Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

    Snuskigt vacker Golf

    Comment


    • #17
      Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

      Originally posted by hylsan View Post
      Snuskigt vacker Golf
      indeed!

      *drooool*

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #18
        Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

        Fint med en golf som inte är sönderpillad med stukade tyskar hit och dit! Sådär ska en golf se ut!
        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

        Comment


        • #19
          Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

          Snuskigt fin bil alltså, meeeeen du måste allt skaffa ett par rejäla spacers så du får ut hjulen ordentligt.
          Då hade den varit en klar 10:a!

          Comment


          • #20
            Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

            Tack alla! Den är kanske inte fullt så fin, men fin är den.

            Originally posted by Slarvar View Post
            Snuskigt fin bil alltså, meeeeen du måste allt skaffa ett par rejäla spacers så du får ut hjulen ordentligt.
            Då hade den varit en klar 10:a!
            Håller absolut med! Tänkte att det får bli en investering till nästa sommar, liksom lite ny lack och plastdetaljer här och var.


            Nu har jag äntligen kommit in i garaget och påbörjat "årets projekt" efter många om och men i alla fall! Det måste tyvärr bli något av en lightversion av allt jag hade planerat då tiden blev mycket snävare än jag kunde föreställt mig i våras.

            Bland annat så blir det ingen plastning av varken dörrsidor eller a-stolpar, lite plastning av dörrarna blir det men enbart för stabilitetens skull. Blir också enklare ströminstallation och ingen "terminal" som tänkt, ingen dämpning i taket och mindre än tänkt rent generellt. Även en aning mindre "snickarglädje" i bagaget. Satsar på stabilitet och en "redig" installation i alla fall, får se den som "experimentell".

            Plastning av dörrsidor och a-stolpar tar jag hand om i vinter då jag bestämt att ställa av bilen, så man vill ju få ihop det ASAP! Tänkte i alla fall inte bygga om det nämnvärt till nästa säsong, inga produktuppgraderingar i alla fall (), men möjligtvis arbeta vidare med det som finns. Så nu kommer jag att satsa lite mer på att få till en grund som det går att bygga vidare på.


            Mellanregistren får hamna på brädan i originalhålen istället för på a-stolparna. Rev undan originalhögtalarna och fann att passformen var bättre än jag väntat mig, så det lär fungera hyfsat att i princip bara skruva dit Peerlessarna. Hoppas att det är lika stor skillnad i ljudet som det yttre.


            När funderingarna över passformen där fram var klara så började nästa funderingsprojekt: få plats med allt på ett smidigt, praktiskt och bra sätt där bak. Och det är inte det lättaste vill jag lova. Hade en plan i huvudet men fick allt vackert skrota den omgående då reservhjulsbaljan var mycket grundare i verkligheten än den var i mitt minne.


            Började i alla fall snickra på en "hylla" i 22mm spån till batterierna och fastsättning av densamme. Använder mig av reservhjulsbulten, men känner mig lite osäker på hur mycket den står pall för egentligen om det kommer till en riktigt skarp situation. Någon som kan ha en aning? Hur som helst så är den det bästa alternativet jag har.

            Tänkte förlänga den med en förlängningsmutter och gängstav och ha en "överliggande" bräda över batterierna, samt två spännband till fastsättningen. Mer om det senare. Till synes stabilt lär det åtminstone bli.


            Började filura lite på hur jag ska få in åttorna i dörrarna på smidigast sätt. De är inte alls mycket djupare än sexhalvorna så det bör inte vara några större bekymmer. Men jag lär behöva snickra till en liten platta att montera de på då befintliga skivan är för smal.


            SV200L och midbasen från HSK165. Skillnad är det allt!


            Bestämde mig till slut för vad jag skulle satsa på för upplägg i bagaget och tog itu med att försöka få till det. Och här blir det att taga vad man haver. Snyggt blir det inte, men det är heller ingen som ska se.


            Något sånt här blir det, lite skiljeväggar tillkommer. Och förstås ett "lock" sedan. Det viktigaste är luftgenomströmningen och att jag kan komma åt inställningarna på stegen på något vis, och på det här viset kan jag fälla baksätet och komma åt.

            Tajt som tusan blir det, och jag har funderat över hur jag ska sätta fläktarna. Men som det ser ut nu så blir det två under och blåsande på nakat som tar luft från reservhjulsbaljan. Två ovanför nakat som blåser ut "varmluften" bakom ryggstödet. En som blåser från sidan på Mosconit och en som drar ut luft på andra sidan. Jag hoppas att det ska räcka. De kommer styras med en strömbrytare på instrumentbrädan. A6-steget kommer hamna bakom basen och vara synligt.

            Thats it för de här gångna två dagarna. Imorgon satsar jag på att få klart snickeriet i skuffen ända fram till "golvet" för baslådan. Sen blir det dörrsidor för hela slanten!

            Over and out!
            // Daniel G

            Comment


            • #21
              Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

              Trevliga inlägg!

              Jag byggde instängda steg & fläktar förra året. En bitter erfarenhet var att de blir snabbt IDIOTMKT resonans i materialet fläktarna fäst i, och det låter orimligt mycket. Och då hade jag ändå sedan, med uppfällt baksäte = tillräckligt för att göra mig vansinnig. Till min stora lycka verkade inte fläktarna behövas, då slutsteget inte alls blev så varmt som befarat.

              Tips, jag tog med "till nästa gång" är att fundera igenom montaget av fläktarna väldigt noga. Jag hade gjort en "push-pull" lösning där i princip 2 fläktar blåste in luft från vänster och skickade ut dem ur den här "baljan" i högerkant. Det - var en lösning jag skulle ge mig på igen.

              En annan sak att fundera över är vad egentligen fläktarna skall uppnå. Att de paddlar runt luften lite hursom, ja - det gör faktiskt en hel del nytta när det inte finns utrymme för varm luft att stiga "bort". Men förstås, för längre stunder behöver man fundera över om det är fördelaktigare att <tillföra> svalare luft, eller <avlägsna> varm luft. Det här är en debatt som aldrig tycks ta slut i dator-chassi sammanhang, men gängse idé där är att man vinner på ett ökat <avlägsnande> i förhållande till <intag>. Ex, 3 fläkt ut, 1 fläkt in.

              Men det finns en till dimension som gör skillnad i de här fallen, och det är hur luftströmmarna går (en viktig bidragande orsak till slutsatsen från datorchassi fallet). Med en ökande pull-fläkt lösning, har man "tillflöde" där det är "otätt". Dvs - i kanter, eller var du nu har hål.

              Jämfört med en push-lösning kommer du se till att max-kyla kommer fylla ditt område, och att värmen stiger ut, uppåt, där det finns håligheter att passera.

              Så ja, vart leder det här till då? Ja, har du bara någon enstaka varm komponent - försök då att ha den närmast "utloppet", och se till att du bygger ett flöde (ram av material) som gör att blåsande fokuseras där du behöver det. Mindre stekheta steg sätter du hellre närmare "inflödet" - eftersom luften inte värms så farligt av dem, och att du inte grillar steget om du skulle välja att ha dem vid utflödet.

              Kanske värt att citera frippe igen, "lite krångligare än nödvändigt för ett bra resultat", men hell - det här är ju roliga grejjor

              edit igen:
              Glömde ju huvudtipset - montera fläktrana på något gummiaktigt, allra helst om du kan limma dem på typ isoleringsskum från vattenrör eller liknande skum-svamp... vad som helst som är mjukt och som käkar upp vibrationer!!

              edit:
              Last edited by zrken; August 16, 2013, 09:46.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #22
                Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                TACK för genomgången! Hade inte alls reflekterat över resonansen från fläktarna faktiskt, trodde inte att det skulle vara något problem överhuvudtaget. Har en idé jag tänker prova, vi får väl se hur det blir. Oavsett så blir det nog att bygga om "lådan" där bak nästa år då det blir väldigt "ihopslängt" nu, så då får jag möjligheten att åtgärda eventuell resonans.

                Vad det gäller själva luftgenomströmningen så hade jag en klar tanke förut om att ha stegen i separata slutna utrymmen, med fokus på god avlägsning av luft, men som sagt, den idén fick jag ju skrota. Har plockat en del med datorer och överklockning tidigare i livet, så erfarenheterna från det finns med mig. Och den säger mig bland annat att avlägsningen av varmluften är det absolut viktigaste.

                Som det ser ut nu så blir det definitivt mer krångligt än det egentligen behövt bli, men i bristen av tid så fick det bli som det blev nu och när det gäller kylningen så kommer det definitivt inte bli optimalt. Tre "in", tre "ut". Lite rörelse på luften kommer det i alla fall bli, och en del av varmluften kommer komma bort. Återstår att se om det duger. En tanke för framtiden vore ju att ha en fläktkontroller så man kunde styra hastighet efter behov.. kunde vara trevligt.

                Rent krasst så känns det mer och mer som att jag inte är nöjd med upplägget där bak, men det är ju verkligen ingen stor bil så det får helt enkelt bli så här, även om det förstås alltid kunde göras bättre. Men nu har jag en "mall" att utgå från när jag återvänder till ritbordet i vinter.

                Bashögtalaren är ju verkligen heller inte optimal för min lilla bil då den vill ha mycket och sen lite mer lådvolym. Har inte stenkoll på hur mycket jag egentligen kommer få plats med heller. Kommer förstås ha möjligheten att bygga på höjden så ingen större fara, men av estetiska skäl så hoppas jag kunna hålla den till ett minimum. Jag behöver dock minst 60 liter, men helst 70+. Vi får se var det slutar.


                Byggandet av "lådan" gick i alla fall vidare. Väldigt missnöd med min nya cirkelsåg. Lyckas få till bitarna lite lite gersågat hela tiden, så det blir lite snett här och var. Otroligt grisigt resultat egentligen, men men, det blir i alla fall stabilt.





                När botten var som klar så var det dags för "locket". Tyvärr hade jag inte tillräckligt med material för att få till en hel bit så det fick bli två. Egentligen spelar det ingen roll, men ändå. Tre fläktar ska som sagt dra ut varmluften och dessa hamnar mellan baslådan och ryggstödet, lådan kommer alltså få en rak sida mot ryggstödet. Är dock inte hundra på hur gott om plats det egentligen är här emellan, men jag antar att en del av fläktarna kommer bli täckta.


                Det finns ju silikon/gummi"packning" avsedd för dator att köpa som är ämnade att minska vibrationer ut till chassit. Jag tittade på mitt paket med silent coat och tänkte att man får väl ta vad man har! Så det blir att sätta ett lager såna mellan fläkt och skiva, så får vi se om det duger (antar inte det). Fläkten på bilden är den som ska fläkta mot mosconisteget och denna ska ju vara stående och kan därför inte skruvas fast. Drog fast den med ett par stripes, sitter riktigt bra.


                Började titta lite närmare på dörrsidorna och fann att de faktiskt är mycket stabilare än jag mindes. Med lite mer plast och några skruvar till så blir det nog kalasbra. När jag skulle ta loss den så missade jag en skruv längst nere i mitten och det flexade förvånansvärt lite när jag försökte få loss det i överkant. Lovande!

                Det blir att såga till en skiva/adapter till åttorna som jag kommer att sätta över/på nuvarande skiva. På det sättet kommer hötalaren också ut lite mer från själva dörren.


                Ganska gott om plats är det ändå, men med nuvarande distans till plåten så tror jag att korgen skulle ta i lite i överkant. Men kommer den ut ytterligare ~16mm så bör det inte vara något problem. 4mm2 högtalarkabel är dragen också, överdimensionerat var ordet, men varför inte?

                Over and out!
                // Daniel G

                Comment


                • #23
                  Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                  Dörrsidedag idag! Gått och funderat sen väl bestämt mig för att låta bli att plasta hur jag skulle få dit middarna på ett så smidigt och stabilt sätt som möjligt. Lite idéer har förstås poppat upp i huvudet men det är väldigt svårt att bestämma något när man inte ser möjligheterna framför sig.

                  Största problemet var att den skiva som satt där var bara precis för smal. Jag skulle alltså tvingas byta ut alltihopa eller bygga på den som satt där. Snyggast hade det väl egentligen blivit att byta ut allting, men, jag valde att bygga på istället.. ångrade mig efter ett tag, men lagt kort är lagt.


                  Lite lustigt att det nya baffelhålet skulle komma att bli lite större än ytterdiametern på sexhalvan som satt där


                  Studerade en stund hur stor skillnad det egentligen var mellan SV200L och HSK165-midden. Det som är mest tydligt är ju hur pass mycket rejälare korg HSK165 har, men i övrigt så är ju åttan biffigare på alla sätt och vis. Tack vare smalare korg så blir den dock bara lite lite vidare än sexhalvan, som har ganska mycket rakare i formen på korgen. Väl på plats inne i dörren kommer åttan således alltså inte bli särskilt mycket större vilket väl måste vara tanken bakom valet av korg.


                  Började måtta upp hur och var jag skulle såga upp nya baffelhålet.


                  Funderade länge hur jag skulle bygga på. En liten distansring behövdes trots allt, och det behövdes byggas på lite uppåt. Faktum var ju också att jag hade ett hål där diskanten satt också, som behövdes tas med i beräkningen. Jag bestämde mig till slut för att ge mig på nån sorts "formskiva" som skulle gå upp över diskanthålet, och gjorde en mall. Största problemet var dock hur jag skulle skarva och få det tätt och stabilt mot skivan som satt där.


                  Det absolut värsta steget måste ju vara när man ska till och börja såga. Sen finns ingen återvändo.


                  När jag stod och slipade på ena biten så insåg jag plötsligt att jag byggt afrika...




                  Något sånt här blir det. Särskilt snyggt blir det inte, men som sagt, det är inte prio just nu. Förhoppningsvis blir det stabilt iaf! Har också provmonterat på dörren och det var inga bekymmer


                  Löste skarvningen på dylikt vis. Lite lim och grejer här så blir det nog både tätt och stabilt hoppas jag. Återstår att se, liksom hur det kommer att se ut..

                  Imorgon blir det att klä bitarna, skruva dit dom samt lägga första lagret med plast över allt (på baksidan).. Resten av tiden kommer nog spenderas på kabeldragning i bilen.

                  Over and out!
                  Last edited by DiskBengt; August 17, 2013, 17:13.
                  // Daniel G

                  Comment


                  • #24
                    Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                    Lite dåligt med kommentarer, men vad tusan Ingen ska i alla fall få säga att det är dåligt med bilder, så här kommer en liten bildbomb från de tre senaste dagarna




                    Började klä bitarna med en billig konstläder från skapamer.se. Visade sig vara ett ruskigt dåligt val då det var hemskt dålig stretch jämfört mot DLS som jag har använt förut. Fick ge upp på ena formbiten, det gick inte att få till. Gränsfall på andra biten, fick slita för kung och fosterland så nu sitter det där - men snyggt blev det inte!


                    Kläddes med "vanligt" tyg från Biltema istället, extremt mycket trevligare att arbeta med.


                    Började med andra biten.


                    Väldigt bångstyrigt.


                    Till slut.




                    Började att dra alla kablar som skulle dras. Detta är högtalarkabel till mellanregistren fram, och det är nåt otroligt trångt att komma åt om man inte vill montera ner halva instrumentbrädan. Men man tar vad man har!
                    // Daniel G

                    Comment


                    • #25
                      Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd


                      En ny "kabelstam" skulle också dras. Ville byta ut kablaget till HU:n också, då det blev draget lite temporärt förra året. Kablarna på bilden är remote, strömkabel till fläktarna (fram och tillbaka till strömbrytare) samt en kabel till en voltmätare jag ska montera fram. Denna kommer mäta vid A6-steget. Tillkommer bland dessa också stereokablaget (både plus och jord).


                      Kabelstrumpad och klar, lite trevligare att arbeta med.


                      Lågnivåkablarna letar sig försiktigt fram. KnuKonceptz "mellanklasskabel" samt en Audisonkabel. En av Knukablarna är dock lite "trasig" på nåt vis, troligtvis i kontakterna. Men den får ligga kvar ändå.


                      Passade på att "rensa upp" bakom HU:n, det är nåt otroligt trångt där så varje kvadratmillimeter är viktig! Bättre blev det i alla fall.


                      Monterade fläktarna med hjälp av SC-matta, har också provat de och vid första test verkar det inte alls bli särskilt mycket resonans faktiskt. Återstår att se exakt slutresultat när allt sitter på plats.


                      Batterierna är fastmonterade och klara. Dubbla spännband samt bult, sitter som berget just nu i alla fall.




                      Plastning på dörrsidorna, ca 1,2 kg per dörrsida blev det. Räknar man med förra vändan så bör det vara ca 1,7 kg per dörrsida totalt sett nu. Det står fortfarande och härdar, men det verkar bli ordentligt stabilt! Upptäckte DOCK att jag missat en sak i det hela och det var skruvhålen på spånskivan - och självklart har plasten letat sig ut där, så nu har jag fullt med fläckar på utsidan.


                      Börjat med monteringen där bak, och stötte på lite problem. Naka-steget krävde att man monterade en distans för att kunna skruva fast det (hade tänkt ha distans i alla fall förstås). Problemet var att dessa gjorde steget ca 2 cm bredare - inte bra med tanke på hur pass tajt det var byggt redan innan. Monterade allt och provmonterade ryggstödet igen - pang! Supertajt, men det gick som tur var!


                      Dock blev "locket" något förskjutet bakåt, men det är inte hela världen. Här syns fläktarna.


                      Kan också slå fast att baslådan inte kommer att täcka fläktarna, skönt!


                      Knuz lågnivåer är hela 6m långa, hemskt långt, men när jag beställde de till min gamla bil, en gammal stor Volvokombi så kändes valet under som var 4,5m lite väl kort. Men nu hade de varit mycket trevligare.


                      Nu står ena batteriet på laddning och dörrsidorna är snart torra. Kanske blir det en liten provspelning av framsystemet på torsdag eller fredag?

                      Bara att arbeta vidare, spännande är det! Imorgon blir det att måtta ut strömkablar och ta steget att skruva fast allt där bak samt HU:n.. Sen städa ur och montera tillbaka inredningen

                      Over and out!
                      Last edited by DiskBengt; August 20, 2013, 22:02.
                      // Daniel G

                      Comment


                      • #26
                        Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                        Ser ruskigt bra ut! Tyget du använde från biltema, har du lust att länka till det?

                        Förresten, tror du det går att använda spraylim på det tyget eller kan det bli så att det lyser igenom?
                        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                        Comment


                        • #27
                          Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                          Riktigt trevlig lite rackare till bil du har, gillar verkligen stuket "lagom".
                          Sen ser det ut att bli ett riktigt gött ljud i kärran oxo
                          Keep it up!
                          Alpine Audison !GENESIS DLS

                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                          Comment


                          • #28
                            Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                            Originally posted by Hassman View Post
                            Ser ruskigt bra ut! Tyget du använde från biltema, har du lust att länka till det?

                            Förresten, tror du det går att använda spraylim på det tyget eller kan det bli så att det lyser igenom?
                            Tackar! Länk Det tror jag absolut, eller snarare vet. Brukar använda det själv tillsammans med det tyget och har även gjort det den här gången. Och hur ser det ut tycker du?

                            Originally posted by jokko23 View Post
                            Riktigt trevlig lite rackare till bil du har, gillar verkligen stuket "lagom".
                            Sen ser det ut att bli ett riktigt gött ljud i kärran oxo
                            Keep it up!
                            Stort tack! Lagom är alltid bra Hoppas att det blir gött i alla fall Om inte annat så lagom

                            Nå, bygget rullar på! Avslutat tionde dagen på rad nu, och då jobbar jag kl. 9-17 ca Men nu blir det en liten (välbehövlig) paus och en vända hem till Mora då flickvännen är ledig lördag-tisdag.




                            Fixade till det sista med HU:n, och nog var det trångt även den här gången vill jag lova. Men till slut satt den där! Dock inte helt inskjuten på bilden.


                            Lite suddig bild, men jag beställde två voltmätare på eBay, det är väl nåt skrot egentligen men det ger i alla fall en hint om spänningen. Betalade ca 20 kr stycket. De är från olika ställen, tillverkare och säljare men de ser i princip likadana ut, skiljer sig dock lite på baksidan.


                            Här i mittfacket kommer bassremoten, voltmätaren och usb-uttaget befinna sig. Voltmätaren kommer nog dock bara sitta i när man spelar lite hårdare.




                            Börjar få ordning på alla kablar där bak också! Blir dock som sagt ingen strömterminal med säkringar den här gången, men samtliga kablar är avsäkrade på ett eller annat vis åtminstone.
                            // Daniel G

                            Comment


                            • #29
                              Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd




                              Trots att jag inte kommer ha något batteri fram så lär ju förstås kablarna där ha någonstans att ta vägen. Bestämde mig för att göra en simpelt "kopplingsblock" för "terminalerna". Två träbitar, försänka bultarna i den ena och sen limma på den andra på undersidan. Skruva fast i bilen. Klart! Simpelt, men funktionellt.


                              Ny laddkabel från generator -> kopplingsblock. Även nya jordkablar till chassi och motor drogs i samma veva.


                              Resultatet.


                              Nya regplåtar var det verkligen dags för. Grym skillnad!


                              Varför inte liksom? Den gamla på bakluckan har uppenbart vibrerat en hel del och var orsaken till ett hemskt ljud ett tag. Den fick även dubbla distanser, så nu ska det allt vara slut på vibrationerna.


                              Dags att koppla in lite högtalare!


                              Ett lager silent coat till lades på ytterplåten. Innerplåten hade ju redan två lager redan, ett på insidan och ett på utsidan. Men det fick några bitar till det också!


                              Koppla... De fick lite tenn på sig för att vara säker på att de inte hoppar av.


                              På plats... Ruskigt stabilt måste jag säga.


                              Hittat ett användningsområde för de gamla högtalarna


                              Måttade ut lite kabel till ihopkopplingen av batterierna. Ska låna en crimptång i Mora så jag tar dessa med mig dit. ~60mm2 KnuKonceptz.

                              Så, hur spelar det då? Jag har ju förstås fått provspela! Well, första intrycket är mycket mer positivt än förra året. Mycket trevligare ljudbild, scenen är ute på huven och trummorna är lite överallt. Middarna är ju helt ospelade men lämnar ändå en snärt som känns i kroppen. Med lite rattande på inställningarna så kan det nog bli kanon! Dock känns middarna lite "ihåliga" ibland, men antar att det kommer bli bättre med tiden allteftersom de blir inspelade. Men som det är nu finns det ju inget mjukt i dörrarna heller, funderade på att slänga in lite dämpmatta. Vad tror ni om det?

                              Peerlessarna känns otroligt prisvärda. Kör de just nu på 180hz 12db och de tål mycket volym utan att krokna! Tror det går att få till bättre med. Högupplösta, skön framtoning. Dock tryter de lite i toppen, men det visste vi ju sen tidigare. Men allt som allt - mycket positivt överraskad.

                              Största nackdelen so far är att det är lite "för bra" fart på middarna. Trots dubbla lager silent coat så låter de som en tvättäkta Volvoraggare. Listerna vibrerar och hela dörrarna skakar.

                              En liten film kan vi bjuda på också!

                              Nu: paus tills på onsdag. På onsdag: börja med baslådan! Over and out!
                              // Daniel G

                              Comment


                              • #30
                                Re: VW Golf II GL, DiskBengts skynda-långsamt-tråd

                                Tackar för en bra tråd med mycket bilder och en rejäl installation!

                                Comment

                                Working...
                                X