Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scania SQ projekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Scania SQ projekt

upptäckte att ja missat att lägga upp bild på 10" elementet som ja ska köra med i dörrarna så här kommer en liten bild på dom

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

Comment

tänkte dela med mig av hur ja tänkt dela alla dessa element och ev kanske få lite tips om de e nått som e galet. självklart så kanske det blir helt annorlunda när ja väl kopplar in allt men tanken var så här iaf..

börjar från toppen då

Diskanterna 3400 - max

Mellanrigister 90 - 3600

Midbas 40 - 95

Sub 0 - 45

idér?

Comment

Ska du inte ha midbasen gå lite högre? Kanske är ute och cyklar, men 120-130 hz skulle väl kunna vara lagom?
        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Jag hade nog inte heller delat en 3" vid 90hz, jag delar mina GZ 3,5" vid 220hz idag och sedan möter mina 9" upp i dörren. Dom klarar säkert av att delas lägre men då tycker jag mid-mellanregistret blir aningen klent, dom hanterar inte djupa röster så bra på lite högre volym.
          Har dock ingen erfarenhet av just dina element så ska inte säga för mycket

Comment

jo visst blir dom klenare men tänkte ja skulle börja där för körde mina cdt 4or från 80 i förra bygget och 6orna från 40 å det funka kalas men kommer ju självklart att labba en del men så var grund taken at det skulle se ut iaf.. har haft funderingar i om ja kanske skulle haft mig ett par 3or till men det blir knepigt om man skall köra sq med dubbla 3or ovanför varandra eller så kanske det blir kalas det vet ja ju inte..

Comment

När jag körde ES04er så delade jag dem vid 150-180hz eller något, tycker ändå det verkar jekligt lågt att dela vid 80-90hz om du ska möta upp med ett par 10".

Comment

Sub: 0-60

Midbas: 60-130

Så hade nog jag gjort
                Hopp, ska man göra nu då?

Comment

hehe ja mot 10or är de ju det men kommer börja där ifrån iaf sen får vi se vart det barkar hän

Comment

Originally posted by bonnenalex View Post
                    tänkte dela med mig av hur ja tänkt dela alla dessa element och ev kanske få lite tips om de e nått som e galet. självklart så kanske det blir helt annorlunda när ja väl kopplar in allt men tanken var så här iaf..

börjar från toppen då

Diskanterna 3400 - max

Mellanrigister 90 - 3600

Midbas 40 - 95

Sub 0 - 45

idér?
                    Delningarna säger inte så mkt om du inte också skriver vilka brantheter du tänkt men spontant känns det som gränsfall med 90Hz på 3" aren även om du kör med 30db/oktav , iallefall om du också vill kunna "poppa" lite......
                    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

ja det är ju det kommer nog ha rätt skarpt mellan midbas och mid alt är att köra 3or från 110 och inte ha lika brant delning. sen kommer jag nog ha olika inställningar för sq och ordinarie lyssning då det brötar en del när man kör osv. så kan man dela lite högre för just när man vill poppa på sen 3" är ju inte så stort är ju mycket mindre element än vad som var tänkt frånbörjan där uppe så igentligen skulle man haft dubbla 3or på höjd då hade det inte varit lika farligt med dessa delningarna men då hade det nog blivit pankaka med det mesta för sq tävlandet..

sen vet ja inte hur många som har erfarenheter om 701 processorn och hur andra spelare ser ut men har ju den som jag ser det lyxen att kan ju köra flera olika delningar och spara dom och skifta mellan dom genom ett simpelt knapp tryck via touchen. gjorde ju så 2008 i v70n då ja körde både sq och espl det året.

men som sagt innan kommer ju få testa vad gränsen går för 3orna när ja väl får in dom å kan labba lite.
                      det var ju grund tanken hur ja hade tänkt dela det för att få upp ljudbilden..
                      Last edited by bonnenalex; November 26, 2010, 22:45. Reason: Stavfel ;)

Comment

sen så är jag lite osäker på hur den x10an låter vid högre frekvenser så kommer ju testa även detta och låter den bra så kommer det kanske ev bli en lite högre delning även i sq sammanhang

Comment

Skulle inte dela en 3a lägre än 160 Hz ihop med en tia
                          /tycker Erik.

Comment

Jag skulle nog ha kört, från botten och upp:
                            Sub: 20-40(kanske 50)Hz med 24dB delning på lågpassen
                            Midbas: 30(kanske 40)-120Hz med 12dB högpass & 12-24dB lågpass
                            Mellanregister: 150-3000Hz med 24dB högpass, 12-24dB lågpass
                            Diskant: resten

Men det är bara jag det, går ju att förändra en hel del med delningarna så det är väl bara att testa på och se vad som funkar. Tror dock som dom andra att 90Hz på ett par 3" blir väl lågt om du ska poppa på, mina 3,5" delar jag vid 120Hz/24dB och det går att spela skapligt högt då.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

precis kommer testa mig fram till vad som blir bäst men vad det blir för delningar i verkligheten sen får ja ju se som sagt.. har varit å pillat lite i garaget nu här och har testmonterat 10orna igen och denna gången fått plåtat de me.

hade varit ballt å köra dom så här men blir lite tajt med ben utrymme då

Men så här blir det.

Comment

längesen en uppdatering nu?

Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

VEM FAAAN VAR WIECHERT?

Comment

Working...
                                X