Announcement

Collapse
No announcement yet.

Project Touran

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Project Touran

    Själv fann jag det roande att det påpekades för Jalle.... O.o


    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #62
      Re: Project Touran

      Själv anser jag nog att en snyggt och diskret vinklad A-stolpe sökte låter bättre än en ful optimal vinklad.

      För störningsmomentet att hela tiden behöva se en rutten installation är nog värre än en något störd ljudbild. :-)

      Påpekas kan att jag under de senaste åren har kastat 2-3 montage som andra har gett tummen upp för men som jag ogillat.
      Och den inställningen är inte helt bra när man inte är en grym installatör. ;-)
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

      Comment


      • #63
        Re: Project Touran

        Yes! Hatten av för dig Jalle. Äntligen en som monterar rampamuff på rätt håll. Alla brukar ju tro att spåret är för att man ska dra fast den med skruvmejsel vilket är fel.
        Skönt att se någon som vet vilket håll den ska sitta åt.

        Comment


        • #64
          Re: Project Touran

          Nya glänsande leksaker från Ljudbyggaren
          Otroligt hur litet Monoblocket är... och oroande hur stort 80.6 var i förhållande till mitt fack i instrumentpanelen


          Terapi = poäng

          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #65
            Re: Project Touran

            Tjipp!!

            Jag skall erkänna att jag kan vara lite dålig på att läsa andras byggtrådar!!
            Men riktigt kul att se att du fått upp ångan igen!!

            Då hoppas vi att man får träffa dig på någon tävling i sommar.....
            För det är väl tanken eller:-)

            //
            Mvh Anders Redigh // LP ENTREPRENAD

            Samarbetspartners: ArmourNordic, Amring, Greatwork, Street Performance, CMS Group,

            Proud member of: Ford Focus Club Sweden

            Comment


            • #66
              Re: Project Touran

              Originally posted by BefocuST View Post
              Tjipp!!

              Jag skall erkänna att jag kan vara lite dålig på att läsa andras byggtrådar!!
              Men riktigt kul att se att du fått upp ångan igen!!

              Då hoppas vi att man får träffa dig på någon tävling i sommar.....
              För det är väl tanken eller:-)

              //

              Ångan är på topp... Tiden är dock sjukt begränsad just nu.
              Men denna helg som skulle erbjudit 48h hårdjobbande blev en lugn familjehelg pga andra omständigheter.

              Men så är det ibland och det är bara att leva med.

              Och tyvärr har jag bokat in MTB race på samma helger som flera stora tävlingar -15 men någon helg måste väll kalendern vara tom så man kan försöka kvala in till SM.
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #67
                Re: Project Touran

                Hemma här sitter frugan och virkar medans jag strumpar kabel.. Som du säger lika mycket terapi..
                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • #68
                  Re: Project Touran

                  Kan inte herrn dela med sig av dörrarna med 8orna i nyss köpt en 08as touran ja å

                  Comment


                  • #69
                    Re: Project Touran

                    Skall förhoppningsvis byta adapterringarna i helgen så då blir det några bilder.

                    Försöker även plocka fram bilderna på quick-fixen jag gjorde för 3-4år sedan när jag hade ett ryck förra gången.
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

                    Comment


                    • #70
                      Re: Project Touran

                      Originally posted by JALLE View Post
                      Skall förhoppningsvis byta adapterringarna i helgen så då blir det några bilder.

                      Försöker även plocka fram bilderna på quick-fixen jag gjorde för 3-4år sedan när jag hade ett ryck förra gången.
                      Du har mer att göra.

                      Systemskiss V2.2
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #71
                        Re: Project Touran

                        Originally posted by racer-putte View Post
                        Kan inte herrn dela med sig av dörrarna med 8orna i nyss köpt en 08as touran ja å
                        La upp några bilder på första versionen..

                        Saknas några när den blev fuktskyddad och så satte jag en foamskummsring runt högtalaren som tätar mot dörren.

                        Skall göra det lite mer noga till helgen när det även skall ut nytt kablage till dörren... Nu kör jag OEM högtalarkablar

                        Album: http://bilstereoforum.se/album.php?albumid=263
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #72
                          Re: Project Touran

                          OK Tonny...

                          Systemskiss v2.2



                          Välkommen säger vi till en Gladen Zero Pro 12
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • #73
                            Re: Project Touran

                            Kvällsjobb...

                            Då jag ligger hopplöst efter tidsschemat så fick det bli lite kvällsjobb idag.

                            Och jag måste börja med att lyfta en produkt som jag faktiskt har varit lite skeptisk till även om många jänkare och skåningar hyllat den men nu är jag fan SÅLD...

                            Rage Gold... altså sicken jäkla produkt för att bygga former och spackla upp ytor.

                            Maken till lättjobbat har jag aldrig skådat och att slippa stå och damma med en slipmaskin är fan MAGISKT.
                            Herr importör får nog snällt sätta ihop några instruktionsvideos på alla de möjligheter som detta "spackel" ger...

                            GALET...

                            Rage gold applicerat... och som ni kan se har jag först byggt på ovandelen med glasfiberspackel och sen bittert fått ångra det när jag fått stå och slipat skiten



                            Och då det fick bli lite Trial-and-error första gången jag använde RG så fick det bli även ett andra mer genomtänkt lager.



                            Jag har tidigare kapat ner a-stolpen lite för mycket i ovankant och behövde bygga på den för att få de två panelerna att matcha bättre
                            Detta gjordes med ett lager Plastic alunät som formades efter önskat mått och sen la jag RG på båda sidor.



                            En grov rasp och 5 minuter senare hade båda stolparna den form jag önskade.



                            Då jag plockat bort möjligheten att köra OEM fästpluggar så behövde jag något ordentligt att bulta stolpen i.



                            Så ett borrat hål och en försäkt M6 anpassad efter OEM kabelfästen bakom stolpen blir nog mer än lagom för att få panelen att INTE vibrera



                            Stannade förbi på HiFi-kit på vägen hem idag och köpte på mig lite högtalartyg för att testa om det fungerar att klä panelen med.
                            Ett lager svart färg under och det kan bli ganska diskret och likt OEM

                            Och satan vad snygga mina 5" är :-)



                            KABLAGE

                            Jag har aldrig varit helt nöjd med D2ans högtalarplintar och då jag bestämt mig för att köra solida 1,5mm2 kablar till alla element så behövdes de bättras på vid steget.

                            Så en sväng förbi ELFA och 32:- fattigare så hade jag fått en tom plint och 15 lödöron för 1-1,5mm2 kabel.



                            Klart och brutalt mycket fetare än orginalplinten...
                            Frågan är bara om den går att bocka in i bilen med sin 12 solida ledare i 4 kabelstrumpor :-)



                            Imorgon blir det 2" pyssel..

                            A-stolpe eller backspegelskåpa är fråga just nu
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

                            Comment


                            • #74
                              Re: Project Touran

                              Originally posted by JALLE View Post
                              La upp några bilder på första versionen..

                              Saknas några när den blev fuktskyddad och så satte jag en foamskummsring runt högtalaren som tätar mot dörren.

                              Skall göra det lite mer noga till helgen när det även skall ut nytt kablage till dörren... Nu kör jag OEM högtalarkablar

                              Album: http://bilstereoforum.se/album.php?albumid=263
                              Spank you ska mecka in 8or jag å nu

                              Comment


                              • #75
                                Re: Project Touran

                                Härliga framsteg!
                                Måste vara bra med volym i handskfacket på dessa som rymmer låda till en 12"!
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X