Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 E34 "med lite ljud"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • M5 E34 "med lite ljud"

    Hallå! Ny på forumet men har läst ganska mycket & blivit inspirerad här, så nu tänkte jag experimentera med ljudet.
    Bilen är en m5 e34 turbo från 1990 & är totalt ombyggd i motor & chassi, finns en projekt tråd här om ngn skulle vara intresserad:
    http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=13775

    Men hursomhelst så skulle jag bara byta ut original högtalarna till något modernare än de söndervittrade 5" som satt i hatthyllan + kickarna, men det spårade ut som vanligt när jag ska göra något

    Så här ser det ut nu:

    HU blev en pioneer deh-80prs, satt en 90-tals sony innan med bara 1 lågnivå ut.

    I bak monterade jag 2st. pioneer 5.25" koaxialer som jag hade liggandes nya i kartong, men efter forskning här så verkar det som jag inte bör använda några högtalare bak, så tänker endast köra en GAS 10" sluten låda som spelar in genom skidluckan.

    Framsystemet kommer bestå av 4 st. massive audio rk6, 2st. i varje dörr & tillhörande diskant monterad i kåpan till sidospegeln. Enklaste hade varit att sätta diskanten på brädan i originalpositionen & 1st rk6 i kickpanelen, men jag inbillar mig att det kommer bli mycket bättre såhär?

    Steget till framsystemet är för närvarande det här:
    http://www.sportcompactonly.com/Pont...0345_v-613.htm

    anledningen är att en kollega hade det liggandes, men om det inte duger så skaffar jag ngt annat. Återkommer med lite byggbilder snart, men här är en bild på bilen så länge.

    BMW M5 E34 Turbo
    964hk på hjulen
    Snart med hifi oxå #SÅLD#

    Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

  • #2
    Re: M5 E34 "med lite ljud"

    Lycka till

    Comment


    • #3
      Re: M5 E34 "med lite ljud"

      Har du redan framsystemet? Annars finns det enklare (beprövade) sätt att få bra ljud i en e34. Din var extremt fin förresten.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: M5 E34 "med lite ljud"

        Jo jag har ju redan skaffat grejerna, men hur hade du gått tillväga i mitt fall?
        Tänkte göra en redig baffel & staga upp inne i dörren så man kan använda effekten på högtalarna, men vad tror du spontant om steget?
        BMW M5 E34 Turbo
        964hk på hjulen
        Snart med hifi oxå #SÅLD#

        Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

        Comment


        • #5
          Re: M5 E34 "med lite ljud"

          Originally posted by d5mikabe View Post
          Jo jag har ju redan skaffat grejerna, men hur hade du gått tillväga i mitt fall?
          Tänkte göra en redig baffel & staga upp inne i dörren så man kan använda effekten på högtalarna, men vad tror du spontant om steget?
          Om du vill att det skall låta bra, skall du ägna tid åt installationen, och glömma "produkter" i första läget. Stabilt byggt, alla element nära varandra, och så långt ifrån dig som du kan få dem. Det är bra grundregel.

          Det finns inga produkter i världen som botar dåliga installationer. Inte ens om världens mest pålitlige säljare försöker få dig att tro det.

          //Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #6
            Re: M5 E34 "med lite ljud"

            Damn!
            Det diskreta racebygget vill jag se i vår!
            Med eller utan billjud.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: M5 E34 "med lite ljud"

              Det är i exakt dom banorna jag tänker, därför ska jag göra en mycket stabil montering av högtalarna i dörren samt positionen av dem är ovanför benen när man sitter i stolen. diskanterna kommer som sagt sitta i dörren ovanför högtalarna vilket borde vara optimalt? Frågan är bara om steget kommer vara i klass med högtalarna? självklart ska kabeldragningen bli optimal, kabelskor ska lödas o.s.v. Sen funderar jag vilken kabelarea man ska satsa på till högtalarna, räcker 2,5 mm2?
              BMW M5 E34 Turbo
              964hk på hjulen
              Snart med hifi oxå #SÅLD#

              Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

              Comment


              • #8
                Re: M5 E34 "med lite ljud"

                "Optimalt" i en E34'a är orginalplaceringen.. Dörrmonterade basar är inte på långa vägar så stabilt som en rejäl kickpanelmontering.
                Ta bort all lös dämpning i kickarna oh använd gott med butylmatta. fixa så till en bra baffel i befintligt material och man är i gång.

                Stealth look och långt bättre än allt man kan få till i en dörr.

                Läcker bil!!
                Joakim Skovlund
                Autodesign AS
                Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
                Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

                BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

                Comment


                • #9
                  Re: M5 E34 "med lite ljud"

                  Jo jag vet att kicken är stabil, men tänkte att det är mellanregister högtalare
                  så borde dom låta bättre längre upp i bilen? Men såg ditt grymma bygge & basarna du satte i kickarna, det där måste ha SPELAT .
                  Mitt nästa projekt blir ev. en e34 touring & då tänkte jag bygga utan kompromiss.
                  BMW M5 E34 Turbo
                  964hk på hjulen
                  Snart med hifi oxå #SÅLD#

                  Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

                  Comment


                  • #10
                    Re: M5 E34 "med lite ljud"

                    Steget är väl ok, 60 W per kanal räcker ju rätt bra till att driva mellanregister.

                    Jag håller med europamästaren. E34 =kickpaneler.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: M5 E34 "med lite ljud"

                      Inget problem med mid i kickarna.
                      Självklart är det bättre att få middarna upp på brädan, men det funkar oavsätt bättre i kick än i dörren.
                      Vad med en bredbandare i orginalplats i dash? Ex. en 3" fullrange som kan delas lägre än en diskant... Kombinerat med en bra 6,5/8" i kickpanel kan det va en killer..

                      Kör med dubbla 6,5" och 3" i min lilla lupo. Funkar sweet till sq och sql.
                      Joakim Skovlund
                      Autodesign AS
                      Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
                      Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

                      BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

                      Comment


                      • #12
                        Re: M5 E34 "med lite ljud"

                        Kollade igenom din byggtråd: Riktigt fina metall jobb du/ni gör!

                        Om du bygger ljudet lika väl som motor/bil så lär det bli kanon!
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #13
                          Re: M5 E34 "med lite ljud"

                          Sälja bil??

                          Grym bil med oz racing fälgar är ju bara "porr"

                          Skall följas!

                          Comment


                          • #14
                            Re: M5 E34 "med lite ljud"

                            Tack för all input grabbar! Har en tendens att krångla till & överarbeta saker, så jag är öppen för erfarenhet Man kanske ska satsa på något ordentligt till kickarna då. Men blir nog drygt att få till 2st 6,5" på förarsidans kickpanel,
                            men av erfarenhet så brukar bitarna falla på plats när man börjar smida.
                            Tänkte åka förbi ett företag som håller på med plast av alla slag, se om dom har 2 stora plastklossar man kan fräsa till bafflar av.
                            BMW M5 E34 Turbo
                            964hk på hjulen
                            Snart med hifi oxå #SÅLD#

                            Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

                            Comment


                            • #15
                              Re: M5 E34 "med lite ljud"

                              Säger som Joakim där ja, stabil montering i en e34 i kickarna kommer o låta betydligt bättre än att sätta dom i dörrarna.. dock tror jag nog du bara ska satsa på ett kit i kickar och inte 2 som du funderar över.
                              Utan sätt isåfall kit nr2 i hatthyllan i stabil montering.

                              Sen som sagt ett bättre och kraftigare steg borde du nog skaffa dig, visst det kommer att låta med de du angivit men kommer att spela betydligt roligare med dubbla effekten...
                              BilstereoPiraten
                              CDT Fantast

                              Comment

                              Working...
                              X