Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

    Originally posted by Mikka View Post
    Roligt att du fick samma uppfattning om Van den hul hybrid som mig.
    Skiftade till Tchernov Cable och vilken skillnad det blev. Har du möjlighet så testa dom med
    Det borde gå att ordna, om inte annat så har de flesta öppet köp som jag nyttjat vid flertalet tillfällen. Roligast just när man lämnar tillbaka kablar är när de får svar på frågan om varför man vill lämna tillbaka kabeln och man säger att den inte lät tillräckligt bra
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

    Comment


    • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

      Originally posted by rutger j View Post
      välkommen in i träsket.

      Nu finns det ingen återvändo.

      Mvh
      Rutger

      Näe, det är väl så, var ytterst skeptisk gällande skillnader på olika kablar fram tills Skogholm hade en liten demo i sin butik för ett par år sen. Har dock inte tagit mig tid att göra detta förrän nu och det är klart smidigare och framför allt billigare när man har en processor sittandes intill slutsteget jämför med en cd med inbyggd processor fram i bilen och steg bak.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

        Originally posted by jensclaudius View Post
        Är det någon som vill lyssna på skillnaden så tjoa till så ska det väl gå att styra upp en demo någon onsdagskväll på seastreams.
        "chohoar" till!

        jag är intresserad. Skulle kunna ta med 3par hollywood kabel jag hade tänkt använda själv (är väl att betrakta som första eller andra steget ovanför lakritskabel), då jag hoppas lite "lågvattenmärken" i sammanhanget skulle hjälpa till att "öppna ögonen"

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

          Originally posted by Mikka View Post
          Roligt att du fick samma uppfattning om Van den hul hybrid som mig.
          Skiftade till Tchernov Cable och vilken skillnad det blev. Har du möjlighet så testa dom med
          Vilken av Tchernov:s modeller bytte du till?
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

            Originally posted by Hewi View Post
            Vilken av Tchernov:s modeller bytte du till?
            Det var deras Classic IC kabel.

            vet inte om det finns någon åf här i Sverige.
            jag köpte mina från L-sound i Norge.
            sigpicMS-SOUND
            Micke7406

            Comment


            • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

              Originally posted by Mikka View Post
              Det var deras Classic IC kabel.

              vet inte om det finns någon åf här i Sverige.
              jag köpte mina från L-sound i Norge.
              Pm shopen är åf för dom.
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

              Comment


              • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                Originally posted by jensclaudius View Post
                Näe, det är väl så, var ytterst skeptisk gällande skillnader på olika kablar fram tills Skogholm hade en liten demo i sin butik för ett par år sen. Har dock inte tagit mig tid att göra detta förrän nu och det är klart smidigare och framför allt billigare när man har en processor sittandes intill slutsteget jämför med en cd med inbyggd processor fram i bilen och steg bak.
                Jo hårda vassa Yello blev mjukt och mkt mkt mer definierat då jag och en kompis lyssnade.......sedan var det kört...
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                  Det finns även budget alternativ på rca kablar som låter förträffligt bra.Och det är bedea rg62 på elfa för c:a 7:-/meter.

                  Den kabeln färgar ljudet extremt lite.

                  Dock så gäller det att ha så ofärgade komponenter som möjligt i resten av anläggningen.

                  Får lov att tillägga att om man har andra komponenter i anläggningen som färgar ljudet åt ett håll,så kan det i "vissa" fall vara fördel att ha en kabel som fägar ljudet åt andra hållet.
                  Last edited by Välljudsfantast; May 30, 2013, 08:53.

                  Comment


                  • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                    Originally posted by Välljudsfantast View Post
                    Det finns även budget alternativ på rca kablar som låter förträffligt bra.Och det är bedea rg62 på elfa för c:a 7:-/meter.

                    Den kabeln färgar ljudet extremt lite.

                    Dock så gäller det att ha så ofärgade komponenter som möjligt i resten av anläggningen.

                    Får lov att tillägga att om man har andra komponenter i anläggningen som färgar ljudet åt ett håll,så kan det i "vissa" fall vara fördel att ha en kabel som fägar ljudet åt andra hållet.
                    Själv vart jag inte så imponerad då en kille demade detta för mig...dock kan killen ha lött dem dåligt med.......men varje skarv är en källa till störning på ngt sätt.....helst skulle man vilja ha direktlödda kablar mellan enhet och steg

                    DET kan jag däremot hålla med om....
                    Last edited by Lonefox; May 30, 2013, 20:26.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                      Originally posted by Välljudsfantast View Post
                      Får lov att tillägga att om man har andra komponenter i anläggningen som färgar ljudet åt ett håll,så kan det i "vissa" fall vara fördel att ha en kabel som fägar ljudet åt andra hållet.
                      Det är nu man ska lägga ner välljudskarriären och satsa på schack eller någonting
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                        Originally posted by Välljudsfantast View Post
                        Det finns även budget alternativ på rca kablar som låter förträffligt bra.Och det är bedea rg62 på elfa för c:a 7:-/meter.

                        Den kabeln färgar ljudet extremt lite.

                        Dock så gäller det att ha så ofärgade komponenter som möjligt i resten av anläggningen.

                        Får lov att tillägga att om man har andra komponenter i anläggningen som färgar ljudet åt ett håll,så kan det i "vissa" fall vara fördel att ha en kabel som fägar ljudet åt andra hållet.
                        RG62 det är ju koaxkabel antennledning jue

                        Comment


                        • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                          Originally posted by puttel View Post
                          RG62 det är ju koaxkabel antennledning jue
                          Jo,det är det.Men den fungerar bra.

                          Comment


                          • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                            Deltävling 3 för min del är nu avklarad och det blev en 4:e placering och ljudpoängen kryper sakta men säkert uppåt och avspeglar rätt väl min egen bild om hur det låter i bilen.

                            Nu sitter kablarna jag köpt på plats och det blev Van den hul 102d mkIII hybrid mellan DAC och processorn samt Audioquest Columbia mellan processor och steg. Ska testa lite fler kablar när tillfälle ges mellan DAC och processor nu när de andra är bestämmda.



                            Sen så har jag idag gjort något jag och Hewi pratade om att det skulle behövas göras redan på EM 2010 och det var att dämpa instrumentbrädan som svängde med musiken rätt bra. Skillnaden jag upplevde efter att ha gjort det var att jag tycker att jag fick lite mer energi i middbasen vilket var rätt trevligt.

                            Att plocka ur brädan tog rätt exakt 15minuter varav 5 gick åt att slå efter mygg (tror det är mer mygg i garaget än utanför). Rätt skönt att inte behöva skruva ur elementen m.m.


                            Som synes så var brädan rätt tunn, (1 lager med polyestermättad fleece och 1 lager med600g rottingväv).



                            Ett lager dynamat senare (tack Pierre/seastreams för snabb helgleverans).


                            Monterad igen en kort stund därefter, tror jag spenderade 1,5tim totalt efter att ha väntat 3 år på att göra det....


                            Nu återstår en hel del jobb på installationen så man inte ska behöva skämmas allt för mycket när man ställer upp i expert (även om master känns mer lockande p.g.a lathet).
                            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                            Comment


                            • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                              Hur tycker du att DBS-systemet funka i Columbia kabeln,Någon märkbar skillnad i brus mellan tidigare testade.
                              sigpicMS-SOUND
                              Micke7406

                              Comment


                              • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                                Originally posted by Mikka View Post
                                Hur tycker du att DBS-systemet funka i Columbia kabeln,Någon märkbar skillnad i brus mellan tidigare testade.
                                Kan inte säga att jag märkte någon skillnad just gällande bakgrundsbrus om det var det du undrade över. År andra sidan så har inte DBS något med det att göra om jag fattat det rätt.

                                "DBS står för Dialectric Bias System och är en teknik som radikalt reducerar distorsioner orsakade av isolationsmaterialet genom att ladda upp det."

                                Sen så har jag svårt att tro att någon signalkabel skulle kunna få bort grundbrus som finns efter kabeln. Jag hade inte speciellt mycket grundbrus tidigare och har inte fått varken mer eller mindre oavsett signalkabel.
                                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                                Comment

                                Working...
                                X