Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw Transporter t5 "Loud n clear"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

    riktigt snyggt, roligt fixa till arbetsbilen.
    NMIAB.se
    http://www.facebook.com/nmiab
    http://www.facebook.com/Ampire.sverige

    Comment


    • #17
      Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

      Originally posted by Nyberg View Post
      riktigt snyggt, roligt fixa till arbetsbilen.
      Jajamän! Tack så mycket

      Comment


      • #18
        Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

        Idag fick jag lite gjort. Har spacklat mot instrumentbrädan och spacklat upp grovt längs ena sidan. Har även spånat på att få till luftkanalen på baksidan av a-stolpen. Det kommer upp en kanal från undersidan bredvid instrumentbrädan och karossen. Sedan är det en 90graders plastvinkel som mynnar ut mot sidorutorna. Problemet är att magneten på nedersta högtalaren hamnar mitt i vinkeln. Jag vill ändå behålla luftkanalen och måste modda lite. Det blir lite strypt men bättre än ingenting!

        Uppdaterar fortfarande från iphonen men ordnar upp här sen!

        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	65.5 KB
ID:	587256
        Last edited by Mxputte; September 7, 2013, 22:27.

        Comment


        • #19
          Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

          Så måste man skriva nått oxå!
          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	80.5 KB
ID:	587255

          Comment


          • #20
            Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

            Då var jag i princip klar med det grova. Nu ska dem bara finliras lite och sedan kläs. Målet är att klä dem i slutet på veckan. Någon som har tips på riktigt bra kontaktlim?

            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	111.6 KB
ID:	587257

            Comment


            • #21
              Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

              Originally posted by Mxputte View Post
              Då var jag i princip klar med det grova. Nu ska dem bara finliras lite och sedan kläs. Målet är att klä dem i slutet på veckan. Någon som har tips på riktigt bra kontaktlim?

              [ATTACH]17425[/ATTACH]
              DETTA använde jag mycket på jobbet förut och tycker det sitter mycket bra, har även sett flera här som använt det har jag för mig.
              \m/

              Comment


              • #22
                Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

                3M Fastbond 10 eller 30 ja.
                Använde 10 för mitt innertak och många av oss använder 30 för att klä saker med.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #23
                  Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

                  Originally posted by LuffarN View Post
                  DETTA använde jag mycket på jobbet förut och tycker det sitter mycket bra, har även sett flera här som använt det har jag för mig.
                  Originally posted by Lonefox View Post
                  3M Fastbond 10 eller 30 ja.
                  Använde 10 för mitt innertak och många av oss använder 30 för att klä saker med.
                  Okej, ja jag tänkte prova det! Tack
                  Beställer man från top'n'trim eller?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

                    Fastbond 30 har jag alltid köpt från top'n'trim. Bra att ha och göra med och snabba leveranser.

                    Jag lägger alltid på limmet på båda ytorna med färgspruta som går på tryckluft. Ett ganska rejält lager på båda ytorna. Sedan får det alltid torka ett dygn så det är helt torrt. Lägg ihop ytorna och tryck ihop det. Brukar även värma med varmluftspistol så det hugger rejält. Har inte haft några problem med att det släpper eller bubblar då. Har idag dörrsidor i svart vinyl som är klädda på detta sättet och dom har klarat sommaren bra. Inga släpp alls trots att jag medvetet parkerat så att solen ska värma max i bilen.
                    Har haft problem tidigare när jag bara väntade en kort stund med att lägga ihop ytorna. Satt bra i början men bubblade sedan när solen tittade fram.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

                      Precis som BMF skriver så är fastbond 30 eller 3M Scotch-Weld 30 som det heter numera klart ett av de bästa alternativen när man ska klä med vinyl. Jag brukar också lägga på med spruta men inte allt för tjock utan ett rätt tunt lager. Det går även att lägga på med pensel men det går åt betydligt mycket mer.

                      Skrev denna för ett tag sen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=62200
                      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

                        Originally posted by BMF View Post
                        Fastbond 30 har jag alltid köpt från top'n'trim. Bra att ha och göra med och snabba leveranser.

                        Jag lägger alltid på limmet på båda ytorna med färgspruta som går på tryckluft. Ett ganska rejält lager på båda ytorna. Sedan får det alltid torka ett dygn så det är helt torrt. Lägg ihop ytorna och tryck ihop det. Brukar även värma med varmluftspistol så det hugger rejält. Har inte haft några problem med att det släpper eller bubblar då. Har idag dörrsidor i svart vinyl som är klädda på detta sättet och dom har klarat sommaren bra. Inga släpp alls trots att jag medvetet parkerat så att solen ska värma max i bilen.
                        Har haft problem tidigare när jag bara väntade en kort stund med att lägga ihop ytorna. Satt bra i början men bubblade sedan när solen tittade fram.
                        Originally posted by jensclaudius View Post
                        Precis som BMF skriver så är fastbond 30 eller 3M Scotch-Weld 30 som det heter numera klart ett av de bästa alternativen när man ska klä med vinyl. Jag brukar också lägga på med spruta men inte allt för tjock utan ett rätt tunt lager. Det går även att lägga på med pensel men det går åt betydligt mycket mer.

                        Skrev denna för ett tag sen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=62200
                        Okej, tack så mycket!
                        Grejen är att jag ska klä med alcantara men antar att det ska gå lika bra men att det kanske går åt mer lim på tyget då bara. Någon som har erfarenhet av alcantara/3M?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

                          Nu har jag inte klätt så mycket tyg med det limmet men jag skulle prova med en mindre bit först för att se ungefär hur mycket lim det tål innan det går igenom när det inte är en tät yta. Sedan gäller det att det verkligen får torka så det är helt torrt. Gissar att limmet kommer tränga igenom annars när ytorna läggs ihop och man börjar bearbeta ytan.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

                            De gånger jag klätt med fuskalcantara så har det funkat bra med det limmet. Bara att vänta tills det är torrt så det inte blöder igenom precis som bmf skrev
                            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

                              Originally posted by BMF View Post
                              Nu har jag inte klätt så mycket tyg med det limmet men jag skulle prova med en mindre bit först för att se ungefär hur mycket lim det tål innan det går igenom när det inte är en tät yta. Sedan gäller det att det verkligen får torka så det är helt torrt. Gissar att limmet kommer tränga igenom annars när ytorna läggs ihop och man börjar bearbeta ytan.
                              Originally posted by jensclaudius View Post
                              De gånger jag klätt med fuskalcantara så har det funkat bra med det limmet. Bara att vänta tills det är torrt så det inte blöder igenom precis som bmf skrev
                              Okej! Tack så jättemycket för hjälpen!!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vw Transporter t5 "Loud n clear"

                                Skulle egentligen ha klätt a-stolparna nu i slutet av denna vecka men eftersom jag ska köra SM i motocross här i Västerås i helgen så blir det lite förskjutet. Igår gjorde jag i alla fall klart det mesta slip å spackeljobbet. Bara en vända med finspackel för att fylla igen porer och sådant kvar, sedan ska dem få nytt fodral!

                                Tänkte först att jag ska skruva fast högtalarna med träskruv i MDF baffeln men tycker det känns lite B. Ska försöka hitta några små smidiga islagsmuttrar som jag kan trycka dit från baksidan och skruva med några små fina svarta skruvar.

                                Här är en bild när jag formar upp lite mjukare former!

                                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	97.6 KB
ID:	587266

                                Comment

                                Working...
                                X