Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• LuffarN
    replied
    Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

riktigt cleant bygge, dörrsidorna ser mumsiga ut!

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Gallren för högtalarna tyckte jag va ganska täta. De kan inte tas av och sättas tillbaks igen då de är plastsvetsade på dörrsidan.
    Nya kostade mig en dryg hundring per sida så det va inga problem!
    Borrade ur det mesta och använde sen min dremel för att få bort så mycket som möjligt utan att ta bort strukturen som ändå blir lite skydd samt höll formen på gallret.
    Satte små bitar av trä på baksidan med hjälp av PL400 som jag kunde häfta fast "acoustic transparent" fronttyg över, sen var det bara att använda en gammal lödkolv och smälta fast de nya gallren.
    Försökte göra på samma sätt med diskanterna men det blev för trångt med tygen mellan dörrsidan och gallret att de inte kunde klickas i sina fästen.

Och allt tillbaks på plats. Blev enorm skillnad bara när man stänger dörren och inte hört nått skaller från dessa ännu.

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Två lager silent coat på ytterplåten, ett på mellanväggen och lite mer i dörrsidorna.

För att fästa spacern i dörren använde jag bult istället för samma lort som sitter original. Dessa är bara plastpluppar som är pressade in i hålen, men de ploppade ur hur lätt som helst.. Inte speciellt optimalt om man vill att de ska bli stumma!

Silikon mellan spacer och dörr, sen använde jag Dynaliner som tätning för högtalaren.

I dörrsidan sitter det en sorts plastring som trycker mot ytterkant på originalhögtalarna för att fungera som en slags tätning och inte låta ljudet försvinna ut i dörrsidan.
    Hade gjort spacerns mått för att behålla denna, att sitta nån mm från som syns när jag provmonterade sista gången.
    Försökte stärka den lite med silent coat och sedan satte jag en tjock tätlist på spacern som gör att kanten pressas mot och skapar en förhoppningsvis duglig tätning mot dörrsidan..

Svårt att se kanske men här visas hur den trycker mot tätlisten.

Sist dämpade jag lite mer med Dynaliner över allt och skruvade fast glasfiberpluggarna med lite silikon runt kanterna.

Kabelskorna blev klämda och lödda på terminaler, sedan lite krympslang över.

Ett annat problem jag fick var att fästa diskanterna då de var större än original.
    De är iklickade med clips som sitter i grillen.

Fick hitta på en egen lösning som jag inte är direkt stolt över. Ser fattigt ut men kunde inte hitta nått annat sätt om jag ville behålla originalgaller.
    La ett antal lager med glasfiber och formade stripor för att passa runt diskanten som jag limmade fast med PL400 i dörrsidan.

Kapade bort clipsen som håller diskanten och fick allt till att passa!

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Originally posted by mr_c View Post
    Fyfan va hemskt de ser ut o dämpa dörrarna! =(

Har också en a4, en B6 visserligen men är ju samma interiör =)

Bara dämpat skuff/balja/skärmar hittils så dörrarna blir väl nästa steg men de lockar fan inte =)

Hur stor skillnad blev det i din när du dämpade taket? Vill helst undvika de på min då jag har taklucka..

Sen funderar jag på om det är värt att lägga nånting i golvet? De är ju rejält tjocka mattor i dessa bilar, men plåten i sig ser ju helt odämpad ut typ?

Hur som helst! Kul bygge och riktigt fin bil! Dehär kommer följas
    Svårt att säga med taket, hade ju inte annat än originalljud i när det blev dämpat där.. Men de fattiga dämpningen som sitter på från fabrik uppe i taket är ganska patetiskt och det va ju stora ytor med endast tunn plåt i en avant, så det gjorde nog endel faktiskt vill jag tro!
    Har sett bild på en A4 sedan med taklucka och där var det ju mycket mindre ytor att det nog blir mer acceptabelt att skippa..

Golvet tror inte jag heller gör mycket i dessa bilar, inte för mig o den kaliber mitt ljud kan spela iaf! Är nog skillnad om man verkligen går all-in på golvet, men jag satte endast ett par ark på ytorna som är under fötterna.

Ledsen att jag inte är till mer hjälp!

Originally posted by puttel View Post
    Menn jag har för mig man kan dela dörren på dessa så att man kan ta loss ytterskinnet eller om man tar ur hela delen där hissmotor och allt sitter så det bara blir ytterplåten kvar...
    Det stämmer, om jag vetat hur jävligt det skulle bli att komma åt hade jag gjort det direkt... Envisheten tog överhand och körde på ändå

Leave a comment:

• puttel
    replied

Menn jag har för mig man kan dela dörren på dessa så att man kan ta loss ytterskinnet eller om man tar ur hela delen där hissmotor och allt sitter så det bara blir ytterplåten kvar...

Leave a comment:

• mr_c
    replied

Fyfan va hemskt de ser ut o dämpa dörrarna! =(

Har också en a4, en B6 visserligen men är ju samma interiör =)

Bara dämpat skuff/balja/skärmar hittils så dörrarna blir väl nästa steg men de lockar fan inte =)

Hur stor skillnad blev det i din när du dämpade taket? Vill helst undvika de på min då jag har taklucka..

Sen funderar jag på om det är värt att lägga nånting i golvet? De är ju rejält tjocka mattor i dessa bilar, men plåten i sig ser ju helt odämpad ut typ?

Hur som helst! Kul bygge och riktigt fin bil! Dehär kommer följas

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Originally posted by racer-putte View Post
    tjusigt värre ... ser jue toppen ut de där å väldans trevlig bil ska göra lika ja å i min a4a... e jue cp trångt att dämpa ytterplåten nertill .. så blir fram me stickisen å kapa plåt .. sen blire plastning
    Ja, det var ett rent h*lvete att komma åt där.. Är det en B7:a också? Alltid intressant att följa andra byggen i likadan bil såklart!

Originally posted by zrken View Post
    Jamen verkligen tjusigt!
    God inspiration med plastlösningen. I min tråd fick jag precis tips av Svugg om en lösning med metall och popnit... Men det här känns ju betydligt mer hanterbart )
    Tackar! Vägde också fram o tillbaks med metall, men hade ju också problemet vid det övre hålet då det var tvungen försänkas så det hade varit betydligt jobbigare tror ja!

Leave a comment:

• zrken
    replied

Jamen verkligen tjusigt!
    God inspiration med plastlösningen. I min tråd fick jag precis tips av Svugg om en lösning med metall och popnit... Men det här känns ju betydligt mer hanterbart )

Leave a comment:

• racer-putte
    replied

tjusigt värre ... ser jue toppen ut de där å väldans trevlig bil ska göra lika ja å i min a4a... e jue cp trångt att dämpa ytterplåten nertill .. så blir fram me stickisen å kapa plåt .. sen blire plastning

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Fortsätter med mina dörrar.
    Här la jag mycket tid för att försöka ge mina dyrare framsystem så goda förhållanden som möjligt för att spela bra.

Först var det spacers i MDF som skulle göras, finns vissa som återanvänt de gamla högtalarna som sitter i genom att ha skurit ur själva högtalaren och använt plastringen som ny spacer.
    Fördelen med MDF var ju att jag kunde bestämma djupet själv samt att den skulle bli mycket stadigare än ovanstående variant.

Efter mycket måttande fick jag det till att 38mm skulle bli optimalt för att få högtalaren så nära dörrsidan som möjligt utan att slå i, två 19mm MDF blev alltså perfekt.
    Fattigmansjigg och en fräs från 200 B.C. men fick jobbet gjort med okej resultat.

Först fräste jag ut innerdiametern på spacers, men inte hela vägen igenom.
    Ritade sen ut samma form som original har för att få använda samma fästpunkter i dörrplåten.

Efter det var det bara att ställa fräsen för att skära ytterkant där den fortfarande va circulär och ta resten med sticksåg.

För andra lagret MDF gjorde jag på samma vis men tog bort den nedersta "pilen" då den skulle annars ta i dörrsidan.

Ville kunna skruva fast högtalarna ordentligt så försänkte jag M4 islagsmutter mellan de två MDF skivorna innan jag limmade ihop dem.

Sen blandade jag till lite glasfiberspackel med polyester som jag strök på, så till sist målade. Hoppas detta hjälper dem hålla sig något bättre mot fukt framöver.

Här är dörrsidan, fönstermotorn och fuktspärren borttagna och blottar fyra hål i mellanväggen som jag ville täta.

Sett vissa använda skivor i metall, men för mig var de enda rätta att plasta.
    Innan detta har jag aldrig använt glasfiber och polyester så det blev inga mästerverk direkt!
    Började med de tre lättare hålen och såklart maskerade allt annat. Hade bitar av papp bakom hålen för att få en platt yta att plasta emot.

Det sista hålet var lite mer komplicerat då dörrsidan har en sektion som går in i hålet en bit, så denna kunde jag inte göra helt platt.

När de var färdighärdade var det bara att plocka av och såga till kanterna med dremel. Satte sedan dit dem med självborrande skruv.

Leave a comment:

• xciso
    replied

Bra ljud till en bra bil! Tumme upp

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Efter den biten var avklarad var det inga problem att dra resten av vägen in till dörren.

Drog singalkablarna i mitten genom orginaltunnlarna då det fanns gott om plats.

Likaså för resten av kablarna, fanns plats för allt och lite till. Använde några buntband för att hålla allt snyggt och samman.

Höger sida: Ström, remote och höger sida högtalarkablar. Jorden från baksäte och bakåt.

Vänster: Högtalarkablage från vänster dörr. RCA's möter upp vid baksätet.

Och såhär blev det utseendes.

Ström och jord blev dragna till där den lilla orginal baslådan brukade sitta, där jag planerat sätta dist.blocket.

För ett drygt år sedan bytte jag från beige till svart innertak och passade då på att lägga lite silent coat då ideén på ljudbygge hade väckts i mitt huvud.

Jag la även lite silent coat på golvet och andra större nakenplåt men glömde ta kort på detta då jag hade bråttom att få in golvmattan igen när jag skulle iväg på jobb till Norge för en vecka.
    Ville som sagt inte lägga på för mycket vikt eftersom jag också vill att bilen ska röra på sig, men jag tror det blev en lagom balans med dämpning för att det ska göra skillnad.

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Originally posted by Loweann View Post
    Mellan dörr och kaross, hur tog du igenom högtalarkablen där? Går de pilla ur originalkontakterna i den själva "kabelkontakten" eller vad det heter. Hade problem som tusan i en golf 5a... :-P
    Om jag förstår dig rätt nu så borrade jag bara upp en bit extra under kontakten så det blev plats för nya kablar, om du menar fortsättningen in till dörren så var det inga problem då det bara va att trä kabeln genom gummistrumpan och hålet i själva dörren var stort och hade ingen kontakt!

Originally posted by zrken View Post
    Välkommen till forumet

Läcker kärra och trevliga komponenter helt klart. Jag tycker du gör helt rätt i att lägga upp en tråd även om bygget är 'färdigställt'!
    Det är alltid nyttigt för efterkommande att kunna kika på dina lösningar och lära sig av både dina misstag och genidrag
    Tack o tack! Precis, har några ess upp i ärmen som jag inte sett använts i ljudvärlden innan som förhoppningsvis någon kanske kommer använda sig av!

Tack ska du ha Skapligt för peppandet, ångrar nästan nu att jag inte gjorde tråden när allt påbörjades då det hade kanske varit lite roligare att följa och inte minst fått hjälp där jag behövde! Oändligt med timmar spenderade framför datorn i sökande efter material och lösningar, hade ju bilder i huvet hur jag ville ha det men ingen aning hur jag skulle få till det.

Leave a comment:

• Skapligt
    replied

Välkommen

Självklart ska det upp bilder. Roligt att du dokumenterat allt även fast du inte haft någon byggtråd, visserligen kanske du hade det någon annanstans tidigare

Men alltid roligt och givande med byggbilder!

Leave a comment:

• zrken
    replied

heya!

Välkommen till forumet

Läcker kärra och trevliga komponenter helt klart. Jag tycker du gör helt rätt i att lägga upp en tråd även om bygget är 'färdigställt'!
    Det är alltid nyttigt för efterkommande att kunna kika på dina lösningar och lära sig av både dina misstag och genidrag

Leave a comment:

Working...
X