Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarbygget Civic Vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nybörjarbygget Civic Vt

    Originally posted by Frippe_L View Post
    Skillnaden i konarea är rätt stor på 5,25 vs 6,5" så midbasen brukar iaf vara kraftigare i 6,5 medans nedre mellanregistret brukar va bättre i 5,25 om man jämför saker av liknande kvalitet.
    Så spela på ett tag innan du börjar fundera på byte, men ett par vettiga 6,5" middar hade säkert varit ett bra inköp som komplement till resten av kitet.
    Och köra på både 5.25 och 6.5 menar du?
    Börjar som sagt gilla ljudet mer och mer och lite mer bas börjar så sakteliga krypa fram Så gör som du skrev och avvaktar lite med vidare köp. Härnäst skall ett separat steg till midbasarna inhandlas för att utöka inställningarna av ljudbilden lite mer.
    Och sen skall det spånas vidare på baslådebygget i hatthyllan.....

    Comment


    • #47
      Re: Nybörjarbygget Civic Vt

      Det är inte konstigt med en 50-100h inspelningstid...

      5.25" och 6.5" är inga konstigheter, men ovanligt. Det hänger på delningen och vad elementen förmår. Men ett par dubbla 6.5" lr 1x ilsken 8" är kul att köra mellan säg 40-120hz.. och sedan möta upp med annat över

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #48
        Re: Nybörjarbygget Civic Vt

        Det är inte konstigt med en 50-100h inspelningstid...

        5.25" och 6.5" är inga konstigheter, men ovanligt. Det hänger på delningen och vad elementen förmår. Men ett par dubbla 6.5" lr 1x ilsken 8" är kul att köra mellan säg 40-120hz.. och sedan möta upp med annat över

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #49
          Re: Nybörjarbygget Civic Vt

          Nu när du ändå har ett par dedikerade mellanregister, visserligen domar som inte går så värst djupt men ändå, så blir det lite överkurs att köra både 5,25" och 6,5" middar, kör isåfall enbart 6,5" midbasar eller som zrken sa 8".
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #50
            Re: Nybörjarbygget Civic Vt

            Nej jag menade att ersätta 5,25" med ett par 6,5" eller större.....
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #51
              Re: Nybörjarbygget Civic Vt

              Är väldigt nöjd med ljudet än så länge. Har mixtrat lite med diskantplacering och mest nöjd blev jag med dem riktade mot mig lite över öronhöjd.
              Märker att man lätt blir "midbaspundare" Är nog största skillnaden mot icke "seriösa" installationer man gjort innan. Go känsla med midbas som känns!
              Hela min syn på billjud har ändrats. Och börjar inse att "Bra ljud" för mig förr har varit synonymt med mycket djupbas. Börjar vänja mig av med detta då jag inte har någon sub alls i nuläget

              Comment


              • #52
                Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                Har även förstått att djupbas ej skall spelas av ett par 5.25" middar Tog ett tag att inse, och kan ju spela högre med bibehållen kvalité om man använde sig x over på stereon....

                Comment


                • #53
                  Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                  Hey! Det är fett glädjand att få följa med på din utvecklingkurva!
                  Himla trevligt du delar det så öppet. Jag kännrr igen mig väldigt väl. Keep it up!

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                    åh! Jag har letat så efter en en civic sedan, sen modellen.... Ska bli kul att följa!
                    SM 2a, Street 2K 2015.
                    SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                    SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                    SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                      Hur har du tillverkat/installerat adaptrarna som du satt 5,25" högtalarna i? Omkring original hålet ser det ojämt ut med höjdskillnader i plåten, har du anpassat/sågat i adaptern för att den ska passa, eller hur har du gjort?

                      Ser väldigt bra ut!

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                        Kul att mina newbie tankar kan uppskattas Förstår mer och mer hur lyckligt ovetande man varit ju mer man läser och lär sig, hahaha

                        Bafflarna köpte jag färdiga billigt, kändes inte värt att göra själv när dem såldes för 50 spänn
                        Jag klippte upp plåten och använde falstång för att jämna till det mesta, vek in en kant på 5mm och fäste baffeln med både skruv och bult med låsmutter i plåten. Sen kittade jag med Silicon som bara den, både utvändigt och invändigt runt baffeln. Å sist på med lite dämpmatta.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                          Detta följs med nyfikenhet. Ser bra ut än så länge
                          Funderar lite på vad du kör för hp delning till middarna?


                          Keep it up nu bara...
                          Alpine Audison !GENESIS DLS

                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                            Kör passiv delning med medföljande filter. Lp på 50hz på hu:n. Men skall skaffa ett steg att köra enbart 5.25 å dela dem aktivt för att kunna utnyttja tidskompet lite bättre. Såg att det inte finns några bilder på dörrarna när dem e färdiga. Skall fixas....

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                              Antar att du menar att du kör stereon HP (hög pass) på 50hz.
                              LP (låg pass) används vanligast till subbas, ex LP 50hz spelar bara 50hz och neråt. )
                              Iaf , kan du verkligen vrida upp volymen ordentligt utan att middarna distar med den delningen , känns spontant lite väl lågt för ett par 5r även för ett kit i den klassen...?!
                              Men visst låter det bara bra och inte distar så är det ju givetvis bara att köra på.
                              Alpine Audison !GENESIS DLS

                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                                Givetvis hp på hu *skäms* Kan inte vrida på för högt, men ganska nära gränsen för att få ont i öronen utan dist
                                Ganska bra att inte ha någon sub förresten, ger en tid till att verkligen prova inställningar osv för att få till ljudet perfekt. Men snart är det dags känner jag. Måste ha lite djupbas

                                Comment

                                Working...
                                X