Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hellboy Beetle MKII

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hewi
    replied
    Re: Hellboy Beetle MKII

Originally posted by JALLE View Post
    Imagine Series?
    Clarus kanske?

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Originally posted by octan View Post
    Lät väldigt anonymt i butiken, men i bilen blev det helt annat ljud.
    Imagine Series?

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by JALLE View Post
    Fina basar även om de är anonyma.

Funderade först på en av dessa men sprang på en av Tonnys andra godbitar.
    Skall bli spännande att lyssna när du är klar.
    Lät väldigt anonymt i butiken, men i bilen blev det helt annat ljud.

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Fina basar även om de är anonyma.

Funderade först på en av dessa men sprang på en av Tonnys andra godbitar.
    Skall bli spännande att lyssna när du är klar.

Leave a comment:

• octan
    replied

Var precis ute och gjorde ett knacktest.
    Stora gaveln där det är 2 lager fibermatta + smet är riktigt stum och bra.
    Rundade väggen mot golvet är också helt ok. Kanske kör lite till där.
    Taket och front behöver lite till för att bli bra.

Leave a comment:

• BMF
    replied

Ok, är ju kul stt testa nya idéer men samtidigt kan det bli väldigt fel även om man själv tycker det blev jättebra.
    Vill du lära dig plastning så rekommenderar jag att kolla med folk som bygger båtar eller möjligen modellbåtar. Där finns kunskapen om sådant. På båtar idag jagas ju vikt men det måste ändå vara hållbart.
    Jag har hållit på mycket med båtar och det jag kan har jag lärt mig den vägen. Ser ofta många som plastar till bilar som gör helt galet.

Vet inte vilken matta du har men själv har jag alltid kört med 300grams matta och lagt 3lager 3ggr. Dvs 9lager totalt. Och när jag kommit in på tredje lagret brukar det ofta börjat härda och då går det inte att fortsätta. Större saker eller jobbiga former som tar tid att få till blir det bara 2 alt ett lager matta åt gången innan det får härda.

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by BMF View Post
    Blev nyfiken på den där geggan du hällt i lådan. Har du tänkt att enbart köra med något lager matta med polyster och sedan bygga upp resten med den där sörjan på insidan?

Kommer verkligen lådan bli tillräckligt stark då? Glasfibermattan är ju till för att just armera och göra lådan hård, stenhård.

Sedan hänger jag inte riktigt med längre i "jakten" på astjocka tunga lådor. Hållbarheten har ni även med 6-7lager 300grams matta. Däremot så har ju alla material olika självresonans frekvens som även påverkas av uppbygnaden av materialet. Kanske läge att börja bygga sandwich-konstruktioner istället med några lager matta/polyster, sedan skum och sedan några nya lager med matta/polyester.
    Jagar man bara en tung låda är ju MDF ett bättre alternativ.

Sorry för lite OT, blev mest nyfiken på hur du tänkt bygga upp lådan.
    Egentligen mest för att det är kul att testa olika metoder, och se resultatet.
    Inte alltid man blir så klok bara genom att läsa om det på nätet.

Men då det i detta fallet är jakt på så mycket lådvolym som möjligt, så har jag fortsatt med glasfiberväv. Har idag lagt ytterligare 4 lager glasfiberväv i lådan. Sammanlagt 6 lager + filten. Borde räcka?
    Ingen mer smet denna gången. Det är bägge gavlarna som har fått smet-behandling.
    En fördel med smeten är att den rinner in i eventuella skrymslen och är lättarbetad.

Tips. Se till att det finns handskar hemma.

Leave a comment:

• BMF
    replied

Blev nyfiken på den där geggan du hällt i lådan. Har du tänkt att enbart köra med något lager matta med polyster och sedan bygga upp resten med den där sörjan på insidan?

Kommer verkligen lådan bli tillräckligt stark då? Glasfibermattan är ju till för att just armera och göra lådan hård, stenhård.

Sedan hänger jag inte riktigt med längre i "jakten" på astjocka tunga lådor. Hållbarheten har ni även med 6-7lager 300grams matta. Däremot så har ju alla material olika självresonans frekvens som även påverkas av uppbygnaden av materialet. Kanske läge att börja bygga sandwich-konstruktioner istället med några lager matta/polyster, sedan skum och sedan några nya lager med matta/polyester.
    Jagar man bara en tung låda är ju MDF ett bättre alternativ.

Sorry för lite OT, blev mest nyfiken på hur du tänkt bygga upp lådan.

Leave a comment:

• jensclaudius
    replied

Originally posted by octan View Post
    För att hålla ned vikten? Eller har det annan effekt?
    För att få till en tjockare smet, desto mer du har i desto tjockare blir smeten.

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Vad var det för guldklimp? .
    Denna anonyma godingen.

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by jensclaudius View Post
    Microballonger brukar jag blanda i.
    För att hålla ned vikten? Eller har det annan effekt?

Leave a comment:

• Namenlos
    replied

Oj, verkar finnas mängder med magiska blandningar. Hade gärna sett en tråd om detta och de olika egenskaperna

Leave a comment:

• jensclaudius
    replied

Microballonger brukar jag blanda i.

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Feltemas korttrådiga glasfiberspackel innehålle rinte så mkt fibrer...men deras långtrådiga är helt ok.

När det gäller sådant kör jag på Robsarves recept att blanda i lite finspackel.

Leave a comment:

• ppk
    replied

Du var mig en skum tomte!
    Jag brukar ju köra den klassiska "ärtsoppan", som Zrken nämner ovan, fast med glasfiberspackel istället. Dock känns det som att man får mer hållfasthet i förhållande till tjocklek med ren polyester och glasfiberväv, dock är det en smidigt metod för att få bort ojämnheter, och få lite tyngd i grejerna

Leave a comment:

Working...
X