Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fräddan
    replied
    Re: Audi A4 Avant -07 Hertz, första bygget

Till sist vill jag återigen tacka för all fin kritik jag fått, gjort hela bygget ännu mer tillfredsställande speciellt från folk här som ägnar sig åt denna hobby nästan dagligen!
    Jag är nöjd med ljudet och vad jag åstakommit, med den budget/erfarenhet/verktyg känner jag att jag nådde nivån jag satte när allt började.
    Stereon är redan såld och ska sätta in en Pioneer 80PRS till våren när bilen ska ur garaget igen, som förhoppningsvis ska märkas med bättre EQ, tidskomp och filter som jag saknade i dubbeldin'en.
    Kommer nog tyvärr inte utveckla ljudet mycket i denna bilen då jag har mycket annat före på en lång lista, men detta är absolut inte sista ni ser av mig!
    Har redan nya ideér som flyter runt, kanske blir ombyggnad nästa vår men då kommer tråden upp vid byggstart så ni får följa mer under projektets gång.

Tack igen till Bilradiohuset och Markus som jag varmt rekommenderar!

Annars får jag tacka för mig, hoppas ni gillat mitt bygge och är det nått ni undrar över är det bara fråga på!

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Tack Hewi & ChriZtoffer!

Originally posted by t0mas View Post
    Ser professionellt ut, låter det bra med?
    Nu har ju jag dessvärre inte mycket till referenser, men för mina öron har det spelat upp till förväntan! De bekanta jag har som har lite mer pejl och lyssnat på tävlingsbilar har inte heller varit besvikna.
    Dörrarna spelar riktigt skönt, mille'na levererar riktigt fint ljud och har aldrig blivit jobbiga eller skrikigt när jag åkt längre turer.
    Kan inte annat än rekommendera Hertz!

Leave a comment:

• t0mas
    replied

Ser professionellt ut, låter det bra med?

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Finns inte annat att säga än SNYGGT! Syns då verkligen inte att det är ditt första bygge!

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Mkt snygg och clean låda , bra gjort!

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Och här kommer då resten av jobbet jag gjorde på lådan innan ryggen blev ditsatt.
    För att fästa den bockade jag en bit aluminium i rätt vinkel mot ryggen och satte islagsmutter på insidan, för att fästa den mot golvet i bilen använde jag skruv och mutter.
    Kontakterna för basarna blev två par "Supra Boxcon" som också fick en aluminiumbit för lite snyggare utseende.

Alla hål blev igenspacklade och slipade släta, sen målade jag först med nån svart sprayfärg för att sedan lägga några lager klarlack på för att även kunna foliera lådan precis som slutstegsplattan.

Folierad med mattsvart 3M Scotchprint, täta kontakterna, 6mm2 kabel med krympslang och lödda ringskor, dämpull och sist fäste jag loggon med en tunn o stark dubbelhäftande tejp.

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Skitkul att få så fin feedback från detta forum, betyder lite extra mycket när det är mitt första bygge för att ta mig an framtida projekt också!
    Så tack allesammans!

@Skapligt, självklart! Är bara glad om jag lyckats med något som ni erfarna byggare skulle ha nytta av.

Leave a comment:

• Skapligt
    replied

Fyfan va snyggt och stort tack för idé och inspiration. Småkopierar detta tillvägagångssätt för mitt bygge om det är ok

Grymt bra jobbat!

Leave a comment:

• Landén
    replied

Snyggt som fan.. detta skal följas..

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Det där såg ju inte helt illa ut! Imponerande arbete!

Leave a comment:

• zrken
    replied

Trevlig text och bilder! Verkligen många riktigt bra och inspirerande idéer i tråden. Glad att du tog beslut på att lägga upp en byggtråd i alla fall!

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Sjukt imponerad av arbetet hittills!

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

För att snygga till lådan lite till ville jag ha en "Hertz" logga på baffeln. Det enda jag hittade färdigt att köpa var klistermärken som jag inte riktigt gillade eftersom det skulle se "billigt" ut, så återigen satte jag mig i AutoCAD för att rita upp loggan precis i de mått jag ville ha och fick den utfräst med CNC fräs i 2mm aluminium.
    Så här blev resultatet efter att jag målade ramen i orange.

Detta medförde ju såklart ett problem i och med att baffeln skulle ha kurvor, men samtidigt var jag ju tvungen ha en flat yta för loggon att sitta på.
    Jag löste det hela med att göra två bitar av MDF med samma mått som ramen, en som jag limmade på plats under fleecen och en som jag använde som "press" mot den första med hjälp av skruvhål som passade mot den undre biten när polyster/glasfiber blev lagd.
    Kanske lättare att förstå med hjälp av bilderna nedan!

Sen var det bara att dra fleecen över och börja pensla polyester. Här ser ni då hur den andra MDF biten, omsluten av folie för att inte fästa, används som press mot den första för att få en plan yta till loggon.

När fleecen stelnat började jag lägga lager med glasfibermatta och väv tills den blev hård nog. Eftersom den inte har inverkan på struktur blev det bara 5-6 lager totalt, då kunde jag iallafall inte se någon sviktning när jag tryckte emot.

För att kanterna skulle bli skarpa igen använde jag en skiva MDF täckt i aluminiumfolie som trycktes emot glasfiberspackel för en platt underkant. Efter det stelnat tog jag ett lååångt vattenpass och tvingade fast på rätt avstånd från kanten och använde den som guide för fräsen så jag fick en rak och fin kant.

Sen kom då sk*tjobbet att slipa & spackla som tog flerfaldiga timmar. Flertal gånger som jag trodde jag fått till allt och sprayade spackel som sista steg fann man ju flera ojämnheter & defekter som man fick gå tillbaks och rätta till.

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Jag hade föredragit "stealth" lådor till basarna på vardera sida i skuffen eftersom en vanlig låda är lite tråkig, enkel och tar mer plats men det sprack för ett antal olika anledningar.
    De största var dels att jag inte hade erfarenhet med glasfiber och jag är såpass pedantisk att jag inte kunnat nöja mig med en halvdan färgmatchning mot golv & baksäte i skuffen, klä om allt skulle kosta och ta upp mer tid.
    Ville fortfarande göra det bästa av det jag kunde och tog massa mått i skuffen, satte mig med AutoCAD och fick fram de "optimala" måtten för att behålla så mycket bagageutrymme som möjligt samt för att se till att den skulle sitta snyggt från kant till kant och höjden skulle tillåta användning av bagagegardinen.

När jag var klar med exakta måtten den skulle ha skickade jag ritningen till en bekant som jobbar med CNC fräs och kunde skära ut alla bitarna åt mig.
    Jag gjorde själv ett försök med de verktyg jag har men resultatet var inte godkänt med glipor på nån mm, nu satt alla bitar perfekt och jag kunde va nöjd!

Eftersom jag fortfarande inte ville ha en platt och tråkig baffel hade jag planerat att fixa lite kurvor också.
    Fräste ur spacers, en för att lyfta basen lite från baffeln och en för ytterkanten så kunde jag få utseendet jag var ute efter.

Sedan använde jag fräsen igen för att göra en kant runtom så jag kunde häfta fleecen i. Limmade och skruvade ihop större delen av lådan.

Med en låda som gick från kant till kant och basar som bara skulle ha 18 liter styck fick jag skilja av lådan till två kammare anpassat för volymen. Det blev ganska mycket tomrum kvar i mitten så satte ytterligare två som fick agera stag och samtidigt ville jag inte ha tomrum som kanske skulle ge eko eller annat missljud.
    Antar att det inte var något att va orolig över med basar på denna nivån men enkelt att ordna till för att slippa undra över det i efterhand.
    Tätade med PL400 och fyllde även de mindre tomrummen som fortfarande blev med fogskum.

Leave a comment:

• Fräddan
    replied

Originally posted by AndreasB View Post
    Grymt med genomföringarna!
    Originally posted by Skapligt View Post
    Såg jävligt bra ut dedär! Tummar upp!
    Tack ska ni ha!

Originally posted by jimmy s View Post
    Riktigt snyggt med rätt enkla medel.

Om du inte redan fixat det så skulle det vara enkelt att lägga in lite belysning under prylarna.
    Hade väl en tanke på det också, men eftersom jag skippade plexi och att tiden drog iväg skippade jag sånt när de ändå inte syns hela tiden.. Kanske är ett steg framåt såklart framöver om jag vill pyssla lite mer!

Originally posted by Bantou View Post
    Jag hade nog försökt få samma vinkel på stegen som filtrena.
    I övrigt: Kämpa på, kommer bli kanon!
    Det kanske hade varit nått, tänkte jag aldrig på ens.. Som med belysningen kanske det skulle vara en liten utveckling framöver, men som sagt är allt på plats o färdigt redan så jag har andra planer för bilen som står före i kön nu innan jag eventuellt skulle börja pyssla med detta igen..

Leave a comment:

Working...
X