad jag ska göra. Att laga den trasiga känns ju omöjligt, eller? Någon som vet om det finns basar med liknande parametrar? Det tråkiga med det är att jag åker på att köpa två nya. Har ni tips så skriv gärna!

Dessa basar är det jag har: http://archive.mtx.com/caraudio/arch...der8000Sub.cfm

Comment

Working...
                                X