Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw e39 bra ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: bmw e39 bra ljud

    På väg mot ännu en färdig dörr.
    jag kom inte på nåt bra sätt att dokumentera hur skivan är monterad, men jag har borrat nya hål i plåten och sen skruvat fast den, det är inga problem att stoppa in skivan, det finns gott om plats bakom.

    jag tänkte först pensla den med polyester, men, för att slippa lukten så valde jag lack i stället, hittade en sprayburk med en sladd skifferblå färg i hyllan...ska ju ändå inte synas .
    kommer att jobba vidare i morgon, kanske kommer det fler updates då.

    Ha´re!
    //M
    Attached Files

    Comment


    • #47
      Re: bmw e39 bra ljud

      Skulle gjort klart båda bafflarna idag, men, jag har fått nåt virus tror jag..(milimetervirus)..
      jag upptäckte att färgen (den blå) som jag la på igår fortfarande var mjuk och lite smetig. antar att det straffade sig att använda gammla färgsladdar. i stället för att låta den torka i lugn och ro så satte jag till o skrapa av den mjuka färgen.. innan jag visste ordet av, var jag igång med att spackla o slipa. Jag är fullt medveten om att detta är TOTALT! onödigt, men jag liksom fastnade med det hehe.
      Jag hann dock limma dom tre ringarna till andra sidan och sedan svarva, formen är taperad på både ut och insida.

      ha`de!

      //m
      Attached Files

      Comment


      • #48
        Re: bmw e39 bra ljud

        Originally posted by Nielsen View Post
        Vad tror du Jonas...Blir det stabilt så det räcker?
        ..
        Ser bra ut!
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #49
          Re: bmw e39 bra ljud

          NU SPELAR DET!!!
          Det låter riktigt bra, fastän jag inte vet vad jag håller på med
          Vill inte posta bilder i detta läget (en elekrtrikers mardröm illustrerad)
          Jag har pluggar till midfrontarna på väg från hifikit.
          Och massor med kosmetisk försköning av kablar kvar att göra.

          Däremot behöver jag redan nu lite hands on hjälp med delningsfrekvenser och övr tweakning.


          Hej hopp!
          //M

          Comment


          • #50
            Re: bmw e39 bra ljud

            ser ju jvligt nice ut=)

            Comment


            • #51
              Re: bmw e39 bra ljud

              Du har ingen bild på hur en 'dörrsida' ser ut nu?
              Jag är lite nyfiken på konceptet att montera midbas fast i dörr som du gör, i kombination med "lös" dörrsida

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #52
                Re: bmw e39 bra ljud

                fanvad fint du hade gjort, skäms nästan lite hur slarvigt man själv gjorde. Får väl köpa dörrsidor på skroten och göra det ordentligt.
                Beemer med enkel installation

                Comment


                • #53
                  Re: bmw e39 bra ljud

                  Ser cleant ut man kan tro att det e original

                  Comment


                  • #54
                    Re: bmw e39 bra ljud

                    Förhoppningsvis blir det inte påtagliga konstiga reflektioner av de där facken just under elementet... Kan finnas risk.
                    Men generellt är jag ju bara idiotavundsjuk på hur du riggat montaget i dörren sådär fint!

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #55
                      Re: bmw e39 bra ljud

                      Originally posted by zrken View Post
                      Förhoppningsvis blir det inte påtagliga konstiga reflektioner av de där facken just under elementet... Kan finnas risk.
                      Nu kanske jag är ute och cyklar men jag har iallefall aldrig hört om ngn som
                      råkat ut för störande reflektioner från midbasar , tror de ligger för lågt i frekvens för att man isåfall skall höra de...... eller?
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #56
                        Re: bmw e39 bra ljud

                        Om midbasen går nog högt upp och det ligger nånting på lagom avstånd så lär väl det kunna störa? Fast avståndet mot det där kartfacket såg ut att vara för litet för att ge störningar i midbasområdet, isåfall så skulle ju dörrens ytterplåt också ge störningar.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #57
                          Re: bmw e39 bra ljud

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Om midbasen går nog högt upp och det ligger nånting på lagom avstånd så lär väl det kunna störa? Fast avståndet mot det där kartfacket såg ut att vara för litet för att ge störningar i midbasområdet, isåfall så skulle ju dörrens ytterplåt också ge störningar.
                          Jovisst störs midbasen om närliggande material vibrerar eller svänger , samma sak om ljudet bakåt studsar rakt tillbaka mot konen igen vilket kan höras genom konen men det jag menar/tänkte på mer var hur/vart ljudet från framsidan på en midbas reflekteras , ofta så sitter ju midbasar monterade nertill bara cm från fötter+underben i dörr eller kickpanel med massor av saker som ger tidiga reflexer och just den placeringen förespråkas av många.

                          Nu tänker jag på ren midbas dvs upp till ca 200Hz i system som trådskaparens när man har ett mellanregister som tar över.
                          Last edited by Hewi; July 19, 2013, 19:32.
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #58
                            Re: bmw e39 bra ljud

                            Hur går det här då?
                            // Gurra
                            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                            Comment


                            • #59
                              Re: bmw e39 bra ljud

                              Kul att det händer grejer.

                              Om du gör dörrsidan tyngre så sänker du resonansfrekvensen. Om du har tur så lyckas du sänka den till under delningsfrekvensen och då är problemet ur världen.

                              Hur brant delar du framsystemet? En resonans kring 80hz kan ju bero på resonanser kring 20 och 40hz också.
                              GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                              Comment


                              • #60
                                Re: bmw e39 bra ljud

                                Kul att du gillar min tråd, trots att det inte är mycket att se än. =)

                                Till saken.

                                Nu grundar jag ju min logik på att du tycker att dörren svänger med. Jag tror inte det handlar om några 20Kg för att sänka resonansfrekvensen men jag har heller ingen info att ge dig angående hur mycket som krävs. Kanske någon kan fylla i?

                                En annan tanke är ju att bilens bredd borde ge upphov till en topp ungefär runt 86Hz (Om man höftar till med 2m bredd i kupén).

                                Det är inget som svarar på EQ genom att sänka ett par dB vid den frekvensen?
                                (Antar givetvis att du testat detta men jag är intresserad.)
                                GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                                Comment

                                Working...
                                X